Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sjov problemstilling med jamo s606 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 19 September 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej alle. Efter at have lavet mit mod af diskant til denne højttaler, hvilket vidste sig at være et godt tweak, til en billig penge.

problemstillingen kommer nu som følger , ville lige kontrollere fasen på højttalerne. I højttalerne er der sidevendte basser , altså den ene højttaler i den ene kanal hvor bassen vender ud er åbenbart i modfase i forhold til den anden.. mystiskt. Problemet opstod, da jeg kom til, at google lidt på denne højttaler og jeg var åbenbart ikke den eneste der havde konstateret dette. Nuvel, det kan da ikke skade , at vende fasen på den ukorrekte højttaler, altså gjort med et nummer jeg kendte

nu kommer det sjove, nu var der åbenbart manglende bas og chris rea, lød forskudt som til over i den stadig korrekte fase, men manglende bund over hele linjen.stereo perpekstiv fladt og ikke dybt

Tilbage igen, med ufase og korrekt fase, nu lød det som rigtigt, bare at den ene var i modfase kontra den anden i korrekt fase, og chris rea lød ikke skæv, men lige i midten og med dybde på og bredt perspektiv.

Spørgsmål, er der nogle nørder her, om man konstruerer højttalere med det angivne problemstilling , altså den ene i ufase og den anden i korrekt fase. de spiller kanon i ufase , men i korrekt fase for begge , nej underligt slapt og formeget mellemtone og tynd the.

MVH Space

Ps alt er forbundet korrekt.



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 19 September 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at A/B teste hver højttaler for sig. Spiller de ens på trods af forskellig fase? Hvordan med delefilter i begge
højttalere.. er de identiske?

I mine ører lyder ovenstående meget underligt :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 20 September 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

hej Rskriver. tak for indlæg.

Underligt er det i hvertfald. Efter adskillese af bas, for atkonstatere om + og - var forbundet korrekt på bassen, ja det var de. altså må fasen ske på delefilteret. det har jeg også haft ude, og tilsyneladende ser det rigtigt forbundet med farvekoder til de øvrige enheder. jeg mangler dog lige at skille den anden højttaler af for at se , hvordan denne er forbundet i delefilteret. Endvidere kan bassen ikke byttes om på + og minus , da de bruger små sko til - og store sko til +.

Efter utallige henvendelser til matrix, der er forhandler/importør, er svaret . problem ikke eksisterende ...

Kan man virkelig med overlæg konstruere en system, hvor den ene skal være i modfase , for at opnå en tilsigtet virkning. En strøtanke.

kunne være interessant om, andre ejere af disse højttalere ville tage bateritesten, og konstatere det samme som undertegnede , dog er jeg bekendt med andre i udenlandske lande, har konstateret det samme.

vender tilbage når jeg er færdig med den korrekte højttaler i fase, da det nok kunne komme andre brugere til gavn.

mvh space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 20 September 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:

Kan man virkelig med overlæg konstruere en system, hvor den ene skal være i modfase , for at opnå en tilsigtet virkning.
En strøtanke.




Håber på en endelig konklussion. Er da en interessant observering. Man kunne evt. belemre Jamo med en mail ang. dette
kunne man ikke?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 20 September 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 20 September 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Takker for mail. En strøtanke blev det vel til. tak for link, har gennemgravet alt dette om andre, det var nemlig dem jeg havde i tankerne.

Ang mail til jamo.. kan man godt opgive.

konklusionen er her... der er en monteringsfejl, og her kom logikken ind ( der må grines ), efter adskillelse af begge delefiltre , sat over for hinanden er følgende at konstatere. Da der er sidemonteret bas er + længst til højre , eller sagt på en anden måde den side hvor bassen er monteret på er tættest på -. altså på den spejlvendte højtaler er det lige modsat.

Problemet i monteringen er , at når man bruger fælles højttaler dåser, så vender + og minus samme vej på hver højttaler, men det er jo en standard dåse, disse burde være spejlvendte. Problemet er i dette tilfælde nemt at løse, da skrueterminalerne er til at afmontere helt og sætte rød og sort omvendt på, deen højttaler der var i modfase, nu vil man så se, at begge højttaler spejlvendte imod hinanden og mather.

Derfor tjek lige i der her basser på siden om de er spejlvendte, altså monteret korrekt fra fabrikken. I dette tilfælde har det været en monteringsbøf, som man som monteringsarbejder ikke lige har tænkt på. men nu er problemet løst og jeg er en glad mand.

Tak for jeres input.

mvh Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 20 September 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Efter kontakt til Autoriseret forhandler. har jeg fået oplyst, at importøren oplyser. Først og fremmest var det en interessant observation jeg havde gjordt, og godt kunne forstå min problemstilling.

det er med fuldt overlæg at bassen i den ene er fasedrejet, hvilket begrundes med det samlede lydindtryk..

jeg har efterfølgende testet med signaler i med og modfase, og det bekræfter så importørens udsagn.

DVS , DER skal ikke skiftes polarisation.

Men hvor var det interessant, at arbejde med, og efter videre research, har jeg konstateret, at Jbl har gjordt det samme i visse konstruktioner.

Epilog: det er nok de færreste der tjekker fasen på deres højttaler. de spænder dem vel bare til , rød til rød og så videre og så spiller musikken, og det er vel også det man skal.

mvh Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes