| Forfatter |
|
carmad666 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg skal have ny forstærker og cd afspiller, og er gået total kold i at læse anmeldelser (den ene roser tingene til skyerne og den næste siger samme produkt er noget l**t).
Fakta:
Højtalere: Tannoy mx4 (alt for meget diskant) Musikkilder: 320 bit mp3 samt cd (og når jeg får plads også LP) Musikstil: Primært rock & heavy, men også akustisk & klassisk musik. Lytterum: ca 15 m2 - højtalere helt op mod muren, da andet desværre ikke rigtig kan lade sig gøre.
Jeg har kigget lidt på Yamaha A700+CD700 sættet, da det umiddelbart lader til at være ok produkter til prisen (4000+2800) men har også fået et "godt" bud på Harman/Kardot 980 (Cd, tuner & forstærker) til 6900 (kan nok handles lidt ned, og jeg får ikke brug for tuneren).
Spørgsålet er, om tingene er egnet til min musikstil, og også mht. at jeg hører mp3 halvdelen af tiden. Yamaha Cd afspilleren har godt nok input til usb/mp3, men duer det, eller skal jeg kigge mig om efter noget med digital indgang (f.eks. en onkyo nr809 - der jo godt nok er noget dyrere, men så kan jeg da høvle playstation mm igennem også).
Mine højtalere (tannoy mx4) er godt nok ikke særlig bastunge, men der går noget tid inden jeg skifter dem ud, da jeg skal have forstærker og cd først (har ingen cd og en 10 år gammel og billig denon sorround reciever).
Nogle gode forslag eller erfaringer (jeg skal ud og høre tingene, men gider heller ikke rende rundt og høre alt muligt forskelligt - både pga af egen men også de stakkels sælgers tid).
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
carmad666 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens B.
Mange tak for input. Jeg har faktisk kigget lidt på den xtz - godt nok lidt ked af at den ikke har hovedtlf udgang (bruges ofte om aftenen, når jeg ikke må forstyrre naboerne mere . Men må hellere smutte forbi Dan en af dagene.
Og rigtig glad for input omkring kabler, for dem ved jeg absolut intet om . Har hørt at man kan tune/stille på diskanten på de tannoy - men det er garanteret rasende dyrt at få gjort (og højtalerne er ikke så dyre).
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min verden er du bedre tjent med blot at skifte højttalerne istedet for at prøve at rette de nuværende højttaleres "fejl" med
kabler. Så stor en forskel gør kabler ikke.
Hvis du gerne vil beholde dine Tannoy, ville Harman Kardon'en være et godt bud at matche for at dæmpe diskanten, da
denne er meget mørk i lyden. Det KAN dog også være kvaliteten af din nuværende forstærker der fejler. Denon har ry for at
være lyse i lyden, men også manglende strømformåen fra forstærkeren kan resultere i skinger diskant.
XTZ forstærkeren har dog gode anmeldelser bag sig, men at den mangler en hovedtelefonudgang er selvfølgelig et problem
når du nu gerne vil bruge en sådan. Dog kan det lade sig gøre at koble en headphone-amp til den, så det KAN løses hvis
viljen er der :). Er ret sikker på du kan lokke Dan til at lade dig låne sådan et XTZ svin med hjem, så
kan du altid høre med egne ører.
God jagt.
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forøvrigt har xtz også indbygget riaa til pladespilleren af en rimelig kvalitet. Du kan købe en udmærket hovedtelefonforstærker fra Pro-Ject til 895 kr. Man kan altid få noget, der er bedre, det koster bare kassen hver gang. Du kommer mindst af med det samme beløb, ca. 1000 kr., til en løs riaa, hvis du køber en forstærker uden.
Når en gang, du skal have nye ht., så kan du jo vælge dem, du gerne vil have. I mellemtiden kan man udmærket bruge kabel som regulator inden for rimelighedens grænser.
|
| Til top |
|
| |
carmad666 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2011 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også lidt på fornemmelsen at højtalerne vågner lidt op når der kommer en ordentlig forstærker på. Ellers må jeg jo købe nogle nye når cd og forstærker er handlet. Træt af dåselyd!
Vil se om jeg kan nå forbi dan i dag. Kan se at de både har xtz og harman kardon 980 (som jeg har ligget lidt på).
|
| Til top |
|
| |
carmad666 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at lukke emnet hørte jeg XTZ og noget vincent.
Den lille Vincent sv-121 blæste XTZ så langt ud af rummet, at jeg var rystet. Vincent havde meget bedre opøsning i lyden og håndterede mine metal cd'ere væsentligt bedre (bl.a. mht. bassen, hvor XTZ buldrede meget).
Jeg endte med at købe Vincent SV-121 og CD 2, som jeg fik til en rigtig god pris hos Dan på amager. Nu skal jeg så bare have fundet nogle nye højtalere...
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med købet. der er jo ikke noget at sige til at den er bedre da den jo er noget dyre 7.895 og 5.595 for cd'eren
|
| Til top |
|
| |
carmad666 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|