Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Strømforbrug (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 August 2011 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt mystificeret mht. forstærkere og strømforbrug når de ikke spiller. Her tænker jeg på, hvor de er tændte (dvs. ikke i
stand-by), men ikke får input fra signalkilden.

Min XTZ forstærker bruger omkring 60w når den ikke laver noget, HK990 bruger over 150w når den ikke laver noget, min lille
Sumoh S30 bruger omkring 5w når den ikke laver noget. Det skal siges at det er målt med sådan en alm. elmåler-dims til at
holde styr på strømforbruget.

Hvad er afgørende for, hvor meget en forstærker suger på min elregning - og kan man uden at skulle måle selv, regne ud, hvor
meget den trækker?
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Eksempel

(200W) * (24 timer/døgnet) * (365 dage/år) = 1.752.000Wh/år = 1752kWh/år

Så skal du bare gange 1752 med det du betaler pr. kWh og så har du prisen.

Nu har du jo nok ikke tændt apparaterne 24-7

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 August 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Tænk ikke så meget over det, bruger 15000kwh privat om året... og det er uden det vilde setup--
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg fik vist formuleret mig forkert - jeg er ikke interesseret i, hvordan man regner elforbrug ud, men interesseret i om det er
muligt på forhånd at vide, hvor meget strøm en forstærker bruger når den står og laver ingenting.

Det er et væsentligt parameter for mig, fordi jeg også bruger min forstærker til lyd fra min computer - så det er ikke kun når
jeg hører musik at den er tændt.

Eller med andre ord, min XTZ forstærker bruger 60w ved idle - HK 990 bruger over 150w ved idle - de afviger, så vidt jeg ved,
ikke væsentligt i effekt-specifikationer, så det jeg vil vide er om der er nogen måde man kan kende idle-strømforbruget på
forhånd, uden manuelt at skulle måle det?

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

F.eks. - ved 8 timers brug om dagen koster det at have:

HK 990 = 1092 kroner om året
XTZ D3 = 438 kroner om året

Dvs. når jeg har haft en HK 990 i 10 år har den kostet mig købsprisen + 10920 kroner - når jeg har haft en XTZ D3 i 10 år har
den kostet købsprisen + 4380 kroner.

Det betyder omvendt at med mit forbrug ville jeg over 10 år betale det samme for en forstærker der kostede 10.000 og brugte
150w som jeg ville for en forstærker der kostede 16.000 og brugte 60w. Det synes jeg er en væsentlig forskel :)

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 August 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Fy, Jensen, din energifrådserAngry

Spøg til side, det godt nok et STORT forbrug...

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 13 August 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Interesante betragtninger, set over 10 år bliver det jo væsentligt hvis man ikke slukker når man ikke bruger den. Og der er jo nogle der mener at en forstærker skal være tændt 24-7.

Det er desværre ikke noget der normalt oplyses under tekniske specifikationer. Men det kan jo være at det kommer hvis der kommer mere og mere fokus på energibesparelser. Der er da leverandører der er begyndt at oplyse standbyforbrug.

Du kan ikke udregne det på forhånd ud fra de specifikationer der normalt oplyses.

Der bruges strøm i LF-udgangene, også uden signal. Det er det der kaldes tomgangsstrøm eller bias. Dine forstærkere bruger lidt strøm uden signal, og strømforbruget stiger så når du skruer op for musikken. En klasse A forstærker bruger meget strøm uden signal, men forbruget ændres ikke væsentligt når der skrues op. Tomgangsstrømmen er altså en faktor som er forskellig på forskellige forstærkere. Det betyder selvfølgelig også meget hvor mange LF-udgange der er (stereo/surround).

Digitale kredsløb bruger også en del strøm. En "simpel" analog forstærker med fuldt manuel betjening vil altså oftest bruge mindre strøm uden signal end en forstærker med digitale indgange og betjeningsprocessor m.m.

Hvis en forstærker bliver varm når den står uden signal, er det et tegn på et højt strømforbrug.

Men hvis man vil vide det præcist, er man nødt til at måle.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Stanley - tak for info :-) Mine beregninger var lavet på grundlag af et 8 timer / dag forbrug, hvilket faktisk svarer ret godt
overens med mit faktiske forbrug, fordi jeg netop bruger forstærkere når min computer er tændt.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej fuzzyboy

Det skal du vide:

Bang & Olufsen ICEpower A/S er i fuld gang med at optimere den digitale forstærker, opbygget med switching teknologi. 

Når ICEpower teknologiens hurtigtswitchende efekttransistorer "hakker lyden i småstykker" for efterfølgende at reproducere den helt ud i sluttrinet, opnås en række fordele i forhold til den traditionelle audioforstærker baseret på bipolære transistorer. Først og fremmest en langt højere effektivitet, men også en forbedret lydgengivelse. Til gengæld stilles der krav om en dybtgående ekspertise inden for områder som EMC (elektromagnetisk -kompatibilitet) og HF- teknik.

Styr på energiforbruget med ICEpower® Bang & Olufsens forstærkerteknologi giver større ydeevne med et mindre energiforbrug.

Hvor almindelige klasse AB forstærkere under optimale forhold kan opnå en effektivitet på op til 40%, kommer en ICEpowerforstærker op på 96-97%  ved fuld efekt - og målet er at nå endnu højere op, specielt ved lave udgangseffekter, hvor forstærkeren typisk opererer. Samtidig taler vi om et dynamikområde på 120 db, så selv den mest krævende musikform kan gengives realistisk. 

I klasse AB forstærkere skal varmen væk fra forstærkeren, så den ikke brænder sammen, derfor er forstærkere ofte udstyret med store køleplader. Det gælder dog ikke for ICEpower®, som er Bang & Olufsens forstærkerteknologi.

Forstærkeren bruger nemlig 10 gange så lidt strøm for at opnå den samme effekt som en almindelig forstærker. Det betyder, at forstærkeren på grund af den mindre effekttilførsel producerer langt mindre varme, hvorfor det ikke er nødvendigt med store køleplader. Miljøfordelene ses altså både ved det reducerede energiforbrug men også ved, at der spares materialer til køleplader.

Hvad koster EL for 2 X 500 Watt ASP ICEpower moduler i standby. 

Jeg har konstateret at ASP ICEpower moduler giver den bedste lyd her og nu, når de aldrig bliver slukket.

Hvad koster det så at have 2 x 500 Watt stående tændt ??  

Her min beregning:

Et 500 Watt ASP ICEpower modul forbruger 3 W når der ikke spilles på det. 2 x 500 Watt bruger 6 W.
Regnestykket bliver så 365 dage gange 24 timer = 8760 timer gange 6 W. I min kommune betaler vi
(2007)  for 1 kwh 1.92 Kr. x 52.560 Wh/år  = 101 Kr. pr. år.

Så mener jeg godt man kan forsvare at lade stereoforstærkeren stå med konstant strøm på.

OK så løber der jo lidt ekstra på, hver gang der bliver spillet musik.       

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Køb en Coldamp de har en effektivitet på 95 % og i modsætning til Icepower kan de bringes til at spille musik !   
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic

Meningen med indlæget er ikke at udvikle en hi-fi religionskrig. 

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 August 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Diamagnetic

Meningen med indlæget er ikke at udvikle en hi-fi religionskrig. 

Det er også OK - men der er vist et par ting i dit indlæg der ikke rigtigt hænger sammen :

citat :

Når ICEpower teknologiens hurtigtswitchende efekttransistorer "hakker lyden i småstykker" for efterfølgende at reproducere den helt ud i sluttrinet, opnås en række fordele i forhold til den traditionelle audioforstærker baseret på bipolære transistorer. Først og fremmest en langt højere effektivitet, men også en forbedret lydgengivelse.

citat slut !

Forbedret lydgengivelse ?  I forhold til hvad ?  Lyd der ikke har været hakket i stykker ?

hmmmm................

( edit ... resten jeg skrev var sludder :(

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 13 August 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
Fy, Jensen, din energifrådserAngry

Spøg til side, det godt nok et STORT forbrug...

Med venlig hilsen

Ja men vi er også 6 i huset, så det er ikke så vildt, det er da mere vildt man skal betale så meget bare for at få noget strøm, det er et sygt land vi lever i... men sætter snart nogle solfanger op,,,problemet er bare at vi må ikke lave mere end 6000kvh om året og det er rent til grin..

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med denne tråd om stømforbrug, kan jeg da nævne at standby forbruget på produkter iflg. gældende EU regler ikke må overstige 1W. Men det er altså når produkterne er slukket, og der kun er lys i eks. indikatorlamper osv. - eller eks. en forstærker eller TV som er i standby indtil man tænder for produktet på fjernbetjeningen. Der skal vist også være en tænd sluk funktion, som f.eks. kan mangle på mange RIAA forstærkere, der bare er tilsluttet til lysnettet via en adapter.
Der er vist mange produkter i hifi verdenen, som ikke overholder dette krav, og de er faktisk ulovlige at sælge.

Læs f.eks. på
http://www.e-pages.dk/odsgard/106/4
http://www.sparenergiogpenge.dk/Nye-krav-til-standby-forbrug -fra-nytår
http://greenit.crn.dk/nyheder/nye-krav-skal-s-nke-str-mforbr ug-1.250794.html

Nogle har dog fundet huller i lovgivningen.
Læs f.eks.
http://comon.dk/nyheder/b-o-og-yousee-gar-fri-af-nye-str-m-r egler-1.251657.html

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes