| Forfatter |
|
Arsukfjorden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddag Hifi4all
Min kammerat og jeg skal i Hifiklubben i morgen. Min kammerat skal ud og brænde 18.000 af på højtalere, da han lige har haft fødselsdag. Jeg skal egentlig bare med for at hygge mig for jeg har ikke rigtig nogen penge(er ved at spare sammen til MC kørekort), men så tænkte jeg om jeg måske skulle invistere i lidt alligevel, da jeg trods alt har lidt lommepenge denne måned.
Jeg har intet Hifi grej, men kan låne en gammel 5.1 reciever(enten en Onkyo(tror jeg den hedder) eller en Techni/Tehcno/
et eller andet i den stil. Begge ikke så nye og har nok aldrig været specielt dyre). Jeg har også et Logitech Z5500.
Anyway mit budget ville være 2.000kr, så hvis det er nogle højtalere jeg skal kunne bygge videre på i fremtiden, så skal jeg nok gå efter et par kompakt højtalere, som serne hen kan bruges til bag/side højtalere. Derfor virker Dali Concept 2 rimelig logiske.
Spørgsmålet er om jeg skal benytte kompakthøjtalerne sammen med en almindelig, men gammel reciever eller om jeg skal benytte Logitech Z5500 subwooferen, som har indbygget forstærker og controler. Fordelen her er jo helt klart at den dybe bass nok bliver håndteret noget bedre af 10" subwoofer enheden i forhold til Concept 2's 6,5" mellemtone/bass enheder. Minuset er at subwooferen ikke er den bedste og efterhånden rimelig slidt(havde sættet med på efterskole i sin tid - mine kammerater var ikke gode ved det).
Jeg ved ikke engang om der er nogen fordel ved forstærkeren for med den alder de har og det prislege de har ligget i, så er det ikke sikkert at lydkvaliteten er så nævneværdig stor at jeg(som er rimelig uerfaren med kvalitets højtalere osv) nok ikke kan høre den store forskel.
Jeg lytter til mange forskelige typer musik, men der kommer helt sikker ofte noget pumpende techno på en gang imellem, men skam også mere stille nuanceret musik(ellers havde jeg jo bare købt Cerwin Vega). Men en subwoofer er altså ganske velkommen.
Hva siger i. Er det det værd at købe Concept 2 i stedet for standart højtalerne til Z5500 og skal jeg nøjes med Concept 2 alene eller skal jeg smide Z5500 wooferen på?
Og i tilfælde af at jeg smider wooferen til, er det så nødvendigt med Concept 2 i forhold til Concept 1. Så vidt jeg kan læse mig til er den største forskel at Concept 2 har bedre og mere fyldig bass en Concept 1 uden dog at komme ned på en subwoofers level. Men med en subwoofer er det måske ikke så nødvendigt. Der er jo penge at spare.
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske lige værd at nævne at subwooferen på Z5500 kan slås HELT fra. Så hvis man vil nyde noget musik, hvor der ikke kræves helt dyb, bass, så kan man slå den lidt mudrede subwoofer fra og slå den til igen, hvis man skal høre noget hårdere. Det er jo værd at tage med i overvejelserne.
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt klart køre med sub til de højtalere, og hvis det skal være concept, ville jeg vælge 2'eren, hvis de senere skal bruges som baghøjtalere, er der mere fylde i dem.
Hvis dit budget rækker lidt længere, ville jeg nok prøve at lytte på B&W686, der er mere musik i den, og hvis det skal være dali så prøv lige at lytte på Lektor, den er også ret fed. Nu lytter jeg også indimellem til techno, og efter min mening er concept serien ikke lige skabt til de hurtige basser, der tit forekommer i den type musik, der er B&W væsentlig bedre. Når pengene ikke er så store, ville jeg helt afgjort vælge at lede efter nogle brugte, der får du meget mere højtaler for pengene, og højtalere bliver jo stortset aldrig for gamle.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
well er der noget du kan anbefalde? Gulv højtalere er skam også en mulighed, hvis man kan få noget ordentligt brugt for rimelige penge. Så rækker 2.000kr selvfølgelig ikke, men så kunne jeg jo vente til næste måned i stedet og så lægge et budget på 4.000kr i stedet. Så kunne man vel noget finde noget ordentligt brugt? Gerne gulvhøjtaler som sagt.
Noget du kan anbefalde? Noget specifikt?
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Dali Concept 6, de er godt nok lidt større en 2'eren, men så en bassen da med.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej glem de concepter der, og find et sæt Dali 450 i stedet for, de spiller meget bedre end concept serien, der plejer at værre mange til salg på dba, de plejer at findes til en 12-15 hundrede. God jagt
|
| Til top |
|
| |

Tager lige en pause!
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er bare ikke godt nok. Ikke at det er en dårlig højtaler, men min kammerat er ved at købe Concept 8 og jeg kan simpelthen ikke leve med at have noget der er betragtelig mindre end dem.(du ved der er jo konkurrence mellem venner :D ). Det var oprindeligt derfor jeg ville købe Concept 2, da han køber Concept 1 til hans 5.1 system. Så ville jeg jo ikke købe noget mindre, men bare ikke have penge til fronthøjtalerne:D
Hva med Concept 2 og senere en sub?
Du snakker også om B&W og jeg har også en fornemmelse af at de er sådan lidt bedre generelt, men de er jo også meget dyrere. men 686 er jo så heller ikke særlig store, så på trods af at du siger at der er mere bass i dem, så lyder det bare underligt når de ikke er i samme størrelse som concept 2. men jeg tvivler ikke på at lyden er bedre.
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
først så blev ovenstående besked sendt mens du skrev det der link til dba. Så det link nåede jeg ikke at se.
De ser bestemt ikke dårlige ud til prisen, men så kommer problemet bare med fragten, for det er jo ikke sikkert an vil sælge.
Men men. Så opdager man lige at der er en gut der sælger 2 stk 2 år gamle(det er jo ingenting) Concept 2 for 900kr i aalborg. Det er tilfældigvis en by rimelig tæt på mig(40km) og jeg skal faktisk derhen i morgen. Han sælger også en NAD forstærker med for 500kr som dog kun spiller ud af den ene lydudgang. Jeg regner dog med at få ham ned på 300kr for den(1.200kr i alt) i hurtigt køb og mon ikke den forstærker kan fikses?
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en del forskellige dali og B&W, og der er ingen tvivl om at B&W har dybere bas og flottere klang end dali, og ja de er generelt også dyrere, men alt respekt for dali, så er det en god højtaler til prisen. Det bliver let for dig at tage kampen op med hans concept 8, til fornuftig pris, dali 850, dali 18, dali 909 og dali asx 10k, har allesammen mere bas og bedre lyd. Skulle jeg vælge igen, ville valget falde på Dali asx 10k, eller 909, de er store og tonser afsted, samtidig kan de også spille almindelig musik ganske flot. Alle nævnte modeller har været dyrere end concept serien. Så med et af de sæt, skal din kamerat have fat i en sub for at følge med.
B&W 604 s3 ville være en oplagt konkurent til de modeller, lidt dyrere men lidt mere af det hele.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil helt klart kigge på de nævnte modeller når jeg skal ud og have noget mere grej, for jeg har ikke noget imod at købe brugt, imodsætning til min kammerat.
Men til at starte med bliver det det billige sæt concept 2 jeg har fndet. De kan jo snildt bruges til baghøjtalere senere hen, så de kan jo uden problemer genbruges senere hen.
Nu er jeg jo i en alder hvor jeg har scooter, men jeg har også en MC, så skal bare lige have sparet sammen til MC kørekortet og så ryger scooteren. Så planen er at til foråret skal der nok noget mere grej på banen for sådan en scooter er alligevel lidt værd, men indtil videre må jeg leve med den uetiske kombination af Concept 2 og Logitech Z5500 wooferen eller bare Concept 2 alene. Man skal jo også starte i det små. De fleste starter vel heller ikke med den komplette hjemmebiograf:)
Men jeg siger tusind tak for rådgivningen. En stor hjælp! :)
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |

Tager lige en pause!
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak da  håber du bliver glad for concepterne
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha jeg gjorde da godt nok et godt køb. I forvejen lyder 900kr for 2 stk 2 år gamle Concept 2 højtalere(som ikke har været brugt så meget) ikke af ret mange penge.
Sælgeren ville også sælge en NAD C315 stereo forstærker for 500kr ekstra. Dog mente hun(det var en pige) at den var defekt for den kunne ikke spille ud af den ene udgang. Jeg fik hende så ned på 1200kr i alt(dvs 300 for forstærkeren) i håb om at den kunne laves for billige penge. Hvis ikke, så er 300kr jo heller ikke ret meget, så jeg ville ikke tabe det store.
Da jeg så kommer hjem prøver jeg så for sjov at smide et andet kabel fra computeren på og wupti så virkede begge kanaler. Rimelig godt køb for 1200kr vil jeg mene. SÅåjeg er bare lykkelig lige pt :D
__________________ Mürer
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Juli 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med impulskøbet........med købet s'fø'li'.  Skulle du få lyst til en anden mindre højttaler, kan disse Snell K2 være et godt valg. De spiller godt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |