| Forfatter |
|
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er en, indtil videre, glad ejer for mine Dali 850, som jeg fik til en kup-pris på kun 1400 kroner brugt i maghoni.
Jeg har dog lade mig fortælle at 870 modellen skulle være en hel del bedre - har det noget på sig? hvis ja, på hvilke områder?
Jeg trækker højttalerne med en XTZ 100D3 forstærker og hører primært rock, en bred vifte af elektronisk musik og generelt
musik med godt gang i den, og gerne godt lydtryk :)
Det vil koste cirka 3000 at skaffe et sæt 870 istedet - vil forskellen retfærdiggøre forskellen?
Mvh Jeppe
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den primære forskel er en bedre diskant samt forbedret delefilter. En løsning på problemet med den til tider skingre diskant på
Dali 850. Mærker du ikke noget til skinger diskant på dine 850'ere, vil jeg forslå dig at spare pengene. Super lækker forstærker
i øvrigt, håber du bruger dens indbyggede DAC?
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvis jeg ikke umiddelbart finder diskanten på mine nuværende 850'ere for skinger, vil jeg ikke rigtig få noget ud af en
opgradering?
Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg ikke bruger DAC, og ej heller ved hvad det går ud på. Jeg hører kun musik fra min
computer og tv.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har en fantastisk DAC i den XTZ forstærker (samme DAC-chip som sidder i en Benchmark DAC-1 til 10000kr). Vil du
forbedre din lyd, er dette det første skridt du bør tage.
Dette gøres enten med et coaxial kabel eller et s/pdif kabel. Kræver dog du har en digital udgang i din computer. Har du ikke
det, vil jeg forslå dig at bruge penge på sådan en fremfor et kabel til at erstatte lus bagpå forstærkeren :) Hvad for et lydkort
har du i din computer?
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg aner det ikke - men det er uden tvivl dårligt. Jeg har i tankerne at købe en Mac Book - nemlig for at få noget god lyd. Er der
digital udgang på den?
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at lyde som en komplet idiot må jeg også lige spørge hvad DAC helt præcist går ud på? Er det Digital til Analog
eller hvad ? og hvorfor giver det bedre lyd?
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
dac= Digital - analog - converter
hvis du har ting liggende på cd eller din computer så skal der bruges en dac for at oversætte det.
hvis du hører fra en plade eller analog radio så skal du ikke bruge en dac
men har du en digital udgang fra din bærbar så er den som oftest at forestrække frem for en analg udgang fra en bærbar, da dac'er i bærbare ikke ret tit er af ret høj kvalitet.
dali 850 har været en meget rost højtaler, men med tendens til skinger diskant - 870'ern kom senere og skulle have fået styr på det.
Så er pengene små ved dig så er 850'ern et godt valg - hvis du synes diskanten skriger så kan du jo spørge om hjælp til at dæmpe diskanten 1-2 db.
så valget er dit
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 07:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt. Fix dig en digital udgang fra din bærbar/computer fx- via m2tech usb-coax modul og så derfra over i din XTZ's DAC.
Billigt upgrade du nærmest bliver nødt til at foretage før du overvejer at opgradere dine Dali. Hvis det du sender ind i dine
højttalere er skrot, kommer der også skrot ud, uanset hvor mange penge du poster i dine højttalere
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Som sagt. Fix dig en digital udgang fra din bærbar/computer fx- via m2tech usb-coax modul og så derfra over i din XTZ's DAC. Billigt upgrade du nærmest bliver nødt til at foretage før du overvejer at opgradere dine Dali. Hvis det du sender ind i dine højttalere er skrot, kommer der også skrot ud, uanset hvor mange penge du poster i dine højttalere  |
|
|
Enig! M2Tech's lille USB til coax, er en genial lille dims. Som bestemt gør tingene bedre. Sammen med foorbar, wasabi og win7. er det lige ud af landevejen. Og ja en kæde er ikke stærkere end det svageste led. Dog skal det siges at nogle højttalere maskere visse problemer i signal-kæden. bedre end andre.
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan jeg købe sådan en fætter? Vassagohifi.com skulle være forhandler - men jeg kan ikke umiddelbart finde m2tech
hiface el hvad den hedder - den helt simple usb dims :)
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemensen2k skrev:
Hvor kan jeg købe sådan en fætter? Vassagohifi.com skulle være forhandler - men jeg kan ikke umiddelbart finde m2tech
hiface el hvad den hedder - den helt simple usb dims :) |
|
|
Giv ham et kald __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 07 September 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep - De havde den på lager. Hvilket kabel skal jeg så have imellem den der hi-face og min XTZ forstærker? Der er vel omkring
5 meter, så jeg ville sætte pris på, hvis man kunne få noget der var til at betale :D
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge et Coaxial kabel. Generelt bruger jeg av-cables.dk når jeg køber diverse kabler.
Link til Coaxial kabler
Da det er et digitalt kabel, kan der godt argumenteres for at kvaliteten heraf er ligegyldig da det alligevel kun skal sende 1'er
og 0'er, hvad du tror på og hvor mange penge du vil poste i det er helt op til dig
Personligt havde jeg blot valgt det billigste, og senere hen måske prøvet at låne forskellige digitale kabler hjem og
lyttetestet.
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Rskriver - dejligt med hurtige og brugbare svar :)
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Du skal bruge et Coaxial kabel. Generelt bruger jeg av-cables.dk når jeg køber diverse kabler. Link til Coaxial kabler
Da det er et digitalt kabel, kan der godt argumenteres for at kvaliteten heraf er ligegyldig da det alligevel kun skal sende 1'er og 0'er, hvad du tror på og hvor mange penge du vil poste i det er helt op til dig
Personligt havde jeg blot valgt det billigste, og senere hen måske prøvet at låne forskellige digitale kabler hjem og lyttetestet. |
|
|
Er et optical kabel ikke bedre end coaxial??
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der en del diskussion om - også her på forummet. Konklussion er endnu ikke fundet, så tvivler på forskellen er hørbar.
Anbefaler Coaxial kabel da det er den type kabel der passer i den M2Tech.
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Du skal bruge et Coaxial kabel. Generelt bruger jeg av-cables.dk når jeg køber diverse kabler. Link til Coaxial kabler
Da det er et digitalt kabel, kan der godt argumenteres for at kvaliteten heraf er ligegyldig da det alligevel kun skal sende 1'er og 0'er, hvad du tror på og hvor mange penge du vil poste i det er helt op til dig
Personligt havde jeg blot valgt det billigste, og senere hen måske prøvet at låne forskellige digitale kabler hjem og lyttetestet. |
|
|
Det er korrekt det med 1'er og 0'er på coaxiale men glemmer du ikke impedancen på kablet? Det er jo ikke en helt uvæsenlig faktor. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
At jeg ikke tror på hørbar forskel er blot min personlige holdning som sagt, og orker ikke kabeldiskussion her. Vil trådstarter
vide mere om forskellen på Coaxial kabel og Spdif kabel, kan han søge google igennem efter nogle af de utallige tråde rundt
om på nettet med for og imod på begge typer kabel. Jeg er absolut ikke ekspert på digital kabler.
God vind :)
|
| Til top |
|
| |