Hej igen igen.
Jeg havde engang en Denon AVR-3801 som var i mine begynder-hi-fi-øre eminent til at flække mine Concept 6'ere
(undskyld sproget). Det dejlige ved dem var at jeg kunne lave tone kontrol, EQ og channel level output pr. indgang og pr.
sound mode. Det betød at jeg kunne sætte min sub til at spille med et bestemt output niveau, bestemt EQ eller bestemt tone
kontrol i stereo og noget andet niveau, EQ eller tone kontrol i surround. Crossover var vist det samme uanset hvad. Jeg var
glad og tilfreds og det spillede bare.
Så tænkte jeg at jeg ville have noget der kunne dekode HD-lydformaterne og købte mig en Marantz SR5004. Det vidste sig
så, at den kan intet af det ovenstående (eller også er jeg fatsvag). Man kan vælge én output niveau for grupper af sound
modes (stereo og HD-formaterne hænger åbenbart sammen), men de gælder for alle indgange. Man kan lave én EQ for alle
sound modes og alle indgange, som til gengæld bliver slået fra under HD-formaterne og 192 Khz. stereo. Man kan lave én
tone kontrol som gælder for alle sound modes og alle indgange, som igen bliver slået fra under HD-formaterne og 192 Khz.
stereo.
Ovenstående har været en mega belastning under tweaking af lyden og indstilling af lyden, så både surround og stereo kom
til at lyde godt. Og for ikke at skulle manuelt skifte på indstillinger hver gang jeg skifter mellem musik og film, har jeg været
nødt til at gå på kompromis med lyden.
Mine spørgsmål er så....
Kan Marantz'en ovenstående? Er det bare mig der er fatsvag og ikke kan finde det i manualen (efter utallige ganges
læsning)?
Kan det passe at det kun er Denon receivere der kan ovenstående? Hvis ikke, hvilke receivere kan (gerne med
differentierende crossover pr. sound mode)?
Rigtig mange tak for hjælpen, jeg er næsten ved at give op... har bøvlet med det i en måneds tid nu.