Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 19:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ingen lyd i bånddiskant på Dali Ikon 6 mk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 20 September 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er her nogen dr har erfaring med ikke at kunne høre nogen toner fra Bånddiskanten på Dalis Ikon 6 mk II.

Jeg har lige købt sådan et sæt og har afskærmet dome-diskanten for udelukkende at høre tonerne fra bånddiskanten, - men kan intet høre.

Jeg har siden talt med HiFiklubben, som fortæller at de lyde der skulle komme fra Bånddiskanten nærmest er "usynlige" , hvortil jeg stillede spørgsmålet "hvorfor er de så monteret?????

HiFiklubben har dog tilbudt at få dem tjekket i butikken.

Andre der har samme erfaringer...

Til top Vis jans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jans
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 20 September 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej Jans

Jeg tror de bånddiskanter virker fint, nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er men det er en kendt ting at vores hørelse forringes en smule med alderen. Hvis du tester din hørelse på nette med et par gode hovedtelefoner koblet til din computer, vil du sikkert opdage at din hørelse ikke kan fange lyde med frekvenser over f.eks. 17000 Hz.

Jeg selv er over 40 år og kan ikke høre en dag over 18000 Hz hvorimod min søn på 16 uden problemer hører  20000 Hz. Jeg kan ikke huske hvor Dali deler mellem domen og bånddiskanten men jeg tror det er dig som ikke hører den. Så kan man spørge sig selv hvorfor Dali vælges båndet men det er helt anden snak omkring overtoner, som også er en meget interessant diskussion som deler hi-fi folket i to lejre.

Mvh.
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 September 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jans

Du skal lige tænke på, at det ikke er alle plader, der har noget af betydning over 10-12 khz. Særligt ikke rock og anden rytmisk musik. Spiller du komprimeret musik filer, er der jo ingenting deroppe i frekvens. Prøv at spille lp'er og cd'er med klassisk musik, f.eks slagtøjs musik. Her er der masser af de øverste overtoner. På den anden side, så nytter det jo heller ikke at købe en virkelig god sub, hvis du kun spiller musik for guitar og fløjte. Så der skal altså være info helt deroppe i frekvens på de plader du spiller, før du kan høre din bånd diskanter sige noget.  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 20 September 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

High sky skrev:
Hej Jans

Jeg tror de bånddiskanter virker fint, nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er men det er en kendt ting at vores hørelse forringes en smule med alderen. Hvis du tester din hørelse på nette med et par gode hovedtelefoner koblet til din computer, vil du sikkert opdage at din hørelse ikke kan fange lyde med frekvenser over f.eks. 17000 Hz.

Jeg selv er over 40 år og kan ikke høre en dag over 18000 Hz hvorimod min søn på 16 uden problemer hører  20000 Hz. Jeg kan ikke huske hvor Dali deler mellem domen og bånddiskanten men jeg tror det er dig som ikke hører den.

Delefrekvensen er 14 khz.

Men derfor kan du godt have ret, 14 khz kan også være et problem for mange mennesker.

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 20 September 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Du skal lige tænke på, at det ikke er alle plader, der har noget af betydning over 10-12 khz. Særligt ikke rock og anden rytmisk musik. Spille du komprimeret musik filer, er der jo ingenting deroppe i frekvens. Prøv at spille lp'er og cd'er med klassisk musik, f.eks slagtøjs musik. Her er der masser af de øverste overtoner. På den anden side, så nytter det jo heller ikke at købe en virkelig god sub, hvis du kun spiller musik for guitar og fløjte. Så der skal altså være info helt deroppe i fekvens på de plader du spiller, før du kan høre din bånd diskanter sige noget.  

Enig, og det bekræftes også af denne :

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
jans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 22 September 2011 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg takker jer mange gange for alle de fine og hurtige input, - jeg vil nu finde noget musik frem med Clarinet og violin så må mine "gamle" 45 årige ører da kunne opsnappe nogle toner over 14 khz fra bånddiskanten.  

Jeg vil da også lige forsøge mig med en test på nettet.

Til top Vis jans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jans
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 22 September 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hehe, man skal passe lidt på med det der test af hørelse, man kan pludselig stå i en situation at man hører dårligere end hvad man lige troede... Det har jeg måtte opleve

Jeg kan ikke følge med efter 14,5 - 15 Khz under 75 db og jeg er "kun 26"

Men der er jo forskel på hvor højt man vil hører under test.



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 22 September 2011 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Diskanten skal kunne høres...ellers er det lige meget. Overtoner, undertoner, grundtoner hører sammen. Uden soniske overtoner lyder bassen grumset. Sådan er det.

 

Cheers

 



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 22 September 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej Janz og MMM

Nu er der jo omkring 20 år mellem jer to men I hører nok meget typisk for hver jeres generation.
Janz og nogenlunde lige gamle og hører sikkert fint efter vores alder. Men der kommer nogle kæmpe generationer med nedsat hørelse (tror jeg). Har selv to sønner som jeg hører historier fra om deres venner som direkte smadrer deres øre med lavopløselige mp3 filer og mega højt på Ipoden.

MMM generationen tror jeg har påvirket deres øre med meget større lydtryk og ikke mindst en generation med små hovedtelefoner i deres ører stort set hele tiden. Mange bække små.

Selv har jeg opdraget mine drenge til at forstå at de skal passe på deres øre, når de smutter til koncerter er det aldrig uden hørepropper.

Generelt fatter jeg ikke hvorfor koncerter absolut skal være så høje. Ved godt jeg lyder gammeldavs men det er jeg altså ikke, blot træt af halv-døde øre hvergang jeg har været ude og høre rigtig musik. Det må være en slags trend blandt lydmænd og PA folk. Mega højt er åbenbart mega godt. Stor fejl efter min mening.

Hold da kæft en smøre, men håber I forstår.

Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
jans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 22 September 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jans
 
jans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 22 September 2011 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

 

Ovenover kan i se en høretest som jeg har lavet på nedenstående hjemmeside.

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Rent faktisk fortæller denne at jeg godt kan høre lyde på 16 khz ved -18 til -24 db

En rimelig fornuftig test, - foretaget på bærbar pc og et par hørebøffer. Så må jeg jo som før skrevet hjem og lytte til de høje toner på Clarinet og Violin og så finde ud af om der kommer lidt lyd fra Bånddiskanten.

Til top Vis jans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jans
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 22 September 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Find en lydfil med hvid- eller lyserødstøj og afspil denne, i disse er du sikker på, at der er frekvenser langt op i spektret.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
jans
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 22 September 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hej erlingt.

Tak for rådet, - men hvad er hvid eller lyserød støj og hvor kan jeg finde disse filer.

Håber at du kan hjælpe.

Til top Vis jans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jans
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 22 September 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Det er meget brugt at stille sin FM tuner på en frekvens hvor der ikke er en station. Man slår muting fra og så har man et støjsignal som er meget bredbåndet, det svarer til hvid støj.
Jeg brugte denne metode i de gode gamle dage, hvor man manglede ordentligt målegrej.
Det er ret nemt at afgøre om der er for meget diskant på en højttaler med denne metode, lige som alvorlige fasefejl afsløres.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 22 September 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

High sky skrev:
Hej Janz og MMM

Nu er der jo omkring 20 år mellem jer to men I hører nok meget typisk for hver jeres generation.
Janz og nogenlunde lige gamle og hører sikkert fint efter vores alder. Men der kommer nogle kæmpe generationer med nedsat hørelse (tror jeg). Har selv to sønner som jeg hører historier fra om deres venner som direkte smadrer deres øre med lavopløselige mp3 filer og mega højt på Ipoden.

MMM generationen tror jeg har påvirket deres øre med meget større lydtryk og ikke mindst en generation med små hovedtelefoner i deres ører stort set hele tiden. Mange bække små.

Selv har jeg opdraget mine drenge til at forstå at de skal passe på deres øre, når de smutter til koncerter er det aldrig uden hørepropper.

Generelt fatter jeg ikke hvorfor koncerter absolut skal være så høje. Ved godt jeg lyder gammeldavs men det er jeg altså ikke, blot træt af halv-døde øre hvergang jeg har været ude og høre rigtig musik. Det må være en slags trend blandt lydmænd og PA folk. Mega højt er åbenbart mega godt. Stor fejl efter min mening.

Hold da kæft en smøre, men håber I forstår.

Det er helt rigtigt at der kommer en generation nu, hvor der kommer mange høreapperater i brug tidligt! Det er som om at problematikken ikke bliver taget seriøst, før det er for sent. Det er min oplevelse, især blandt musikere, er det helt normalt at have nedsat hørelse/tinitus, man bliver jo tvunget til at leve med det. Jeg overhørte trommeslageren i mit band spørge en guitarist fra rock and roll tiden som vi kender om hvordan det er at have tinitus, for ham trommeslageren vil hurtigt lige vurderer om det kunne betale sig at beskytte sin hørelse, inden det var for sent.......

HVILKEN HOLDNING??? så måtte jeg lige give ham et møgfald  På trods af det er jeg stadig den eneste på scenen der bruger ørepropper... 

Dog skal det siges at jeg ingen mp3 musik har, og at mit evt. tab af hørelse i toppen (målt med sparsomt udstyr) stammer fra store høreproblemer og sygdomme i øret som barn, som jeg har genoptrænet.

Hov for søren, sorry, jeg driver tråden ud af kurs......



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3136
Sendt: 22 September 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

jans:

Prøv at afbryde den ene højttaler (hiv ledningerne ud). Sæt noget musik på og skru lidt op.

Få en lille hjælper til henholdsvis at dække/afdække bånddiskanten med et eller andet massivt materiale, det kunne være et stykke pap, et skærebræt, en hånd.
Kan du høre forskel på, om diskaten er dækket til eller ej?
Hvis du kan høre forskel, fungerer den med stor sandsynlighed efter hensigten.

 



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 22 September 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

jans skrev:

Hej erlingt.

Tak for rådet, - men hvad er hvid eller lyserød støj og hvor kan jeg finde disse filer.

Håber at du kan hjælpe.



Du kan finde nogle MP3 filer her: http://whitenoisemp3s.com/free-white-noise

Hvid- og lyserødstøj er lyd, som indeholder alle frekvenser. Hvor hvidstøj indeholder lige store del af alle frekvenser (ligesom hvidt lys), hvorimod lyserød støj har en lidt anden fordeling af frekvensspektrene. Til dit formål er begge typer lige anvendelige.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
kimz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 22 September 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 22 September 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jans

Lyserød støj, er støj hvor der er taget højde for ørets forskellige følsomhed i den dybe ende og diskanten, man kalder det også for vejet støj. Hvid støj, er uden dette, og kaldes uvejet støj.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes