Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 05:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lydkvalitet og cdr. skrivehastighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 03 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej,

De her målinger af jitter burde give indspark til, at der er forskel på lydkvaliteten ved forskellige skrivehastigheder. Den her viste maskine har nogle gode resultater ved høje hastigheder, men det vil ikke gælde for flere ældre drev.

http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Specific.asp?Articl eHeadline=Pioneer+DVR%2D107D&index=8

 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 03 April 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Vil det sige, at jo langsommere man brænder jo bedre kvalitet ? Men er det muligt at lave en 100% kopi af en CD, eller kan man høre forskel ??
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 03 April 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Brænder altid mine cd'er i 4x fordi, ellers kan de være svære at afspille igen, på en normal cd afspiller!  Det er ikke fordi min cd brænder er specielt dårlig på nogen måder, men jeg synes det er rimelig generelt blandt cd brændere.

Det er ikke noget problem at afspille cd'er der er brændt med 40x eller mere, hvis det bare er i en computer... den læser sikkert foran og ligger dataene i en buffer, så den kan nå at læse de dårlige dele af cd'en langsommere end 1x...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 03 April 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Min bror har eksperimenteret meget med det her. Han påstår at læsehastigheden, ikke skrivehastigheden er den vigtigste, når man kopierer.  Altså så lav læsehastighed som muligt, når originaldisken overføres til harddisken. Måske det var værd at undersøge?

Håber, jeg nu ikke får alle dem som påstår, at digitale data er digitale data, på nakken. Det er næsten ikke til at bære at høre den sang igen.



__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 03 April 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det korte af det lange er, at der her er målemæssig dokumentation for, at lavere skrivehastighed giver mindre jitter. Hvorvidt det betyder noget for lyden giver målingerne ikke et svar på. Jeg brænder selv ved 8x på en 48x maskine, men jeg tror nærmere at det er fordi, jeg ikke kan gøre det langsommere i programmet , hvis jeg har gæster og de lige skal have noget med hjem får de det selvfølgeligt med 48x - det er klart. Man skal ikke kaste perler for svin - ha-ha

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 03 April 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Ja det er helt sikkert bedst at brænde (og læse) audio cd'er i lav speed - jeg plejer at bruge x4. Har oplevet fejl ved brænding i f.eks. x48.

CD rom drev er ikke bygget til at læse lyd cd'er, og der kan nemt ske fejl under læsning. Hvis man vil lave en nøjagtig kopi af en cd skal man bruge et program der hedder EAC (Exact Audio Copy). Det er gratis og kan downloades her: http://www.exactaudiocopy.de/. Glem alt om at bruge windows indbyggede ripper eller noget andet der læser med høj hastighed - det kan næsten kun gå galt.

Det er vigtigt at man bruger tid på at få sat alle indstillingerne rigtigt op, hvis man vil undgå fejl. Det kan godt virke lidt overvældende, men der findes flere guides til det, bla. her: http://pages.cthome.net/homepage/eac/articles.htm

Men når du har sat det hele op, er det et fantastisk program - og ret nemt at bruge faktisk.

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 05 April 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Der kan ikke herske tvivl om at jo hurtigere brænde hastighed des mere jitter vil der kunne findes på skiven i form af variation af længden for bittene.

Men det betyder intet for lydkvaliteten, da denne jitter ignoreres ved indlæsning i cd afspillerne. I "gamle dage" (og måske også i discount afspillere i dag) blev transmit clocken generetet ud fra den læste på skiven. Dvs incl jitteret på skiven. Men idag benytten et krystal til at generere en meget stabil clock, hvorfra data læses ud fra en buffer til dac'en og (som oftests) til digital ud. Bufferen fyldes iøvrigt op efter behov, dvs rotationshastigheden er styret af hvor meget data der ligger i bufferen.

Søg evt på "timebase correction".

 

mvh

Lars

 

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 06 April 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Om høj brændingshastighed betyder noget for lydkvaliteten som sådan skal jeg ikke gøre mig klog på, men der er til gengæld en risiko for at den brændte CD skive slet ikke kan afspilles - eller har fejl. Det alene er jo rigelig årsag til at brænde ved laveste hastighed - hvis CD'en ikke kan bruges er der jo ingen grund til at tale om selve lydkvaliteten...
Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
tjille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 07 April 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ripper cd'erne i secure mode i Exactaudiocopy, og tjekker samtidigt gaps mellem hvert nummer og laver en cue fil.. og brænder det derefter med programmet Burrrn i lavest mulige speed.

Og så er EAC jo selvfølgelig også sat op til korrekt read offset, så man får en exact kopi af cd'en
Til top Vis tjille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjille
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes