| Forfatter |
|
2:re Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået til opgave at anbefale et sæt højttalere til en foreningsbiograf. Foreningen viser film en gang om måneden for op mod 40 børn og
voksne ad gangen via projektor på lærred.
Højttalerne skal imidlertid tilsluttes direkte til en dvd-afspiller, så de skal være aktive med inbygget forstærker. Der er kun behov for stereo.
Prisklassen må være 1500 - max 2000 kr. stykket. Er det muligt? Eller skal de have fat i en forstærker?
Nogle forslag til hæjttalere?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker aktive PA højttalere som fx disse:
Behringer B215D
15" vil jeg tro er et minimum
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode erfaringer med DB opera 4xx højttalere til prisen. Disse er aktive.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stort er lokalet? Og, det vil nok være en ide hvis højtalerne kan løftes op, så de kan spille 'henover' publikum. Det kan gøres med en fod, eller ved at placere dem på høje borde. Det skulle være muligt at finde aktive højtalere til formålet - og 12" enheder burde kunne klare det, da der næppe er tale om diskotekslydtryk. Men, det afhænger altså osse af lokalestørrelse.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisforskellen mellem 12" og 15" er kun få hundrede kroner, og i og med at det er den samme diskant vil jeg foreslå større bas
for mindre diskanthelvede (så behøver man ikke skrue så højt op før man kan høre bassen). Bas er godt i en biograf
|
| Til top |
|
| |
2:re Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de gode input.
Desværre lader db opera 4xx til at kost det dobbelte - knap 4000 kr. - for en højttaler.
Lokalet er ikke stort. Der vil ikke kunne være flere end 40 publikummer i det, det er max.
I foreslår alle PA-Højttalere... Jeg troede PA var til livemusik, men de er måske lige så gode til filmfremvisning?
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
PA højttalere bliver foreslået, fordi du skal kunne spille et rum med 40 personer op til 1500-2000kr pr. højttaler.
Forslaget fra rskriver er godt i mine øjne. Du får ikke lyd i særklasse på nogen måde, men der vil være god taleforståelig i filmen og de vil gøre det bedre end en "hifi" højttaler i tilsvarende prisklasse. Derudover sparer du penge til effekt, da højttalerne har indbygget forstærker.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
PA-højtalere er mere robuste og effektive til et formål som dette. Man kunne få bedre lyd fra mindre hifi-højtalere for samme beløb, men på bekostning af evnen til at give det nødvendige lydtryk, og holdbarheden.
Du skal være opmærksom på, at der (formentlig) skal en forforstærkerdel mellem DVD-afspilleren og aktive højtalere, om ikke andet så for at kunne regulere lyden fornuftigt. Men afspilleren har måske det indbygget?
|
| Til top |
|
| |