| Forfatter |
|
siksak Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har nu omsider, efter 5 måneders venten fået nye skumkanter hjem til bassen på mine højtelskede Snell K højtalere. Efter har have rodet en del rundt på nettet, så ville jeg høre om der var nogle som have et godt tip til selve limen som jeg skal bruge på skumkanterne. Audio note i England siger at den lim som bruges til cykelslanger er velegnet, men siger samtidigt at man skal ikke bruge for meget da den så kan æde skumkanterne. Det lyder ikke som den bedste lim i mine øjne ( hvor meget er for meget  ) Nogle sider anbefaler alm snedkerlim (den hvide). osv osv Så jeg føler mig en anelse usikker her, da reparation af højtalere nok ikke kan beskrives som en af mine spidskompetencer  . på forhånd tak Peter
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville ikke bruge lim til cykelslange , det skal være special lim til skum og pap .Fulgte der ikke lim med dine nye skumbølger , men ellers alm. kontakt lim kan måske bruges , men ikke for meget da bare nogle få gram for meget gør membranen tungere.
madmax
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
PVA lim er fint, det tørrer ikke for hurtigt så du har tid til at få lagt kanten præcist på membranen, og når det tørrer bliver det gennemsigtigt. Pas på med kontaktlim det kan i visse tilfælde opløse skummet.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos Peerless anvendte vi snedkerlim, med tørring i varmeskab (50 grader)
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
| Hos Peerless anvendte vi snedkerlim, med tørring i varmeskab (50 grader) |
|
|
og hvorlang tid skulle de stå der i ovnen ???
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
| PVA lim er fint, det tørrer ikke for hurtigt så du har tid til at få lagt kanten præcist på membranen, og når det tørrer bliver det gennemsigtigt. Pas på med kontaktlim det kan i visse tilfælde opløse skummet. |
|
|
har du et links til det der PVA lim så man kan se hvordan tingene ser ud ???
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Boman skrev:
| Hos Peerless anvendte vi snedkerlim, med tørring i varmeskab (50 grader) |
|
|
og hvorlang tid skulle de stå der i ovnen ??? |
|
|
Det kan jeg ikke huske, men en time er rigeligt. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg ikke forstå at man kan bruge , det man skal bruge til yderkanten skal jo kunne lime metal og det kan snedkerlim jo ikke.
madmax
|
| Til top |
|
| |
siksak Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. Kigger lidt på snedkerlim. En tynd rand skulle kunne gøre det uden at veje for meget på keglen. tror jeg har fundet forklaringen på det med hærdeovnen. Fandt dette om PVA-lim. " Den væsentligste forudsætning for en stærk limning er, at træet, der
skal limes, hverken er for tørt eller for vådt. Limen hærder nemlig ved,
at dets indhold af vand trænger ned i træet, og det tiloversblevne
tørstof binder emnerne sammen. Er træet for fugtigt, kan denne proces
ikke finde sted, så hærdningen tager længere tid, og limningen bliver
svagere" Så med kun et tyndt lag plastic på selve keglen og skumkanten som ikke suger særligt meget vand, så går der for lang tid til det er tørt. Hvis jeg putter på begge flader og lader det tørre lidt før jeg sætter dem sammen så går det sikkert. Spekulerer om en hårtørrer brugt forsigtigt kan gøre det. Limen til yderkanten får lidt hjælp, idet er er en ring skruet på uden på. Hvis der går hat i det så er der plan B  Købe et par nye skumkanter fra England til 440 kr. Men takker for hjælpen. Peter
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt mine skumkanter hos Audiofriends.nl sammen med den nødvendige lim til monteringen. Deres lim minder meget om PVA-lim, men den bliver ikke hård når den hærder. Når man smører lim på både membran og skumkant binder det næsten med det samme hvis limen er tør i overfladen. I løbet af en time er limen så tør at man kan arbejde videre med enheden. Limen binder udemærket på metalkanten og minder meget om den originale lim der er brugt.
Står der noget nummer eller lignende på skumkanterne fra Audio Note? Jeg har en mistanke om at de køber kanterne hos Audiofriends, men har ikke fået det bekræftet endnu. Du må meget gerne vise et billede af det færdige resultat.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke den store hokus pokus i at bruge PVA-lim også kendt som trælim/snedkerlim, det limer uden problemer skumkanter til metal og papir, det eneste som kan give problemer er skum til plastic.
Folk har forskellige fremgangsmåder når de limer kantophæng, nogen smører et tyndt lag på begge flader og venter til de bliver klæbige hvorefter man presser fladerne sammen, det giver en næsten øjeblikkelig binding, men levner meget kort tid til rettelser. Andre smører et lag på den ene flade og klemmer den sammen med den anden lige efter, det har den fordel at man kan fjumre lidt uden at det er den store katastrofe, til gengæld kan fladerne slippe hinanden medminde man fikserer dem med f.eks. klemmer.
Det er ikke nødvendigt at tørre enheden efter limning med varme, medmindre man har meget travlt, lad den stå natten over i et rum hvor der er alm. stuetemperatur, så er det tørt dagen efter.
Der hvor pva-lim ofte kommer til kort er ved limning af gummi ophæng til metal, det funker sjældent, her kan det være en fordel med f.eks. en epoxylim.
Jeg kan ikke anbefale sekundlim, det er godt nok udtrolig stærkt, men det har en tendens til at komme på fingrene og andre steder hvor det ikke hører hjemme, og så levner det alt for kort tid til at få kantophænget placeret korrekt.
|
| Til top |
|
| |
siksak Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej der står intet på skumkanterne, men jeg har renset den første højtaler og de passer helt perfekt. Snakkede med audio note første gang i foråret
" The good news is that, yes, we can supply you with foams for your
Snell K woofers.
There are two options for you to consider: -
1) We are currently out of stock of the 100% correct K foam
surround, and it will be a couple of months before we get some more.
However, we have been supplying the wider J / E foam as a
replacement, which works perfectly, even though it covers a little
more of the paper cone area.
2) If you want to wait for the 100% correct surround, we can keep
your request on file and let you know when they arrive in stock.
Please let me know how you would like to proceed."
Så jeg ventede pænt og fik de rigtige. Nå nu vil jeg gå igang med at rense højtaler nr 2.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vis lige et par billeder, når du er færdig, ikke Siksak.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
siksak Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil gøre
|
| Til top |
|
| |
siksak Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er så foto af før og efter. De tørrer nu og i morgen får de en grundig gennemgang og så skal de sættes til. Før  Rensning  Renset  før limning ringen er bare lagt i og passer på millimeter  limet  Desværre har jeg kun en gammel surround forstærker , så jeg må vente med at kommentere på lyden indtil jeg har fundet en anden forstærker. P
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snell K origilnal er super god højttaler. Skulle jeg støde på et sæt i tip top stand, napper jeg dem. 
Akustisk guitar og stemmer lyder forbløffende ægte og realistisk på de K'ere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at det ikke er de samme skumkanter som jeg har fået leveret fra Audiofriends, så det er nok nogen Audio Note får fremstillet specielt til Snell K. Pasformen ser ud til at være helt fin, sammenlignet med hvad jeg ellers har set.
Har du centreret enheden da du limede ophænget, eller satser du på at det "centrerer sig selv" som Audio Note skriver i deres vejledning? Selv om du kun har en gammel surroundforstærker at prøve med kan den godt bruges til at kontrollere om enheden er korrekt centreret.
|
| Til top |
|
| |
siksak Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fulgte audio notes instruktioner satte yderkanten på først og derefter pumpede jeg keglen lidt op og ned så den den centrerede sig selv mod de inderste kanter. Så trykkede jeg forsigtigt de inderste kanter fast med en finger på undersiden og oversiden af kanterne uden at skubbe til noget ( det var ikke nødvendigt). Nu har de kørt hele aftenen og det lyder helt fantastisk. Tror (og nu er jeg jo helt klart en ekspert efter hele 2 succes oplevelser  ) at det med centringen er mere kompliceret hvis skumkanterne ikke passer 100%. Som du selv kan se af foto 4, så passede kanterne bare 100% i dette tilfælde. der var intet luft imellem inderkanterne og papkeglen. Peter
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|