Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvordan ved jeg, når min PU skal skiftes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KMBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 August 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej H4A!

Jeg er stadig i "opstartsfasen" som hifi nørd, er kun lige begyndt at lytte på mit nye(brugte) vinyl-anlæg og allerede melder de første spørgsmål sig:

Jeg synes jo min gamle(ca. 20 år) og så vidt vides 100% originale Rega Planar 2 spiller som et englekor, alligevel kan jeg ikke lade være at tænke på hvor længe sådan en pickup kan forventes at holde. Og særligt, hvordan ved jeg tiden er inde når ikke jeg har hørt andet?

Den spiller over en NAD 1600 -> Supra dual RCA -> NAD 216 THX -> ukendt mærke HT-kabler -> B&W 603s2.

På forhånd tak til de, der tager sig tid til at give et tip med på vejen!

Mvh
Til top Vis KMBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KMBN

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 04 August 2011 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Nu er dit anlæg måske ikke så afslørende, men når diskanten er blevet mat og noget ulden i klangen, så er diamanten godt slidt. Men du kan roligt få dig en ny pick up, hvis den gamle har kørt en lp eller to, hver dag i de sidste 20 år.   

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 August 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Nu er dit anlæg måske ikke så afslørende, men når diskanten er blevet mat og noget ulden i klangen, så er diamanten godt slidt. Men du kan roligt få dig en ny pick up, hvis den gamle har kørt en lp eller to, hver dag i de sidste 20 år.   

Nu skal man nok være lidt forsigtig med at kassere/ombytte en pickup fordi lyden er som beskrevet ovenfor. Disse symptomer kan også opstå ved en forkert 'justering' af nåletryk, eller generel forkert armgeometri...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 04 August 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Der er en generel indikation af, hvornår en pickup er slidt: Støjniveauet stiger!

Men, der er altid et "men" (eller flere)...

- Øget støjniveau kan også være udtryk for, at pickupen er snavset. Specielt hvis du ikke er for flink med at holde øl, chips, og fedtfingre væk fra pladerne, så vil dette blive skrabet op af rillerne af pickupen, og sætte sig som kager omkring nålen. Og stille og roligt løfter dette nålen længere og længere op af rillen, med øget støj til følje. 

- For lavt nåletryk kan også føre til øget støjniveau, da dette får nålen til at "danse" i rillen. Nålen skal helt ned i bunden af rillen. Men nåletrykket skal heller ikke være for højt, da det øger friktionen, og giver mere slid på nål og rille.

- En plade der er slidt som følge af for højt eller lavt(!) nåletryk, vil også have et højere støjniveau.

Spiller du én plade om dagen, så vil din pickup holde i mange år (7-8), så længe at du løbende holder øje med nåletrykket, og følger producentens anvisninger. Men et mørnet nålophæng kan forkorte levealderen. Du må lytte dig frem.

Kig evt. på denne guide: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2531&zoneid=2

Hvis din pickup stadig støjer, efter at du har justeret pickupen korrekt, så er den slidt! 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 August 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Husk også at støve plade og nål af ved hver afspilning, og rens nålen med propylalkohol et par gange om ugen.

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Efter 20 års brug kan man nok gå ud fra at den er slidt.

Men hvis ellers den er justeret korrekt så kan det som tommelfingerregel bedømmes på hvordan det lyder i forhold til andre kilder - radio eller CD.

Mikkel er også inde på noget. Hvis den samler støv og skidt op som en magnet og generelt har svært ved at spore pladen (forvrænger), så er den moden til udskiftning.

Ofte kan man også se det rent fysisk ved en forstørrelse - her et billed af en par nye rene nålespidser - en forholdsvis normal til venstre og en meget fin til højre (Sumiko pickupper):

KMBN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2011
Sendt: 05 August 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene!

Når jeg sammenligner lyden på mine plader med fx cd, kan jeg ikke høre andet end 500.000% mere liv, klarhed og dybde - konklusionen er hermed, at den får lov at spille lidt endnu

For øvrigt en enormt god guide der linkes til, dog rækker min fingersnilde maksimalt til at køre maskinen hen i en butik som så må stå for det..

Ved nogen for øvrigt om det er smart at rense vinyl-lp'er med en fiberklud og almindelig sprit? Jeg fik rådet af en jeg køber plader af, men ville lige køre det forbi H4A-oraklet inden jeg gør noget

Til top Vis KMBN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KMBN

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 05 August 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
allanowich skrev:

Nu skal man nok være lidt forsigtig med at kassere/ombytte en pickup fordi lyden er som beskrevet ovenfor. Disse symptomer kan også opstå ved en forkert 'justering' af nåletryk, eller generel forkert armgeometri...

Mvh.
Niels

Det kan det s'føli' osse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes