Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 04:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Knitren/støj fra vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 207
Sendt: 08 November 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har brug for et godt råd fra alle jer vinyl entusiaster der er herinde. Når jeg afspiller plader på min pladespiller er der tit - selv på helt spritnye
plader - periodevis knitren i højtalerne. Det kan både være over et stykke tid men også enkelte "knald" agtige lyde i højtalerne.

Er der noget at gøre ved dette eller er det bare en af de ting man må leve med og noget af charmen ved vinyl ???

Kom gerne med diverse forslag til løsninger...

På forhånd tak...
Hajen 71
Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71
 
pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 10 November 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Du skal vaske/rense dine plader, selv de nye, da der ofte sidder rester fra presningen i rillerne.
Du kan vælge at investere i en eldreven pladevasker, hvilket er ret kostbart. Men du kan også bruge penge på en manuel af slagsen, som faktisk gør jobbet ganske godt.

Jeg har selv begge dele, og den elektriske er naturligvis hurtigere end den manuelle. Til gengæld er der en prisforskel på ca. 4000 (Den elektriske er en Clearaudio SmartMatrix).
Du kan se et eksempel på den manuelle på min hjemmeside omslag.dk, hvor jeg er ved at bortauktionere mit restlager.

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 10 November 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hvad er det en pladespiller og pu?

Ved du om den er indstillet nogenlunde korrekt? Nåletryk, sporing, anti-skating mm.

Vær iøvrigt også opmærksom på statisk elektricitet. Især på kunstige tæppetyper som polypropylen, kan man opsamle statisk elektricitet, som kan overføres til pladen...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 10 November 2011 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hvis der pludselig er voldsom støj og knitren kan det være fejlsporing. Een gang - og det vil have ødelagt pladen. Den vil herefter støje hver gang du kommer forbi det stykke.

Tjek om nåletrykket er korrekt. Eventuelt kan din pickup være slidt/defekt.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 10 November 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Altså selv nye plader trænger til at blive renset inden du sætter den på.

Hvis du har købt en af Metallica's nye Louder, faster, heavyer genudgivelser på 180gram så vil du hurtigt for syn for sagen.

Det bedste tip er AM pladerens. De fås i spray flaske med klud.

Jeg benytter det stortset hver gang jeg lytter til en lp. Min pladesamling er stor og noget af den er arvestykker fra mine forældre. De er aldrig behandlet ordentligt og tidens tand har sat deres spor. Vi snakker orignale Rolling Stones, Jimi Hendrix, Beatles også videre.

For det meste er det bare skidt der ligger i rillerne. AM pladerens tager det væsentlige og hvis det er i grove tilfælde så skal der et par omgange til men støjen formindskes hver gang.

Hvis pladen er meget slidt hjælper det ikke ret meget.

I tilfælde med en gammel samling med Dansk film musik bla. Odds 777 med Liva Vell. 5 gange med AM pladerens da der ikke var en inderpose til pladen.

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 207
Sendt: 10 November 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hvad er det en pladespiller og pu?

Ved du om den er indstillet nogenlunde korrekt? Nåletryk, sporing, anti-skating mm.

Vær iøvrigt også opmærksom på statisk elektricitet. Især på kunstige tæppetyper som polypropylen, kan man opsamle statisk elektricitet, som kan overføres til pladen...



Pladespilleren er en Project RPM 9.1 og pickuppen er en Ortofon 2M Black.

Den skulle meget gerne være indstillet korrekt da det er gjort hos forhandleren jeg købte den hos (Audiovision i Skive)
Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 10 November 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

jamen så må vi formode den er sat rígtigt op...

så umiddelbart tror jeg en pladevaskemaskine vil kunne hjælpe, da der formodentlig er tale om enten statisk elektricitet, støv og/eller "støbevoks"

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 10 November 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Som finlytteren så rigtigt skriver, tror jeg også en pladevaskemaskine vil hjælpe dig, en manuel en af slagsen, som f.eks.
Knosti koster ikke en herregård, og så ingen klude på pladerne

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
jewer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 10 November 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hvad med en antistatpistol i første omgang? Er det ikke værd at prøve af før man går ud og investerer i en pladevaskemaskine?

__________________
vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
Til top Vis jewer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jewer
 
jewer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 10 November 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

F. eks. sådan en fætter her: www.svalander.se/shoppen/?l=info&pid=7041

__________________
vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
Til top Vis jewer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jewer
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 11 November 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

En antistat pistol og en masse grønne planter vil gøre underværker. Lav luftfugtighed giver meget statisk elektrisitet. Når du tager lp'en ud af coveret oplader du pladen. Og når den snurre lystigt rundt, vil den også bliver ladt op. Du skal have en luftfugtighed på 50%, så forsvinder problemet som regel.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 11 November 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Thorens som knitrer hvis den ikke er stelforbundet til forstærker
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 207
Sendt: 11 November 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hvis der pludselig er voldsom støj og knitren kan det være fejlsporing. Een gang - og det vil have ødelagt pladen. Den vil herefter støje hver gang du kommer forbi det stykke.

Tjek om nåletrykket er korrekt. Eventuelt kan din pickup være slidt/defekt.



Er pladen ødelagt selvom den så bliver indstillet korrekt ???
Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 19 November 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

ISÆR nye presninger er plaget af knitren og knas samt helt vilde skævheder og buler.
Jeg vil tro at dette gælder 98% af de nye presninger.
Pladepresserierne er inkompetente i helt enorm grad.
Kvalitetskontrol er åbenbart en lille ø lidt vest for New Zealand...!


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 19 November 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Så må jeg ha været heldig med at få de sidste 2%
Hvad der derimod gir knitren er hvis man lader pladen ligge på pladespilleren uden låg.
Og hvis pladen spilles inden grundig rensning kan der komme knitren der ikke lader sig fjerne igen,så efter afspilning så er det bare tilbage i pladecover igen.
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1346
Sendt: 19 November 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det har altid været problematisk at købe vinyl.

Får man en god presning eller ej?

Det var en af grundene til, at jeg købte min sidste lp i slutfirserne.

Det var dejligt at slippe for knitren og knas.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 19 November 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg gik også over til de fantastiske cd'er i slutfirserne og til til flackfiler og dac i nullerne,men nu er det lp'er igen.
Jeg ved ikke helt hvorfor, men der er nu noget særligt over de sorte plader
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2465
Sendt: 19 November 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig min gammel Rega Planar 3 med HH Mørch UP4 arm (med push pull) og B&O MMC1 pickup, men bruger det ikke mere, men mindes da at en LP lød godt. KNAS var der altid, mere eller mindre, plus jeg ville stå over for en stor udgift til ny pickup og en kvalitets RIAA. ++ hvem glemmer de problemer man havde med at undgå tilbagekobling, ja jeg brugte sandkasser og alt muligt andet.

Længe leve RIAA, Pladespiller og Pickup, der er bare helt nye tider på vej.


__________________
vh Hans Lund
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
midget
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 19 November 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Har også døjet med statisk elektricitet på mine vinylplader (formodentlig for tørt indeklima), men har lige købt en antistat pistol over nettet (48 £).

Den virker ! Mit problem var, at jo mere jeg spillede, jo mere knitren kom der. Det opbygges åbenbart.

Nu er det væk, så der er kun hørbare ridser tilbage

Til top Vis midget's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af midget
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 19 November 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Ja, der noget særligt over de sorte skiver. Men det der med støj på dem, skyldes jo også, at forholdet mellem vinyl og alle de tilsætnings stoffer, som kommer i. Jeg har et par plader, nogle direkte skåret, som er i helt ren vinyl. Det er de 200 grams lp'er også. Men man kan se igennem dem, ved at holde dem op mod en lampe.

 Denne helt rene vinyl har stort set ingen overfladestøj. Men hvis jeg tager en lp fra 78' med Linda Ronstadt, er der en del overflade støj på, fordi det ikke er ren vinyl, men en del blandings produkter. Sebastian's Stjerne til Støv fra 80'erne har også en del overflade støj pga dette.

Så når pladen et presset af helt ren vinyl, er der ingen overflade støj på, når de er nye i hvertfald.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes