Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dæmpning af diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
John S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Focal Chorus 726V højtalere som jeg egentligt er glad nok for, men jeg finder diskanten lige lovlig anmasende/hidsig. Min forstærker
har indtil sidste uge været en Rotel RA-03, men er nu en Vincent SV-233. Skiftet har bragt min musikglæde tilbage. Wow for en forstærker!
Desværre har den kun hjulpet lidt på diskanten, men det havde jeg nu også forventet.

Jeg har ikke umiddelbart noget ønske om at pille i filtrene, og har ingen måde at regulere det på elektronisk. Jeg mener dog at jeg tidligere har
hørt folk fortælle om diverse ma kan montere foran diskanterne, men jeg har bare svært ved at tro på at dette kan bidrage med noget godt.

Hvad siger folk?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Du kunne også førsøge dig med andre signal kabler, såvel som højttaler kabler. Du kan også undgå, at lytte til Focal'erne lige på aksen, men dreje dem, så de krydser foran dig, eller stille dem så godt som parallelt med væggen bag dem. Stil dem, så de er lidt tættere på hinanden, end din afstand til dem, når du stiller dem parallelt med væggen.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Vincent 226-mkII og et par Audio phsyics superior II.. Jeg gik i et stykke tid og kæmpede med en lidt
rodet/anstrengt lyd. Så en dag var jeg inde og høre et par AudioNote højtalere på noget Rør for at se hvad ren-rør vs.
transistor kunne gøre ved lyden. Butiksindhaveren havde sat en Marantz forstærker op mod en AudioNote rør forstærker.
Mig og min ven sad og lyttede, og det lyd rimelig godt, lidt blævret bas men dejlig afslappende. Jeg snakkede så lidt omkring
setupet og sagde at jeg havde en Vincent SV-226 der hjemme og sørme om ikke indenhaven også havde en ståendeene.
Straks hentede han den og satte den op, bang, så kunne jeg høre meget af det samme som fik mig til at føle mig anstrengt
derhjemme. I mine øjne (nu har jeg hørt 3 forsk. vincent modeller) så har Vincent en lidt hård/metallisk klang i toppen som
er svær at placere/rodet.

Anyways, jeg syntes Vincent er godt, men man skal parre det med de rigtige højtalere eller have opfattelse af denne slags
lyd er perfekt. Personligt har jeg lært jeg nok er til lidt mere jordnært lyd..

Så indtil jeg får mig en ny forstærker, så har jeg, som allanowich siger, stilt dem så de peger lige ud og ikke ind mod mig,
og det har virkelig hjulpet i den grad at jeg sagtens kan vente med at finde min yndlings forstærker.. Faktisk vil jeg sige at
hvis du skal "udrydde" diskanten endnu mere, så skal du gøre det omvendte af hvad allan siger, prøv at still dem langt fra
hinanden og flyt dig tættere ind mod det, så afstanden mellem højtalerne er ca. 1.2-1.5 gange afstanden fra højtalerne til
dig.

Det var ikke for at sige noget ondt om din nye 233, for jeg har også hørt den spille så lækkert, men hvis du er lige som mig
(lydmæssigt) så skulle du prøve naim, det er umiddelbart det mærke som jeg har fundet der lyde bedste for mig indtil
videre..

Kims
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Prøv med kobber-kabler, endda andre strømkabler kan ændre diskanten.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Sendt: 29 August 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv et hænge et 3-lags toiletpapir ned foran diskanten. Hvis det dæmper for meget tag et lag fra. Det fjerner det hidsige og dæmper. Har selv brugt det og så er det billigt og hurtigt at bruge, Husk det skal være ubrugtLOL

hilsen ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 29 August 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med skrape diskanter er at lige meget hvor meget jeg ændrede så hjalp det først rigtigt da jeg skiftede højttalere. Har selv haft et par focal 816v (tror jeg de hed), de var for skarpe til mig, så de er skiftet ud, pointen her er at dine højttalere har en lidt lys lyd, og åbenbart også din forstærker, så tror du kommer længst med at udskifte en af delene, lokumspapir, stof, filt og andet eksotisk dæmpende materiale ødelægger hurtigt lyden, så den bliver lidt "kasse" agtig.

Hvis du absolut skal prøve noget så prøv med nogle billige kobberkabler, ikke noget sølvbelagt, rent kobber, det samme gælder dine signalkabler, gå efter noget der er lidt mørkt i lyden. Hvis det ikke hjælpen, så er vejen frem en udskiftning af udstyr.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

John S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for de gode input!

Jeg vil lige sige at jeg i forhold til Rotel-forstærkeren oplever min Vincent som en meget stor forbedring, også på diskantområdet, men der er
stadig lidt der kan forbedres.

Jeg har nu drejet højtalerne så de spiller "lige ud", hvor de før spillede lidt ind imod lyttepositionen. Det har faktisk hjulpet lidt, så næste trin må
være at prøve med andre kabler, men det bliver desværre ikke lige nu.

Stuen er desværre ikke skide optimal. Den ene højtaler står foran et stort glasareal ud til terrassen, den anden foran en halvmur om til køkkenet.
Afstanden mellem dem er omkring 3 meter og der er ca det samme over til lyttepositionen.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Sendt: 29 August 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hmm, prøv at træk gardinerne for på dit vindue, i det hele taget at dæmpe hårde overfalder hjælper også en del på diskant
mareridt. For sjov skyld, så prøv at sætte dig 0.5-1 meter længere ind mod centrum af højtalerne.. Give det noget eller syntes
du stereo persp. bliver for stort?
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

John S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Så har jeg indkøbt 6 meter Van Den Hul VS - 122 Hybrid højtalerkabel og bananstik til samme. God oplevelse i Hifiklubben Roskilde, med
kompetent og venlig betjening, havde ellers en forventning om at rende ind i endnu en "Fona-medarbejder", men min tvivl blev gjort til skamme!

Jeg må teste i aften når jeg kommer hjem.

Jeg drejede højtalerne den anden dag, så de ikke længere peger ind imod lyttepositionen, og det hjalp faktisk en del. Så det går den rigtige vej ;)

John S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Med de nye kabler er jeg tæt på at være tilfreds, det er noget bedre end da jeg startede med at orpette indlægget her. Så lige pt. er jeg i mål mht. mine ambitioner omkring mit setup. Så længe det varer ;-)

Tak for alle input!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 01 September 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 September 2011 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

John Sahl skrev:
Med de nye kabler er jeg tæt på at være tilfreds, det er noget bedre end da jeg startede med at orpette indlægget her. Så lige pt. er jeg i mål mht. mine ambitioner omkring mit setup. Så længe det varer ;-)

Tak for alle input!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes