| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal hjælpe en kollega med at lave en højttaler og han har efterlyst en dunk-i-brystet effekt, som ved koncerter. Jeg havde egentlig tænk mig bare at smide en Scan Speak Discovery 12" bas i konstruktionen i et trykkammer på ca. 60 L.
Er det nok?
PS: Jeg har altid gået efter en god bas og ikke den der effekt, så jeg er lidt i tvivl.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger lige med her. Jeg savner nemlig det samme, at kunne mærke stortrommen's energi i/på øre/kroppen. Mon der er nogen her på forummet der har formået dette og hvad det i virkeligheden kræver?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt output fra 40-50 Hz og op hjælper en del. Faktisk stammer meget af den fornemmelse til livekoncerter, som nævnes, fra et stort energiindhold i den øverste bas, ikke i dybbassen. Et pænt membranareal er en fordel, så 12" er et godt udgangspunkt. Lukket boks er osse OK, den kan levere 'punchet'.
Men, der skal stadig kunne spilles temmeligt højt. En væsentlig del af omtalte effekt stammer fra det simple faktum, at live-musik som regel er betydeligt højere end hvad der spilles med i de små hjem.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde godt nok frygten at det ville kræve højt lydtryk.
Han havde engang en KEF højttaler med 'jordskælvs funktion', for at gi' den fornemmelse. Jeg syns måske ikke helt det hænger sammen med HiFi 
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun være enig i membranareal. Har selv 12 tommer jbl og det giver en hel anden følelse end mine tidligere 2xmindre basser i er slankere kabinet.
De var sikkert mere præcise men man havde ikke samme fysiske følelse af musikken.
__________________ /Dranov
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart vil jeg sige, at det kræver så meget membranareal, at laaangt de færreste lytterum er store nok til at skabe tilpas dunk i forhold til koncerter.
De vil kræve mange enheder og dermed bliver det meget effektkrævende med hifi-enheder.
Er lytterummet kæmpestort, kan man måske "nøjes" med fire eller seks 12" i hver side. Og så vil det være oplagt at anvende PA enheder.
I mere almindelig stue-størrelse, må man nøjes med mindre! Jeg tror fire 8" i hver side vil være nemmere for rummet at tøjle, end to 12". De 8" Discovery koster under det halve, så det er endda lidt billigere.
Men stadigvæk vil det blive effektkrævende.
Hvad skal drive dem?
Passivt eller elektronisk filter?
Lytterummmets størrelse, gulv og eventuelle akustiske udfordringer?
Måske dette kunne være inspiration til aktivt 3vejs filter?
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmmmm 12" til man kan mærke trykket, den tror jeg ikke rigtig på, jeg har bygget mange forskellige konstruktioner, og min erfaring, siger det begynder at blive lidt sjovt fra en 15" men nej jeg måtte videre.....18" så er det rigtig sjovt, nu er der to 18" parallel i hver side, og hjælp i bunden med en 21" OG NU ER DET RIGTIG RIGTIG SJOVT!!!!!!!
mvh velkommen
ps. selvfølgelig delt elektronisk.....fire forstærkere på, 2 primare a32 og til under 100hz 2 crown K2.......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ofte går PA højttalere ikke specielt dybt. Nogle og tredive er Hz er ikke ualmindeligt. Der hvor jeg oplever det største dunk i brystkassen ved koncerter, er ikke stortrommen men tamtam'erne. Og disse ligger slet ikke i subområdet.
Områdets omkring 300 Hz påvirker faktisk kroppen kraftigt. Og her mener jeg bestemt, at det er en fordel med flere mindre, istedet for få store enheder, når det ønskede membranareal skal opnås...
|
| Til top |
|
| |
DYILars Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi var engang til et HIFI-Klubben arrangement, hvor de demoede to af Cervin Vega's jordskælvshorn. Der blævrede synet i takt med hjerteslagene fra Pink Floyds Dark side of the Moon album og adskillige måtte forlade lokalet (en stor sal!) pga. af det fysiske ubehag, der blev fremkald ved den fysiske pårvirkning af kroppen! Se det var sager!!!
Men i bund og grund handler det om at der skal flyttes luft. MEGET luft. For eksempel et sæt B&W 801 kan godt give dunk i brystet i en almindelig stue, men så skal der også spændes 2x200 potente watt foran, og de skal drives helt op i det røde felt! Det er basrefleks og jeg tror at det er en 13" enhed.
Nu kommer jeg med et postulat: Alle højttalere med flere ens basenhedder er kun for at de kan designes smallere og mere hustruvenlige! Det er nok en temmelig grov forenkling med masser af undtagelser. Som tommelfingerregel kan du antage at to 10" har samme areal som en 15" og to 8" har samme areal som en 12". Men en 8" har sjældent samme slaglængde som en 12" altså kan de to 8" ikke flyttet den samme luft som en 12". Så jeg ville se efter noget med en stor basenhed med lang vandring, effektive, så man kan bruge en vellydende forstærker, der kan købes for almindelige penge. Held og lykke! __________________ Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
forslag
ATC 15 tommer 150 liter , port 10 cm i dia og 10 cm længde
eller 2 stk ATC 300 liter
så rykker det 
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Ofte går PA højttalere ikke specielt dybt. Nogle og tredive er Hz er ikke ualmindeligt. Der hvor jeg
oplever det største dunk i brystkassen ved koncerter, er ikke stortrommen men tamtam'erne. Og disse ligger slet ikke i
subområdet.
Områdets omkring 300 Hz påvirker faktisk kroppen kraftigt. Og her mener jeg bestemt, at det er en fordel med flere mindre,
istedet for få store enheder, når det ønskede membranareal skal opnås... |
|
|
Enig, du skal have meget effektive enheder i egnet kasse. Bruger selv bagladet horn med en JBL2220a enhed i. Dens
slaglængde er +/- 2mm!! og sidder underhung (i magnet gabet). Det betyder lav forvrængning med stort membran areal og
"dunket" kommer netop i omr. 80 -> 300Hz hvor en let 15" rigtig "smækker". Du kan så evt. bruge nogle 18"ere som aflastning
i bunden (fyldet ned til 25Hz).
Men effektivitet (meget areal) er et must og husk enheden skal kunne performe op over 300 - 400 Hz... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
DYILars skrev:
|
Vi var engang til et HIFI-Klubben arrangement, hvor de demoede to af Cervin Vega's jordskælvshorn. Der blævrede synet i takt med hjerteslagene fra Pink Floyds Dark side of the Moon album og adskillige måtte forlade lokalet (en stor sal!) pga. af det fysiske ubehag, der blev fremkald ved den fysiske pårvirkning af kroppen! Se det var sager!!!
Men i bund og grund handler det om at der skal flyttes luft. MEGET luft. For eksempel et sæt B&W 801 kan godt give dunk i brystet i en almindelig stue, men så skal der også spændes 2x200 potente watt foran, og de skal drives helt op i det røde felt! Det er basrefleks og jeg tror at det er en 13" enhed.
Nu kommer jeg med et postulat: Alle højttalere med flere ens basenhedder er kun for at de kan designes smallere og mere hustruvenlige! Det er nok en temmelig grov forenkling med masser af undtagelser. Som tommelfingerregel kan du antage at to 10" har samme areal som en 15" og to 8" har samme areal som en 12". Men en 8" har sjældent samme slaglængde som en 12" altså kan de to 8" ikke flyttet den samme luft som en 12". Så jeg ville se efter noget med en stor basenhed med lang vandring, effektive, så man kan bruge en vellydende forstærker, der kan købes for almindelige penge. Held og lykke!
|
|
|
Jeg er så 100% uenig i dit postulat!
Fordelen ved at vælge mindre og flere enheder er, at mindre enheder er hurtigere. Dermed oplever man et kontakt dunk i brystet. Sålænge enhederne kan gå tilstrækkeligt dybt og membranarealet er stort, vil jeg til hver en tid mene, at man får mere dunk i brystet ved at bruge flere mindre (og hurtigere) enheder!
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må tilslutte mig teorien om store enheder med høj følsomhed.. En helt almindelig papmembran der ikke vejer noget = høj følsomhed = hurtig enhed = smæk i face..
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finlytter, du er forkert på den. Din teori er god nok, det duer bare ikke i praksis. Der skal flyttes luft, meget luft for at føle et dunk fysisk på kroppen, og nej, det er ikke subsonisk bas, vi snakker om. Egenresonansen på en 15" enhed ligger typisk omkring 50 Hz, en 5" enhed har typisk en egenresonans ved 21-25 Hz, den spiller væsentligt dybere, men flytter iikke luft nok, har selv installeret CV´s jordskælvshorn (2 stk. med 18") på et diskotek i tidernes morgen, det var stedet i byen, hvor mman kunne føle "DUNK", og det er i området 150-300 Hz det virkelig smækker, så jo større og letdrevne enheder, jo bedre  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tillade mig at formode, at de 18" horn du snakker om slet ikke spiller i området omkring 300-400 Hz. Så mon ikke det dunk, du har oplevet er blevet skabt af de mindre enheder?
Lang slaglængde giver langsomme enheder. Det er slet ikke velegnet til at gengive dunket omkring 300-400 Hz kontant nok. Men jordskælv kan det lave. Dog stadig ikke så præcist styret som ved subenheder med kort slaglængde.
Jeg ser mere lang slaglængde som en måde at flytte mere luft ved et givent membranareal. Så foretrækker jeg mere membranareal og mindre slaglængde!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
quote:"Så foretrækker jeg mere membranareal og mindre slaglængde! "quote
Så har du jo allered modsagt dig selv i forhold til dine tidligere indlæg  
Tillæg: Lad os få en PA-mand indover, han ka´ nok gi´et hint omkring hvad der rykker!!!!! __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej da. Du må have læst forkert - eller forstået forkert...
Jeg skrev:
"Jeg ser mere lang slaglængde som en måde at flytte mere luft ved et givent membranareal. Så foretrækker jeg mere membranareal og mindre slaglængde!"
Dette skal forstås på den måde, at jeg foretrækker fire 8" med samlet membranareal på ca. 940 mm2, fremfor en enkelt 15" som har ca. 835 mm2 - til at give dunket omkring 100-400 Hz.
Store enheder mener jeg skal bruges til at gå dybt. Enten som subwoofer eller baskreds i en 4vejs ht. Men de er ikke optimale til at gengive det øvre basområde. Dér er mindre, lettere og hurtigere enheder bare bedre!!!
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg vil også sige at det skal store enheder til . jeg bruge selv 2x12" pr side fra 100 til 500 og 4x15 " pr side fra 100 og ned .. til trods jeg ikke har en stor forstærker på .. kan jeg nemt være det ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad min lige konkludere på min situation med lidt af den viden som her er i tråden på nuværende tidspunkt. Krydret med et par spørgsmål:
Jeg havde gættet på masser af effekt og membranareal. Afhænger det ikke om stuen er stor nok?
Hvis højttaleren skal ha' nogenlunde linier frekvensgang, så bliver svingspolen i mellemtonen (som jo altså ikke er 8"-10" PA mellemtone) ristet længe før det ønskede dunk opleves. Omvendt kunne jeg kaste en 12"-15" beyma bas i og lade den spille højere end resten af højttaleren (ikke så HiFi rigtigt) og dermed opnå dunk uden at smelte mellemtonen og diskanten. Vi det være en løsning?
Jeg kunne også gå efter den oprindelige plan og så beklage, hvis den ikke kan lave dunk, eftersom det ikke er et krav, men bare et ønske.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er vigtigt at vide om stuen er stor nok - og hvor "hård" den er akustisk.
finlytteren skrev:
|
Umiddelbart vil jeg sige, at det kræver så meget membranareal, at laaangt de færreste lytterum er store nok til at skabe tilpas dunk i forhold til koncerter.
De vil kræve mange enheder og dermed bliver det meget effektkrævende med hifi-enheder.
Er lytterummet kæmpestort, kan man måske "nøjes" med fire eller seks 12" i hver side. Og så vil det være oplagt at anvende PA enheder.
I mere almindelig stue-størrelse, må man nøjes med mindre! Jeg tror fire 8" i hver side vil være nemmere for rummet at tøjle, end to 12". De 8" Discovery koster under det halve, så det er endda lidt billigere.
Men stadigvæk vil det blive effektkrævende.
Hvad skal drive dem?
Passivt eller elektronisk filter?
Lytterummmets størrelse, gulv og eventuelle akustiske udfordringer?
Måske dette kunne være inspiration til aktivt 3vejs filter?
|
|
|
Og det er vigtigt at vide, hvad der skal drive dem mm.
|
| Til top |
|
| |