Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 07:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 99.38 setup - begynder spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kelleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Okay - jeg har lige fået mine 99.38'ere hjem i stuen - de spiller via en Onkyo TX-NR809.

Lyden er super, men jeg synes bassen er meget skjult.

I dem begge sidder en 10" bass - men alligevel kan jeg ikke, selv med bass skruet op på +10 få samme fylde som mine gamle billige Logitech PC højttaleres mini subwoofer.

Endnu værre er det i Pure Audio hvor der nærmest ingen bass er overhovedet - det lyder super i akustiske sange og lign. men til en mere festlig sang som Mr. Saxo Beat fremgår de meget kedelige.

Det samme gør sig gældende i aktion sekvenser i film osv.

Samtidig forstår jeg intet af jumper indstillingerne på højttalerne - der er 3 jumpers men 10 muligheder for indstilling?

Håber der er nogen herinde som har erfaringer med 99.38 der har lyst til at dele!

Keller

Til top Vis Kelleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kelleren

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej Keller,

Min stedfar har de samme højtalere, han køre dem godt nok på en Vincent effektforstærker samt en B&O forforstærker, men
der mangler bestemt ikke bas. Han køre uden at have sat jumpere, dvs alt på 0+- db.

Det med 3 jumpere:
De 2 øverst jumpere styre treble (de lyse toner) og den nederste jumper styre bassen. Dette give 4 setup muligheder for
treble og 2 for bassen. Dvs i alt har du 2*4 = 8 setup muligheder, og de to sidste kommer vidst af at du kan lukke/åbne
begge bas refleks porte.. hvilket giver 10 muligheder.

Anyways, hvis du syntes den mangler bas, så kan du prøve at fjerne den nederste jumper, hvilket giver +3db i bassen. Hvis
dette stadig ikke er nok, så kan du prøve at sætte en "skum plug" i den øverst refleks port. Hvis dette stadig ikke er nok, så
må du smide dem helt op af væggen i et hjørne..

Faktisk syntes jeg 96.38 levere en meget markant og dyb bas, virkelig en man kan mærke.. Nok det jeg syntes der bedst
ved de højtalere..

Mvh Kim

*update* forresten, så har jeg hørt de kræver en del kraft, så det kunne også være din onkyo forstærker ik kan drive 10"
basserne med nok overbevisning.. Desværre kun hørt dem med en 200i8 ohm - 400i4ohm watt effekt forstærker i røven, så jeg
ved ik om det er det...
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

Kelleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg har leget lidt med det og det er begrænset hvad det har af effekt.

Jeg er helt ny til Hifi så jeg kan ikke svare på hvor vidt forstærkeren har kraft nok eller ej - der er som sagt tale om en TX-NR809.

Og nu vi taler om forstærkeren - jeg har kigget på lillebroderen nr609 - ville den også kunne klare det? Forhandleren gav mig muligheden for ombytning nemlig hvis jeg ikke havde brug for det ekstra man fik til dobbelt pris i 809'eren.

Jeg kan slet ikke genkende det du nævner med den kraftige bas - med alt skruet op kan den høres men på ingen måde mærkes, og imponerer slet ikke.

Keller

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 August 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Og du er helt sikker på basserne ikke kører i modfase? +/- byttet om på den ene højttaler (der er jo en del ledninger grundet extern delefilter)

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Var det hos Dans TV du købte dem? Der købte min stedfar dem, fin service..

Jeg overvejede også at købe XTZ bare i 99.36, der blev jeg anbefalet af mange ik at sætte dem til en onkyo 608 da den ikke
havde muskler nok til lillbror modellen af din. Jeg tror hvis noget, så ville jeg tag tilbage til Dan's og spørger om du kan låne en
effekt/int. forstærker ala vincent, for at se om det er kræfterne der er noget galt med.

Hvordan er dit lytterum, størrelse og hvor står højtalerne?

Og tjek lige det som lynge siger, det vil nemlig dræbe alt bas, ligemeget hvad du gør ;) Du kan prøve at bytte om på Plus og
Minus på den ene højtaler og så om du får bas..

Kelleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har tjekket kablerne - de er ok.

Jep - det var hos Dans - han anbefalede mig 809'eren over 609'eren selvom jeg ikke ser de store forskelle ud over tilslutninger.

Spørgsmålet er at om har en realistisk forventning?

Er det sådan at jeg skal kunne mærke bassen i gulvet - som jeg kan med min lille Logitech subwoofer? Det skete først da jeg skruede meget højt op og kun i afspillings settings med +10DB på bassen.

Bassen er der altid - men den er mere diskret og bag lyden end før på mine små Logitech's hvor bassen nærmest dominerede.

Jeg savner bassen - i film og Dance / techno numre - det virker som om jeg skal spille meget højt før jeg kan få et ordenligt bas boom ligenu. Og det er lidt dumt med naboer til alle sider.

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 August 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Har du en sub tilsluttet nu til din Onkyo ? Kan være det gør at bassen ikke kommer ud i højre, venstre?

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Tjek indstillingerne i din snurre-rundt-lyd receiver, for at tjekke at den ikke tror der er spændt en subwoofer for, og derfor ikke spytter baslyden ud
til dine fronthøjttalere.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kelleren :)

Det er virkelig fine højtalere det der og de skulle altså kunne levere en rigtig fin bas, men det kan nemt være dine
forventninger er om noget andet, sådan som du selv er inde på.

Du siger du kommer fra logitech højtalere og du er helt ny indenfor hifi og så kan du nemt have oplevet det samme som jeg
gjorde, da jeg skiftede til hifi. Jeg begyndte at kunne lide musik rigtig meget, da jeg ikke var særlig gammel, og især
bas i musik, var jo en dejlig ting. Derfor ville jeg også have noget bedre at høre musikken på, da jeg jo så godt kunne lide
det. Jeg købe derfor en NAD C372 til at trække mine højtalere med som første opgradering. Jeg havde egentlig en
forventning om, at nu hvor højtalere havde fået mange flere kræfter at lege med, end mit gamle minianlæg kunne give, så
ville jeg få en vildere, dybere og mere dominerende bas. Så da Forstærkeren kom ind af døren var jeg selvfølgelig glad og
spændt og sluttede den med det samme til. Satte mit musik på og glædede mig, men hold da op hvor blev jeg skuffet ! Jeg
skiftede igennem mange af mine sange, men dem som normalt havde en voldsom bas, var der bare ingen bas i mere. Jeg
var klar til at aflevere den tilbage, hvis ikke det var fordi den var købt brugt ! Men jeg beholdt den og jeg skulle jo
høre musik, så den blev da også brugt og med tiden fik jeg øjnene op for, hvad der egentlig skete da jeg fik den nye
forstærker - der kom styr på tingene ! Bassen var der jo, bare på en helt anden måde end før. Den var præcis og stram og
var der når den skulle være der og ikke bare hele tiden. Der var ikke noget bulder og bassen var ikke længere så fysisk, da
enheden blev holdt hvor den skulle, af den meget større forstærker. Det hel lyder nu meget bedre og mere rigtigt .

Idag vil jeg aldrig tilbage, jeg gider ikke engang høre musik inde ved min lillebror mere - bare for at tage et eksempel - da
hans netop spiller som mit før. Det samme gør sig gældende med logitechs anlæg ved fester ved venner. Det jeg engang
synes lød fedt, er nu det rene bulder og jeg kan næsten ikke holde ud at høre på det, hvis ikke det bare er til en fest -
Så giv det noget tid, du vil finde ud af at du sikkert har købt det rigtige, du skal nok bare indenfor i denne fantastiske
verden, det skulle jeg i hvert fald

Pyha, det blev da et langt indlæg, men håber det afklarede det lidt

PS. om din forstærker også mangler muller, det ved jeg ikke, men prøv evt at lån en god int. forstærker, så er du i hvert
fald sikker på det ikke er det der er skyld i "den manglende bas"
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 07 August 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Kelleren skrev:
Okay - jeg har lige fået mine 99.38'ere hjem i stuen - de spiller via en Onkyo TX-NR809.

Lyden er super, men jeg synes bassen er meget skjult.

Nu fortæller du ikke meget om højttaleropsætningen - men din Receiver skal nok have det grundigt ind med ske'er , at den skal spille Stereo med fuld frekvensområde til fronterne -

kig på side 48 i manualen

http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-nr809_man ual_e.pdf

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg havde samme erfaring som mx jelle, da jeg skiftede fra en gamle harman kardon / JBL L25 som var smækket op i et
kollegie værelse, stil et 25 m2 rum med nyere højtaler og forstærkere.. Men fik ik samme spark som i det gamle, man var nok
også blevet for vant til at sidde oven på højtalerne i kollegie værelset, gu pokker om man så ik kan mærke dem fysisk ;)

Subwoofer kan altså også noget som er MEGET svært at finde i højtalere, om man så kan lide det eller ej er en anden sag.

Men altså stadig, hos min stedfar kan man altså mærke basse, alle min gamle JBL osv.. men der skal lidt lydtryk til, sådan er
det også med mine nye.. Der skal et hvis lydtryk til før man kan "mærke" det..

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 August 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Er ret sikker på du ikke har indstillet din Onkyo rigtigt.. 99.38 leverer denuntenfløjteme bas :) Garanteret din forstærker er sat
til at skære ved 80hz på dine fronter. Onkyoen har trods alt en strømforsyning på 700W, ca. dobbelt at min egen Marantz
snurrerundt og den leverer fint varen i stereo.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 07 August 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Lyder også for mig enten som om at du har været vant til de små buldrende logitech højttalere + sub, som egentlig kun kan spille bas om det har
været planlagt i et givent musik nummer eller ej, samme i film, bulder og brag trods det aldrig har været hensigten i filmen el. Musik numret.
El. Også som der bliver nævnt: din receiver er muligvis ikke sat rigtigt op og spiller/ser eks. Kun dine XTZ fronter Som "small" (hedder det på
Denon receivere), hvilket ikke lyder normalt, da de burde spille som "large" på frontdelen som normalt. De fleste bruger vel som udgangspunkt
deres fronter, som sat til "large", da primært alle front højttalere i de flestes hjem er født med basser, der rent faktisk skal spille bas i en el. Anden
form. Dernæst kommer det self., at ikke alle har store fronter og bruger kun subwoofer som bas!!, da resten af deres højttalere i surround set-
uppet, er tilegnet kun lyd uden bas og kun giver fuldendt lydbillede i nelle tone og diskant området.

Fra start når en receiver bliver pakket op gætter jeg dog på at den er sat op så den læser front ht, som værende "large", da hvis ikke en sub er
tilsluttet, vil mangle alt i basområdet. Ellers er der også ofte en rum korrektions mikrofon med til receivere som afgør om dine højttalere burde
spille som "small" el. "Large". DINE burde receiveren uden problemer kunne genkende som "large", så de spiller med i bas!
Kender ikke din reciever og det kam da tænkes at den ikke er strømstærk nok.

Jeg spiller selv med 2 NAD effekter på højttalere med 6,5" basser og de går rigtig dybt, trods de er en del mindre end 10" basser.
Tænker mest det er opsætningen på din Onkyo der ikke er korrekt. Lyder underligt hvis ikke den skulle kunne spille XTZ'erne op, men mere som
andre er inde på: du er vant til logitech PC højttalere, der kun kender lyden. Boom bom boom.

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
.......Kender ikke din reciever og det kam da tænkes at den ikke er strømstærk nok.

Jeg kan ikke helt gætte hvorfor både du og rskriver snakker om "strømstærk nok" -  det er jo slet ikke sådan et problem der beskrives :)

manden mangler jo bas - han skriver ikke at bassen "mudrer" eller virker slap - kun at den lader til at mangle.

Forresten siger 500w eller 700w mærkaten på bagpladen ikke en dyt om hvor strømstærk den er, når den skal aflevere effekt,  så skal man se på hvor mange ampere, der "kan afsættes"

30v /  15amp ~ 450w

60v / 7.5amp  ~ 450w

Hvilken tror i har bedst tag i bassen ? 

Kelleren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Lynge: Nej - intet andet tilsluttet end de 2 højttalere.

Thuekay: Umiddelbart nej - der står "Powered subwoofer: No". Der ER også bass - den er bare svag.

Jelle: Tak for svaret - jeg tænker du nok har ret - jeg falder mere og mere for lyden i nogle sange - dog synes jeg stadig det hele er lidt for "diskant" - jeg får lidt ringen for ørene nogle gange - selv ved lav volumen - og jeg savner nogle bass drøn.
Og så savner jeg at kunne fyre nogle fede Dance numre af uden at skulle skrue meget højt op.

Jan_stevns: Ligenu står højttalerne til Full Band da Subwoofer = no - det må betyde at den sender alt til højttalerne, ik ?

rskriver: Det kan jeg slet ikke genkende - bassn er ynkelig på lavt volume i f.eks. et dance nummer :(

Tilføjelse: Hvilken Ohm bør jeg vælge, og hvad forskel gør det?

Jeg kan vælge 4 eller 6 ohm.

Tak for jeres tid, igen.

Keller

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2011 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

Du skal måske lige sikre dig at front er sat til full band -   glem lige hvad subwoofer er sat til

og kontroller lige en ekstra gang at dine højttalere er i fase.   og korrekt tilsluttet. 

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 08 August 2011 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Ja jan.. Du har jo nok ret.

Pointen i mit indlæg var mere omkring at opsætningen er forkert el. Trådstarter bare er vant til en anden lyd i form af det hans logitech.

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 08 August 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg havde samme problem med min Onkyo TX SR 805 , jeg vendte netstiket 180 grader det hjalp meget.Men du skal regne med at Onkyo er meget neutral i lyden , der intet frekvensområde der bliver fremhævet .Bassen er der du skal bare blive fortrolig med lyden , spil musik du kender om og om igen .

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2037&zoneid=3

Læs her der er en test af dem.

Det er også fokert at sammenligne med et par pc højtaler , da de intet har med hi.fi at gøre og deres bas intet har med rigtig bas at gøre .De bliver lavet sådan at der er masser af bas uden så meget andet , det snyder dit øre så du tror at det er meget dyb bas .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011
Sendt: 08 August 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg var nede og høre 99.38 i forbindelse med køb af min nye forstærker: XTZ Class-A 100 D3, der synes jeg næsten der var for meget bas på dem hos DAN's. Hvis du gerne vil have en 2nd opinion på lyden og du bor på amager, så vil jeg meget gerne komme og give dem et lyt, og endda også hvis det er, så kan vi teste min forstærker på dem og se om det virkelig ikke bare er opsætningen der er noget galt med (vil jeg vædde på det er ;) )

Forresten så er det meget sjovt du har problemer med opsætning af XTZ, da jeg købte min forstærker sagde den ikke en lyd, i de to timer, det tog for mig at finde ud af at de havde sat kortslutningsbøjlerne forkert i fra fabrikken xD
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 08 August 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

XTZ bagside

Terminalerne bagpå skal i øvrigt forbindes, men det regner jeg med du er klar over :) Har dog før oplevet en der havde pillet
bøjlen af, sat kablerne i til diskanten og ikke kunne forstå der var 0 bas :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes