Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steppat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 13 November 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Så er tiden kommet til at jeg går og overvejer om der skal kobles en sub på mit setup som består af Nad M3 og et sæt Dali
Helicon 400LE.

Vil jeg få mere ud af setup'et ved at købe en god sub f.eks. Helicon S600 mk2? Har nemlig ingen ide om hvorvidt eller hvor
meget det vil løfte musikken som helhed - input modtages
Til top Vis Steppat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steppat
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 13 November 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Det kommer nok lidt an på hvilken slags musik du foretrækker - men generelt set er det næppe en bagdel at overlade sub-bassen til dertil beregnede tingester.

Nok går de Helicon's pænt dybt, men direkte kældertung bas får man ikke ud a 2 6.5" enheder .



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 13 November 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Mit input må være, at hvis du får subs i dit setup, så hænger du på dem. Du vil ikke undvære dem igen, idet de tilføjer noget afgørende til helheden. Så du skal tænke dig godt om inden du slår til.

Jeg ville gerne være fri for mine, men det vil være at amputere det hele at fjerne dem. Jeg bruger til musik og film.

 



__________________
Quad 2905
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1346
Sendt: 13 November 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Du får mere og dybere bas og du kan "justere" basniveauet i forhold til resten af niveauet.

Men du får problemer med at få bassen til at "hænge sammen", den vil miste præcision og blive mere "udflydende", og det kan
være vanskeligere at høre hvilke instrumenter der frembringer bassen.

Hvis du kun er interesseret i "bum-bum" og imponatoreffekt, så er det sikkert en udmærket investering.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 13 November 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

kan kun sige at jeg er glad for at have en sub i mit setup, det giver lige det sidste punch i musikken, men som også jan_stevns er inde på, så afhænger det af hvilken type musik du er til, så et fingerpeg herom ville være godt?

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 13 November 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
..snip....    Men du får problemer med at få bassen til at "hænge sammen", den vil miste præcision og blive mere "udflydende", og det kan være vanskeligere at høre hvilke instrumenter der frembringer bassen.

Det du skriver her, er bestemt ikke min erfaring -  det er da kun hvis tingene ikke er "passet sammen", eller spiller i et dårligt rum, præcisionen går fløjten, og det kan risikere at blive udflydende (det sidste typisk hvis man får anslået rum-ressonanser)

Da de fleste instrumenter ikke kendes på deres grundtoner, men antallet og sammenhængen af deres overtoner, vil jeg sige, det er meget forkert det du skriver.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1346
Sendt: 13 November 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Boman skrev:
..snip....    Men du får problemer med at få bassen til at "hænge sammen", den vil
miste præcision og blive mere "udflydende", og det kan være vanskeligere at høre hvilke instrumenter der frembringer
bassen.


Det du skriver her, er bestemt ikke min erfaring -  det er da kun hvis tingene ikke er "passet sammen", eller spiller i et
dårligt rum, præcisionen går fløjten, og det kan risikere at blive udflydende (det sidste typisk hvis man får anslået rum-
ressonanser)


Da de fleste instrumenter ikke kendes på deres grundtoner, men antallet og sammenhængen af deres overtoner, vil jeg
sige, det er meget forkert det du skriver.



Det er ikke forkert, det jeg skriver.

Det er umuligt at få bassen til at "hænge sammen" i tidsdomænet, ved brug af subwoofer på almindelig vis, men selvfølgelig
kan det gå mere eller mindre godt, afhængig af rum og højttalerplacering.

De færreste har hørt et højttalersystem hvor bassen både er dyb og passer i niveau og i tidsdomænet, så de er slet ikke klar
over hvor præcis en bas kan/skal være.

Hvis du læser min artikel om tidsforvrængning, kan det være at du bliver klar over problematikken.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 13 November 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
jan_stevns skrev:

Boman skrev:
..snip....    Men du får problemer med at få bassen til at "hænge sammen", den vil
miste præcision og blive mere "udflydende", og det kan være vanskeligere at høre hvilke instrumenter der frembringer
bassen.


Det du skriver her, er bestemt ikke min erfaring -  det er da kun hvis tingene ikke er "passet sammen", eller spiller i et
dårligt rum, præcisionen går fløjten, og det kan risikere at blive udflydende (det sidste typisk hvis man får anslået rum-
ressonanser)


Da de fleste instrumenter ikke kendes på deres grundtoner, men antallet og sammenhængen af deres overtoner, vil jeg
sige, det er meget forkert det du skriver.



Det er ikke forkert, det jeg skriver.

Det er umuligt at få bassen til at "hænge sammen" i tidsdomænet, ved brug af subwoofer på almindelig vis, men selvfølgelig
kan det gå mere eller mindre godt, afhængig af rum og højttalerplacering.

De færreste har hørt et højttalersystem hvor bassen både er dyb og passer i niveau og i tidsdomænet, så de er slet ikke klar
over hvor præcis en bas kan/skal være.

Hvis du læser min artikel om tidsforvrængning, kan det være at du bliver klar over problematikken.

Jeg har læst den artikel - og finder den rigtig god på mange steder.

Når det så er sagt, kan den efter min mening vist også hurtigt blive brugt som baggrund for en noget snobbet attiitude.   "Alt det i har, er noget møg, og ikke egnet til at høre musik på!"

Et sted i artiklen er skrevet :

"Jeg vil vove den påstand, at normale højttalere er ude af stand til at gengive en violin på tilfredsstillende måde. Alle de lækre lyde/detaljer bliver tidsforvrænget bort."

Uanset den påstand, er det besynderligt, så mange musikere, der kan genkende et instrument fra et andet.

Vi havde i studierne violinister, der kom under afspilningen af masteren og bandede over de havde taget den forkerte violin,  det modsiger nok den der sætning  ?

De - om nogen - er i stand til at bruge deres ører.

Hvis man tager udgangspunkt i det faktum, at de fleste , desværre ikke har oplevet musik "in natura", ensige nogen ide om hvordan den optagelse de lytter til er lavet,  så nyder man jo alligevel sin musik på glimrende vis.

Lidt ligesom Bien - der qua beregner ikke burde kunne flyve,  den ved det bare ikke, så den flyver lystigt videre.

Der er ikke mange der aner hvilke løbetidsforskelle, der hurtigt kan opstå under produktionen af musikken - så jeg kan ikke helt se grundlagt for noget af den øffen der kommer frem.

Selvklart er det en rigtig god ting, at signalkæden er så god som muligt, og derfor bidrager minimalt til at mudre tingene til.  Nok også en af grundene til diverse højttalerfabrikanter begyndte seriøst at tænke i faselineære højttalere. 

men -  implementerer man en sub (eller 2) i sit anlæg,  behøver man ikke frygte, man ikke kan nyde musikken mere, vel ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 13 November 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Tidsforsinkelsen kommer du ok om ved, hvis afstanden fra lyttepositionen til subbens enheder er samme som til ht'ernes enheder.

Så er det bare om at få indtillet fasen og volumen rigtigt på sub'en. Crossover skal gerne sættes så lavt, at det passer med, hvor ht'erne begynder at rulle af (vil gætte på omkring 50 Hz i dit tilfælde - alt efter rummet).

Alternativet til en sub er jo at skifte til en ht med mere membranareal og dybere bas. Et bud på en ht, som ikke behøves en sub, kunne være disse Mahler fra KSB (ned til 22 Hz!)

31k

18k

Smuk højttaler der spiller fortryllende...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 870
Sendt: 13 November 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Tvivler på en Nad M3 kan håndtere de htér.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 13 November 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Overvej 2 subs, hvis de udelukkende skal bruges til musik.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 14 November 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Subs kan gøre to ting; de kan få dybe frekvenser med, og aflaste hovedhøjtalerne. Til mange former for musik er disse fordele imidlertid til at overskue. Meget musik indeholder simpelthen meget lidt i dybbassen, så på det område kan en subs nytteværdi være begrænset. Aflastningen af hovedhøjtalerne kan være nyttig, men det afhænger meget af, hvor højt man spiller.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Steppat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 14 November 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Tak for alle input'sne

Da jeg bor i etageejendom er det begrænset hvor højt jeg kan spille uden at genere naboerne (især underboen )

Jeg hører meget forskelligt, men for at afgrænse det lidt så hører jeg for det meste pop/rock i alle genre. Nyder også live-
optagelser fra dvd'en. Har endnu ikke fået investeret i en blu-ray afspiller

Tror bare jeg nøjes med de to højtalere

Old-School - har set dit setup og det er imponerende...
Til top Vis Steppat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steppat
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 14 November 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Steppat skrev:

Tror bare jeg nøjes med de to højtalere  
 

Det tror jeg også passer underboen godt! Især de dybe toner har det med at genere naboer, under- og overboer...

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 15 November 2011 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Tjah, finlytteren har ret. Dybe, og især meget dybe toner, har en tendens til at sprede sig i bygninger, til tider på en meget uforudsigelig måde.

Til alm. pop/rock mener jeg sagtens, at man kan leve uden en sub. Visse typer film og musik kan have gavn af subben, men ellers...

Steppat, jeg har prøvet at tjekke markedet for gode koncerter på Blu-Ray. Desværre er der indtil videre et meget begrænset udbud, og det som findes, er desværre ofte noget (indsæt selv negativt ord).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes