| Forfatter |
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige købt nyt LED TV som jeg i øvrigt er glad for
Desværre er den elektriske lydudgang på bagsiden af TVet så den kan jeg ikke bruge når tvet er hængt op tæt på væggen.
Problemet kan dog løses da der er en toslink udgang i bunden jeg kan forbinde til min DAC (Audio Aero Capitole
Reference)... no problem
Da jeg i gamle dage lyttede forskel på Toslink og Coax på diverse DACs og drev vandt Coax hver gang så jeg har ikke siden
beskæftiget mig med Toslink....
Mit spørgsmål er nu: Er der forskel på Toslink kabler?
Har kigget på http://www.av-connection.dk/?ML=312 og kan se at de 2
meter jeg skal bruge variere en del i pris fra 29-600 kr. Jeg er normalt ikke bange for at bruge penge på kabler, men jeg
gider heller ikke være til grin for mine egne penge.
ERFARINGER søges! &nbs p; __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan finde nogle med en rigtig glas-leder, gerne rigtig tynde ledere, så er de plastic lederne lagt overlegen. Det er både i
henhold til absorption men også dispersion af signalet.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der er altså forskel!
Nu er jeg ikke vildt kritisk med min TV-lyd og er heller ikke surround-mand. Formålet med kablet er at kunne høre en
landskamp eller en film i stereo.
Jeg skal bruge 2 m så det diskvalificerer det eneste glaskabel på http://www.av-
connection.dk/?ML=312 som i øvrigt koster 600,-
Nogle bud på et fornuftigt kabel?
__________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende.
Er det glas-fiber? __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til kappen.
Teoretisk har du ret i at glas kabel har bedre overførings egenskaber.
Men i praksis er det en helt anden sag, når vi snakker længder under 50m.
En glasleder har en tykkelse på ca. 1/100 mm.
En plasticleder P.O.F. har en tykkelse på ca. 1 mm.
Det mest kritiske ved et optisk kabel er i enderne hvor lyset overføres til lederen og omvendt. Det kræver enorm præcision ved et glaskabel, mindre ved et P.O.F. kabel, hvis ikke kommer der reflektioner, og dermed jitter.
Så man kan ikke på forhånd sige hvad der er bedst. Det kommer helt an på fabrikantens omhu og perfektion.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jkjears
Jeg tror det er et glaskabel. Men er ikke helt sikker.
Men det skal du ikke bekymre dig om, da det i praksis ikke har nogen betydning.
Det bedste kabel jeg har hørt, og som jeg bruger i min high-end opsætning er:
Atlas fibre optic P.F.O. men det fås ikke i 2m længde.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Til kappen.
Teoretisk har du ret i at glas kabel har bedre overførings egenskaber.
Men i praksis er det en helt anden sag, når vi snakker længder under 50m.
En glasleder har en tykkelse på ca. 1/100 mm.
En plasticleder P.O.F. har en tykkelse på ca. 1 mm.
Det mest kritiske ved et optisk kabel er i enderne hvor lyset overføres til lederen og omvendt. Det kræver enorm
præcision ved et glaskabel, mindre ved et P.O.F. kabel, hvis ikke kommer der reflektioner, og dermed jitter.
Så man kan ikke på forhånd sige hvad der er bedst. Det kommer helt an på fabrikantens omhu og perfektion.
|
|
|
Jeg har studeret optik på IHA. Glas er bedre. Det handler i stor grad også om hvordan det fremstilles, gerne så det har et
gradueret brydningsindex ud i mod claddingen og så skal det være så tynd som muligt.
Enderne skal selvfølgelig være i orden som også er inde på.
refleksioner skaber ikke jitter, det er 2 forskellige ting.
Jeg er helt med på at i praksis vil et plastic kabel for de fleste være fint. Men det er altså ikke uden grund at der altid bliver
brugt glas til de helt krævende opgaver. Dermed ikke sagt at du ikke kan have ret i at et dårligt fabrikeret glas kabel kan
være ringere end et godt fabrikeret plastic kabel.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft fire forskellige Toslink-kabler og har ikke kunnet høre nogen forskel. Jeg skiftede kun pga flytninger og behov for forskellige længder Lige nu bruger jeg Toslink-kalber her fra og kommer nok aldrig til at bruge andre igen. De er med plastikfiber, er meget fleksible og i lækker kvalitet - og ganske rimeligt prissat. Jeg synes, at det er en stor fordel, at de er bløde/fleksible og med gode stik, da de ellers ikke altid sidder ordentligt i stikkene, hvilket jeg tænker, må være vigtigt!
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg gjort kort proces og købt det foreslåede engelske kabel. Prisen og de generelt pæne ord tiltalte mig meget.
I mit hi-fi setup går jeg meget nødigt på kompromis, mens jeg ikke er specielt kritisk på tv-lydsiden. Dette bliver helt sikkert
bedre end de indbyggede TV-højttalere.
Mange tak for den hurtige og saglige respons.
__________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jkjaers
Et sidste ord med på vejen, nogle toslink-stik kan sidde godt fast. HIV ALDRIG I KABLET, kun i stikket, og vrik lidt meget forsiktigt.
Til Kappen
Til mindre Data intallationer over korte stræk bruges plastic kabler meget, også på grund af mindre kritisk terminering. Til store og lange installationer bruger man udelukkende glas. Men streamet near-high-end musik er langt mere kritisk over for kabelegenskaber end alm. data, om det hedder jitter eller reflektioner, er for mig ligegyldigt, jeg vil bare have ren lyd. Alle sagde at der ikke var forskel på et billigt usb kabel og dyrere. Så prøvede jeg et halvdyrt kabel optimeret til lyd, forskellen var markant.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Til jkjaers
Et sidste ord med på vejen, nogle toslink-stik kan sidde godt fast. HIV ALDRIG I KABLET, kun i stikket, og vrik lidt meget
forsiktigt. |
|
|
Jeg kunne aldrig drømme om at hive i kablerne på nogle af mine interconnects, men tak for reminderen __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jkjaers.
Der har allerede været en del gode argumenter på bordet for hvad der er bedst. Jeg vil blot lige give mit besyv med:
Netop fordi der er tale om TV-lyd, så er det fløjtende ligegyldigt hvad du vælger så længe det ikke er det billigste.
Selv om et godt fiber kan medføre bedrelyd, så skal du jo også tænke på hvad der leverer lyden. Jeg har aldrig hørt om et TV hvor der er gjort specielt meget ud af audiokomponenterne på den analoge såvel som den digitale side. Så selve toslink, og den elektronik der sidder bag, på dit TV vil ikke kunne levere noget et bedre kabel kan drage fordel af.. Så jeg tror slet ikke dit valg kan ses som et kompromis.
Vær du bare helt glad og tilfreds med at du ikke nåede at bruge flere penge på det 
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
StefanR
.....du har fat i noget dér. På nær lige B&O.......måske.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
StefanR skrev:
Hej jkjaers.
Der har allerede været en del gode argumenter på bordet for hvad der er bedst. Jeg vil blot lige give mit besyv med:
Netop fordi der er tale om TV-lyd, så er det fløjtende ligegyldigt hvad du vælger så længe det ikke er det billigste.
Selv om et godt fiber kan medføre bedrelyd, så skal du jo også tænke på hvad der leverer lyden. Jeg har aldrig hørt om et
TV hvor der er gjort specielt meget ud af audiokomponenterne på den analoge såvel som den digitale side. Så selve toslink, og
den elektronik der sidder bag, på dit TV vil ikke kunne levere noget et bedre kabel kan drage fordel af.. Så jeg tror slet ikke dit
valg kan ses som et kompromis.
Vær du bare helt glad og tilfreds med at du ikke nåede at bruge flere penge på det 
/Stefan |
|
|
Det var lidt den fornemmelse jeg sad med selv, men i erkendelse af at man jo får har taget fejl valgte
jeg at oprette denne tråd.
Tak for svaret __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Stefan R
Du kommer med et glimrende argument, heldigvis var det kabel, som jkjaers købte i en rimelig prisklasse. Og hvem ved, måske kan han om nogle år bruge det til noget mere krævende. Eller måske giver TV'et bedre lyd, end vi tror.
Toslink kabler har et dårligt ry, i forhold til coax. Det er aldeles urimeligt. Men som du siger, er der også mange middelklasse hifi apparater, hvor man af økonomiske grunde, har sparet for meget på optiske udgange og indgange, da det er en mere compliceret teknologi end coax. Så bliver folk skuffede over lyden fra et godt toslink kabel, og tror toslink er dårlig lyd.
Min nye Hifi opsætning: Notebook på sofabordet - godt 1m usbkabel - v-link - 5m godt toslink-kabel - lyngdorf forstærker. Lyder fremragende. Fabrikanten af V-link, skriver at de har gjort meget ud af lysudgangen, og anbefaler at bruge den.
Af test grunde flyttede jeg computeren over på Lyngdorfen, og forbandt V-linken med et ½m dyrt coaxkabel. Jeg skulle lytte godt efter, for at høre en forbedring i renhed og præcision, den var der, men den var svag. Hvis jeg havde haft et 5m coax, havde det formodentlig været omvendt.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jkjaers
Når du har fået dit kabel, og hørt en koncert på TV, så lad os høre, hvodan det lyder
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Til jkjaers
Når du har fået dit kabel, og hørt en koncert på TV, så lad os høre, hvodan det lyder |
|
|
Normalt ville jeg skrive "Klart" her, men jeg hører for det første aldrig koncerter på tv og jeg har ikke noget at sammenligne
med, så det bliver svært for mig at skrive noget rigtigt klogt her da både fjernsynet (Philips 7606) og kablet er nyt.... ellers ville
jeg selvfølgelig gerne have givet mine erfaringer
videre.
Jeg har endnu ikke fået kablet, men det dukker nok op. __________________ Venlig hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers
Nu ved jeg ikke hvad din musik smag/genre er, men DR-K sender af og til klassiske og jazz koncerter. Her kan du sikkert prøve dit ny indkøbte optiske kabel af. Man genudsender jo nok også koncerten med Dame gak gak (Lady gaga) på DR-HD en gang til på et tidspunkt. Den kunne du jo tage med. Så mangler du bare fodskammelen og et par bayerske øller......... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Hvis du kan finde nogle med en rigtig glas-leder, gerne rigtig tynde ledere, så er de plastic lederne lagt overlegen. Det er både i henhold til absorption men også dispersion af signalet. |
|
|
Mange gange er det nok mest sende/modtager enden, der er forskel på. Ikke så meget selve kablet. Men en lille smule er der da. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |