Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Zensor 5 / 7 - forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wegde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!
Som emnet antyder, handler mit spørgsmål omkring forstærkere til Dalis nye Zensor series gulvhøjttalere. men før
spørgsmålet kommer, vil jeg lige dele historien omkring valget af netop disse højttalere
Jeg var for nylig inde i Hifiklubben i Ålborg, for at kigge lidt efter en ny lille kompakt højttaler til mit relativt lille værelse, og
hørte ganske simpelt samtlige kompakte højttalere i hele butikken i min søgen efter "the one". Problemet var dog, at selvom
mange af de fine små højttalere gjorde et godt job med dybde (i forhold til størrelsen), ja så manglede der altså lige den lille
smule ekstra klarhed og luftige rum i toppen, som jeg søgte! Det eneste, som kom i nærheden af at have det, var den kære
lille Dali Concept 1, som så tilgengæld manglede alt hvad der kom i nærheden af dybde ... Jeg var mildest talt deprimeret,
men indstillet på at tage dem med hjem alligevel.
Den flinke ekspedient må dog have set mit småtriste ansigt, for han tog mig kyndigt i armen og gelejdede mig hen til
gulvhøjttalerne (jeg kunne ligefrem mærke min pengepung kravle dybere ned i lommen) og satte mig på en stol foran en
lille sød model fra Dali med ordene "Jeg tror du vil kunne lide den her - de er fra en helt ny serie fra Dali".
Og om jeg ikke var solgt! På nærmest magisk vis formåede Zensor 5 at bringe den klarhed og luftighed frem i de højere
tonelag, som jeg søgte, samtidigt med at en vis dybde blev holdt flot på trods af det rigeligt store rum! Jeg hørte også en
Concept 6 derinde, lige efter Zensor, men det var en absolut "muffled" lyd der var i denne i sammenligning, så der var jeg
ikke i tvivl. Da jeg kort efter hørte prisen på 2000 kr pr. stk. var jeg næsten overbevist, bortset fra at Zensor 7 kommer til
butikken i august, så de skal også høres inden valget skal tages.

Nu har jeg godt nok fået fyret en lang forklaringshistorie af, men jeg håber i stadig er med, og klar til at hjælpe mig lidt
Mit første spørgsmål lyder på, om det kan passe, at en forstærker (en ældre The Fisher RS9040) kun vil arbejde med 8
Ohm? Det synes jeg nemlig papirene til den lægger op til, men jeg synes det lyder lidt mærkeligt. Zensor højttalerne skulle
ifølge specs arbejde med 6 Ohm, så her øjner jeg altså et lille problem
Næste spørgsmål er så, hvis jeg bliver nødt til at anskaffe ny forstærker, hvilken i vil foreslå til de kære højttalere? Den skal
kunne give nok saft og kraft, men samtidigt ikke selv være for lys, da jeg ikke kunne forestille mig, at det ville gå godt
sammen med de lyse og luftige højttalere?

Jeg håber at der er nogle venlige sjæle herinde, som vil hjælpe
Med venlige og håbefulde hilsner, Wegde
Til top Vis wegde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wegde

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Alle højttalere svinger i impedans, så det behøver du skam ikke bekymre dig om. I en anden tråd du har oprettet smed Mercury
lidt specs på din forstærker, og den kommer nok ikke til at halte.

I første omgang synes jeg bestemt du skulle tage højttalerne med hjem og lytte til dem på din nuværende Fisher. Såvidt jeg
har forstået er der mange vintage-nørder herinde der siger god for det mærke.

Men vi kan da godt lege lidt med tanken om ny forstærker. 2 spørgsmål:
1. Er du villig til at kigge på brugtmarkedet efter forstærkere eller foretrækker du en ny af slagsen
2. Hvad er dit budget?

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

wegde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2010
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Det var egentligt også det jeg mente, at de gjorde, ud fra det jeg har læst mig til andre steder herinde, så det var godt lige at
få bekræftet :) Og ja, hvis det ikke er noget problem, så skulle den nok kunne trække dem! Men så er det jo straks noget andet
med lyden fra den ;)
Så vil jeg simpelthen prøve at have dem med hjem og høre.

Hvis jeg skulle ud at lede, så er jeg helt klart åben over for brugt udstyr! Det andet har jeg vist næsten ikke råd til, da jeg også
snart flytter, så der kræves desværre lidt penge.. Men budgettet kommer nok til at lyde på 3000 kr for en forstærker :)

Og mange tak for svaret :)
Til top Vis wegde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wegde

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes