Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: PLV-Z1 blæsertid ved slukning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Er der en måde, man kan ændre blæsertiden efter slukning på for Sanyo PLV-Z1?

Jeg synes, at den kører alt for kort tid efter, at pæren er blevet slukket. Det medfører, at hvis man slukker for et kortere tidsrum for at holde en pause i en film, så starter blæseren op for fuld power i et godt stykke tid, når man tænder igen - simpelthen fordi temperaturen inde i dyret er for høj. Dette skyldes, såvidt jeg kan skønne, at omgivelserne inde i projektoren omkring pæren er blevet varmet så meget op, at temperaturen stiger, når blæseren holder op med at køre.

Lige i øjeblikket kører blæseren i Z1'eren vist omkring et par minutter (standard), efter at pæren er blevet slukket, men hvis man kunne øge blæsertiden til f.eks. 4-5 minutter, ville problemet nok være løst. Det ville givetvis også være gavnligt for pærens levetid.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et forslag til hvad du evnt. kan gøre for at køle din projektor bedre:

1: vent med at starte projektoren igen til den er kølet ordentligt! Du slider mere på pæren ved at slukke den for en kort pause (10 min. f.eks.) end du gør ved at lade den være tændt i pausen.

2: gå ind i service menuen og "tving" maskinen til at køle med max hastighed inden du slukker den, derved bliver temperaturen lavere når du slukker maskinen. Det gør jeg hver gang jeg skal til at slukke min Z1, så får den lige 3-4 min med max blæserkøling via service menuen så temperaturen falder til godt 20 C under drifttemperaturen i "low mode".

Du kan se en detaljeret gennemgang af hvordan du går ind i service menuen her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8130&PN =1

Morten

p.s. Jeg kunne godt tænke mig at vide præcis hvor varm din projektor bliver ved normal drift i "low mode", kunne du evnt. tjekke det næste gang du ser en film?

Til top Vis Moebius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moebius

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2004 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Tak for de gode råd.

Jeg prøver at se, om jeg kan lege lidt med det, når jeg skal se film næste gang. Hvis jeg kan finde ud af det med temperaturerne, smider jeg lige en besked.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Har prøvet ideen med at lade blæseren køre på fuld hammer (via service-menuen) nogle minutter, inden jeg slukker for PJ. Det virker fint.

Den centrale temperatur (Temp B) ligger på lige omkring 64 C efter et par timers drift, og de to andre temperaturer ligger inden for en grad af de målinger, som du selv har vist i den anden tråd.

Dette er inden fan speed sættes til max. Med fan speed på max. kan man få Temp B til at fald ca. 10 C inden for et par minutter, og selv om man tænder PJ igen umiddelbart efter slukning (anbefales ikke under normale omstændigheder!), så kører fan speed straks ned på minimum.

Jeg bemærker dog, at den tid, som blæseren kører, efter at pæren er slukket, er fuldstændig den samme, uanset om temperaturen er høj eller lav.

Gad vide, om ikke en af de service settings kunne ændre på dette - trods alt? Eller skal man mon i factory settings?

Har du service manualen - eller har du bare prøvet dig frem?

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 12 April 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hvem siger at materialet i pæren har bedre af at gennemgå en hurtig nedkøling.

Det strider mod gældende viden omkring hvordan materialer slides ved ændring i varme.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Hvem siger at materialet i pæren har bedre af at gennemgå en hurtig nedkøling.

Det strider mod gældende viden omkring hvordan materialer slides ved ændring i varme.

Spørgsmålet bliver vel, om hvad der er værst: en lidt hurtigere nedkøling - eller overophedning (som nu), fordi varmen akkumuleres i hele systemet efter slukning?

Jeg ville også synes, at det var bedre, hvis blæserhastigheden blev på lavt niveau ved slukning, medens blæsertiden blev øget lidt - det vil give en "blidere" nedlukning.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 13 April 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Det er et meget vanskeligt spørgsmål. Jeg kan ikke helt se fænomenet for mig. Prøver at sammenligne det med en kogeplade hvor der står en blæser og køler den af. Kogepladen slukkes og blæseren kører videre 2 minutter efter, hvorefter denne slukkes.  Der vil kogepladen stige i temperatur, da blæseren kun har kunnet dæmpe temperaturen i det øverste metallag på kogepladen. MEN - vil kogepladen opnå en større temperatur end da den operede med fuld tryk på og med blæseren tændt?

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 April 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg arbejder med projektore hverdag. Og det er ikke temperaturen i pæren du Skal være bange får, bare den kan komme af med varmen under brug. og lige efter powerdown. der hvor det er vigtigt at projekoren kan komme af med varmen er ved selve LCD-panelerne. da varmen slidder rigtigt meget.

Typiske fejl eller skader som følge af at projektoren ikke har kunne komme af med varmen eller at man har afbrudt strømmen til projektoren. er gule eller violette skygger/misfarveing.    

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

smølf skrev:

Hej.

Jeg arbejder med projektore hverdag. Og det er ikke temperaturen i pæren du Skal være bange får, bare den kan komme af med varmen under brug. og lige efter powerdown. der hvor det er vigtigt at projekoren kan komme af med varmen er ved selve LCD-panelerne. da varmen slidder rigtigt meget.

Typiske fejl eller skader som følge af at projektoren ikke har kunne komme af med varmen eller at man har afbrudt strømmen til projektoren. er gule eller violette skygger/misfarveing.    

Hej Smølf,

Tak for dette input.

Mortens idé med at køle ekstra lige før powerdown er altså ikke helt tosset. Pæren er nok heller ikke ked af det. Der er jo ikke meget masse i en pære (mest luft af en eller anden slags), så grunden til temperaturstigningen efter powerdown må vel være, at kabinet og øvrige dele i projektor bliver varmet op og afgiver varmen, når blæseren slukker.

På længere sigt løser jeg nu nok problemet med en hush-boks med ekstra lydløse blæsere, og med dem er jeg så selv herre over, hvor længe de skal køre efter powerdown.

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt sikker mene at det har en stor (positiv) betydning at pæren bliver kølet effektivt ned efter brug!

Dette siger jeg med udgangspunkt i mit fritidsjob som biografoperatør, hvor vores kinomaskiner ligeledes "force cooler" efter nedlukning, og her er der altså tale om kolber på 2000w - 7000w !!

At det specielt er LCD panelerne der er skrøbelige tror jeg Smølf har ret i.

Jeg kunne ligeledes godt tænke mig at vide om det var muligt at "tvinge" maskinen til at blæser f.eks. 5-10 min efter nedlukning via en ændring i fabriks eller service menuen?

De ting jeg har fundet so far kommer fra det overlegne www.avsforum.com :)

Morten

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at tjekke det indlæg her:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=0c779a5a0772 6223b04386bad068b1a4&threadid=379856&highlight=servi ce+menu

Så vidt jeg ved så er service menuen på Z1 og Z2 stort set identiske! Måske det var en mulighed? Nogen der har mulighed for at prøve? (min projektor er pakket ned pt pga. jeg arbejdet med et alternativt ophæng, mere om det senere..)

Morten

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 April 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

hej igen.

Jeg tror ikke det er nødvendigt med at lave alt for mange indgreb i jeres projektore. der sidder temperatur følere flere steder i dem. i hvert fald dem jeg arbejder med (sony og sharp (sanyo har har jeg slev)).

Men det er F##### VIGTIGT at huske at rense filtere. det er der det går galt for mange projektore ejere. Hvis de er stoppede er det som at trække vejret med en klud i munden 

De fleste pære/lamper er en slags halogen pære og har kun den levetid den har. det er relativt lidt man kan spare ved at lave ekstra nedkøling på pæren). de kan dø efter 500 timer

det er altid godt at køre med halv lys fra den dag man køber en projektor da antilumen efter 150 timer brug alligevel falder et par 100 lumen. hvis man køre med fuld damp altså. 

Til Moebius. Jeg har været i sådan et operatørrum (cinemaxx KBH) og set sådan en maskine sluge 150 A og med en udsuging/kølling direkte over pæren.

tak for en larm. 

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Minsandten om ikke avsforum havde et guldkorn til os igen (hvis det altså virker). Service menu 144 skal sættes til 15. Tak for indsatsen.

Jeg vil i hvert fald prøve det, næste gang, jeg har PJ tændt.

Smølf: Checker filter hver anden uge, ingen problemer indtil videre! Og ja, det er ekstremt vigtigt!

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

smølf skrev:

Til Moebius. Jeg har været i sådan et operatørrum (cinemaxx KBH) og set sådan en maskine sluge 150 A og med en udsuging/kølling direkte over pæren.

tak for en larm. 

Yeps , i sal 1 kører vi med 7kw så der er noget at give af!

For ikke så længe siden sprang den selvsamme kolbe....damn a mess!!....skulle lyde som en mindre håndgranat og så var der glassplinter/støv fra spejlet og kolben ud over det hele. Så resten af aftenen stod det på aflysninger!

Og hvad kan man så lære af det? Jo, kør aldrig med din kolbe/pære ud over dens normerede levetid!!! Og det gælder også for projektorer!!

Morten

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Æv - servicemenu 144 eksisterer ikke på Z1!

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Æv - servicemenu 144 eksisterer ikke på Z1!

Nej, det ser desværre ud til at der er nogle ændringer i Z2 i forhold til Z2.

Jeg google'de lidt på problemet og fandt en interessant side hvor nogle af vores sydlige naboer har forsøgt at lave en oversigt over hvad de forskellige værdier i service menuen dækker over. Ganske interessant, selvom alle poster ikke er forklaret. Kunne godt tænke mig at få fingre i en service manual!!

http://www.xs4all.nl/~etmriwi/ht/register.pdf

Morten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes