Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 1x WM8741 DAC eller 2x WM8740 i serie? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AT0MAC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

En kollega og mig kom igår til at diskutere DAC, hvad der ville give den bedste lyd.

Jeg har en DAC med 1x Wolfson WM8741 DAC i, han har en med 2x WM8740 i serie.

Hvad vil som udgangspunkt lyde bedst??

...og hvilke fordele skulle det give at sætte to DACs i serie?
Til top Vis AT0MAC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AT0MAC Besøg AT0MAC's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

AT0MAC skrev:
En kollega og mig kom igår til at diskutere DAC, hvad der ville give den bedste lyd.

Jeg har en DAC med 1x Wolfson WM8741 DAC i, han har en med 2x WM8740 i serie.

Hvad vil som udgangspunkt lyde bedst??

...og hvilke fordele skulle det give at sætte to DACs i serie?

Sikke noget sludder !
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Han har garanteret ikke 2 i serie, men derimod 2 i parallel, det gi´r lidt mere dynamik og 2-3dB bedre signal/støjforhold, nogle mener også at det lyder bedre (har ikke prøvet at sammenligne), men tvivler på om man kan høre forskel på et dynamikområde på hhv. 115 dB og 118dB. 8741´eren er nyere, men det må da komme an på en sammenligning, ta´ da din med hen til ham (eller omvendt), vil gerne høre om din/jeres "lytter".

Edit: Diamagnetic, du kom lige i forkøbet, smilende og hjælpsom som altid.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

at parallel koble dacs er intet nyt. Det er mange producenter som har gjort det i sin tid. Om det lyder bedre.. tja.. det må en lytning jo vise..:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Wolfson DAC'en kan sættes op til at kører i noget de kalder Dual differential setup http://www.wolfsonmicro.com/documents/uploads/data_sheets/en /WM8740.pdf side25, det kan muligvis være det der menes.

Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Han har garanteret ikke 2 i serie, men derimod 2 i parallel, det gi´r lidt mere dynamik og 2-3dB bedre
signal/støjforhold, nogle mener også at det lyder bedre (har ikke prøvet at sammenligne), men tvivler på om man kan høre
forskel på et dynamikområde på hhv. 115 dB og 118dB. 8741´eren er nyere, men det må da komme an på en sammenligning,
ta´ da din med hen til ham (eller omvendt), vil gerne høre om din/jeres "lytter".

Edit: Diamagnetic, du kom lige i forkøbet, smilende og hjælpsom som altid.

Jeg var på arbejde ! Kunne ikke gå dybere ind i det. Forøvrigt var den vindende dac ved test af 6 dacs i vores klub sidste
klubaften udstyret med 8741 double monodac.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Er det ikke også lidt på samme måde som i Dac Magic. Den bruges vist også Wolfson. det er godt nok 8740 og ikke 8741. Men
der sidder ihvertfald 2 stk og som jeg kan forstå det... så er det i parallel. dvs. et styk per kanal.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Er det ikke også lidt på samme måde som i Dac Magic. Den bruges vist også Wolfson. det er godt nok
8740 og ikke 8741. Men
der sidder ihvertfald 2 stk og som jeg kan forstå det... så er det i parallel. dvs. et styk per kanal.

Det vil jeg også tro. En dac skal konvertere fra Digital til analog. Når det er blevet analogt hvorfor så sætte en chip i
forlængelse.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Digital_Thor skrev:
Er det ikke også lidt på samme måde som i Dac Magic. Den bruges vist også
Wolfson. det er godt nok
8740 og ikke 8741. Men

Det vil jeg også tro. En dac skal konvertere fra Digital til analog. Når det er blevet analogt hvorfor så sætte en chip i
forlængelse.

I dont know    Keep it simple... det plejer nu engang at virke bedst. så kan man så diskutere hvad der er simpelt.
eftersom at de nogle af de opbygninger som ser simple ud, nemt kan være unødigt komplicerede alligevel. desuden kan et
kredsløb godt være lidt kompliceret, blot for at drage fordel af nogle måske for de fleste ukendte faktorer.
Ja det er ikke nemt. Jeg arbejder stadig ud fra 50/50. dvs halv teori og halv real life test. fordi selv om der er umiddelbare
åbenlyse fejlkonstruktioner, så er der ikke nogen endegyldige sandheder.
uha der blev jeg måske lidt filosofisk... sorry blot mine erfaringer, efter talrige prøvelser og kilometervis af fora-
læsning.
Til trådsstarter: Test det - prøv det - man kan kun bliver klogere. det lyder ikke synderlig realistisk at det er 2 dac chips i
serie. og fordelene i denne konfiguration er for mig svær at se.
Læs evt i disse 2 tråde. de er fyldt med gode ideer og folk som har knoklet med at teste deres ideer af, på 2 ganske omtalte
dac's (Dac magic(den nyeste) og Benchmark dac 1).
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/142184-ope ning-new-dacmagic.html

http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/70412-upgr ading-benchmark-dac-1-a.html

Held og lykke med prøvelserne
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Thor, hvis jeg nu havde været Diamagnetic havde jeg skrevet "sikke noget sludder".
Parallel = 2 dacs i parallel med højre/venstre ud af begge dacs lagt sammen = parallel. Det du beskriver er 2 dac-chips koblet i mono, en til højre og en til venstre kanal, har intet med parallel at gøre.

edit: Du nåede lige at skrive et indlæg i mellemtiden.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Og hvis i skal teste dac.... så hold det igen simpelt.
1. få kendte musik numre.
2. ingen forstyrrelser(børn og koner/kærester).
3. et kendt anlæg, hvor de grundlæggende dyder er i orden. ellers vil jeg mene at det IKKE er dac'en i skal starte med at kigge
på.
4. få gerne en uvildig (knægten, datteren, svigermor, ven, veninde.... whatever) til at skifte mellem de dac's som i tester, så i
ikke selv er klar over hvilken en i lytter til. det giver trods alt, det mest brugbare test. Og tro mig. man kan blive både glædeligt
og kedeligt overrasket over hvad man lytter på, når afsløringen kommer på bordet, via evt et lille afkrydsningsskema, som
hurtigt kan "bankes" sammen i wordpad eller lignende.

gør det lidt seriøst... så famler man ikke så meget i blinde. ikke for vores skyld men for jeres egen, de nærmeste og
pengepungens skyld

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Thor, hvis jeg nu havde været Diamagnetic havde jeg skrevet "sikke noget sludder".Parallel = 2 dacs i
parallel med højre/venstre ud af begge dacs lagt sammen = parallel. Det du beskriver er 2 dac-chips koblet i mono, en til højre
og en til venstre kanal, har intet med parallel at gøre.

edit: Du nåede lige at skrive et indlæg i mellemtiden.

thank you

tænke nok at jeg glemte noget i farten. du har fuldstændig ret. har lige kigget i manualen. og der er ganske rigtig en dac chip til
hhv højre og venstre kanal... og ikke noget med parallel osv.

Jo men Diamagnetic mener det uden tvivl pænt, bag den lidt direkte facon fred med det, så længe vi får tingene på bordet og
kan rodde lidt med det i fællesskab

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes