Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Poulenc - Fløjtekoncert mm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 01 April 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Den højtærede Kurt von etc. etc. etc. forespurgte engang på denne fløjtekoncert. Jeg kunne ikke finde tråden - men her er lidt nyt om denne.

Just ankommet: Sonate for fløjte og orkester. James Galway, Royal Philharmonic og Mr Argerich kendt som Charles Dutoit som dirigent. RCA RL 25109 fra 1977. 

Koncerten er i realiteten hans fløjtesonate (fløjte/klaver) som Galway fik Poulencs gode ven Lennox Berkeley til at orkestrere klaverstemmen. Det virker eminent og er en aldeles fortrinlig koncert. Galway spiller sit allerbedste . Jeg mener det er eneste udgave af denne koncert. Både LP og CD er udgået. Med lidt held kan det findes 2. hand. 1.99£ på ebay så jeg klynker ikke.

Poulenc: er meget spillet her. Musikken en genial blanding af gammel og nyt, og i tidlige værker med enormt drive. Til hifi folk er der guld at hente. Han bruger altså nogle virkemidler der kan høres. F.eks. orgelkoncerten, Gloria.

disse indspilninger sætter vi stor pris på:

Klaver: Improvisationer, Les Soilees mm: Pascal Roge Decca 417439-1 også på cd - en stor succes Gramophone winner. Roge kan anbefales til fransk udi Debussy, Ravel, Satie og ikke mindst poulenc.

Clarinetsonate: Meyer/LeSage på DENON 79282 (indeholder lækker klarinetmusik alt sammen fransk).

Klaverkoncerten og Gloria (kor): Herlig EMI ASD 3299 - med Ortiz/Birmingham og Fremaux. De er også velanskrevne i orgelkoncerten (højttalervælter), holder dog mest af mine to:

ARGO ZRG 878: Simon Preston og Akademiet fra hellig Mortens marker og

Erato STU 70637: Marie Clair Alain og Jean Martinon.

på begge plader er B siden den sjove Koncert Champetre for harpichord.

Operaen Dialoques des Carmelites er fantastisk, men springer nu afsnittet guilliotinen over. Det er for barsk (for ondt i nakken) Virgin 759227 2.

Der findes meget andet. F.eks. kormusik hvor Gloria - Litanies la Vierge og Salve Regina (man skal lede længe før man finder noget lige så smukt) RIAS kammerkor på Harmonia Mundi eller Charles Dutoit på Decca.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

nikolaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 02 April 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej SES

Det er nogle gode skiver, som du nævner i dit indlæg. Ingen tvivl om det.

Jeg kan supplere med, at skrigende anbefale (KØB for helvede...) Poulenc samlede orkesterværker på Decca med dirigenten Charles Dutoit & solister.

3 CD'ere til lavpris på Decca. Men hvilke!. Man kommer mere end til at elske Francis Poulenc musik, når man lytter til disse CD'ere. F.eks. hans Piano Conterto og Organ Concerto. Ønsk dig disse skiver til din fødselsdag (lyden er også superb).

Hilsen Charlotte

Francis Poulenc 1899-1963

Click here to download photograph
for non-commercial use only.

Til top Vis nikolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolaj

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej Charlotte,

Dit tip lyder lige som noget, jeg kunne tænke mig at lægge øre til. Har du evt. nr. på sættet?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

nikolaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Poulencs okesterværker fås i en "papkassette" med følgende 3 CD'ere:

Piano & organ concertos:    Decca 436 546-2

Concert champétre etc.          "     452 665-2

Aubade, Les Biches etc.          "     542937-2

Her er forsiden til Poulencs piano & organ concertos. En god investering til ca. 200 kr. (3 CD-ere), som jeg har glædet mig over at eje.  

Tilsvarende kassette (3 CD'ere) med Poulencs kammermusik, findes også på Decca. Den vil jeg investere i ved en kommende lejlighed. 

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej Charlotte,

Meget fint. Jeg må prøve at finde den hos min lokale pladepusher.

Hvor handler du?

nikolaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej AKSA

Jeg købte Poulenc-sættet i sin tid (1999) i en klassisk CD-shop i Pennehave i Rungsted. Men de har desværre "drejet nøglen rundt" og lukket.

Jeg handler ofte i TP-music på Gl. Kongevej på Frederiksberg. Men også hos TP-music på Strøget. Begge steder har et flot udvalg af klassiske CD-ere. Også Axel Klassisk på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg, har et pænt udvalg.

Tidligere købte jeg alle mine CD-ere i "Bånd og Pladecentret" i Vognmagergade (det største udvalg) i City. 

I sidste uge købte jeg 2 operaer på "Strøget/gågaden" i Odense og blev positivt overrasket over et meget stort og fint udvalg af klassiske CD-ere. 

Poulenc-sættet, skal du nok bestille på forhånd. Det er næppe en lagervare længere.   

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej Charlotte,

Tak for info. Ja, når vi er helt tilbage i 1999, så er det nok en bestillingsvare. Jeg forsøger mig i første runde med min lokale TP-pusher.

Tak for hjælpen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej Charlotte & SES!
Fløjte(koncerten)(sonaten) hedder den blot Poulencs fløjtesonate, for så må jeg jo nøjes smed den, indtil Galway pludselig banker på døren med et eksemplar af koncerten .
Er der nogen der kender en god indspilning af sådan en Svend?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 April 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hej Mester.

Iflg. pladenoterne er fløjtespillet det samme (men har ikke checket) - hvem man lige skal have fat i til sonaten - ved jeg ikke - Rampal fløjtede efter alt, ovennævnte Decca æske (kammer) er sikkert fin. Denon kunne have lavet en - men ikke sikker.

Vil tro jeg støder på Galway på ebay. På et tidspunkt kommer alt forbi der -. Hvis Tomosen kan sættes ned i fart så ved du hvor du kan mellemlande  - har et survival kit stående, og den reneste lyd fra en Suske Trabant har du også tilgode .   

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes