Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 09:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Udskiftning af Pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gjerrild
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2011
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Vil lige høre der er nogen der kan give mig et par råd.
Jeg har overtaget min fars gamle pladespiller, men pickuppen er død så jeg skal have enten have en helt ny, eller evt. en ny
nål. Pladespilleren er en technics SL- 1710 og pickuppen der sidder på nu er en Panasonic 270-c II. Pickuppen er i stykker da
lillebror var lidt for hurtig og fik kørt den godt og grundigt rundt på en plade som ikke var meget værd bagefter
Rent prismæssigt skal det helst ikke blive for dyrt og jeg har kigget lidt på en Ortofon OMP10 pickup som koster ca. 500 på HI-
FI klubben.
Jeg er ikke sikker på om hele pickuppen bør skiftes eller man kan klare sig med at skifte nålen...
Jeg har dog ingen erfaring overhovedet så hvis der er nogle der har et godt råd eller to vil jeg være meget taknemlig
Til top Vis Gjerrild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gjerrild
 
Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du kun ønsker at skifte nålen skal det være præcis den samme og den findes sikkert ikke mere, så du må hellere skifte pickuppen og en Ortofon er et godt bud.

__________________
mvh Torben
Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Protoss skrev:
Hvis du kun ønsker at skifte nålen skal det være præcis den samme og den findes sikkert ikke mere, så du må hellere skifte pickuppen og en Ortofon er et godt bud.

Eller Audio Technica AT95



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Stanton 500a  

 

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Nålen fåes hos Eurochannels, de handler ikke med private, men enhver forhandler burde kunne skaffe den.

Sfærisk nål: Eps-270SD- Eurochannels no. 649

Elliptisk nål: Eps-270ED- Eurochannels no. 861

(begge er grønne).



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Protoss skrev:
Hvis du kun ønsker at skifte nålen skal det være præcis den samme og den findes sikkert ikke mere, så du må hellere skifte pickuppen og en Ortofon er et godt bud.

Eller Audio Technica AT95




Jeg vil også anbefale AT 95E. I allerhøjeste grad, faktisk!
Det er verdens bedste billige pickup. Kan fås til omkring 20 Euro fra tyskland. Altså ca. 150 danske kroner!

KØB!


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Det er en god mm pu, så køb en ny nål hos Jico i Japan.
En sfærisk koster usd 33,- (det kan ikke betale sig)
En 270ED std (original) nål koster sølle usd 50,-.
Hvis du flotter dig koster en SAS udgave usd 133,- (anbefales varmt)

mvh
Michael
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Gjerrild
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2011
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar!
Jeg kan ikke finde nålen inde på Jico's hjemme side(hvis ellers jeg har fat i den rigtige; http://stylus.export-japan.com/)
Ellers kan i anbefale en sikker hjemmeside at købe AT 95E pickuppen? jeg har fundet denne side
http://www.williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-To nabnehmer_p7361_x2.htm
Her koster den 22 Euro + 5 Euro's fragt. Men måske kender nogen af jer en billigere eller bare en side i har gode erfaringer
med
På forhånd tak

-Jonatan
Til top Vis Gjerrild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gjerrild
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

AT-120E er hvad der anbefales til denne Technics, fås ikke bedre til denne pris - der er meget stor forskel på resultatet fra en AT95E og en AT120E. Eller køb en ny nål til den eksisterende.

79 pund i engelsk web shop

http://www.soundhifi.com/AT120E.html


Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

På Jicos hjemmeside skal man være opmærksom på at Panasonic her hedder National(Panasonic)-Technics. Det er meget billigere end at købe i Europa.
Jico har en specialitet i form af deres SAS diamanter, lidt dyre, men absolut pengene værd.

MvH
Michael
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Gjerrild skrev:
Tak for de mange svar!
Jeg kan ikke finde nålen inde på Jico's hjemme side(hvis ellers jeg har fat i den rigtige; http://stylus.export-japan.com/)
Ellers kan i anbefale en sikker hjemmeside at købe AT 95E pickuppen? jeg har fundet denne side
http://www.williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-To nabnehmer_p7361_x2.htm
Her koster den 22 Euro + 5 Euro's fragt. Men måske kender nogen af jer en billigere eller bare en side i har gode erfaringer
med
På forhånd tak

-Jonatan


William T. Hakker er helt fin.
Mener også at et firma (Shop) med navnet "Die Nadel" fører AT 95E.
Søg efter AT 95E på eBay og få vist søgeresultatet efter 'laveste pris øverst'.

Men om PU'en koster 20 € eller 25 € kan vel nærmest være ligegyldigt?


Dén AT 96E er et rent røverkøb!

Og så kan der i øvrigt tweakes på netop en pickup. Skulle man komme til at ødelægge den - er skaden jo til at overse! 


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Gjerrild
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2011
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Forrsten
Hvis man nu fx købte en AT95 E er den så bare lige til at påmontere eller skal der og rettes på noget i forhold til armen? Jeg er
virkelig grøn på det her område men er det ikke noget med at man indstiller hvor stort et tryk nåles skal hvile på pladen?

og tak for den fortsatte behjælpelighed:D
-Jonatan
Til top Vis Gjerrild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gjerrild
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Heyyy Gjerrild, tænkte bare midt i alle de andre input, hvad var der galt med en nål, der passer til den pick-up, der sidder på i forvejen?????

Skal da gerne fine prisen til dig, hvis du er interesseret.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gjerrild
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2011
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Ingen ting tror jeg:D
jeg har også set på en som er blevet mig foreslået her: http://stylus.export-japan.com/product_info.php?
cPath=10&products_id=633
hvis du kan matche den(+6dollar fragt) kunne det da være :D
Til top Vis Gjerrild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gjerrild
 
Gjerrild
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juni 2011
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg Prøvede lige at se hvordan min ødelagte pickup virkede. Det kunne faktisk lade sig gøre at få lyd ud af den, men det var
meget ustadigt og den havde en tendens til at falde sammen så tonearmen gled in på midten af pladen... Det er et tegn på der
er noget i vejen med nålen ikke?
Til top Vis Gjerrild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gjerrild
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Dit link virkede ikke 100%, var det den til 27, 50 eller 133$ du mente???, Skal lige checke pris i morgen, så får du lige en PB. Og jo, det virker som den lille wire, der holder nålearmen stram, er knækket, så falder den ned med selv 0,3 grams nåletryk.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Gjerrild, du har fået en Privat Besked.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Gjerrild skrev:
Jeg Prøvede lige at se hvordan min ødelagte pickup virkede. Det kunne faktisk lade sig gøre at få lyd ud af den, men det var
meget ustadigt og den havde en tendens til at falde sammen så tonearmen gled in på midten af pladen... Det er et tegn på der
er noget i vejen med nålen ikke?


Har sendt en besked...
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Gjerrild skrev:
Forrsten
Hvis man nu fx købte en AT95 E er den så bare lige til at påmontere eller skal der og rettes på noget i forhold til armen? Jeg er
virkelig grøn på det her område men er det ikke noget med at man indstiller hvor stort et tryk nåles skal hvile på pladen?

og tak for den fortsatte behjælpelighed:D
-Jonatan

Hej Gjerrild,

Ja, der er lidt mere mekanik og teknik i pladespilleren end i de digitale medier.

Du har allerede fået masser af gode tip og forslag - her kan du læse lidt mere om teorien og måske forstå noget mere af alt det tekniske:  LINK



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvd både AT 95e og Technics EPC 270c. Nå har jeg solgt AT 95e og spiller med 270c. Jeg har også prøvd Denon DL-
160 mot 270c, og her hos meg og i mitt anlegg lyder 270c best. Jeg har også endel Ortofon og Shure pu, men på min Lenco L-
75 lyder 270c formidabelt, synes jeg.

270c er tilpasset Technics-armene, og med en ny stift kan det ikke gå galt! Jeg ville vurdert SAS-nålen, men selv spiller jeg
med orginalnål.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes