Jeg har gode erfaringer med at købe træet udskåret i bauhaus. så betaler du kun præcis for den mængde træ som du køber.
De udskærer ganske pænt. men der kan dog være små-skævheder, så man skal tjekke efter - desværre.
Jeg laver en mdf-grundkasse. og limer birkefiner udenpå. jeg bruger birkefiner i minimum 12mm. på den måde kan jeg både
slibe kanter pæne og udnytte at jeg nu har en kompositløsning. dvs 2 forskellige trætyper, som giver en langt bedre
dæmpning af resonanser. Så har jeg valgt at oliere fineren bagefter. med køkkenbordsolie, hvori jeg har fået den lokale xl-
byg til at blande kirsebær-farve i. på den måde får jeg årene frem i træet og en pæn finish. Man kan også vælge at bejse og
lakere. men det kræver lidt mere tid. dog er det nemmere at støve af. Det kommer helt an på hvad man kan lide. jeg
personligt syntes f.eks at det alt for blanke look, er lidt for moderne til min stil.
Jeg gør typisk det at jeg limer fineren(nogle få mm i overstørrelse) på begge sider af mdfkassen. så kan jeg når det har
tørret. bruge en overfræser til at fræse fineren præcist til kanterne af mdf kassen. Man skal da være lidt forsigtig. Så
gentager jeg processen for top og bund. og til sidst front og bag. så flugter alle kanter pænt med hinanden. Men man skal
være lidt tålmodig og gerne planlægge det grunddigt. ellers kommer man hurtigt på glatis, når man står der med lim, træ og
skruetvinger ud over det hele