Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bedst mulige output fra lydkilde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 August 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Ja, dette spørgsmål røg altså ind under analog forummet...

Jeg faldt i snak med en ven i dag der havde de største Cerwin Vega gulvhøjttalere stående kombineret med en 500 W Cerwin
Vega forstærker. Han skruede helt op for forstærkeren og brugte da lydkilden (som var en iPod) til at styre lydniveauet. Det
mente han var det rigtige at gøre...

Jeg er selv indtil videre af den overbevisning, at det er smartest at skrue helt op for lydkilden så intet af signalet "går tabt" og
derefter bruge forstærkeren til at bestemme lydniveau. Som jeg er blevet fortalt det, kan det også betale sig at have en lidt for
kraftig forstærker til sine højttalere idet forstærkeren klarer sig bedst når den ikke yder maximum og derved ikke bliver
belastet for meget.

Så nu er jeg selvfølgelig blevet lidt i tvivl.... hvad er det rigtige at gøre? Og hvorfor?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 August 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Det holder din kammi op med den dag han kommer til at flå jackstikket ud af mp3afspilleren mens forstærkeren er skruet helt op :)...

Når jeg afspiller fra lydkort oplever jeg det giver den bedste lyd ikke at skruge helt op for lydkortet,, Sætter den nok på virka 80% og så tager jeg resten på forstærkeren :)

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja han fortalte faktisk i dag om at hans tidligere forstærker (som var den samme model) var brændt af og at hans diskant i den
ene at højttalerne også var gået... Kan være jeg skal fortælle ham at han skulle lade være med at gøre som han gør?

Men er der nogen anden grund der taler for at man skal gøre det ene eller det andet? :)

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 August 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

jeg har faktisk også smadret to Diskanten på den måde.

siden han bliver ved selvom han kender risikoen nytter det vel ikke noget at sige noget.

på mit lydkort lyden lyden lidt forvrænget (bare ikke helt rolig agtig).. derfor jeg skruer bare en lille smule ned. jeg kan slet ikke se nogen grund til at skruge helt op på forstærkeren, og slet ikke når man rister hele kæden af hifi hvis man falder over stikket. derudover er der så lidt output på mp3 afspillere, at jeg tvivler på, at der er nogen lille forstærker der bliver overbelastet. men hvem ved - hvis det lyder dårligt, så bare sæt lydstyrken på mp3 dimsen lidt ned.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2011 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Tro at de Ven skal havde et ægte PA anlæg og en DJ mixer (sådan nogle finde med en doc til en i Pod), et PA anlæg er bygget
til at spille højt i timer unden problmer.

Nu er det nu ikke det smarted at brug en iPod som kilde hvis man bruge de indbygge DAC og anlog ud, denne udganger lavet til
at drive en hovedtelefon ikke en effekt forærker.

Det er kun et spørgsmål om tid før at din ven brænde hel anlægget af, plus at han ville får en høreskade (hvis har ikke har en
nu), der igen ville sige at han snart skal havde en høreapparatet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere fortælle ham om situationen. Han forstod nemlig ikke rigtig hvorfor hans diskant var røget :P

Hvordan kan det være at hans tidligere effektforstærker på 500 W er stået af? Har det noget med højttalerne at gøre eller? Det
er den største model af Cerwin Vega højttalerne og forstærkeren burde jo egentlig "passe til" når denne er af samme mærke.
Kan forstærkere bare pludseligt brænde af uden varsel eller har han gjort noget aktivt? Er der evt. flere mulige forklaringer?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Den kan da gå i selvsving ved høje frekvenser og stå og tømme strømforsyningen. Kabler virker som antenner og mange forstærkere går så højt op frekvens, at de står pivåbne for problemer.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

der er tre måder at hente signal ud af en ipod: den variable hovedtelefon udgang, et analogt liniesignal (i bunden af ipod'en) og et rent digitalt signal (også i bunden af ipod'en).

det ringeste signal er hovedtelefon udgangen, men som har fordelen af netop at være variabel. man kan købe relativt billige kabler til at hente det analoge liniesignal ud af ipod'en, men så skal man skrue op og ned på forstærkeren. det digitale signal kræver (selvsagt) en ekstern dac af en art mellem ipod og forstærkeren.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes