Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850 vs Dali 870 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 06 September 2011 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er en, indtil videre, glad ejer for mine Dali 850, som jeg fik til en kup-pris på kun 1400 kroner brugt i maghoni.

Jeg har dog lade mig fortælle at 870 modellen skulle være en hel del bedre - har det noget på sig? hvis ja, på hvilke områder?

Jeg trækker højttalerne med en XTZ 100D3 forstærker og hører primært rock, en bred vifte af elektronisk musik og generelt
musik med godt gang i den, og gerne godt lydtryk :)

Det vil koste cirka 3000 at skaffe et sæt 870 istedet - vil forskellen retfærdiggøre forskellen?

Mvh Jeppe
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 06 September 2011 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Den primære forskel er en bedre diskant samt forbedret delefilter. En løsning på problemet med den til tider skingre diskant på
Dali 850. Mærker du ikke noget til skinger diskant på dine 850'ere, vil jeg forslå dig at spare pengene. Super lækker forstærker
i øvrigt, håber du bruger dens indbyggede DAC?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 06 September 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg ikke umiddelbart finder diskanten på mine nuværende 850'ere for skinger, vil jeg ikke rigtig få noget ud af en
opgradering?

Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg ikke bruger DAC, og ej heller ved hvad det går ud på. Jeg hører kun musik fra min
computer og tv.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 06 September 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Du har en fantastisk DAC i den XTZ forstærker (samme DAC-chip som sidder i en Benchmark DAC-1 til 10000kr). Vil du
forbedre din lyd, er dette det første skridt du bør tage.

Dette gøres enten med et coaxial kabel eller et s/pdif kabel. Kræver dog du har en digital udgang i din computer. Har du ikke
det, vil jeg forslå dig at bruge penge på sådan en fremfor et kabel til at erstatte lus bagpå forstærkeren :) Hvad for et lydkort
har du i din computer?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 06 September 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Jeg aner det ikke - men det er uden tvivl dårligt. Jeg har i tankerne at købe en Mac Book - nemlig for at få noget god lyd. Er der
digital udgang på den?
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 07 September 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Med fare for at lyde som en komplet idiot må jeg også lige spørge hvad DAC helt præcist går ud på? Er det Digital til Analog
eller hvad ? og hvorfor giver det bedre lyd?
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 07 September 2011 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

dac= Digital - analog - converter

hvis du har ting liggende på cd eller din computer så skal der bruges en dac for at oversætte det.

hvis du hører fra en plade eller analog radio så skal du ikke bruge en dac

men har du en digital udgang fra din bærbar så er den som oftest at forestrække frem for en analg udgang fra en bærbar, da dac'er i bærbare ikke ret tit er af ret høj kvalitet.

dali 850 har været en meget rost højtaler, men med tendens til skinger diskant - 870'ern kom senere og skulle have fået styr på det.

Så er pengene små ved dig så er 850'ern et godt valg - hvis du synes diskanten skriger så kan du jo spørge om hjælp til at dæmpe diskanten 1-2 db.

så valget er dit

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 07 September 2011 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Som sagt. Fix dig en digital udgang fra din bærbar/computer fx- via m2tech usb-coax modul og så derfra over i din XTZ's DAC.
Billigt upgrade du nærmest bliver nødt til at foretage før du overvejer at opgradere dine Dali. Hvis det du sender ind i dine
højttalere er skrot, kommer der også skrot ud, uanset hvor mange penge du poster i dine højttalere
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1689
Sendt: 07 September 2011 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Som sagt. Fix dig en digital udgang fra din bærbar/computer fx- via m2tech usb-coax modul og så derfra over i din XTZ's DAC.
Billigt upgrade du nærmest bliver nødt til at foretage før du overvejer at opgradere dine Dali. Hvis det du sender ind i dine
højttalere er skrot, kommer der også skrot ud, uanset hvor mange penge du poster i dine højttalere

 

Enig! M2Tech's lille USB til coax, er en genial lille dims. Som bestemt gør tingene bedre.  Sammen med foorbar, wasabi og win7. er det lige ud af landevejen. Og ja en kæde er ikke stærkere end det svageste led. Dog skal det siges at nogle højttalere maskere visse problemer i signal-kæden. bedre end andre.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 07 September 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hvor kan jeg købe sådan en fætter? Vassagohifi.com skulle være forhandler - men jeg kan ikke umiddelbart finde m2tech
hiface el hvad den hedder - den helt simple usb dims :)
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 07 September 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
Hvor kan jeg købe sådan en fætter? Vassagohifi.com skulle være forhandler - men jeg kan ikke umiddelbart finde m2tech
hiface el hvad den hedder - den helt simple usb dims :)

Giv ham et kald

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 07 September 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jep - De havde den på lager. Hvilket kabel skal jeg så have imellem den der hi-face og min XTZ forstærker? Der er vel omkring
5 meter, så jeg ville sætte pris på, hvis man kunne få noget der var til at betale :D
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 08 September 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge et Coaxial kabel. Generelt bruger jeg av-cables.dk når jeg køber diverse kabler.
Link til Coaxial kabler

Da det er et digitalt kabel, kan der godt argumenteres for at kvaliteten heraf er ligegyldig da det alligevel kun skal sende 1'er
og 0'er, hvad du tror på og hvor mange penge du vil poste i det er helt op til dig

Personligt havde jeg blot valgt det billigste, og senere hen måske prøvet at låne forskellige digitale kabler hjem og
lyttetestet.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 08 September 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Mange tak Rskriver - dejligt med hurtige og brugbare svar :)
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 08 September 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Du skal bruge et Coaxial kabel. Generelt bruger jeg av-cables.dk når jeg køber diverse kabler.
Link til Coaxial kabler

Da det er et digitalt kabel, kan der godt argumenteres for at kvaliteten heraf er ligegyldig da det alligevel kun skal sende 1'er
og 0'er, hvad du tror på og hvor mange penge du vil poste i det er helt op til dig

Personligt havde jeg blot valgt det billigste, og senere hen måske prøvet at låne forskellige digitale kabler hjem og
lyttetestet.
Er et optical kabel ikke bedre end coaxial??
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 08 September 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Det er der en del diskussion om - også her på forummet. Konklussion er endnu ikke fundet, så tvivler på forskellen er hørbar.
Anbefaler Coaxial kabel da det er den type kabel der passer i den M2Tech.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2034
Sendt: 08 September 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Du skal bruge et Coaxial kabel. Generelt bruger jeg av-cables.dk når jeg køber diverse kabler.
Link til Coaxial kabler

Da det er et digitalt kabel, kan der godt argumenteres for at kvaliteten heraf er ligegyldig da det alligevel kun skal sende 1'er
og 0'er, hvad du tror på og hvor mange penge du vil poste i det er helt op til dig

Personligt havde jeg blot valgt det billigste, og senere hen måske prøvet at låne forskellige digitale kabler hjem og
lyttetestet.

Det er korrekt det med 1'er og 0'er på coaxiale men glemmer du ikke impedancen på kablet? Det er jo ikke en helt uvæsenlig faktor.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 08 September 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

At jeg ikke tror på hørbar forskel er blot min personlige holdning som sagt, og orker ikke kabeldiskussion her. Vil trådstarter
vide mere om forskellen på Coaxial kabel og Spdif kabel, kan han søge google igennem efter nogle af de utallige tråde rundt
om på nettet med for og imod på begge typer kabel. Jeg er absolut ikke ekspert på digital kabler.

God vind :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes