Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: rens af pu nål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Godaften,
Hvordan renser i nålen / diamenten på jeres pickup?
Jeg har sådan en lille børste som fulge med til min gamle ortofon 2M black pickup - men synes at have oplevet at jeg har nogle
lange støvting som ikke går af.

Min ZYX må kun renses tørt - men findes der andre muligheder end den lille børse?
Jeg har læst i et gammel hifimagasin at man kunne bruge svovl fra en tændstikæske - men ved ikke om jeg tør :)
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

 Isopropanol på en lille børste eller et stykke stof.(evt. Isopropylalkohol).

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1516
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

En tæt kulhårs børste 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Isopronanol/isopropylalkohol er jo nok ikke helt tørt, og børsten er formentlig magen til den børste der fulgte med den gamle 2M Black...

Normalt plejer vådrensning ikke at være et problem, men nogle pickup-fabrikanter sørger helst for at holde sig uden skyld hvis det skulle gå galt. Renseprodukterne siger som regel også at man kun må rense diamanten og ikke komme i kontakt med nålefane og limen - så er de også uden skyld. Men så længe man ikke anvender agressive ting kan det vel ikke gå galt, så en smule sæbevand hvis det skulle være - til at blødgøre med...

Ellers er der Onzow Zerodust: http://cgi.ebay.com/Onzow-Zerodust-Stylus-Cleaner-/290581069 946?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item43a7fb407a . Et gel-materiale der tager fat.

Ellers findes der nogle ultra-cleaners hvor nålen stilles på en plade der vibrerer ultrasonisk, så skulle alt rasle af.

Der er også Linn's grønne sandpapir.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger denne her .

http://www.soundscapehifi.com/used-at-styluscleaner-001.htm

Har brugt den i omkring 15 år eller mere uden problemer og den fjerner også fastbrændt skidt. Kan bruges både til våd og tørrensning. Er desværre udgået af produktion, men prøv på E-bay.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen,
Tak for de mange forslag.

Jeg har selv en kulhårsbørste, men synes ikke altid den kan fjerne det hele -
hvad angår vådrensning så tør jeg ikke - har allerede sådan en "mascare" børste til formålet, inkl. noget sprit agtigt til at rense
med.

Men den audiotechnica renser ser ret spændene ud - må prøve at holde øje med Ebay :)

vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en glasbørste (købt hos Brinck) efter at en bruger på den anden side anbefalede det.
Se evt. n e r d s . d k hvor han fik lavet nogle før- og efter-billeder. Den børste tager alt!

Vh Jens
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,
Kan du "deeplinke" til den glas(fiber)børste du nævner?


vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det kan du tro. Jeg fandt siden, som egentlig også er ret interessant læsning.

http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5323&postdays=0&postor der=asc&start=0

Jeg vidste ikke hvad en glasbørste var før jeg læste dette, men det var noget de havde på lager
hos Birnck. Det er en kuglepens-lignende sag, hvor man kan skrue en masse fine glashår frem.
Den er yderligere beskrevet i linket, hvor der også uddeles erfaring med hvordan man anvender den.

Mvh
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Pas på din nålefane, har brugt den hele mit radiomekanikerliv (ca. 30), dens slibevirkning er s´gu til at få øje på. .

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Kan også købes her:

http://www.butik4281.dk/butik/index.php?main_page=product_in fo&products_id=133
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Det er klart at man ikke skal dyppe sin pick'up i isopropylalkohol,men blot rense diamanten.Det har jeg gjort i 40 år,og jeg har aldrig ødelagt nogle af mine mange pick'up'er i gennem tiden.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen!
Tak for alle jeres tips! Jeg tror jeg vil prøve at købe den glasfiberfætter - dens pris er til at overskue :)
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Så ankom glasbørsten!

Den er effektiv!
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes