Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 09:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Optimal rensning af kontakter & potmtre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst de mange glimrende tråde omkring problemer med knas i kontakter, omskiftere og potentiometre samt afhjælpning af dette, vil jeg gerne give et tip omkring et nyt produkt fra Wera, som efter sigende skulle give den optimale rensning, smøring og beskyttelse:



http://www-uk.wera.de/rss-feed-en0.html?&no_cache=1& L=fclzwchr&tx_ttnews%5Byear%5D=2008&tx_ttnews%5Bmont h%5D=08&tx_ttnews%5Bday%5D=27&tx_ttnews%5Btt_news%5D =11&tx_ttnews%5BbackPid%5D=144&cHash=c336908753

Jeg har for noget tid siden erfaret, at det ofte IKKE er tilstrækkeligt, blot at indsprøjte diverse rensningsmidler ind i kontakter, omskiftere og potentiometre! Dels, fordi de huller der ofte findes, ikke er tiltænkt til dette formål og selvom det ser ud til at være tilfældet, er det stadig ikke tilstrækkeligt.

Jeg har netop renoveret min fars gamle Denon PRA-1000 - ifølge min far, oplevede han ofte knas og skratten i højre kanal - uanset signalkilde. Dermed kunne det let konkluderes at der måtte være tale og møg og korrosion i forstærkerens drejeomskiftere, eftersom problemet kunne midlertidigt afhjælpes ved at "motionere" disse. I første omgang, prøvede jeg at rense vha Kontakt 60 - dette hjalp ikke.

Jeg indså, at jeg måtte lodde omskifterne samt volumen potmetret ud, for nærmere inspektion;

De anvendte drejeomskiftere består af en lang stålstrimmel, som trækker i plast-kærre indeholdende kontaktsko som igen kører på en opdelt metalskinne. Efter at have skilt dem ad, kunne jeg konstatere at trods den gode beskyttelse var metalskinne + kontaktsko korroderede. Jeg løste opgaven således:

1) Metalskinne renset med glasfiberbørste og Kontakt 60 - kontaktsko i et bæger med Kontakt 60 i en times tid.
2) Kontaktdele spayet med Wera High Kontaktor
3) Potmeter skilt ad og kulbaner + kontaktarm ligeledes påført Wera High Kontaktor
4) Samling af dele - tog en hel eftermiddag  

Indrømmet! Det er omfattende og et rigtigt pillearbejde, men det er det hele værd Efter samling af forstærkeren og vi fik sat til det igen, skulle vi selvfølgelig høre om vi kunne høre forskel; Det kunne vi!!! Faktisk kunne vi tydeligt høre forskel, idet lyden blev mere klar og alt hvad der hedder støj/knas/skratten var forsvundet

Efter denne erfaring, vil jeg vove den påstand, at dette er den mest optimale måde at rense mekaniske dele på. Desuden, kan mange potmetre og omskiftere skilles ad i atomer - og det bør man gøre - hvis man vil forlænge sit anlægs levetid og lydgengivelse!

Omtalte produkt, Wera High Kontaktor, kan iøvrigt fås hos RS Components

Held og lykke med projektet
- MrBakmann

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at mange har Hi-fi komponenter stående der trænger til denne kur.
 
 
 
   
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 23 Juli 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

En ting som mange ofte gør galt, når de skal rense kontakter, potentiometre osv. er at de købe en dåse kontakt 60 som de så bruger til rensningen. Efter et kort stykke tid, opstår der så ofte problemer igen, hvorfor folk får den opfattelse, at Kontakt 60 er noget hø.

Men det er det altså ikke.  Man skal bare huske at bruge kontakt 60, efter producentes vejledning.

Kontakt 60 kan ikke bruges alene, men skal anvende sammen med 2 andre produkter. Kontakt 60 er kun beregnet til at opløse skidtet - og ikke andet.

Man skal bruge 3 produkter:
Kontakt 60, Kontakt WL og Kontakt 61

Start med at opløse skidtet med kontakt 60. Rens derefter skidtet ud af omskifter, potentiometer eller hvad det nu er man renser - med Kontakt WL, og påfør en ny korrisonsbeskyttelses med Kontakt 61. (Kontakt 61 smører også kontaktfladerne).
Se f.eks. producentns anvisning på: http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/kontakt_60.htm

Der findes også en kontakt 61 plus, som kan rense, smøre og beskytte i en omgang. Det er dog ikke så effektivt, som hvis man bruger de 3 andre produkter korrekt.

Nogle renser med WD40. Det fungerer i nogle tilfælde også, man kan desværre i mange tilfælde, angribe kontaktsættenes overfladebehandling. Jeg har i min tid som tekniker skiftet mange omskiftere og potentiometere, som har taget skade af WD40. Nogle ting har dog kunnet reddes i en periode, ved at give produkterne en ny rensning og beskyttelse med de 3 overnævnte midler.

Er kontaksættene meget kraftigt angrebne af skidt - korrison eller andet, så kan man bruge en glashårsbørte til at tage det værste. Men efter sådan en behandling, er det meget meget vigtigt, at man får påført en ny korrisonsbeskyttelse med f.eks kontakt 61, da glashårsbørsten laver meget fine ridser i kontaktsættenes overfladebehandling.

Et tip:
Hvis man har en god gammel tuner / receiver med drejekondensator, som knaser når man drejer på knappen til indstilling af stationerne, skyldes det næste altid at metal lamellerne der danner konktat til pladerne i drejekondensatorerne, samt de isolerende lejer er beskidtet eller korroderet.
Til at rense dette findes der et specielt produkt fra Kontakt Chemie som hedder Tuner 600. Dette middel er beregnet til at rense følsomme HF komponenter. Det kan også anvendes til PC komponenter som arbejder med høje frekvenser. Dette middel bruges også ofte til rensning af nogle typer af måleudstyr, som kan påvirkes af de andre midler.

 

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over dette...og kan tilføje jeg har haft præcis nævnte problem med dreje-kondensatoren i min Pioneer SX1080 i en sådan grad at den var ubrugelig. Jeg mente selvfølgelig at sådan en fin radio kun fortjener det bedste...så jeg købte netop Kontakt Tuner 600.

Efter en afblæsning af støv og efterfølgende gentagne behandlinger med bemeldte produkt var min fine radio stadig ubrugelig...så jeg troede den var til losse-pladsen eller donor.

Heldigvis forsøgte jeg i ren panik med WD40,...jaja rolig nu...på under 5sek var den så støjfri at jeg trode jeg havde slået den ihjel, men det var ikke tilfældet...jeg havde blot ramt en station som var momentan tavs og da jeg fandt frem til P4 spillede den så fint som ny.

Sprøjt ikke ind i kondensatoren, men sprøjt lidt i et låg eller lign og tag en lille skrue-trækker eller lign som kan holde på en lille dråbe ved at dyppe den i WD40 og anbring det ved punkter svarende til de røde pile.

Nu er det snart 3 år siden jeg har gjort det og min fine Pioneer spiller stadig helt perfekt...så det nytter ikke at protestere over mit forslag til denne behandling.

Jeg benytter herefter WD40 til alle kontakter og potentiometer med samme fine resultat...jojo...nu kommer den sædvanlige smøre med at det samler støv...det kan da godt være, men man kan også få støv på hjernen.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes