Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 22:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere til foreningsbiograf (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2:re
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 19 September 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået til opgave at anbefale et sæt højttalere til en foreningsbiograf. Foreningen viser film en gang om måneden for op mod 40 børn og
voksne ad gangen via projektor på lærred.

Højttalerne skal imidlertid tilsluttes direkte til en dvd-afspiller, så de skal være aktive med inbygget forstærker. Der er kun behov for stereo.
Prisklassen må være 1500 - max 2000 kr. stykket. Er det muligt? Eller skal de have fat i en forstærker?

Nogle forslag til hæjttalere?
Til top Vis 2:re's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2:re
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 19 September 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker aktive PA højttalere som fx disse:
Behringer B215D

15" vil jeg tro er et minimum
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 550
Sendt: 19 September 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har gode erfaringer med DB opera 4xx højttalere til prisen. Disse er aktive.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 19 September 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er lokalet? Og, det vil nok være en ide hvis højtalerne kan løftes op, så de kan spille 'henover' publikum. Det kan gøres med en fod, eller ved at placere dem på høje borde. Det skulle være muligt at finde aktive højtalere til formålet - og 12" enheder burde kunne klare det, da der næppe er tale om diskotekslydtryk. Men, det afhænger altså osse af lokalestørrelse.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 20 September 2011 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Prisforskellen mellem 12" og 15" er kun få hundrede kroner, og i og med at det er den samme diskant vil jeg foreslå større bas
for mindre diskanthelvede (så behøver man ikke skrue så højt op før man kan høre bassen). Bas er godt i en biograf
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
2:re
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 20 September 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de gode input.

Desværre lader db opera 4xx til at kost det dobbelte - knap 4000 kr. - for en højttaler.

Lokalet er ikke stort. Der vil ikke kunne være flere end 40 publikummer i det, det er max.

I foreslår alle PA-Højttalere... Jeg troede PA var til livemusik, men de er måske lige så gode til filmfremvisning?
Til top Vis 2:re's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2:re
 
JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 726
Sendt: 21 September 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

PA højttalere bliver foreslået, fordi du skal kunne spille et rum med 40 personer op til 1500-2000kr pr. højttaler.

Forslaget fra rskriver er godt i mine øjne. Du får ikke lyd i særklasse på nogen måde, men der vil være god taleforståelig i filmen og de vil gøre det bedre end en "hifi" højttaler i tilsvarende prisklasse. Derudover sparer du penge til effekt, da højttalerne har indbygget forstærker.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 21 September 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

PA-højtalere er mere robuste og effektive til et formål som dette. Man kunne få bedre lyd fra mindre hifi-højtalere for samme beløb, men på bekostning af evnen til at give det nødvendige lydtryk, og holdbarheden.

Du skal være opmærksom på, at der (formentlig) skal en forforstærkerdel mellem DVD-afspilleren og aktive højtalere, om ikke andet så for at kunne regulere lyden fornuftigt. Men afspilleren har måske det indbygget?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes