Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 15:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: "Nyt" brugt low-end HI-FI anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej på forummet,

Jeg skriver da jeg nu står over for at skulle købe et nyt anlæg, da det gamle er stået af!

I den forbindelse har jeg kigget meget på DBA, da det skal være et brugt anlæg, men må indrømme at min viden på
området er begrænset, og derfor kigger jeg næsten kun på NAD, da jeg ved at det er et kvalitetsstempel, men samtidig er
det snævert. Jeg skal bruge en forstærker, gerne en integreret. Dog kan det også være en effektforstærker + forforstærker,
alm. forstærker osv. Jeg er ret åben. Kravet er at den skal kunne have indgang til AUX, fjernsyn og DVD. Derudover skal
jeg bruge 2 højttalere - et sæt reol højttalere er fint og så om muligt også en sub.

Grunden til at jeg skriver low-end Hi-Fi i denne tråds emne, er så at beløbet ikke må overskride 3000 kr?!

Håber i vil hjælpe,

På forhånd tak, Mads R. Svendsen
Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 01 August 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Svendsen skrev:
Hej på forummet,

Jeg skriver da jeg nu står over for at skulle købe et nyt anlæg, da det gamle er stået af!

I den forbindelse har jeg kigget meget på DBA, da det skal være et brugt anlæg, men må indrømme at min viden på
området er begrænset, og derfor kigger jeg næsten kun på NAD, da jeg ved at det er et kvalitetsstempel, men samtidig er
det snævert. Jeg skal bruge en forstærker, gerne en integreret. Dog kan det også være en effektforstærker + forforstærker,
alm. forstærker osv. Jeg er ret åben. Kravet er at den skal kunne have indgang til AUX, fjernsyn og DVD. Derudover skal
jeg bruge 2 højttalere - et sæt reol højttalere er fint og så om muligt også en sub.

Grunden til at jeg skriver low-end Hi-Fi i denne tråds emne, er så at beløbet ikke må overskride 3000 kr?!

Håber i vil hjælpe,

På forhånd tak, Mads R. Svendsen



Nogle ideer:

JAMO E 805 ALU

AUDIO PRO ACE-BASS

DENON PMA-510AE

CAMBRIDGE 640A V2




__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 01 August 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Andre fornftige entry level forstærkermærker du kan kigge lidt på: Cambridge (skal i hvert fald tjekkes), Marantz, Onkyo, Rotel, Harman Kardon. Husk at du kun skal vælge en 2 kanals forstærker, du får mere for pengene end med snurrerundt.

højtalere: System Audio (læs jeg er fan + dansk), B&W (bas stærke), Dali (anerkendt dansk), JBL, snell

Når budgettet ikke er større, så ville jeg vente/undlade sub da det ellers bliver skrammel du ender med at købe, så hellere flere penge på resten - ellers tror jeg ikke det kan gøres billigere , men ved ikke så meget om subs

Men mere om din musiksmag+lytterum+forventet lydtryk+din smag (bas?) - folk kan bedre hjælpe hvis du uddyber dette, hvad havde du før + kommentarer til dette, var du tilfreds?
Må det være gulvhøjtalere, eller er reol et krav?
har du ikke overset at fjernbetjening også er et krav? jeg ville nødigt undvære det til et tv, men du kan jo være den aktive type   
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 01 August 2011 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hov ja, Dan R. Hansen jeg glemte jo Denon også et godt bud, men af de 2 forstærkere ville jeg vælge cambridgen.
Den sub du linker til ville jeg tilgengæld vælge over min JBL, jeg synes dog stadig at forholdet 700,- på højtalere overfor 1000+ på sub er forkert.

OBS har de to forstærkere du linker til overhovedet subudgang?
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 01 August 2011 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

XTZ gør det rigtig godt til prisen, og i min verden kan de følge med brugtpriserne. Mit bud er enten XTZ 89 front, eller XTZ 93
WMT og så er der ca 1000kr til en brugt forstærker. Fx en forældet Marantz surroundforstærker der sælges for en slik blot fordi
den ikke understøtter nyeste HDMi format.

Kanon lyd til ingen penge.

God jagt
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 01 August 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Først, Tak for de mange gode svar!

Specielt synes jeg godt om de 2 forstærkere der er blevet fundet!

Nissemanden skrev:
Men mere om din musiksmag+lytterum+forventet lydtryk+din smag (bas?) - folk kan bedre hjælpe hvis du uddyber dette, hvad havde du før + kommentarer til dette, var du tilfreds?
Må det være gulvhøjtalere, eller er reol et krav?
har du ikke overset at fjernbetjening også er et krav? jeg ville nødigt undvære det til et tv, men du kan jo være den aktive type   

Følgende vil jeg så lide uddybe lidt mere:

Musikmæssigt bevæger jeg mig meget mellem blød pop, rock på de stille dage og op til de mest moderne club hits lørdag aften. Så altså klassisk, opera og lignende er ikke noget anlægget skal kunne mestre. Ud fra det, og hvad i har skrevet, vil jeg selv vurdere at et par B&W højttalere kunne være fornuftigt. Anlægget kommer til at stå i et rektangulært rum, på cirka 3 meter i bredden og 5 i længden - med gode 3,5 meter til loftet. Videre er mine forventninger til anlægget at det ikke falder på basdelen, men samtidigt kan klare det lidt mere bløde musik som f.eks. The Verve - Bitter Sweet Symphony, Chris DeBurgh - A spaceman Came Travelling, osv.

Før ejede jeg en technics forstærker, jeg impulskøbte. Kan dog ikke huske hvilken model, og da den er røget ud, kan jeg heller ikke finde ud af det. Til den havde jeg bygget 2 reolhøjttalere, hvilket jeg i sin tid fik en masse hjælp til her på forummet. De havde dog en lidt langsom, og  lidt mudret bas.

Hvad angår højttaller typen har jeg ikke de store krav, jeg skrev selv reol højttalere da jeg regnede med de var billigst, grundet den mindre størrelse.

Og en fjernbetjening er at foretrække, men kan dog godt klare mig uden - da jeg nu måske faktisk er lidt den aktive type!  

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 01 August 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået gennemsøgt DBA, for hvad der ud fra de svar jeg indtil nu har fået, ville være at foretrække for mig.

Først på forstærkersiden er der dukket rigtigt mange muligheder op, specielt Denon forstærkere var der mange af. Jeg søgte kun på forstærkere fra Marantz, Rotel, Denon, Onkyo og Harmon Kardon. Listemæssigt så det således her ud, arrangeret efter pris:

Onkyo A-8870 til 1950 kr. 

Denon PMA-925R til 1500 kr.

Denon PMA-710AE til 1500 kr.

Denon PMA-1055R til 1500 kr. 

Harman Kardon HK670 til 1500 kr. 

Denon PMA-700AE til 1400 kr.

Marantz PM-50 til 1200 kr.

Cambridge 640A V2 til 1200 kr.

Denon PMA-860 til 1200 kr.

Denon DRA-F102 til 1100 kr.

Rotel RA 972 til 999 kr. (+ en Rotel RCD 930 cd afspiller)

Denon PMA-880R til 900 kr.

Rotel RA935BX til 799 kr.

På højttalersiden har jeg kun søgt B&W, da det er bassen jeg gerne ser i højsædet. Og så også for at få afgrænset søgningen lidt, det resulterede dog også kun i 2 fund, listet her:

B&W DM602 til 1500 kr.

B&W DM601 S3 til 1500 kr.

Selvom det slutteligt blev ret så mange, håber jeg i kan hjælpe mig ud med at vælge det rigtige. På forstærkerfronten forelskede jeg mig lidt i Rotel RA 972's design og Harmon Kardon HK670's styrke.

Tak, Mads R. Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 01 August 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Lidt hyggelæsning

Har selv haft en HK670, og jeg må advare mod lidt for kraftige blå dioder. I min verden en anelse irriterende Ellers en fin
forstærker
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 02 August 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Du skulle prøve at tage ned i hifi klubben, der har de b&w denon og cambridge, der kan du høre de forskellige kombinationer. Denon er en fin forstærker, B&W er en fed højtaler, de to mærker er bare ikke så gode sammen, B&W går langt ned i ohm når de får lidt gas, og det får denon til at slå fra, Cambridge klarer derimod opgaven fuldt ud, men tag ned og hør på det, det er jo  forskelligt hvilken lyd man kan lide.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 02 August 2011 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Ville gerne tage ned og hører på det - jeg bor bare så sjældent ufordelagtigt at det ikke bare er noget jeg sådan lige gør! Men jeg vil sige at den Cambridge forstærker virker til at være et ret så fornuftigt valg også!?
Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 02 August 2011 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Cambridgen har et maksimalt strømforbrug på 700W, så ja den har en god strømforsyning at sparke strøm afsted med. Hvad
der til gengæld undrer mig er deres manglende målinger på 2 ohm?. Men uanset hvad en god forstærker til prisen.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 02 August 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Rotel 935bx, det er en ulv i fåreklæder

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 02 August 2011 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Rotel 935bx, det er en ulv i fåreklæder

ok,, Rotel 972 er nok den rigtige ulv i fåreklæder, så vil der være 2000 kr til højtalere



__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 02 August 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Har udvalgt 3 af forstærkerne, som det står mellem og har oprettet en poll, for at finde et svar. Vil dog fortsætte på denne tråd, på højttalerdelen? :D

Indtil videre mange tak for svarene på forstærkere!

Håber i vil jeres lade stemme tælle!

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 02 August 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

XTZ 80.1

Med fragt omregnet i danske kroner. Et kup til de ca. 2000dkr hvis du spørger mig.


Heco Victa 700

Billig gulvhøjttaler af respekteret tysk højttaler producent. Dog har jeg ikke hørt dem.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 02 August 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Lidt hyggelæsning

Har selv haft en HK670, og jeg må advare mod lidt for kraftige blå dioder. I min verden en anelse irriterende Ellers en fin
forstærker

Eeeeeehhhhh - HK670 er sort med almindeligt forekommende grønne dioder i fronten, hvor der visse steder i udlandet kom en mellem-model der hed HK675 i sølv og med blå lys.
De nyere HK970 og 980 har blåt lys - til den skrappe side, men nemt og fjerne...

HK670'eren er jo ikke helt ny - mon ikke du kan prutte den noget ned - klaaaaart miv valg af de nævnte...!!!

JBLfan 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 August 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Cambridgen har et maksimalt strømforbrug på 700W, så ja den har en god strømforsyning at sparke strøm afsted med. Hvad
der til gengæld undrer mig er deres manglende målinger på 2 ohm?. Men uanset hvad en god forstærker til prisen.

Cambridge angiver selv 515watt forbrug - http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=105& ;Title=Specifications

men hverken det ene eller det andet fortæller meget om lydkvaliteten - med egnede højttalere skulle den spille temmeligt pænt, siger de ovre i england, men det der CAPS kunne vist godt undværes (Set fra et rent teknisk synspnkt)  

Jeg har hørt den spille med et sæt DM602 .........  ok lyd



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 02 August 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]


Cambridge angiver selv 515watt forbrug - PID=105&Title=Specifications"> http://www.cambridgeaudio.com/specifications.php?PID=105&
;Title=Specifications


men hverken det ene eller det andet fortæller meget om lydkvaliteten - med egnede højttalere skulle den spille
temmeligt pænt, siger de ovre i england, men det der CAPS kunne vist godt undværes (Set fra et rent teknisk
synspnkt)  


Jeg har hørt den spille med et sæt DM602 .........  ok lyd

[/QUOTE]

Tak for svar - men vil lige hører om det her var en anbefaling af Cambridge modellen af de 3 modeller jeg står og
vipper mellem? :D

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 August 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

med egnede højttalere er Cambridgen udemærket - de andre har jeg ikke hørt

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 03 August 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Poll'en er afsluttet og det hele endte med Harman Kardon HK 670 - et godt valg håber jeg, jeg kontakter i hvert fald sælgeren nu. På anden pladsen kom Rotel, og sidst Cambridgen!? :)

Nu er tiden så kommet til at kigge på højttalere. Og der vil jeg starte med at stille et spørgsmå til dette indlæg?

rskriver skrev:
XTZ 80.1

Med fragt omregnet i danske kroner. Et kup til de ca. 2000dkr hvis du spørger mig.


Heco Victa 700

Billig gulvhøjttaler af respekteret tysk højttaler producent. Dog har jeg ikke hørt dem.

Giver det mening at købe nye højttalere i forhold til prisen? Der findes jo et utal af brugte muligheder, hvor prisen er nede omkring det halve af originalprisen.

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes