Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Speaker A/B connection (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er lidt i tvivl vedrørende dette derfor jeg spørger. Glemte at spørge i Klubben. Har søgt lidt på nettet men kan ikke finde
noget helt konkret.

Jeg har i dag købt mit første forforstærker NAD 165 med effektforstærker NAD 275. Jeg har B&W CM8 HT. 150 watt 8 Ohm
Bruger Tara labs bi wire kabel. Har koblet kablet på HF og LF på HT

Jeg syntes effekt bliver meget varm når der spilles relativ højt. Spørgsmålet er: Skal der kun laves forbindelse på 2 sæt
output retter sagt speaker A eller skal der kobles på alle 4 sæt? Speaker A og B? og hvordan med HF og LF til HT?
Brugsforvirring siger det skal bruges til et andet sæt HT. Der er desuden en knap der siger stereo --> mono hvordan skal
den stå (står på Stereo nu)? Nogen der vil skære det ud i pap for mig?
Er lidt forvirret

Tak på forhånd
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Her er mit bud på et svar, håber der er andre forum medlemmer der vil korrigere hvis det bliver noget vrøvl

Først HF og LF. Dine CM8 højtalere har hver 4 terminaler bagpå: +/- for HF og +/- for LF. I "standard brug" vil der ligge en
skinne mellem de to + terminaler og mellem de to minus terminaler. Ideen med seperate HF og LF terminaler er at man kan
bruge separate forstærkere til at drive diskant og bas enhederne. Det kaldes at bi-ampe, og kræver at man har 4 seperate
"forstærker kanaler". Det er en helt anden diskussion om det kan betale sig, men din NAD effekt har i hvert fald "kun" 2 kanaler
så det er ikke interessant for dig pt.

Switchen der skifter mellem stereo <> mono kan bruges til at sætte effekt blokken i bridge mode. Bridge mode forvandler
forstærkeren til en slags mono-forstærker, så man får 1 forstærker kanal der individuelt er "kraftigere" end de 2 man har til
rådighed i stereo mode. Igen ikke relevant for dig, da du har brug for en forstærker kanal til hver højtaler.

Så opsætningen skal være switch i stereo mode, og kabler til højtalere forbundet til SPEAKERS A sektionen. B sektionen skal
ikke bruges som jeg læser manualen. Når du bruge et bi-wire kabel skal du pille terminal skinnerne af bag på højtaleren, og
forbinde en leder til hver input terminal. I forstærker enden ruller du de to positive/+ ledere sammen til "et kabel" som så
forbindes til + på forstærkeren, og tilsvarende for de negative ledere.

(Det er muligt at du kan bruge både sektion A og B og dermed have en terminal til hver leder, men jeg ved ikke om det kan
give problemer).

Edit: Hvis det ikke var til hjælp, så kan du evt. smække et billed op af hvordan du har forbundet bag på højtalere og forstærker
i dag.


__________________
Pioneer LX5090H | Emotiva XDA-1 | Emotiva RPA-2 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four
Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 01 Oktober 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej JanncikB

tak for svar. Som du skriver har jeg tilsluttet det på den måde. 4 ledere på HT uden skinner, men tilsluttet sammenrullet på +
og - for speaker A på forstærker.
Der er ikke tilsluttet noget på speaker B. Jeg er nemlig lidt bekymret for den varme udvikling der er. Den er meget varm. Det
kan være det skal være sådan. måske nogen med samme forstærker kunne komme med noget input på dette.
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hej. Her har jeg nogle billeder med den måde jeg har tilsluttet det på. Håber nogen kan hjælpe. Jeg tror det er rigtig men ved
aldrig derfor jeg spørger.




Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Der sker ikke noget ved at bruge det ene sæt på A udgangen og det andet sæt på B. De skal bare være aktiveret begge to, ellers hører du kun enten bassen eller diskant/mellemtone. Men det ser fornuftigt ud, det du har gjort.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt som du har monteret det.

Omskifteren skal stå i stereo, så det har du også gjort rigtigt.

Tillykke med dit nye anlæg.  

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

magnusmyggen skrev:
Hej JanncikB

tak for svar. Som du skriver har jeg tilsluttet det på den måde. 4 ledere på HT uden skinner, men tilsluttet sammenrullet på +
og - for speaker A på forstærker.
Der er ikke tilsluttet noget på speaker B. Jeg er nemlig lidt bekymret for den varme udvikling der er. Den er meget varm. Det
kan være det skal være sådan. måske nogen med samme forstærker kunne komme med noget input på dette.

 

Har du din kontrol forstærker stående oven på NAD C275, jeg husker tydeligt NAD 2400PE & NAD 1000 hvor NAD 1000 kontrolforstærkeren passede oven på NAD 2400PE, og med det resultat at når man belastede den i kort tid så slukkede skidtet pga. varme.

Problemet med NAD´s kontrolforstærkere er at få af dem har været ligeså dybe som effekt forstærkeren og derfor planter man kontrolforstærkeren oven på og tit med et dårligt resultat. 

Det er ikke alle der har plads til at stille den ved siden af.



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
magnusmyggen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Jeg er glad for at jeg har gjort det rigtig.

Jeg har dem stående hver for sig på en hylde. Der er god afstand i mellem hylderne for ventilation.
Til top Vis magnusmyggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magnusmyggen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes