| Forfatter |
|
Neubert1975 Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 04 September 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
i forbindelse med køb af et sæt halvfærdige diy højttalere, står jeg nu med 2 stk monacor enheder der må kunne blive til en sub til stuen. Jeg har følgende data på dem, fra annoncen jeg købte dem fra. Gode ideer modtaget MEGET gerne Så fandt jeg frem til at det er en sph-225c og planen er at bruge 2 stk i subben
Størrelsen er 8"
Nypris
pr. stk.1.049 kr.
Impedance (Z) 8Ω Resonant
frequency (fs) 39Hz Max. frequency range f3-3,000Hz Music power
150WMAX Power rating (P) 100WRMS SPL (1W/1m) 90dB Suspension
compl. (Cms) 0.43mm/N Moving mass (Mms) 36.6g Mech. Q factor
(Qms) 4.94 Electr. Q factor (Qes) 0.31 Total Q factor (Qts)
0.30 Equivalent volume (Vas) 24 l DC resistance (Re)
5.9Ω Force factor (BxL) 13.17Tm Voice coil induct.
(Le) 0.8mH Voice coil diameter 50mm Voice coil former
Kapton Linear excursion (XMAX) ±6mm Eff. cone area (Sd)
201cm2 Magnet weight 1.1kg Weight 3.5kg
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 September 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart virker de data som passende til en bil-sub, men det burde ikke forhindre et forsøg på at lave en sub til hjemmebrug. Hvor stor må boksen være, og kunne du eventuelt lave to? Hvad har du tænkt at trække (forstærke dem) med?
|
| Til top |
|
| |
Neubert1975 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ideelt set vil jeg helst blot have en stående, (fruen vil nok sige jo mindre jo bedre)  , men om ikke andet må den laves så den kan bruges til bord for hendes blade  Jeg har endnu ikke fundet forstærkeren, jeg har en fra en jvc sub liggende jeg kan bruge midlertidig, men skal da med tiden have en bedre
|
| Til top |
|
| |
Neubert1975 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
skulle der være en der har em plate-amp i overskud har jeg 2 ekstra af disse enheder liggende hvis der kan byttes
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse enheder kan fungere i kompakte bokse, men vil man have reel dybbas, bliver der nok brug for equalising - en god plateamp skulle kunne klare det.
|
| Til top |
|
| |
Neubert1975 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, mange tak for svaret  Er det noget du har et bud på mht kabinet størrelse og type ? Det jeg er ude efter er en rimelig dyb, og varm bas. det er tanken at der så snart der er til det skal anskaffes en plateamp
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ventileret box på 29,5 liter kommer ned på 38Hz -6 dB
__________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neubert1975 skrev:
hej, mange tak for svaret  Er det noget du har et bud på mht kabinet størrelse og type ? Det jeg er ude efter er en rimelig dyb, og varm bas. det er tanken at der så snart der er til det skal anskaffes en plateamp
|
|
|
med den angivne Fres=39Hz får du ikke dyb bas ud af den enhed , så skal du kigge efter enheder nede omkring 20-24Hz. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Neubert1975 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jan, takker for svaret Det vil jeg tage med ind i mine overvejelser, og finde noget andet. jeg har også en anden sub jeg bruger pt, men det er en bil sub fra panasonic, det kan være at det var den man skulle overveje at lave kabinet til ?
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Neubert1975 skrev:
hej, mange tak for svaret Er det noget du har et bud på mht kabinet
størrelse og type ? Det jeg er ude efter er en rimelig dyb, og varm bas. det er tanken at der så snart der er til det skal
anskaffes en plateamp |
|
|
med den angivne Fres=39Hz får du ikke dyb bas ud af den enhed , så skal du kigge efter enheder nede omkring 20-24Hz.
|
|
|
+1
Jeg ville nok frygte at du bare ved moderat lytteniveau ville kunne overskride enhedernes x-max +/-6mm, hvis du forsøger at
bruge eq til at fremme reel dybbas. - eller at bassen ville forvrænge en hel del.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne også tilføre ekstra masse ved center domen og bringe res frekvensen længere ned.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
12 mm. på to 8" enheder burde nu kunne give en del niveau, osse ret langt nede. Allanowich idé med tilførsel af ekstra masse for at ændre enhedernes egenskaber er rigtig, men svær at håndtere uden en masse viden og evt. måleudstyr.
Problemet med enhederne som de er, er, at man næsten ikke kan presse ægte dybbas ud af dem i praksis. En refleksboks på 34 liter (m. begge enheder i), afstemt til 30 Hz, vil give en frekvensgang fra 30-80 Hz +/- 3 dB. Det kunne man godt leve med (m. roomgain o.s.v.), men at lave en fornuftig port til en sådan sag er meget svært. Bliver portarealet stort nok, vil længden ikke kunne være i boksen. Et mindre portareal med en kortere tunnel kan medføre uønskede bilyde.
Hvis din anden boks osse er til biler, løber du måske ind i de samme problemer med den enhed.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Essensen af tingene må vel være at bemeldte enheder ikke er velegnet :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Neubert1975 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er også gået hen og blevet min konklution  den anden omtalte enhed jeg har er en panasonic eab-w301, det er en bil sub, men om ikke andet må den kunne bruges indtil der er dollars nok til noget bedre  Ud fra hvad jeg har kunnet finde på nettet (meget lidt på polsk tror jeg) vil den skulle sidde i et 70,5L lukket kabinet, så det overvejer jeg lidt at prøve, den er i brug i stuen nu, men blot i et T-skrald kabinet i forkert størrelse, samt med en lille jvs amp koblet til
|
| Til top |
|
| |