| Forfatter |
|
Glostork Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej experter!
Jeg fået sat et par Dali Ikon 6 (mk1) op i vores stue, og det du'r sgu ikke! Vores stue er ca. 50-55m2 inkl åben køkken. Der er desuden et kæmpe vinduesparti, så det at få dybde i musikken er umulig - især for ikonerne.
Derfor skal jeg have nogle andre. Jeg har prøvet et par Grand Diva og det virkede bare heller ikke. Derfor tænker jeg at de som minimum skal have 8" enheder, da jeg ikke vil ha sub på.
Jeg har tænkt: Dali 850/Evi870/Grand/40/40SE da de falder inden for det budget jeg har. De skal kunne styres af min forstærker NAD375BEE, og jeg tænker at den har råstyrke nok til de ovenstående højt.(?) Jeg hører meget Rock og til tider Heavy og grind-core, hvor der sker en hel masse komplekst oven i hinanden, og det kan være svært at få det ordenligt opløst. Men på den baggrund skulle jeg måske overveje B&W med deres roste bas og midrange?
Jeg håber nogen kan hjælpe mig, for jeg er lidt i vildrede - bor endda i Esbjerg, så jeg er ofte langt fra en "lytter" når de bliver sat til salg i dba...
vh Thomas __________________ Thomas Støchkel
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Glostork
Du skulle lede efter et par Snell C5 eller Snell B Minor. Disse kan spille din stue op med god varme og bas formåen. Og så er de til at trække for mange gode forstærkere. Snell B Minor
Snell C5 De spiller begge to med stor opløsning både med store lydtryk og ganske lave niveauer. Komplekse passager i musikken klares også ret godt. Ingen lyttetræthed overhovedet.   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Glostork Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for det gode råd. begge modeller kunne godt bruges. Hvad er max brugtpris for dem hver især i god stand, vil du sige? Har kun fulgt Dali, så er lidt lost på Snell... __________________ Thomas Støchkel
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbl 4333 samt en ordentlig forstærker
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder i Esbjerg, og jeg kunne godt komme forbi med nogle Focal og Avance gulvhøjttalere, som jeg har stående lige nu - bare for sjov. Det er ikke noget, jeg har til salg, men du kunne måske bruge det til at blive klogere på nogle andre mærker...
Send mig en PM, hvis du er interesseret.
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem alt om Dali og se istedet at få lyttet på, og købt disse her, der må være uden konkurrence til prisen:
http://www.dba.dk/snell-b-minor/id-77194806/
De kostede 13000 kr pr stk, i halvfemserne. De priser Hifiklubben kørte med på Snell var i forvejen meget lave og her får du et tilmed velholdt sæt for kun 6000 kr! Det er virkelig billigt og noget under det man normalt ville forvente på brugtmarkedet! En 55 kg højttaler der nok skal få spillet din stue op. Nu kender jeg ikke din NAD, men jeg ved der kræves en kraftig kvalitetsforstærker der matcher, det her er en kræsen højttaler man bestemt ikke byder hvad som helst! 
|
| Til top |
|
| |
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke Snell, men jeg har selv et Dali Grand, som du nævner i første post. De har en dejlig lyd og ville også med lethed kunne spille stuen op. Jeg hører selv en masse rock, dog ikke helt så hårdt som dit, og det gør de glimrende - og hårdtslående...
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tjekke JTR speakers ud deres triple 8 højttaler http://jtrspeakers.com/home-audio/triple-8ht/ - der både kan anvendes
professionelt og hjemme (gerne i en hjemmebiograf) skulle spille fantastisk godt - 3 8tommer enheder - hvoraf den ene er en
coaxial konstruktion med diskant - pris ca. 6000 pr. stk - og de sender til Dk.
Den trives bedst med en subwoofer - gerne en JTR Captivator, som får fantastiske anmeldelser i USA.
Prøv at se på linket om du tænker det er tilstrækkeligt i 55m2 åben stue og køkken.
http://www.youtube.com/watch?v=qWznxY4CmI4
Anvendeligt output - 129db - følsomhed 98db
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL's LS-Serie: http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=1654&fkLounge=2
De vil spille r*ven ud af bukserne på de andre højttalere du har nævnt.
Du vil dog stadig mangle bas, men det er de færreste højttalere du kan finde, som kan levere fyldestgørende bas i en 55m^2
åben stue.
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet om det er akustikken i stuen den er gal med. For mig indikerer beskrivelsen: stort, åbent køkken og glas parti, et rum med Efterklangstid på +1sek, det vil give problemer for alle højttalere.
Hvis du giver en mere detaljeret beskrivelse af rummet kan man hurtigt afgøre om det er der problemet ligger, det drejer sig om reduktion af hårde overflader og tilføje åbne porøse materialer såsom tekstiler og isoleringsmaterialer. Advarsel! det koster kassen, men man starter med gardiner og gulvtæpper over møbler med stof betræk og ender nok med akustikplade lofter.
Der er måske også en mulighed i at lytte i nærfelt, men så er det nok helt andre højttalere og stadig bedre i et andet rum.
Tænkte at vi mangler en indsigts artikel om emnet, men de er der allerede. Akustiske overvejelser vedr. gulve Akustiske begreber Akustik - hvad er det?
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 September 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glostork skrev:
|
Mange tak for det gode råd. begge modeller kunne godt bruges. Hvad er max brugtpris for dem hver især i god stand, vil du sige? Har kun fulgt Dali, så er lidt lost på Snell... |
|
|
Snell B minor kan fås, som Taurus siger, til 6-8000kr/sæt. Snell C5 kan fås for 5000kr/sæt. Når nu skal lytte til musik, så træk gardinerne til for at dække ruderne. Eller persiennerne ned og drej dem op ad, så reflekserne ikke rammer din lytte position. Og få lidt gulvtæppe på gulvet her og der. Det vil hjælpe meget. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 11 September 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at uddybe, så har firmaet Troldtekt en fin beskrivelse om Akustik samt en Akustikberegner den kan give et fingerpeg om hvilke Efterklangstider man kan forvente, desværre kan den ikke møblere et rum, og Absorbenterne er firmaets egne, men man kan godt få ideer med den.
Du må iøvrigt have andre lydkilder i stuen, hvordan lyder tv'et f.eks?
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 11 September 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Dali 850 kan fint spille 50 kvm og mere op. Så de højttalere der bliver nævnt bør også kunne klare det. Hvad der er bedst er svært at sige, og noget du selv skal svare på. Så det er bare at få prøvet noget igennem, indtil den er der
|
| Til top |
|
| |
Henrik.E Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 11 September 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har et sæt Dynaudio Contour S 5.4 tror de kan spille din stue op
__________________ VH
Henrik.E
|
| Til top |
|
| |
aceh Forum Bruger


Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
| Sendt: 11 September 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik.E skrev:
| jeg har et sæt Dynaudio Contour S 5.4 tror de kan spille din stue op |
|
|
Tillykke med det 
Håber at trådstarter kan bruge den oplysning til noget.
Ironi kan være anvendt i ovenstående 
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se på et par Dali Lektor, de er et godt køb til prisen, og de elsker at spille højt, har selv haft et par til en stue på 26m2, det var ikke nogen god løsning da de 4 x 8" basser fyldte det hele når der blev spillet højt, men på en måde lød det fedt alligevel, jeg er også til heavy, metal og hård rock. Hvis du vil kaste flere penge efter noget bedre, så er jeg enig med ham der anbefaler JBL LS, men det skal være LS80 , de spiller fedt, specielt rock, dance og metal, igen snakker vi 4 x 8" basser.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her type højtaler ville være bedre:

|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til rock og metal generelt skal du da have Cerwin Vega af en den gamle slags
__________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Membranareal, membranareal, membranareal!
Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.
Hvad du så skal vælge er op til dig selv.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 13 September 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dali helicon 400 eller 800 ville kunne gøre det rigtigt godt
|
| Til top |
|
| |