Det er rigtigt, jeg har et par et par HD650, som jeg - hvor meget jeg end holder af dem - altid har syntes slørede toppen en anelse. Selv om jeg har hele 2 aftermarket kabler til HD650, et kobber og et sølv, bliver de ved med at være en lille bitte smule dæmpede i det allerøverste område.
Sådan er det ikke med LCD-2! De lyder bare rigtigt. Opleves som fuldstændig frekvenslineære og neutrale. De mangler ikke noget, hverken bas, mellemtone eller diskant. Fantastisk balance, hvor intet er masket af, hvilket er temmelig svært at opnå. Oprindeligt er de udviklet til professionel brug i lydstudier som erstatning for monitors, hvor de skal afsløre de mindste detaljer. De har så vundet indpas i hifi-verdenen. Med god grund.
De afslører ALT hvad der er i kæden: jeg har 4 forskellige kabler til dem (heraf ét balanceret), og kan høre forskel på dem alle. Hver gang jeg laver den mindste ændring i mit setup, kan jeg høre det i mine Audez'e LCD-2. Ofte tænker jeg når jeg hører en CD: nå, det er
sådan den egentlig lyder!
Alligevel opleves de ikke som analytiske. Bare meget realistiske.
Derudover er de ikke svære at drive. I modsætning til eksempelvis HiFiman HE-5 som kan få de fleste forstærkere i knæ, kan jeg drive mine LCD-2 med en 50 kroners MP3-afspiller fra Netto.
Og så vokser de i takt med kvaliteten af udstyr og indspilninger med spænder foran dem. De følger med
hele vejen op. Det må vist være det, man kalder reference-udstyr.
Hvad angår basgengivelse er de uden konkurrence inden for hovedtelefoner. Ingen andre går så dybt ned - vel at mærke uden at basområdet boostes. Der er bare plads til det.
Lyttetræthed har jeg aldrig oplevet med disse hovedtelefoner. De er kommet for at blive. (det skulle da lige være den nye rev. 2 udgave.......)
Der er en frekvensgraf
her, hvis du kan bruge den til noget. Grafer siger dog ikke alt.