Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Loudness...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg savner en loudness knap på det lidt mere seriøse grej...hvor blev den af?

Det var jo standard før i tiden, men faldt nok for "elitens" krav om minimalistiske konstruktioner....hvilken fabrikant med respekt for sig selv tør have den på fronten?

Måske har kablerne overtaget lidt af funktionen? Jeg undrer mig lidt....

Ikke desto mindre mangler jeg funktionen, specielt hvis den er variabel. Er der nogen der kender produkter hvor denne funktion inggår, eller kan henvise til selvbyg konstruktioner med samme?

På forhånd tak!

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Ja producenterne lytter i høj grad til hvad kunderne vil have. Og jeg er ret sikker på at ca. 99,99 % (+/- 0,001%) af alle brugere af high end udstyr ikke ønsker en loudness funktion og så sparer man den væk.

Nej, der findes ikke et kabel som kan give et 10 db boost på bas og diskant. Hvis du savner sådan en funktion så er en equalizer nok sagen. Den er jo endda også variabel
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2004 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Vi er ikke alene Groove

Duelund skrev:
Vores høresans’s følsomhed er ikke en lineær funktion men afhængig af både niveau og frekvens, så højttalerens frekvensgang skal også kunne blive tilrettet disse forhold. Det gode gamle loudness, der af uransagelige grund er blevet  væk.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Problemet er vel bare at de fleste loudness-knapper ikke er en rigtig
loudness men bare en "fed lyd"-knap, med et ordentlig hæv i bas og
diskant uanset lydniveauet. Det er der jo ikke ret mange "seriøse"
kunder der gider høre på og så bliver funktionen sparet væk.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ældre Optonica SM7100 med rigtig loudness knap og fire faste filtre to subsonic og to high, så hvis det er sådan en du mangler så send en privat besked.
Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Vi er ikke alene Groove

Duelund skrev:
Vores høresans’s følsomhed er ikke en lineær funktion men afhængig af både niveau og frekvens, så højttalerens frekvensgang skal også kunne blive tilrettet disse forhold. Det gode gamle loudness, der af uransagelige grund er blevet  væk.

Det forstår jeg ikke helt. Er godt klar over teorien omkring ørets måde at opfatte lyd på. Men der sidder jo en teknikker med ører meget lig vores egne og med højttalere også meget lig vores egne. Jeg tror ikke at han mikser med loudness, derfor må den lyd der kommer ud af et rimeligt anlæg være tæt på studielyden, dvs. den lyder som den er tiltænkt uden loudness.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 06 April 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det loudness i bund og grund gør er at give mere bas og diskant. Det er rigtigt at man aldrig finder en loudnessknap på seriøde produkter, men regulering af bas og diskant er faktisk standard på accuphases forstærkere, så hvis du har råd, så er det lige noget for dig

Der var engang da jeg også syntes det var bedst at slå loudness til (da jeg havde begynder anlæg), men en god ven overtalte mig til at slå det fra, og da jeg havde lyttet uden loudness i en måneds tid, kunne jeg godt se hans ponte - det lød forkert og mudret når man havde loudness slået til! Og hvorfor egentlig lave om på det lydmæssige optimum, de professionelle lydteknikere er kommet frem til i deres studier???

MVH M

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg slå kredsløbet ind når jeg hører meget lav musik om natten og ikke under normale omstændigheder.

Duelund skrev:

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

På min Yamaha AX 496 er der en Loudness funktion. Men det er ikke en knap. Derimod en af dem man kan skrue på :D

Det er ikke just en gammel model.

Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 06 April 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Det største problem med en fast loudness knap er jo, at konstruktøren ikke kender kæden, forstærkeren skal fungere sammen med. Tag to yderpunkter: en hornhøjttaler med en driftseffekt på 0,06 w og en Rogers LS3/5a med en driftseffekt på over 10 w. Loudness knappen hæver gradvist niveauet på bassen og af og til også diskanten i et eller andet frekvensområde fra lad os sige klokken 10 på volumenknappen og nedefter. For samme lydniveau i stuen vil volumenknappen skulle stå MEGET forskelligt på hornene og de små Rogers. Hvad skal konstruktøren dog vælge?

Og så har vi endda slet ikke berørt problemet med at implementere ekstra kredsløb i signalvejen i forstærkeren. Hvis disse skal være "uhørlige", bliver det MEGET dyrt.

.....men der er da lavet variable loudnessfunktioner, som kunne tilpasses højttalernes følsomhed (i virkeligheden skal der jo også korrigeres for signalkildens udgangsniveau, plader indspilles jo ikke lige kraftigt) især tilbage i 70'erne, hvor ultragennemsigtig lyd til små penge endnu ikke var blevet moderne.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Til jer der foreslår ( lidt hånligt fornememr jeg ) diverse bas, diskant kontroller og eq'er....i forstår vist ikke: Det er jo øret der er variabel over for volumen (niveauet.....).

Så der er jo netop IKKE en fast kontrol/indstilling, men en der ændres med indstilling af volumen...at der er lavet dårlige loudness kontroller er jeg da ikke i tvivl om, det er bare ikke en grund til at fravælge funktionen. Det må kunne gøres ordentlig.

Jeg har engang hørt en dårlig dynamisk højttaler i en mono Tandberg spolebåndoptager...derfor er jeg nu udelukkende til bånd! I er vist bange for at blive drillet, politisk korrektnes står i vejen for meget...suk!

Og til MalteK: Ja, der er mixet efter en bestemt "sound" i studiet...men hvis du ikke spiller/gengiver med eksakt samme niveau hjemme, ændre du frekvensgangen dramatisk....sorry...life sucks....

Men altså: Ingen seriøse bud på en loudness funktion?

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 06 April 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Det største problem med en fast loudness knap er jo, at konstruktøren ikke kender kæden, forstærkeren skal fungere sammen med. Tag to yderpunkter: en hornhøjttaler med en driftseffekt på 0,06 w og en Rogers LS3/5a med en driftseffekt på over 10 w. Loudness knappen hæver gradvist niveauet på bassen og af og til også diskanten i et eller andet frekvensområde fra lad os sige klokken 10 på volumenknappen og nedefter. For samme lydniveau i stuen vil volumenknappen skulle stå MEGET forskelligt på hornene og de små Rogers. Hvad skal konstruktøren dog vælge?

Og så har vi endda slet ikke berørt problemet med at implementere ekstra kredsløb i signalvejen i forstærkeren. Hvis disse skal være "uhørlige", bliver det MEGET dyrt.

Følsomheden klares ved niveautilpasning og skulle det blive nødvendig at indføre et ekstra forstærkende led (eller 2), hvad så ?

Det er gjort før oh kan gøres igen

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 06 April 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

På det ALPS potmeter jeg købte med mine ZapPulser(2.0) var der et extra ben som jeg ikke lige kunne hitte ud af hvad var til. Jeg ringede ind for lige at forhøre mig og det viste sig at være til Loudness. Så at bassen hæv skulle falde når man skruede op. Hvis man indskød en yderligere indstilling til tilpasning af højtalere tror jeg det ville virke.

Bagpå potmeteret står der 427N og 10KX2 (det sidste må vel betyde 10k ohm logaritmisk)

Jeg har ikke selv monteret det, men du kan da prøve at ringe/emaile ind til LcAudio og forhøre dig.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

En variabel loudness knap er vel løsningen....?[

Har du set hvor mange DB ørets følsomhed ændres ved niveauskift? Det bliver nærmere svært at lave noget er er ringere

Men er frygten for lidt ekstra komponenter i signalvejen større en afvigelser på MANGE db....som man så kan lukke øjnene for? Hvor er referencerammerne henne?

.....men der er da lavet variable loudnessfunktioner, som kunne tilpasses højttalernes følsomhed (i virkeligheden skal der jo også korrigeres for signalkildens udgangsniveau, plader indspilles jo ikke lige kraftigt) især tilbage i 70'erne, hvor ultragennemsigtig lyd til små penge endnu ikke var blevet moderne.

[/QUOTE]

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

God tråd Groove

Groove skrev:
Så der er jo netop IKKE en fast kontrol/indstilling, men en der ændres med indstilling af volumen.

Den havde jeg heller ikke fanget i første omgang men ideen tænder mig

waal skrev:
Det er gjort før og kan gøres igen

Fortæl, fortæl. Hvordan gør man?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Ok, men dit inlæg fra Duelund gav mig troen på at der ER noget her...tak for det....

Og Waal.....fortæl! Gerne DIY! Og gerne noget med mulighed for fintrimning....

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 06 April 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Ok, men dit inlæg fra Duelund gav mig troen på at der ER noget her...tak for det....

Og Waal.....fortæl! Gerne DIY! Og gerne noget med mulighed for fintrimning....

Hvis du har en forforstærker med loudness og virkningen er for voldsom så er det blot at indsætte et dæmpningsled (gerne variabelt) i effekttrinnets indgang. Mange ældre effekttrin har fra fødselen et par niveaureguleringer - brug dem. Hvis du er heldig så fortæller brugsforvirringen til forforstærkeren ved hvilken stilling (vol.kontrol) loudnessfunktionen er "væk"

Beregning og indbygning af et loudness netværk i en bestående konstruktion kan jeg ikke påtage mig men en kendt (velfungerende) konstruktion kan vel give den fornødne "inspiration"

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 06 April 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

hvis du tror lyden bliver mere lig lyden i studiet ved at tilføre det meget bas og diskant, be my guest. Du vil da alt andet lige ændre lyden ved at bruge loudness, da signalet - nogle frekvensområder - får tilført noget ekstra. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg kan ikke se hvad det har med hifi at gøre... kender du udtrykket "straight wire with gain"? er det ikke det en forstærker i teorien skal og ikke andet?

mvh. m

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 April 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

hvis du tror lyden bliver mere lig lyden i studiet ved at tilføre det meget bas og diskant, be my guest. Du vil da alt andet lige ændre lyden ved at bruge loudness, da signalet - nogle frekvensområder - får tilført noget ekstra. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg kan ikke se hvad det har med hifi at gøre... kender du udtrykket "straight wire with gain"? er det ikke det en forstærker i teorien skal og ikke andet?

mvh. m

Pointen er jo netop at du skal høre optagelsen ved nøjagtig samme lydtryk som teknikeren mixede ved. Det skyldes, som sagt, at vores hørelse og opfattelse af frekvenser afhænger af lydtrykket. Dvs at hvis du høre lyden ved et andet lydtryk end det oprindelige så vil nogle frekvenser opfattes lavere end de burde og omvendt. En perfekt luodness funktion vil kunne rette op på dette så lyden altid opfattes som tiltænkt uanset lydniveau. Personligt er jeg nu også imod funktionen da det er svært at lave noget som virker og resultatet bliver farvet lyd. Men ideen er jo god nok

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

MaltheK:

Jeg tror slet ikke du har forstået hvad det drejer sig om.."straight wire with gain" er et reklamebegreb opfundet for at sælge forstærkere  Hvem ønske straigt wire hvis der mangler et 7 dB løft i bunden?

Prøv at studerer lidt omkring ørets følsomhed ved forskellige niveauer, men pas på det kan være farlig læsning for en som dig....det kan give grimme drømme om en mindre perfekt verden....

Men hvis din mening med din hobby er at forsøge at genskabe lyden som den var tiltænkt, så er niveauet altså vigtigt....

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes