| Forfatter |
|
Hlollqnd Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har et setup hvor jeg har fire lydkilder som leveres gennem hver sin 15w-forstærker. Hvordan kan jeg nemmest og billigst
mixe disse fire signaler således at jeg kan afspille det samlede signal på én enkelt højtaler...
Mixningen skal bare være "statisk" da voloumen styres på de 4 15w-forstærkere.
Nogen ideér ?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad i alverden er det for en besynderlig opstilling ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Hlollqnd Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan lyde besynderligt og faktisk bliver det ca. 20 gange så besynderligt, for ovennævnte opstilling skal "ganges" med
20. Her en forklaring:
Jeg har i mit (endnu ikke færdige) hus 20 højtalere placeret i vægge/loft jævnt fordelt. Jeg ønsker at kunne afspille op til 4
lydkilder på enhver af disse højtalere. Eksempel: Jeg lytter til P1 i køkkenet, nu forlader jeg køkkenet og går ind på kontoret
og
ønsker at P1 "følger med", samtidig hører kæresten musik på værelset men ønsker at lyden følger med hende på
badeværelset
mens hun tager sin aftenbad.
Selve styringen skal jeg nok få styr på, mit problem er sådan set bare at få signalet fra 4 forstærkere "mixed" således at det
samlede signal kan afspilles på en enkelt højtaler, når jeg har en løsning på dette kan jeg nemt skalere op. I sidste ende
snakker vi om 4*20=80 forstærkere...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåehhh - er det ikke værre end det :)
Du planter da bare en forstærker i hvert rum, og en boks, hvor du kan vælge hvilket "program" du ønsker at høre
Ude i teknikken, finder du 4 signalkilder, og opsætter 4 liniedrivere, der kan fordele lyden ti de enkelte rum
Du forvirrer vist tingene, når du snakker om at mixe signalerne :)
|
| Til top |
|
| |
Hlollqnd Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det giver mig vel ikke mulighed for at høre flere lydkilder samtidig på samme højtaler ?
Det er et krav at 2 eller flere lydkilder kan afspilles samtidig på samme højtaler...
|
| Til top |
|
| |
jewer Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere lydkilder afspilles samtidig på samme højttaler??? Kommer det ikke til at lyde en smule mærkeligt??? - Eller er det mig,
der ikke kan læse dansk?
__________________ vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
|
| Til top |
|
| |
Hlollqnd Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter til klassisk musik, musikken dæmpes og min computer afspiller en voicemail som netop er ankommet = 2 lydkilder
samtidig.
I skal nok tænke lidt "ud af boksen" her... Jeg ønsker at kunne skabe en "lydscene", det er ikke et spørgsmål om at lytte til
flere musiknumre på samme tid (Hvilket nok vil lyde mærkeligt) - men lyd i det hele taget, informationer, baggrund, stemning...
|
| Til top |
|
| |
jewer Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aahhh...så er jeg med  . I hvert fald på noget af det. Aner nemlig ikke hvordan du skal bære dig ad med det. __________________ vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
|
| Til top |
|
| |
Hlollqnd Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 4 lydkilder. (I praksis vil disse 4 lydkilder være 4 lydkort i en computer)
Lad os sige at disse lydkort distribuerer:
1. P2 radio, klassisk musik, som jeg har "tændt" for.
2. Rasmus Sebach sidste cd, som datteren har "bedt" om.
3. Computerens Info-kanal.
4. Telefonmøde som jeg deltager i.
I køkkenet hvor jeg er:
Kilde 1: 20%
Kilde 2: 0%
Kilde 3: 0% (Hvis computeren ikke har meddelser)
Kilde 4: 100%
På datterens værelse:
Kilde 1: 0%
Kilde 2: 100%
Kilde 3: 0% (Hvis computeren ikke har meddelser)
Kilde 4: 0%
Computeren kan via eksempelvis USB, skrue op og ned på de forskellige forstærkere. Hvis jeg går fra køkkenet til
dagligstuen, trykker jeg på en knap på væggen og "lydscenen" fra køkkenet "overføres" nu til dagligstuen. (Alle lydkilder gå
herefter på 0% i køkkenet, da "lytteren" jo ikke længere er i køkkenet)
Det er lidt langhåret, men jeg skal nok finde en løsning på selve styringen (Jeg er programmør) - men jeg kan ikke designe
en simpel brokobling om så mit liv afhang af det... (Ah måske en brokobling) - Men mit "simple" problem er blot at vide
hvordan jeg "mixer" 4 forstærker-outputs til én....
Jeg er ikke i tvivl om at det kan laves ret simpelt med nogle "få" dimser... Men jeg ved ikke hvordan.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm.... det er da meget sjovt det der - kan det tænkes løst med et multi-room anlæg ?
i stil med dette tankespind :

modulet i hvert rum har sit eget ID (adrese)
på hvert modul kan lydstyrken for hver "kanal" sættes individuelt via 4 registre
(bitværdien)
Follow me - kopierer registrene fra et modul, og sætter det i det rum man kommer til, hvorefter det forladte rum sættes på 0
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det er computerstyret, hvorfor så bruge 4 forstærkere? computeren kan jo sagtens afspille forskellige signaler samtidig.. du får i øvrigt 1200 watt.. det er ret sejt :)
|
| Til top |
|
| |
Smutte Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
| hvis det er computerstyret, hvorfor så bruge 4 forstærkere? computeren kan jo sagtens afspille forskellige signaler samtidig.. du får i øvrigt 1200 watt.. det er ret sejt :) |
|
|
Er det ikke lidt i underkanten ?  __________________ Hifijunkie
|
| Til top |
|
| |
jsjohnsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror den nemmeste løsning er at have en computer og en forstærker i hvert rum.
Så er du heller ikke begrænset til 4 lydkilder.
Hvis det ikke er løsningen, skal du mikse signalerne inden du forstærker dem.
En summations forstærker er bare en opamp og en bunke modstande, det skulle være simpelt nok.
Den færdige løsning er nok en mikserpult som koster en smule.
Men tror den første løsning er bedst, du kommer til at have en forstærker til alle rum under alle omstændigheder.
Så slipper du for at trække signalkabler rundt i hele huset. Tør nærmet heller ikke tænke på hvor meget støj de vil samle op.
Vælger du en PC løsningen streamer du bare lyden over Wifi - done deal.
Så kan du have en PC der laver et lyd stream til hver person i huset, eller hver enkelt PC kan klare opgaven.
En anden måske rigtig god løsning:
Du har en PC der laver en internet radio kanal til hver person, så køber du en sonos boks eller en squeezebox til hvert rum,
som samler radio kanalen op. Så får du alle de dejlige features med Iphone/Android fjernbetjeninger gratis.
Og tager du Sonos løsningen kan du få forstærkeren indbygget i streameren (ZP120).
Ved at tage disse løsninger får du også adgang til alverdens streamed content, Radio, Sportify, you name it
Det er nok en løsning du bliver glad for
Spændende projekt, som bliver rigtig fedt hvis du får det op at kører - vi taler om stor WOW effekt
Hilsen
Jesper
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker også umiddelbart at noget ala Sonos kan være vejen frem - men jeg ved ikke, hvordan man får 2 lydkilder til at spille
på samme tid så.
Men selvfølgeligt - en simpel lille mixer - ville jo kunne samle flere signaler i et...
|
| Til top |
|
| |
jsjohnsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der internet radioen kommer ind i billedet. Hvis du har en computer der laver en radio kanal til alle i huset, kan du samle
den op med sonos...
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt. Uden at havde en færdig løsning, ville jeg nok tage udgangspunkt i at undersøge forskellige mixeres muligheder for (programmeret) fjernkontrol, og hvor mange in-output der kan styres.
Men følger lige med i udviklingen her, da jeg ikke rigtigt er kommet med på vognen med de nye muligheder i Sonos, smartphoneløsningerne. Så forhåbentlig en mulighed for at vi andre også kan blive klogere.
Hold os endelig opdateret med projektet.
|
| Til top |
|
| |
Hlollqnd Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres gode ideér, her lige lidt uddybning af projektet.
Vi får i huset ét stort rum på ca. 110m2, dette indeholder køkken, spisestue, dagligstue og entre, det bliver opdelt med
"planter" og rumdelere, men der bliver ingen vægge. Lyd fra én højtaler vil derfor hurtig kunne høres i hele rummet hvis der
spilles for højt, jeg er derfor nød til at afspille med meget lav lydstyrke fra den højtaler som er nærmest lytteren, men er så
tilgengæld nød til at have mange højtalere således at det aldrig bliver nødvendigt at skrue så højt op for lyden at det vil
forstyrre de andre beboere i rummet. - Så mit estimat på 20 højtalere er nok et minimum.
jan_stevns skrev:
| - kan det tænkes løst med et multi-room anlæg i stil med dette tankespind... |
|
|
Ja, det var noget i den stil jeg havde forestillet mig. VCA'erne (Voltage Controlled Amplifiers) var jeg også kommet frem til,
det må være måden at gøre det på. (Til dem som ikke kender en VCA: En VCA fungerer på den måde at man med en
styrespændning kan kontrollere hvor meget VCA'en skal forstærke lydsignalet. Sætter man eksempelvis en styrespændning
på 3 volt forstærker den 50%, 6volt = 100%, 4,5 volt 75% osv. denne styrespændning kan snilt sættes af en computer.
VCA'er er billige 3-4$ )
klypstefan skrev:
hvis det er computerstyret, hvorfor så bruge 4 forstærkere? computeren kan jo sagtens afspille
forskellige signaler samtidig... |
|
|
Fordi jeg så ikke kan "skille" signalet ad igen. alle højtalere vil spille det samme signal/mix.
jsjohnsen skrev:
Tror den nemmeste løsning er at have en computer og en forstærker i hvert rum.
Så er du heller ikke begrænset til 4 lydkilder... |
|
|
Ja, har overvejet det, men det bliver en temmelig dyr løsning med 20 computere, dels i hardware og dels i strøm.
jsjohnsen skrev:
| Hvis det ikke er løsningen, skal du mikse signalerne inden du forstærker dem. |
|
|
Det virker logisk. Hvis jeg benytter en VCA på hver lydkilde (pr. højtaler), og "blander/mixer" de 4 VCA-outputs inden jeg
sender det i gennem den "egentlige forstærker" som højtaleren er forbundet til, burde det fungere, tænker jeg. (Hvad kaldes
"den egentlige forstærker", altså den som direkte driver højtaleren, er det en opamp, preamp eller ?)
Men hvordan laver jeg en sådan "statisk" mixer ? det må kunne gøres, som du skriver, men en håndfuld
modstande/dimser.... 20 mixerpulte bliver for "overkill" og dyrt.
jsjohnsen skrev:
En anden måske rigtig god løsning:
Du har en PC der laver en internet radio kanal til hver person, |
|
|
Enig, en god løsning hvis jeg kunne nøjes med en håndfuld "spillesteder", men igen med minimum 20 spillesteder bliver det
for dyrt.
PS: Jeg forventer ikke at denne løsning skal levere lydoplevelser i den ypperste HIFI-kvalitet med 5 kanalers surround og
dolby a til z. Når der holdes fest, eller vi ser film osv. Har jeg et almindeligt stereoanlæg i stuen.
|
| Til top |
|
| |