Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Isolering af pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg ville lige spørge her i forum om noget jeg måske selv har facit på. Jeg er dog i tvivl, men er bange for at der ikke er så meget at gøre grundet de fysiske rammer.

Problem:

min pladespiller står på en hylde monteret på murstensvæg. Hylden er særdeles tung, er i marmor beklædt med bitumen. Er hængt op på meget kraftige hyldeknægte. Når jeg spiller pænt højt går rystelserne alligevel lidt i væggen og forplanter sig efterfølgende i hylden. Man kan mærke at hylden vibrerer men selve plinten er næsten helt upåvirket, men kun næsten og derfor rigeligt!!! Jeg har trægulv så det ville slet ikke hjælpe at stille pladespilleren på racket. Tror I at der findes pladespillerophæng, som kan gøre noget ved vibrationer når de kommer op i væggen? Er det i virkeligheden ikke et problem, som gør at alle andre tiltag ikke fungerer?

Jeg kan ikke flytte pladespilleren til andre vægge. Resten af væggene er i letbeton. Der er 1,5 meter fra højtaler til pladespiller. Kan ikke blive meget mere i mit værelse. Det skal siges at pladespilleren hænger i et hjørne. Jeg ved ikke om hjørner opbevarer rystelser bedre end hvis der var plads omkring den?

Jeg tror ikke på at der er en løsning, men spørger lige. Det kunne jo være.

Venlig hilsen

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Byg en smuk passende sandkasse og skift flisen ud med den. Du skal have et underlag til pladespilleren som effektivt leder
vibrationerne videre, altså ikke noget dæmpende her. Ideen er at vibrationerne som opsamles via luftbårne vibrationer også
kaldet lyd, samt materialebårne vibrationer som føres til pladespilleren via væggen nøder sandet som æder vibrationerne,
lydens vibrationer ledes væk og ned i sandet og ædes der.

Og hey presto har du fjernet hovedparten af ødelæggende vibrationer. Som kronen på værket kan du montere en
plexiglaskasse hængslet på væggen og i dimensioner så den når den lukker når ned til kanten, men ikke rører plinten, så har
du en effektiv mekanisk barriere mod af de luftbårne vibrationer også.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hvis din pladespiller hylde hænger på en murstensvæg og du har vibrationer i den, så må du spille uhyggeligt højt, eller også er din pladespiller dårlig dæmpet. Se evt. hvad der er skrevet om acrylfugemasse.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej!

Allerførst, ja jeg spiller nogle gange helvedes højt. Mit anlæg skal kunne det hele. Lavt niveau, højt niveau. Det skal spille rent og balanceret. Med cd har jeg nået et godt stykke hen ad vejen og ligeledes med pladespiller. Kunne jeg bare lige fjerne lidt rystelser ville Black Sabbath : Paranoid lige lyde endnu tættere på mit perfekte. Jeg tror ikke min plint er dårlig dæmpet. Den er netop baseret på træ og sand. Jeg vil prøve at lave en fin sandkasse her i vinter.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Prøv med Audio Magic Isolations platform

http://www.audiomagic.dk/isp.aspx

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

hvilken grammo bruger du

grammoer med fast plint,kan hvis de ellers er af en vis størrelse/masse - fint afkobles med blødt gummi under bunden

flydende værker fungerer oftere med decideret afkobling ala cykelslanger/trillebørdæk - såfremt  hylden er koblet helt fri af gulvet

Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Hva med en Apollo WB1

Den skrues fast på vægen med 6 skruer. Glaspladen står på spikes. Jeg kan slå på rammen uden det går op i pick-uppen. Mit glas var dog gået i stykker under tansport, så jeg fik refunderet mine penge og gik ned til en glarmester og fik skåret en glas plade noget tykkere. Der findes også en model med to hylder.

Lidt info.

Details:
The Apollo WT1 Turntable Wall Shelf is a practical solution which every turntable owner should invest in. An isolation shelf can help you get the most from source components like turntables and CD players, especially if you have wooden floors.
This Apollo WT1 Turntable single shelf is fully welded for rigidity. Shelving is available in veneer MDF and is supplied with 6mm isolation spikes and sound absorbing pads.
Ever since 1975, when we realised that lifting a speaker also lifted the quality of the sound, Apollo hi-fi furniture has set the standard.
The Apollo WT1 Turntable wall shelf successfully combines the best technical expertise with exquisite good looks and engineered to give you maximum performance with flexibility.
You can hear the difference whenever hi-fi is placed on Apollo furniture. The sound is clear and unimpeded by vibration. Apollo has applied the same innovative thinking to all kinds of other hi-fi supports.

• Useable shelf size W x D (mm): 460 x 380
  • Overall size W x H x D (mm):500 x 205 x 470
  • Max recommended 45kg with suitable wall fixings
  • Choice of crackle black, silver or antique gold frames with tinted glass
  • Supplied with 6mm top spikes and sound-absorbing pads

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hjørner forstærker bassen med hele 9db. Så der jo pænt gang i den dér. Få pladespilleren ud fra hjørnet. Det vil hjælpe en del.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kender ikke den der Apollo hylde, men generelt er glas noget af det værste man kan placere pladespillere eller andet hifi på! Absolut ikke anbefalet. Eneste undtagelse er en sandwich "constrained layer" konstruktion med f.eks. glas/gummi/glas.

Hælder også til at det er hjørnet som er problemet. Havde for flere år siden en Linn LP 12 med FR64 arm som havde kørt glimrende i mange år. Lavede så en marmor - blygummi - træ sandwich og placerede den i et hjørne. Pladespiller oven på og KATASTROFE!  Den løsning holdt mindre end 24 timer.

Tror du skal have din pladespiller væk fra det "farlige" hjørne!

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Prøv med Audio Magic Isolations platform

http://www.audiomagic.dk/isp.aspx

Sådan en har jeg. Også monteret på en ydermursmurstensvæg. Den er aldeles glimrende, men om den vil løse dit problem ved jeg ikke. Jeg har ikke mulighed for at spille superhøjt (ikke at anlægget ikke kan), der er mere omgivelserne.

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej!

Tak for de gode råd. Jeg er slet ikke i tvivl om at væk fra hjørnet ville være godt. Nu kender I jo af gode grunde ikke min opsætning/rum. Derfor er det svært at forklare hvorfor det ikke er så godt at flytte den. For det første er der kun lige plads til pladespilleren på den væg, som den hænger på. Herefter kommer der en dør. På den vinkelretliggende væg er det letbeton, som alt andet lige er noget ryste følsom i forhold til mursten. Ok, selvfølgelig kunne det lade sig gøre, men det ville kræve at alt, hele anlægget osv. skulle flyttes til andet sted. Heller ikke det store problem. Men mine højtalere ville få meget dårligere arbejdsbetingelser. Det er et problem. Ellers skal jeg acceptere 7-8meter højtalerkabel pr. side. Duer det så? Jeg er bange for at alle anstrengelser vedrørende pladespiller er spildte medmindre at jeg flytter den ud fra hjørnet. Må lige overveje plus og minus. Nå, hvad pokker! Det er jo det, der gør denne hobby sjov

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes