Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 10:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Skifte lyttere - nogen gode råd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solefald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Så blev det endeligt tid til at benytte sig af det glimrende forum herinde!
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en ældre Thule AI60B forstærker.
Men... Som med så mange andre af deres produkter, er der desværre lidt forskellige ting galt med den, den "hyler" og har
en lavfrekvent summen når man tænder for den.
Efter at have trawlet tråde her på forummet, den sidste uges tid, er jeg kommet frem til at det må være diverse lyttere,
der er gået i udu...
Derfor skal de udskiftes og eftersom jeg fik forstærken billigt, er det ikke noget der skal bruges en tekniker (og hans
timeløn) på, så jeg hopper ud i det selv.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har den store (læs: ingen) forstand på printplader, lyttere, modstande, medstande,
opstande og what not, men jeg har dog tommelfingrene skruet rigtigt på, så det skal nok gå!

Jeg har dog et par spørgsmål ang. projektet og det var så dèt jeg håbede i kunne hjælpe med :)

Kan man opgradere lyttere?
Har læst mig frem til herinde at smd`erne kan opgraderes til tantaler, som aldrig skulle tørre ud, men hvad med de andre
6-7 stykker?

Nogen gode råd eller huskeheste , til og for at lodde på printplader?

Er der andet man med fordel kan opgradere, forbedre eller bare pille lidt ved, når låget nu alligevel er taget af?

Håber i kan og vil være behjælpelige :)
God weekend
Mvh Alex Krabbenhøft

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alex,

Først, stort tillykke med din Thule A160B.

Når det så er sagt, er mit råd til dig kort og godt: HOLD SNITTERNE LANGT VÆK!!!!!!!!! Du kommer til at lave mere l**t end lagkage!!! (undskyld mit franske)

Som erfaren elektronik-mand gennem 20 år, vil jeg absolut ikke anbefale, at pille i en Thule-forstærker, hvis man ikke har et vist kendskab til elektronik, komponenter og lodning!

For det første, er Thule konstrueret med hårfine tolerancer, hvorfor man ikke umiddelbart kan ændre værdier. Mange af de anvendte komponenter er special-producerede, hvorfor det ikke er ligegyldigt hvad og hvilke komponenter man udskifter med. Desuden er der tale om et høj kvalitets produkt, som ikke indeholder nogen servicérbare dele af slutbrugeren.
For det andet, skal måling- og justering af tomgangstrøm altid foretages efter enhver reparation.
Kender du værdierne?
For det tredje; Du nævner at forstærkeren også indeholder SMD komponenter. Med manglende erfaring med lodning ender det nemt med et "tinbad" med efterfølgende kortslutninger, ødelagte printbaner og afbrændte komponenter til følge - og dét tror jeg ikke du ønsker!

Men jeg vil da alligevel rose dig for dit gåpå-mod

Nu er du jo blandt fagfolk herinde (og dermed i gode og trygge hænder), og mon ikke der er nogen, der kan hjælpe dig med projektet? Jeg har selv repareret og renoveret mange forskellige forstærkere gennem tiden- dog har jeg endnu ikke haft fornøjelsen med en Thule  - og jeg er da også stødt på forstærkere, hvor folk selv har forsøgt sig som "reparatører"! Dette er ikke noget kønt syn og endnu værre at rede ud (kan nemt tage mange timer)!

Når du er så glad for din forstærker, vil jeg på det kraftigste anbefale dig, at overlade dette til en teknisk kyndig person.

Stor hilsen herfra og iøvrigt velkommen i klubben

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

Solefald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej Bakman

Tak for svaret - dejligt direkte :D

Men! For at blive i det franske, så har jeg jo sådan set en l**t liggende ligenu, en virkelig pæn l**t godt nok, men stadig
ubrugelig, desværre, så ligemeget hvad jeg gør med den, kan det jo sådan set ikke blive meget værre :)
Jeg har kun givet 1200kr for forstærkeren, så det er jo ret begrænset hvad der skal bruges på den den, før det ville være
nemmere at købe en ny brugt... Og med en fagmands timeløn, ville det nok bryde den grænse ret hurtigt, desværre!

Dèt taget i betragtning, og med mit vestjydske gør-det-selv gen, er jeg så kommet frem til at jeg ligeså godt selv kan
prøve :)

Jeg er naturligvis godt klar over, at jeg ikke kan gøre det ligeså godt, som en person med et helt livs erfaring ud i
lodningens kunst, men tror du ikke det kan lade sig gøre at bakse noget sammen, af en acceptabel kvalitet, hvis man er
lidt omhyggelig, påpasselig, tålmodig og har rigelige mængder kaffe og hår man kan rive sig i?

Jeg har loddet en del forskellige ting i tidens løb, mest grovere PA-relaterede ting godt nok, men er på ingen måde
ekspert og slet ikke i finere lodning, som printplader vist kræver, men det er ikke så meget dèn del jeg er bange for at
f**ke op - har også en gammel surround-forstærkere stående, med en masse printplader i, jeg havde regnet med at
mishandle lidt, for lige at få lidt føling med det, inden det bliver Thules tur...
Har i den forbindelse kigget lidt rundt, for at finde lidt gode råd til lodning på printplader, men det ser lidt ud som om at
der er delte meninger om, hvor kraftig loddekolbe der skal bruges, hvilket tin osv osv...
Kan det virkeligt passe, at der ikke er en "standard"? Eller er det simpelthen personlige præferencer og erfaring, der
tæller her?

Ang. udskiftning af gamle komponenter, så har jeg fundet identiske dele - faktisk har jeg, efter at have stået på hovedet
nede i forstærkeren kommet frem til, at jeg kun behøves at udskifte 6-7 af smd`erne - der er ligesom en lille klynge, der
åbenbart står så tæt, at de koger hinanden, eller noget i den stil - resten af delene ser fine ud, tror jeg :D Og er af den
type, folk herinde siger man skal skifte til, hvis det skulle være :)
At udskifte smd`erne til tantaler, er kun baseret på et indlæg herinde fra, hvor en gammel Thule-medarbejder tilrådede
at man gjorde det, så den del, kan vel ikke være helt forkert?

Men for at runde af, så er jeg fast besluttet på, selv at gå i gang med projektet - det jeg vel egentligt søger er lidt gode
råd fra folk med erfaringen iorden, så man eventuelt den vej igennem kunne undgå de værste nybegynder-fejl :)
Håber det giver mening!

Mvh Alex
Utroligt hvor meget man egentligt ender med at få skrevet :D
Til top Vis Solefald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solefald

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Helt kort som er min kæphest : Tantaler lyder elektronisk. Jeg ville bruge min foretrukne som er Elna Silmic. Det kan sagtens
lade sig gøre. Silmic er den kondensator som er bedst til at gengive korrekt Timbre. Husk at anvende 2 loddekolber når du
udlodder SMD.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Helt kort som er min kæphest : Tantaler lyder elektronisk. Jeg ville bruge min foretrukne som er Elna Silmic. Det kan sagtens
lade sig gøre. Silmic er den kondensator som er bedst til at gengive korrekt Timbre. Husk at anvende 2 loddekolber når du
udlodder SMD.

Hvorfor skal man bruge to loddekolber? 

Jeg synes det er nogle lidt firkantede generaliseringer vedr. kondensatortyper.
Der er vel ingen universel(le) sandhed(er), når vi taler om komponentvalg?

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Man skal varme på begge sider samtidig så er risikoen for at ødelægge printene minimeret.
            ;    
Tantaler har givet det aftryk i forskellige kredsløb og for flere jeg kender. Universelle
sandheder er der ikke. Men for f.eks. Elna Starget vedkommende fokuseres voldsomt på mellemtonen. Cerafine er noget
tilbageholdne i toppen så det kunne være et godt valg hvis man vil dæmpe denne etc. Selvfølgelig skal man prøve sig frem men
alle typer udviser en tydelig tendens.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal sætte det i der sad i, så ændrer den sig ikke lydmæssigt.

2 loddekolber er kun nødvendigt ved de større SMD
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:

Men en fordel ved alle ! Mon ikke det er en fordel den ændrer sig ? Thule har gerne et klinisk præg.

Solefald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Helt kort som er min kæphest : Tantaler lyder elektronisk. Jeg ville bruge min foretrukne som er
Elna Silmic. Det kan sagtens
udlodder SMD.

Spændende! Så man kan faktisk farve lyden en smule, med forskellige komponenter? Er det ændringer der er tydelige at
lokalisere i lyden, eller skal man sætte sig ned i lytteposis og koncentrere sig for at høre det eller hvordan?
Kunne være sjovt at prøve lidt forskellige ting og se hvad der kunne komme ud af det :)

Man kan vel godt klare sig med en enkelt loddekolbe ikke? Det er vel bare et spørgsmål om at det bliver lidt mere bøvlet,
eller hvad?

bantan skrev:

Det ender nok også med at det bliver "originale" dele der kommer i igen, kan jo godt lide lyden på forstærkeren! Men det
kunne som sagt, være meget sjovt at høre, hvilken forskel de forskellige mærker giver :)

Har i eventuelt nogen forslag til loddekolder, spidser og tin?
Har kun loddet lidt grovere ting førhen, så ved ikke helt hvordan printplader skal gribes an, uden at sætte ild til noget...
Har en gammel Weller loddekolbe på 25V, uden station eller noget og med en ret tyk spids på, ville det kunne bruges, uden
nogen større risiko for at f**ke op? Håber jeg kan slippe afsted med, kun at skulle have en ny spids!

Og tak for svarene indtil videre! Det er altså guld værd, at man lige kan få lidt indputs inden man kaster sig ud i nyt farvand!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Solefald skrev:
...snippet en masse...

Hvad er det præcist du ønsker at kunne gøre ?  kan du evt uploade et billede

Solefald
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2011 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Solefald skrev:
...snippet en masse...

Hvad er det præcist du ønsker at kunne gøre ?  kan du evt uploade et billede

Min forstærker både "brummer" og "skriger" - er kommet frem til, efter mange timer på nettet og efter diverse samtaler med
folk, der har styr på den slags at det er lytterne der skal skiftes...
Har aldrig loddet eller leget med printplader før, så søger vel egentligt bare en masse råd, der kunne minimere en mulig fiasko,
for en blank nybegynder :)

Jeg ved hvor alle lytterne sidder, så billedet burde ikke være nødvendigt - der er for den sags skyld næsten ingenting at kigge
på - der er næsten intet inden i den!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes