Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 00:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SB 5" SB15NRXC30-8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

hej

har over vejet at købe 4 stk af denne enhed .. nogen der kan sige om kvaliteten er i orden.. og lyden .. hvordan er den til forhold .. ss 12m..

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men er det ikke det samme spørgsmål du stillede den 23 september  Jeg har et sæt højtalere med sådan 2 i hver, de spiller ok af en 5" af være.

m@dsen

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet deres 5" 4ohms. Og den spiller rigtig godt. den er efter min mening mere velopløst og fri opefter end f.eks SS
15W, som jeg syntes er bedre til "bas" eller nedre mellemtone om man vil. Men det er vist også noget med at "W"'et står for
woofer... så det er vel ikke så mærkeligt
Det kommer nok mest an på om du skal bruge den til at spille KUN mellemtone eller den også skal række ned til en større
bas. Jeg mener ikke at SB 5" kan nå meget længere ned end ca 500 hz i en 30 cm frontbaffel, før den begynder at savne
"krop". Men mange konstruktioner trækker jo en 5" ned til 150-200 hz. så måske det bare er min manglende brug af
baffelstepkorrektion.
Det er en let membran med gode egenskaber i mellemtone området, især til prisen. Men igen, det kommer virkelig an på
hvor og hvordan den skal bruges.
Men måske min mening er mere eller mindre irrelevant, da jeg nu er gået over til keramiske mellemtoner. og derfor ikke
længere ser nogen synderlig pointe i pap-membraner, som efter min mening er for farvede og upræcise til det kritiske
mellemtoneområde.
Jeg har hørt mange sige og skrive det. Prøv det! de er så billige de SB'er at der ikke er meget tabt i at prøve det af, for
derefter måske at skifte mening... og derfor måske ikke længere være i tvivl om netop dette
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

oki så kan jeg godt købe de 4 stk jeg har fået tilbudt til 1100kr ..

jeg skal bruge den fra 450 hz til 4000 hvas de kan nå st højt op ...  det skal spille i dipol.. og to pr side ...

hvilken enhed har du valgt keramiske mellemtone...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det lyder ganske billigt. jeg brugte dem kun til 3000hz og delte dem med 24db digitalt filter. så det bliver nok svært at
sammenligne
Hvordan de komme til at virke i dipol, skal jeg heller ikke kunne sige. jeg havde dem i et lukket cylindrisk kammer, på ca 9
liter per enhed, for at undgå unødigt overtryk bag membranen.

jeg fandt nogle brugte Accuton 5". Mindes de hedder T8-82 eller noget i den stil. Dem er jeg helt pjattede med. de er så
sprængfyldte af detaljer, klarhed, dynamik og uforvrænget lytteglæde, at jeg slet ikke kan se mig selv bruge andet
fremover. Ihvertfald som jeg ser det lige nu. Man kan jo skifte mening en dag... hvis det lykkedes mig at høre en noget
bedre et sted.
Måske det skyldes mit aktive groundsound, at jeg kan få dem til at spille som de gør. For mange har jo klaget over at netop
accuton er kolde og kliniske... det oplever jeg overhovdet ikke. Jeg syntes faktisk at papmellemtoner er lukkede, mudrede
og kedelige at lytte på. og til sammenligning har jeg prøvet alle mulige kevlar, pap og metalmembraner. fra f.eks SS
illuminator, SS revelator, vifa, seas excel, SB og aerogel/kevlar fra Audax. Det skal dog siges at Seas' Excel kom tæt på. det
er en rigtig god enhed. Men igen... det kommer MEGET an på hvordan man bruger den. Jeg køre jo 4-vejs aktivt og skal
derfor bruge en reel mellemtone og ikke noget som skal gå "dybt". Desuden kan jeg lave nogle filtertyper med mit filter,
som mange aldrig har prøvet, og derfor er det svært for mig at sammenligne det med noget som giver mening for de fleste.
Derudover kommer det igen an på hvad man kan lide. f.eks betyder lytterummet helt vildt meget.. så det kan være at SB
lyder fantastisk hos dig, og i din konstruktion
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

hej

jeg vil give dit ret at groundsound filter gør det godt jeg har det selv  jeg har også gs forstærker  har dog ikke fået samlet dem endnu.. men det kommer

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Nemmerlig.... ting tager den tid det tager. jeg har heldigvis en færdig pakke, i form af Chassic 603. som jeg så har fået
opgraderet til 4 vejs med dcn 24. da mine ører bedst kan lide at have en stor bas til det dybe under 60hz og en mindre hurtig
enhed til mellembassens smæk

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Nemmerlig.... ting tager den tid det tager. jeg har heldigvis en færdig pakke, i form af Chassic 603. som jeg så har fået
opgraderet til 4 vejs med dcn 24. da mine ører bedst kan lide at have en stor bas til det dybe under 60hz og en mindre hurtig
enhed til mellembassens smæk

hvad består dine højtaler af

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

XXLS 12" til bas(60hz og ned). Luft skal der jo flyttes og det kan de + overraskende god kontrol. Har også et sæt LAT500, men
det er ikke helt det samme. Men de er til gengæld noget af det mest vibrationsfrie jeg har hørt da de har 6 mindre enheder som
ophæver hinandens fysiske kræfter.

18W8545 til mellembas(ca 60 til 500hz), men skal opgraderes til 2 eller 3 stk, da én simpelthen ikke kan levere niveau nok i
dette område. tempo og smæk er kodeordet her. Har testet det :o)

Mellemtonen er en Accuton 5" som jeg mener hedder 82-T8 og den dækker fra ca 500 til 3K. Men jeg kan ikke lige huske det
præcise modelnummer. Men den spiller afsindig godt. Bedste mellemtone jeg indtil videre har hørt i mit system.

Diskanterne er morel supreme - dejlig åben lyd, som afsløre måske en lille bitte smulle for meget. Men med langt de fleste
optagelser er det bare guf, med al den luft, frihed og detaljering.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

mine 12" er i seperate kabinetter på ca 100 liter lukket. 18w får ca 10 liter pr styk da de kun skal spille ned til ca 60 hz. Og
mellemtonen får pt 9 liter. Men der skal regnes på mere præcise literantal i næste konstruktion.

En del af arbejdet, dog med SB mellemtone og 9900 diskant. kan ses her:

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=543&title =4-vejs-aktiv-diy

Det skal måske også lige nævnes at det er mit første rigtige sæt DIY højttalere. og jeg har lært meget fra dette sæt, som skal
fintunes i næste sæt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes