Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Test CD ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Heps skulle lige høre om hvilken cd i stopper i maskinen når man har købt nye kabler , højtt, forstærker osv osv altså en form for cd nr 1 personlige vælger jeg næsten altid disse to når der skal lyttes efter Dire Straits Brothers in Arms (sacd) og Niels Lofgren Live fordi de er godt indspilet

VH T

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Den første "Sange fra 1. sal". De forskelleige numre og sangere gør, at man kommer vidt omkring i frekvensområdet - og så er der jo dejlig musik.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 November 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Alt udstyr kan vurderes udfra hvor godt det spiller "Stairway to heaven"
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
Alt udstyr kan vurderes udfra hvor godt det spiller "Stairway to heaven"

He he klasse nr

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 November 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg hører altid de albums jeg kender bedst og hører mest. Hvis jeg ikke bryder ming om en evt. forandring i lyden skifter jeg tilbage og prøver måske med noget andet.

Dem jeg dog oftest bruger til at teste er:

Nick Drake - Five leaves left & Pink Moon

Mogwai - Young team

Godspees you black emperor - Lift Yr. Skinny Fists Like Antennas to Heaven!

PJ Harvey - Stories from the city, stories from the sea

Led Zeppelin - I, II & III

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Nils Lofgreen "Acoustic Live", hvis alt er i orden, er perspektivet kæmpestort, og hans stemme er IKKE nasal.
Patricia Barber "Nightclub", der er afgrundsdyb bas, og et kæmpe attack på hendes piano.
AC/DC "High Voltage", vildt fyldig lyd der bare rykker,

og nu må i ikke grine,

Alberte "Tju Bang Chokolademand" de tre første numre.........

prime
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 November 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Bruger tit CD'en fra Klubben: The Dali CD vol.2, den rummer rigtig gode optagelser hvis man skal

klarlægge de forskellige hifi-parametre. (Dynamik, detaljer m.m).

En anden yndet skive er Supertramps Brother where you bound. Ellers div. numre fra det

hedgangne High-Fidelity´s test CD'er.

Til top Vis prime's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prime

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 November 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Boydk:

Alberte er sgu ret fantastisk!

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2011 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

hej jeg bruger tit crashtest dummies god shuffled his feet der er super mange fede numre til at teste med ellers er sting tensummuner's tales altid et hit eller som nogle var inde på så er dali's cd også god ellers er brett dennen også god super fed stemme
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej Hilowfi!

Husk at lytte til musik... ikke teknik! Hvis din ynglingsmusik lyder godt, så er det godt!

Køb ikke udstyr efter et par "reference"-skiver, der er super indspillet. Hvad hjælper det at skifte udstyr, hvis det kun lyder godt sammen med et par få skiver? Et anlæg skal lyde godt med al den musik man har!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel , jamme du har da naturligvis ret, at hvis man kan lide musikken er dette da alfa omega, men men hvem kender ikke til at komme hjem med en ny maskine eller kabler ( det gør jeg ihvertfald det kribler i finger og øre ) det tror jeg de fleste hifi freaks gør og sætter den eller de par skiver man ved er godt indspilet og bare lyder det extra godt , og om man lige kan høre den extra finesse eller slag/lyd i den musik man kender , personligt glæder jeg mig altid til at prøve et nyt kabel fx og så var det jo bare sjovt at høre andre om de også haved det lige som mig have et sæt cd´r som de satte på efter et ny/brugt køb

her er lige et par mere som jeg syndes lyder super " Kim Larsen det var en torsdag aften live" " Shinedown med nr. " Simple Man"

Go lyd til folket VH T

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 16 November 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Gider ikke specifikke numre mere. Hvis man får lyst til at høre mere og mere, og finder alle mulige numre frem fordi man liiige skal høre ..., er det blevet bedre med hvad man nu end tester. Lad være med at sidde og pille i detaljer i musikken, men lad dig rive med.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil have noget rigtig 'hifi-musik' der kan bruges til at blære sig med anlægget skulle du skaffe noget med Trentemøller. Det er ren lyd, transienter, detaljer og basgymnastik der vil noget. Jeg vil ikke kalde det nogen nydelse, men blæret det lyder det!

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Sendt: 17 November 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Bruger normalt kun naturligt optaget musik og helst kun to mikrofons optagelser, det vil sige kun klassisk musik og med særlig vægt på kor og orgel, men man kan rundt omkring være heldig at finde noget andet som eksempelvis dette nummer New Second Line som kan downloades her:New second line

Det skal meget gerne lyde hen af det man kan opleve på gader og stræder rundt omkring, gør det ikke det er det for fordi anlægget ikke kan gengive musikinstrumenter men kun kan gengive producerede plader med manipulerede instrumenter (gælder stort set alle plader som er nævnt i denne tråd mere eller mindre) plader som som er tilpasset af en producer med diverse sminke effekter og komprimering osv så det lyder godt på det gennemsnitlige hi-fi anlæg, det som folk af en eller anden mærkelig grund kalde en god optagelse.

På et anlæg som kan gengiver instrumenter korrekt bør det lyde som det det er, det svinger typisk fra noget kan afspilles nogenlunde fornuftigt uden at brække sig til noget oppumpet sminket l**t hvor man hurtigt må finde toilettet, jo mere "hi-fi optagelse der er tale om" jo være er det som regel, der skal jo være rigtig mange detaljeer, og rigtg læækker lyd, og feeed bas, og så må det endelig ikke gå for stærkt så man gå klip af de lækre detaljer som hænger der i luften.

Dali CD'en er et glimrende eksempel på en rigtig omgang hi-fi shiit som vil lyde stort set ens fra anlæg til anlæg og som regel "imponerende" på det gennemsnitlige anlæg, og det er vil også det der er meningen.
Lidt ligesom Mac Donald det smager nogenlunde, og ens overalt, det er bare ikke af bøf det smager.

Ps. Man kan også finde rock der er naturligt optaget, men så skal man som regel langt tilbage tidsmæssigt, eller man skal finde nogle bands som ikke har haft råd til en producer, inden for punk har jeg fundet nogle enkelte gode "garage" ting.
http://www.wolfgangsvault.com/ og http://www.archive.org/ kan man være heldig at finde musik som lyder naturligt.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

hej til alle det handler ikke om at blære sig med sit anlæg blot hvad man syndes lyder godt på sine højttaler og det kunne så være lidt inspiration til os alle

VH T

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Min forståelse for det menneskelige øre er at det gennem millioner år er forfinet til at høre/fortolke den menneskelige
stemme !

Alt det med at lytte til 20 -100 hz (low)eller de 19000 hz (high) og så skulle kunne teste hvad der er bedst er noget sludder
Prøv at lytte til mennesker stemmer .....Hvis du ikke kan teste forskel via dit anlæg er det altså ikke så vigtig om det er det
ene eller det andet kabel mm.
Ok hvis en Triangel ikke står klar og det er umulig, at høre anslaget kan det være optagelsen, som ikke er optimal, men det
kunne jo også være et led i afspilling kæden som driller men kan dit nuværende anlæg afspille en Triangel uden problemer
tror jeg at du ikke behøver at tænke på Anlæg, men find nydelsen i musikker.

De ca 20 - 100 hz Low kan være svær at høre og kan være "svampet" Men det kan jo været rummet du er i eller bare
optagelsen Men hvis lyden er ok nu find nydelsen i musik

Hvad hjælper det med 3 cd som lyttes til med et 30000.- anlæg.....Så må det jo være anlæge,t som er vigtigst
Altså hvad er vigtigst midlet eller målet

Bare tanker en lørdag morgen
JAN
Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 November 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Hilowfi!

Husk at lytte til musik... ikke teknik! Hvis din ynglingsmusik lyder godt, så er det godt!

Køb ikke udstyr efter et par "reference"-skiver, der er super indspillet. Hvad hjælper det at skifte udstyr, hvis det kun lyder godt sammen med et par få skiver? Et anlæg skal lyde godt med al den musik man har!

HELT ENIG! der er alt for meget fokus på enkeltheder fremfor heldheden (musikken).

Beste reference er og bliver LIVE koncerter og så hjem og tjek om der kommer musik ud af spillekassen!

Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Sendt: 19 November 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:

hej til alle det handler ikke om at blære sig med sit anlæg blot hvad man syndes lyder godt på sine højttaler og det kunne så være lidt inspiration til os alle

VH T

Jeg forstår dit indledende spørgsmål som hvilken musik man bruger når nye mulige eller allerede anskaffede investeringer skal vurderes, det er det jeg prøver at svarer på og forsøge at at begrunde. men jeg her jeg åbenbart misforstået et eller andet.

Muligvis jeg har en anden indgangsvinkel til hi-fi end dig, jeg er interesseret i at gengivelsen har høj troværdighed overfor de optagende instrumenter fremfor at det lyder "fedt" hvad det så end er.

Jeg må indrømme at jeg faktisk synes den levende live musik lyder rigtig godt og fedt om du vel, og det er mit mål at opnår en gengivelse som ligne dette.

Er instrument manipulationen udelukkende lavet med det formål at det umiddelbart skal lyde "fedt" på det gennemsnitlige stereoanlæg, og ikke har et kunstnerisk formål, ja så lyder det altså hverken særlig godt eller troværdigt i mine øre. Og hvis den type manipulerede plader bruges til evaluering så kommer man aldrig ud af stedet og nærmer sig det som hi-fi faktisk drejer sig om. Men man kan da side og lytte om der kommet lidt mere kunstigt rum/luft eller der ikke er osv. skide interessant.

Men den holdning jeg har er der tilsyneladende ikke plads til her på forumet uden at man straks skal kaldes en blærerøv. I stedet for denne udmelding synes jeg det havde været mere pasende at du havde argumenteret imod indholdet i mit indlæg i stedet for. Men det er åbenbart langt nemmere bare at skrive blærerøv

Ps. Og da du lige pludselig skriver sådan noget pis lige under mit indlæg efter at tråden har været død i lang tid så kan jeg ikke udlægge det anderledes end at det er mig du sigter til.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Musik som jeg kender til bunds og som jeg oftest bruger ved nyindkøb er:

Harman/Kardon - A Musical Experience

Onkyo - 1992 test cd'en

Jens Jefsen - Kiss my Jazz

Ed thigpen - It's entertaintment

Organic paste - 10 woman & Cops og Fruittdrop junkie ( 2 numre) Stort set uden komprimering

Orgel - Mussorgsky - Pictures at an Exhibition ( Dorian)

Jyske Ungdoms kor - Lyse nætter (2 mics)

Og så lidt klaver musik og slagtøjs musik

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 19 November 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:

HELT ENIG! der er alt for meget fokus på enkeltheder fremfor heldheden (musikken).

Beste reference er og bliver LIVE koncerter og så hjem og tjek om der kommer musik ud af spillekassen!

Klassiske live koncerter ja, men også den mere moderne musik? Sjældent ville jeg sige.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes