Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega P7 hvilken pick up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 November 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er tæt på at købe en Rega P7 pladespiller. Som udgangspunkt  er jeg ikke meget for at betale flere tusinde kroner for en pick up - men er det muligt at få en god pick up til fornuftig penge til denne pladespiller.

Jeg ligger inde med en Audio Techinica AT ML440 - men er den en god følgesvend til P7'eren. Jeg har også overvejet at forsøge med den meget omtalte Shure M97XE.....

Gode råd modtages gerne.

Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 November 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har en P5, har brugt exact længe men har opgraderet til en Ortofon M2 black. Jeg synes den er meget god..:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Din P7 er jo en top pladespiller, der fortjener en god pickup.

Selv om de nævnte AT og Shure da er OK, så er de ikke helt i samme klasse som resten. Ingen kæde er stærkere end det svageste led og din pladespiller kan sagtens bære en god MC pickup i den bedre (og noget dyrere) klasse. Hvilken RIAA/MC forstærker har du?

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har et rørforstærker sæt. Effekten er en corft 5series og forforstærkeren en epoch elite. Mig bekendt kan man ikke switche til mc? Men jeg er ikke
sikker.

Dvs. der er intet alternativt, til en +2000 kr Pick up hvis pladespilleren skal yde optimalt?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 17 November 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Har sendt dig en PM! ... der er alternativer.

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Problemet er bare at jeg ikke bliver specielt meget klogere af en liste på 30-50 Pick up'er jeg ikke ved noget om.
Jeg er godt klar over der findes alternativer - men jeg aner jo ikke hvordan de er sammenlignelige med de 2 Pick upper jeg selv nævner.
Jeg har brug for at vide alternativer i en overkommelig prisklasser, som evt ville komplimentere P7'eren godt.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 November 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Din Croft kan helt sikkert ikke køre MC, (Glen Croft er kendt for at bruge Decca udelukkende) så jeg ville glemme alt om dette og satse på MM. der findes mange gode løsninger som er billig i drift (billig ny nål kan påsættes) og efter min mening har mange MM en mere homogen og dynamisk neutral lyd end de ofte super åbne lidt basfyldige med tynd spinkel øvre mellemtone/diskant MC typer der kan være trættende i længden (ved godt det er en smags sag og mange er uenig med mig), den nemmeste og måske en af de bedste vil være en Exact eller ElysII (på budget) - Alternativt kunne du prøve en Fono riaa for at se om den kan være med din rørting, en Fono passer meget fint til Rega's egne pu. (indlysende).

Skal det være meget billigt så en Bias eller en Audio Technica AT95, jeg tror sidstnævnte passer så du ikke behøver spacers under tonearmen. (Meeen jeg ville i givet fald overveje en RP3 istedet med en bedre pu)

Interessant med en sammenligning med den nye RP6 imod en P7

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ja, eller Goldring's MM pick upper. Ganske gode.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 November 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Bestemt, jeg skulle måske nævne at jeg har en RP3 og har været på adskillige MC inkl Dynavector, Audio Technica, Denon, Linn osv. - bestemt gode løsninger på dyre grammofonværker (linn, Pink osv..) men ingen af disse kombinationer giver det som jeg syntes er Rega's stærke side (bruger Exact på RP3) desuagtet at mine tidligere kombinationer kunne noget andet" så savner jeg dem egentlig ikke.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 17 November 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Er absolut uenig mht. til "tynd og spinkel lyd" fra MC pickupper. Med korrekt tilpasning er der masser af fylde og bund. Men det er samtidig korrekt at flere gode MM typer - f.eks. Ortofon 2M black eller Goldring - kan give et fremragende resultat.

Din Croft skal have en MM/MI eller alternativt en MC med en trafo (head amp). Sidste løsning bliver bestemt ikke billigere. Men der findes flere absolut gedigne high output MC typer, som vil kunne løfte den opgave.

Nej det er ikke nemt at vælge, når man ikke ved noget om det. Selv om ved noget er det svært at vælge. Pickupper lyder lige så forskelligt som højttalere. Jeg ville ALDRIG kunne leve med bare een pickup og har derfor også en pæn samling - MM, MI og primært MC, som alle spiller fremragende på hver sin måde.

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke fordi det skal være meget billigt (det er selvfølglig forskelligt hvad billigt er). Men jeg har det godt med at det ikke koster meget mere end 1000-1500 kr at skifte pick up - og derfor var mit udgangspunkt også at finde ud af om den Audio Technica jeg har, ville fungere fint med P7'eren.
Jeg har ikke nogen interesse i at jagte den bedste pick up, eller prøve en masse pick up'er af - her vil jeg hellere bruge mine penge på nye lp'er.
Så kan det måske godt virke pardoksalt at købe en P7, som er en relativ dyr pladespiller, men jeg har i de sidste 20 års tid, som vinylelsker og samler, haft 3 Rega P3'er og længe drømt om at have en lidt "federe pladespiller.

Jeg er først og fremmest musikelsker, fremfor hifi-nørd (audiofil om man vil) - og vil bare have et ok set-up til mine lp'er. Jeg hører ikke andet og har altid købt lp'er - men interesserer mig ikke for at have det bedste af det bedste. Jeg forventer at jeg har mit nuværende anlæg (fraset højtalere) de næste mange mange år. Jeg skifter typisk pick up hvert 2-3 år.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 17 November 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

OK - du kan da fint køre videre med din AT eller den nævnte Shure ... hvis det "bare" skal kunne spille musik. En Ferrari kan sikkert også køre med de billigste vulkaniserede dæk. Men resultatet bliver derefter.

Uanset hvilken pickup du monterer, har du en god pladespiller. Din RIAA er også helt fin, men igen "Ingen kæde er stærkere end det svageste led".

Umiddelbart forstår jeg nu dit spørgsmål, som om, du bare vil bekræftes i, at dit valg er godt nok? Jo - det er "godt nok" ... men hifi er et spørgsmål om optimering og kunsten at få tingene - signalkilder, elektronik, højttalere og ikke mindst rummet - til at spille optimalt sammen. Det opnår man ikke, ved at gå på kompromis og vælge noget der "bare" skal virke. Nå du nu har prioriteret dine plader så højt og kun har denne signalkilde, synes jeg det er synd at du snyder dig selv. Om ikke andet burde du måske lægge et øre eller to til nogle bedre pickupper, så du reelt kan høre hvad du går glip af.

Erkender at nogen nok vil være uenige. Men mere end 40 år med pladespillere, har lært mig at det bestemt IKKE er pickuppen (eller højttalerne) der skal spares på!

Men med hensyn til at købe en masse musik, kan jeg bestemt ikke være uenig!

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det der med det svageste led. Men for mig handler det om prioriteter. Hvis penge ikke var et issue så kunne jeg godt prøve alle mulige
ting af, men med 3 unger med institutionspladser, nyt hus osv går den ikke.
Omvendt tøver jeg ikke med at købe det rigtige press af en given lp til 1000 kroner. Men igen, det er prioriteter.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 17 November 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

janils.

Det er gyldne ord, spar aldrig på PU'en. Min egen Linn Asaka kostede næsten lige så meget som mit værk og arm tilsammen, og det fungerer fint.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 17 November 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg havde 3 dejlige unger, ville jeg afgjort også vægte dem højere end en pickup!

Men har du tænkt på om den 1.000 kroners presning måske bliver beskadiget af din pickup. Eller om du måske kun får den kvalitet ud, som vi andre får fra en helt alm. presning?

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 November 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke helt enig

Bare fordi en pickup er dyr er den ikke nødvendigvis ideel til en P7 og ejerens ønsker

Tingene skal hænge sammen og jeg forstår ønsket om en fed" P7

Prøv den med en Elys2 hvis muligt, helst en Exact, køber du nyt og er heldig forhandleren har dette på demo så spørg om du ikke kan få en hjemmesession

Der er ikke meget der kommer nær en P7/Exact, det er en fremragende kombination hvor du glemmer teknikken og lytter til indspilningen (i store træk, ved godt der findes bedre/anderledes)

Igen vil jeg pointere der er ingen grund til at anskaffe en P7 med en 200 kr pu fordi P7 bliver kun billigere fremover grundet nye modeller, så hellere sætte en Elys på din P3 og vente (bare min mening) Jeg tvivler på Shure/AT 440 vil være ideelle i en P7

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 November 2011 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Er absolut uenig mht. til "tynd og spinkel lyd" fra MC pickupper. Med korrekt tilpasning er der masser af fylde og bund. Men det er samtidig korrekt at flere gode MM typer - f.eks. Ortofon 2M black eller Goldring - kan give et fremragende resultat.

Din Croft skal have en MM/MI eller alternativt en MC med en trafo (head amp). Sidste løsning bliver bestemt ikke billigere. Men der findes flere absolut gedigne high output MC typer, som vil kunne løfte den opgave.

Nej det er ikke nemt at vælge, når man ikke ved noget om det. Selv om ved noget er det svært at vælge. Pickupper lyder lige så forskelligt som højttalere. Jeg ville ALDRIG kunne leve med bare een pickup og har derfor også en pæn samling - MM, MI og primært MC, som alle spiller fremragende på hver sin måde.
Af de pick upper jeg har haft som MC pick up i gennem tiden, har jeg ikke været ude for nogen spinkel lyd/klang. Har altid haft god krop (p u'en altså), varme og fin dynamik med disse.

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 18 November 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender en Benz Micro Ebony H på en modificeret Rega P5 med samme arm som på din P7, og en sådan er til salg her på site'et for 5500. Et rent røverkøb. Den håber jeg, at du har råd til. Mine varmeste anbefalinger.

Med venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det er ligesom om folk ikke læser hvad det er jeg efterspørger? Jeg efterspørger jo netop ikke en Pick up til 5500....

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 November 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej Clauskri

Jo din Audio technica fungerer udmærket på en P7, det gør de fleste pick upper. Det er bare sådan, i et Hi Fi Forum, at folk
læser dit spørgsmål som om du søger en anbefaling der skal passe til en P7`s performance eller være bedre end det du har
som udgangspunkt og det kan man vel ikke fortænke dem i, når du nu spørger et sted som her. Men altså jo, din Audio
Technica vil fungere på en P7.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum