Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 04:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler-forvirret :-( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har i dag et 5.1 setup, og vil nu opgradere mine fronter. (løfte musik lytningen)
Jeg vil opgradere fra Dali Lektor II til Dali Helicon 300 MK2.

Min sub er en Dali AW-8, som spiller fra 40 - 150 khz.
Helicon står til 37-27.000 Hz.

Med fronterne sat til small, mister jeg så de 3 khz der er forskellen mellem sub og Helicon fronterne?

Bliver min sub overflødig med de fronter?

Der køres på en Marantz SR 5005, og forslag til hvordan jeg sætter det op vil være velkomne.

Vil jeg være bedre kørende med DALI MENTOR 2 (39-34.000 Hz)

JH



__________________
SGA
Til top Vis Sir_Golf_Alot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir_Golf_Alot
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Data for din sub må være 40Hz - 150Hz og for Helicon 37Hz - 27kHz. Jeg har ikke set data for subwooferen, men for Helicon er det opgivet ved +-3dB.

Det betyder rent teoretisk at ved frekvenser uden for de nævnte områder kan signalniveauet afvige med mere end 3 dB. Det betyder ikke at du helt mister frekvenser uden for disse områder, kun at det er ved den frekvens grænsen på de 3 dB overskrides. F.eks. kunne 38Hz gengives ved -2,9 dB på Helicon og -3,1dB på AW-8 (teoretisk gæt) og den forskel vil ikke være hørbar.

Hvis du kører 5.1 er det ikke samme signal der sendes til subwooferen og fronthøjttalerne. Derfor kan man vel ikke sige at din sub bliver overflødig. Jeg ved ikke hvad du har tænkt dig, men måske noget med at køre 5.1 når du ser film og stereo når du hører musik ?
Ved musik vil din subwoofer næppe kunne bidrage med noget væsentligt. Dels vil Helicon klare opgaven fint uden sub og desuden er der faktisk ikke ret mange instrumenter der går længere ned end 40Hz.

Om du skal vælge Helicon eller Mentor, skal du ikke afgøre ud fra de opgivne data. Der er alligevel ingen afgørende forskel. Det må være et spørgsmål om pris, design eller hvilken du synes lyder bedst.

Jeg ville vælge stereo til musik, da dit ønske er at løfte musiklytningen. Jeg vil tro at Helicon er den bedste højttaler og derfor lyder bedre uden at lyden påvirkes af de andre noget billigere højttalere. Derimod til film, hvor det er mere lydeffekter der tæller, kan du så vælge surround.

En mere detaljeret indstilling af Marantzen vil jeg lade andre rådgive om, da jeg kun bruger stereo.

Jeg vil også sige at jeg ikke har lyttet til de enkelte modeller du nævner, jeg svarer rent teoretisk.

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:

Hej.

Jeg har i dag et 5.1 setup, og vil nu opgradere mine fronter. (løfte musik lytningen)
Jeg vil opgradere fra Dali Lektor II til Dali Helicon 300 MK2.

Min sub er en Dali AW-8, som spiller fra 40 - 150 khz.
Helicon står til 37-27.000 Hz.

Med fronterne sat til small, mister jeg så de 3 khz der er forskellen mellem sub og Helicon fronterne?

Bliver min sub overflødig med de fronter?

Der køres på en Marantz SR 5005, og forslag til hvordan jeg sætter det op vil være velkomne.

Vil jeg være bedre kørende med DALI MENTOR 2 (39-34.000 Hz)

JH

 

du bør havde dine fronter sat til large "stor"  da dine højttaler vil spille meget bedre i to kanals lyd uden sub   og specielt hvis du opgrade dine HT

din reciver er det en 7 kanal ? hvis ja  så kan du med fordel bi-amp dine ht  hvis de kan det så får du mere kontrol over højttaler og bedre lyd

så bruger du bare din Sub til film  og dvd musik  det kan være en ret fed oplevelse

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

@Stanley: dine opgivelser af hz og khz er selvfølgelig korrekte, det fik jeg lige rodet rundt i.

Glemte lige at oplyse i går, at jeg ved musik vælger PureDirect på reciever, i denne indstilling spiller sub ikke med, og jeg får så den dybere bas fra Heliconerne :-)

Det med +- havde jeg ikke lige overvejet.

@Darwin: Audessey anbefaler at fronter altid sættes til small.
Ja min reciever er 7 kanals.

JH



__________________
SGA
Til top Vis Sir_Golf_Alot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir_Golf_Alot
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal prøve at spille i "stor"  også sætte reciveren til Bi-amp  så kan du prøve at spille med og uden rum korition........jeg er overbevist om at du opnår den bedste lyd i "stor"  Bi-amp også bruge Audessey  til at hjælpe rummet problemmer

Jeg har selv spillet på en Pioneer LX81  og Audiovector S3Signature...og prøvet det hele.......

 

Nu har jeg dog skiftet gulv højttalerne ud med et sæt On - Wall Højttaler "Har skiftet lydrum og har nu er herre værelse hvor jeg ikke skal vise hensyn"   så jeg nu bruger Suben som hjælp i bunden   men lydmæssigt  så er gulv højttaleren bedst

Du kan prøve at se denne link  den viser lidt herhjemme fra

http://www.avtainment.dk/forum/darwins-start-paa-hifi-verden _topic518_post32939.html#32939

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Sæt for guds skyld dine fronter til large og sælg din subwoofer. ISÆR hvis du opgraderer til Helicon, ville det da være synd og
skam at ødelægge lyden med en AW-8.

Vil du køre Mentor 2 bør du også opgradere din sub til noget væsentlig bedre en AW-8.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes