Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 05:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD3560 opgradering/tweaks. ny tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 06 April 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der skal til af tiltag for at gøre Denon DCD3560 tidssvarende rent lydmæssigt?

Først skal man anskaffe sig en service manual fra Hi-fiklubben, ikke bare en instruktions vejledning, som normalt medfølger, men en SERVICE MANUAL, denne kan findes flere steder på internettet.

Her skal man se på den skematiske tegning over Audio delen.

I maskinen er dette det nederste print, den er opbygget i to etager, en til digital signal behandling og styring mm. det er det øverste "dæk" og så er der et print med digital filter, DAC, I/V konvertering og analogdel, dette er det nederste "dæk" de to print "dæk" er adskilt af en kraftig kobberplade, så de er elektrisk afskærmet fra hinanden ( ganske fornemt! )

Man afmontere forsigtigt det øverste print, ved at løsne nogle skruer i siderne, der holder dette på plads.Der efter løsnes og fjernes den kobber plade der sidder og afskærmer imellem de to print "etager" ( "dæk")

Både print og kobber plader sidder monteret med 8 stk. små kobber ( stjerne) skruer, nemt og lige til at gå til, der skal dog lige afmonteres nogle flad kabler her og der, dette er relativt nemt, da de alle er monteret i sokler/ kontakter, (husk at afmærk tydeligt hvad der går til hvad) så er der fri tilgang.

Nemmest og nok reelt nødvendigt er at ligeledes, forsigtig afmontere det nederste audio print, ( dette sidder også med 8 små kobber stjerne skruer. ) her skal man dog lige også fjerne de skruer der holder phono & XLR bøsningerne fast på bag pladen, herefter kan printet løftes op, og man kan arbejde med det.

Skal det helt ud? Så skal der også her afmonteres nogle kabler, disse sidder ligeledes i nogle sokler / kontakter så de er relativ nemme at løsne, igen vær omhyggelig med hvad der går til hvad og ikke at beskadige stikkene eller ”soklerne”.

Man kan nu lodde kondensatorerne & div. IC`r. man skal have ud, ud fra bagsiden.

Her tilrådes at man anskaffer en speciel loddekolbe spids, der er beregnet til dette, ( ud lodning af IC`r ) denne er forsynet med en stor flad/ kvadratisk klump forenden så man kan varme alle ben på IC`n på samme tid.

Samt man skal have en, ikke over 25 W. loddekolbe med en meget fin spids.En tin suger.En fin næbbet pincet og måske en fin bidetang, og lidt WBT. sølv loddetin.

Så er man klar.

Man skal og først og fremmest gå ind og bypase et Høj Pas Filter i udgangene.

Dette består af nogle kondensatorer.

Der er en gruppe store elektrolytter og en mindre "bypas" poly. kondensator. Disse bypas kondensatorer benævnes med : C542 & C642 på tegningen.( Elektrolyt kondensatorerne benævnes med C 538 – C 539 6 C638 – C639 )
Dette filter ( kondensatorer ) er der ingen reel grund til, og det gør desværre mere skade end gavn for lyden, da selve det færdig behandlede audio signal skal lige her igennem, endda gennem de fæle elektrolyt kondensatorer på hele 470 uF.

Den lille bypas kondensator på 0,01uF. skulle kompensere lidt for dette, men det er alligevel noget snavs og ren gift for den gode lyd, så væk med det!

Det man gør, er at man blot lodder et lille stykke 0,5 - 0,75 mm. solidcore kabel hen over benene på de midterste bypas kondensatorer, på bagsiden af printet ( C542 i den ene side og C642 i den anden) og det er det! så er hele det kredsløb bypased og ude af ”spillet”

Det er et indgreb der virkelig! kan høres positiv virkning af!

Vær dog her efter opmærksom på at der kan slippe lidt DC. med ud når man tænder og slukker maskinen, dette kan give smæld i højtalerne.

Så skru godt ned først, eller hav ikke indgangs vælgeren stående på cd. når maskinen tændes eller slukkes, de fleste slukker jo alligevel ikke maskinen, da sådanne har det bedst ved at stå tændt og varme altid.

Skulle man ikke have mod på at fjerne eller bypase dette filter helt, af overnævnte grunde? ( jeg ser dog ingen praktisk grund til dette! da jeg selv aldrig har oplevet problemer eller støj som følge her af!) kan man udskifte alle kondensatorerne, med nogle bedre og mere vellydende typer, eks. Black Gate eller lignende, med samme værdi.

Jeg tilråder dog på det kraftigste af HELT! bypase filtret! da ingen lyd påvirkning, er bedre end den påvirkning selv de bedste kondensatorer giver!.

Her efter skal man skifte nogle opamps i maskinen.

Det er en god ide at når man har forsigtigt udtaget de gamle IC´r ( opamps) at først montere nogle IC. sokler i printet, og så blot isætte de nye opamps her i, det skåner printet, hvis man skulle ønske at skifte dem igen, og eksperimentere lidt med forskellige typer opamps.

For mange lodninger direkte på printet, kan beskadige banerne og så har man seriøse problemer!

IC. soklerne skal være af 8 bens typen som her under vist.


Nogle kan dog ikke lide disse sokler, og mener at de påvirker lyden negativt, dette mener jeg dog ikke selv at kunne høre.

Men skulle man alligevel mistænke dette? Så kan man, når de opamps man endelig beslutter sig for skal sidde i maskinen, er fundet, fjerne disse sokler igen og lodde opampen direkte på printet.

Personligt kan jeg som sagt ikke høre forskel og lader mine sidde! især da der nok skal eksperimenteres en del i fremtiden med forskellige typer upamps, efterhånden som jeg finde nye og spændende typer.

Først skiftes der opampene i I/V. konverteringen

Disse hedder uPC4570C. og benævnes på tegningen : IC 511 - IC 509 & IC 611 - 609.

De er dual opamps hvor kun en side anvendes.

Derfor skal de skiftes med lignende dual opamps, og her kan man anvende NE5532AP. ( det bør være AP typerne da disse er specielt til Audio brug)

Der skal altså anvendes 4 stk. NE5532AP. i I/V konverteringen.

Man skal lige være opmærksom på at ved I/V. konverteringen, og der hvor uPC4570C. sidder, er der dog ikke meget plads, så her kan det være meget svært, hvis ikke umuligt at montere IC. sokler.

Her anbefaler jeg blot at man forsigtigt lodder uPC4570C. ud og erstatter disse med NE5532AP. da andre og eventuelt endda hurtigere typer, ikke har vist at være nogen lydmæssig fordel, og derfor IKKE anbefales, især ikke AD. typerne der er FET´s.

Jeg har prøvet AD. upamps eks. AD.825 her, og dette var ikke særligt vellydende, lyden blev hård og " med en tynd grund klang.

Men NE5532AP. er en klar lydmæssig forbedring over uPC4570C. så hvorfor Denon i sin tid brugte disse her er en gåde?

Der har været eksperimenteret med NE5534AP. ( single opamps i stedet for NE5532AP. dual ) da man jo kun bruger den ene ”side” dette skulle kunne give lidt bedre lyd af en og anden grund?

Det kræver dog nogle tiltag hvad angår ben stillingen mm.

Her er hvad man gør.

Ben 1, ben 5 og ben 8 klippes af.

Ben 6 bøjes frem, så det kommer til at sidde i hul 7, ben 7 bøjes frem, så det kommer til a sidde i hul 8.

Ben 2 bøjes direkte opad, hvor du lodder et stykke ledning på, det svinges hen over ryggen på IC`en og loddes i hul 6.

Ben 3 + 4 passer hvor de sidder.

Der er således 5 ben der skal forbindes, hvoraf 2 passer, resten skal ændres.

Ombygningen kræver også lidt tilpasning af nogle modstande, nærmere bestemt 10 stk.

Disse er : R636, 637, 537, 538 der skiftes fra 10K til 6,8K.

R641, 542 skal skiftes fra 2,2K til 2,7K.

C529, 629 skal fjernes.

R563 og 662 skal ret beset være på 100 Ohm, men det kan være en ide at forsøge sig med en 150 Ohm. Kul film her i stedet.

Hvor vidt man ønsker at gå så langt som dette? eller blot nøjes med NE3352AP. der passer lige i som de er og uden at skifte andre komponenter? er jo op til den enkelte.

Det næste man skifter er opampsene i Lav Pas Filtret.

Disse er to opamps der hedder NE5532P. og er dual opamps.

Her lodder forsigtig IC 513 & IC 613 som er disse NE5532P. ud.

De erstattes med nogle SSM2139 eller Burr Browns OPA627 opamps

Der kan også skiftes opamps i Bufferen.

Disse opamps er hedder: IC512 - IC514 & IC 612 - 614 og er nogle single opamp typer = NE5534. og er samme type som NE5532P. bare single opamps, der sidder i alt 4 stk.

Her er det eneste sted jeg personligt vil anbefale, at man kan eksperimentere med andre opamps, end de der her er beskrevet og anbefalet.

Dog er de NE5534. der sidder i, ganske fornuftige og vellydende, og en del af grunden til denne maskines gode lyd.

NE5532+34 er bipolare opamps, og udmærker sig ved, at kunne levere strøm i stride strømme og så er støjen langt lavere end i FET. baserede udgaver.

Er man til den mere forward og frem i "skoene" lyd?

Eller rettere den lyd der typisk kendetegnes af mange af de nyere FET. opamp baserede maskiner, så kan netop bufferens IC512 - IC514 & IC 612 - 614 skiftes til andre typer eks. AD8065. ( single typer) eller Burr Browns OPA627. ( også single )

Grunden til jeg nævner disse to typer opamps, er at de er meget anvendte og kendte, samt at B.B.OPA627. går for at være nogle af verdens bedste opamps,.

Der findes sikkert også andre fine typer? men her må man jo så prøve sig lidt frem.

Man får nu en noget mere analytisk lyd, der er en anelse til den lyse klang balance, (lidt tynd bund og for meget top efter min mening med typer som eks. AD825.)

Jeg har ikke selv prøvet AD8065. endnu, men kun AD825. og de er lidt lyse og overanalytiske i det.

Jeg fortrækker dog klart NE5534. frem for AD825.

Hvad angår Burr Browns OPA627. som jeg også omtalte, så ved jeg ikke rigtig? da jeg heller ikke har hørt disse endnu.

Men jeg har hørt lidt delte meninger om dem, jeg har hørt at de skulle være lidt mindre "kliniske” i lyden, end AD825 og besidde en noget mere levende og varm klang, og derfor være nogle af de bedste audio opamps af de nye FET. typer.

De har nok lige det der skal til for at få lige lidt mere "hul" igennem, opløsning og tempo, som der kan matche næsten alle de nye maskiner på disse områder, dette på godt og ondt, prisen er dog lidt af den sjæl og analoge varme samt den fylde og pondus der ellers er fra NE. opampsene.

Der er jo rig mulighed i øvrigt, for at kombinere alskens typer opamps på forskellig måde i bufferen, og måske også i Lav Pas Filtret.

Dog er jeg ikke sikker på at der opnås bedre resultater med andre end SSM2139. i lav pas filtret, da disse typer opamps er jo er specielt lavet til dette job, og lige der hvor de sidder, hvilket er i lavpas filtret i en DCD-S1. (og den taler for sig selv lydmæssigt! ) dette filter er opbygget næsten exact magen til i DCD3560, hvilket er hele fidusen med at skaffe og bruge netop disse opamps her, da det her giver optimal funktion, og netop også i DCD3560, de eksisterede ikke på det tidspunkt DCD3560 blev designet og udviklet, ellers havde de helt sikkert blevet brugt her.

Om Burr Brown`s OPA2627. (2627. er dual opamps men ellers magen til 627) lyder godt her ved jeg ikke?

I I/V. konverteringen kan man da også forsøge sig med andre opamps, end de omtalte.

Jeg personligt vil fortrække løsningen med NE5532AP. i I/V konverteringen, NE5534. ( de der allerede sidder ) i bufferen og SSM2139. i Lav Pas filtret.

Vil man anvende de balancerede udgange?

Så sidder der her ligeledes her nogle filter kondensatorer i udgangene ( endnu et unødigt høj pas filter ) der skal bypases, det er magen til det i den ubalancerede udgang, og at tænke sig at først går signalet gennem dette og så skal det gennem et til magen til her ved de balancerede udgange det er IKKE! så smart! )

Her bypases kondensatorerne : C545 - C548 & C645 - C648.

Jeg vil dog klart anbefale at droppe disse balancerede udgange, og anvende de ubalancerede.

Da disse uanset hvad har kortere signal vej, og skal gennem færre komponenter, faktisk et sæt dual NE5532P. ekstra, samt nogle transistorer mm.

Maskinen er i bund og grund efter I/V. konverteringen konciperet til ubalanceret drift, og de balancerede udgange er desværre en "hovsa" løsning ( dog en af de meget få i denne konstruktion. )

Balanceret er trods alt ikke så ubetinget bedre og ultimativt, ved normale korte kabel træk medmindre det hele er gennemført balanceret hele vejen.

Man kan dog vælge at få i sat en helt ny analogdel, med ny egen I/V. konvertering og alt i stedet for den gamle i maskinen.

Eks. et LcAudio Zap filter eller andet fabrikat eks. Audiocom mf. dette kan faktisk gøres ægte balanceret da maskinen jo er balanceret til lige efter I/V. konverteringen.

Så her kan man teoretisk "nuppe" signalet balanceret, lige før I/V. Konverteringen.

Dette gøres ved ben nr. 9 på sample & hold kredsløbs IC`ne, som sidder lige efter DAC. chipsene

( PCM58PK. der benævnes : IC506 - IC507 & C 606 – IC 607. ) og hedder TC74HC4006AP.

Disse benævnes : IC510 – IC508 & IC610 – IC608.

Hvis man er ganske "stiv" i det elektroniske DIY. og selv kan lave et passivt filter af en og anden art,

( eller måske kan få et lavet? ) så kan man tage signalet lige efter I/V. konverteringen, og derved blot anvende maskinens egen I/V. konvertering.

Og så blot skifte uPC4570. til NE5532AP. som her anvist.

Her kan man vælge at lave en passiv balanceret eller ubalanceret udgang, alt efter ønske, ( eventuelt begge dele ) her er der frit valg på alle hylder, transistor / rør.... what ever!?..

Men dette er jo en helt anden historie og et helt andet projekt, her vil jeg blot forholde mig til de umiddelbare forbedringer, praktisktaget alle kan lave på maskinen, som den står og er, og uden at skulle foretage de helt store og voldsomme indgreb.

Sidst men ikke mindst kan man få skiftet Clock.

Her kan man vælge en færdig eksterne ny clock unit, eks. Tricord, Audiocom eller LcAudios nye Lclock XO3.

Den eksisterende clock ( X500 ) sidder lige op ad digitalfiltret, eller rettere lige før digital filtret ( IC700 = SM5803AP. )

Hvis man vil skifte til Lclock eller anden type? så skal C505 og C605 forsigtigt loddes ud, samt ligeledes clocken X500. ( der er en 5ppm. 16,9344 mHz. Type.)

Der hvor C505 sad skal clocken så sættes til.

Ikke alle syntes ubetinget om resultatet fra disse clocks, hvilket man har kunne se en del debat om, jeg finder dog XO2 ganske ok! noget mere vellydende end XO, og den nye XO3 skal nok blive spændende at stifte bekendtskab med, især hvis den er en lige så stor forbedring over XO2, som XO2 var over XO, for her var verdner til forskel.

Montere man en ny clock unit, bør man vælge at lade denne have egen strømforsyning, dette er en ubetinget fordel, så der er ingen grund til andet, disse følger som regel også med i købet.

Her er der lige akkurat plads til en sådan strømforsyning ved maskinens egen strømforsyning, der befinder sig umiddelbart bag løbeværks sektionerne.

Med lidt snilde, kan den nye lille strømforsyning, monteres lige bag traffoerne her, og nuppe sit strøm udtag direkte fra net kablet, der hvor det er monteret på strømforsynings printet, dette er både nemt og enkelt.

Det vil dog betyde at der er spænding på clocken hele tiden, også hvis maskinen er slukket på sin egen afbryder.

Dette skulle dog kun være en fordel, og de fleste slukker jo alligevel aldrig maskinen, da sådanne jo har det bedst ved at stå tændt altid.

Vær forsigtig med kabelføring og montage, så intet kommer ind og røre ved den bagerste del af skuffe mekanismen!

En XO3 clock er så lille at den kan monteres hvor som helst i maskinen, eks. mellem de to print "etager" ingen problemer her.

Man kan også vælge at prøve blot at skifte selve clock krystallet, til et bedre og nyere, her af lodder man jo blot den gamle clock X500, og montere den nye i stedet, resten lader man forblive som det er.

Udover de her anførte modifikationer, så tilråder jeg ind til videre, blot at montere et par gode phono bøsninger (bedre end de der sidder og nogle der er skruede fast i kabinettet frem for monteret på printet.

Samt hvis man er lidt skrap og fingernem at montere en ægte net brønd i maskinen.

Den omtalte netbrøn skal der dog lige skæres lidt ud til, men for den fingerfærdige, med ret udstyr skulle dette være relativt nemt.

Så har man en maskine der måler sig med rigtig mange af dagens maskiner i samme prisklasse som den i sin tid kostede.

Her er en beskrivelse af grundig modefikation hvor man bruger blandtandet OPA627.

IC509/511/609/611 er erstattes af Shuro Adapter 8202 med en OPA627 SMD udgave loddet på undersiden af adapteren (http://www.schuro.de/preisl-smd-adp.htm), som er loddet på boardet (ingen sokler).

Dette stunt laver en single opamp om til en halv dual opamp uden at skulle udføre de dersens besværlige benspjæt med ben 6 der bøjes ned i hul 7 osv osv.
Godt nok skal man lodde de små opamps på adapteren med specialspids på kolben og under dissektionsmikroskop.

De originale IC512/612 (NE5534) er pillet ud og erstattet af alm. OPA627 DIL udgaver, også uden sokler her! På ICIC509/511/609/611 -512/612 er der loddet 100nF kondensatorer på ben 4 til stel og ben 7-stel samt 330nF mellem ben 4 og 7 som afkobling.

Alle disse kond. er loddet direkte på benene med helt korte ledninger.

Fra ben 6 på disse IC512/612 er der en lus direkte til forbindelsen mellem R562-563/662-663, altså forbi C538-539-542/638-639-642 og direkte ud til RCA stikkene bagpå.

Og der er 0,0 mV DC offset!

R543/643 er pillet ud for at afskære signalet fra IC513-514/613-614, som ikke anvendes.

Denne "kastrering" er mindre end den der tager signalet direkte ud fra IC509/511/609/611. Og kører man ikke balanceret, så ved at tage signalet fra IC512/612 får man +/- delene af signalet med i begge kanaler.

Desuden er R538-539-540-541-542-562-563 (tilsv. for anden kanal) skiftet til kulmassemodstande. C525-526-529-530 (tilsv. for anden kanal) skiftet til sølvglimmerkondensatorerer.


Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 06 April 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

............

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 06 April 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Tør man spørge om der er nogen af de nævnte modifikationer der også vil virke på en 2560? (som jeg jo er den glade ejer af) - her tænker jeg specielt på de lidt billigere mods, såsom upamps og bypass af evt. højpass filter.

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 06 April 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej Berg!

Helt sikkert!
Kig ned i dyret og sig hvad du ser, og du skal få advice if needed 

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 06 April 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Ja advice er i højeste grad needed, da jeg ikke er specielt elektronik kyndig - men dog ok handy med en loddekolbe. Håbede lidt på nogen havde meget specifikke råd/erfaringer de kunne dele ud af. Efter et hurtigt kig under låget er det eneste jeg umiddelbart kan sige at der ser jo meget fint ud.. Kan godt se at der sidder en stribe upamps, men hvilke der evt. bør udskiftes har jeg jo desværre ingen ide om..

- Kunne evt tage et par foto og smide på en server hvis der var nogen der ville kigge på dem.. Eller skal jeg starte med at få fat i en service manual?

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 06 April 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

En service manual ville være det ultimative - et godt billede næsten lige så godt. Vi er nemmerlig nogle stykker der efterhånden er ret godt inde i hvordan Denon laver deres analogdele!

Hvad hedder de opamps du kan se?

Tror du du kan finde overførings kondensatorerne i udgangen?

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 07 April 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

På DCD2560 vil du også kunne nyde godt af samme modefikationer!..  først bypas af højpas filtret i udgangene.. der næst nye opamps i I/V konvertering, buffer og lav pas filter.. til sidest måske en ny clock...  så rykker den også helt klart!!...

Så du kan stort set anvende samme modefikationer her som beskrevet til DCD3560..........

Vær dog opmærksom på at alt her sidder anderledes og at der er brugt andre komponenter og nr. på disse!!.. hele print opsætningen er anderledes!!

Så!  anskaf en service manual..

Denne kan hifiklubben sagtens skaffe dig.. det koster kun et par hundrede..

DEN ER ALTSÅ UUNDVÆRLIG HVIS MAN SKAL TWEAKE OG MODEFICERE!!..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 07 April 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

asbjørn & miju>>

Har smidt en stribe billeder op på www.lolo.dk

- Ville blive meget glad hvis i gad kigge på dem og komme med et par bud på specifikke ting man kan gøre uden at være super-ekspert. Alle upamps ser ud til at være samme type.

Den har forøvrigt lidt problemer med at læse CD-R - er det mon et justeringsproblem?

Hvis det bliver nødvendigt skal jeg nok fremskaffe den servicemanual - men hvis vi kunne klare os uden ville det jo være fint

 

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 07 April 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Berg skrev:

Den har forøvrigt lidt problemer med at læse CD-R - er det mon et justeringsproblem?

 

Det kunne tyde på det!!

Min DCD3560 kunne heller ikke læse de fleste cd-r på et tidspunkt.. men så fik den ny laser blev justeret mm... og nu NO PROBLEM!!

Kun CD-RW vil den ikke læse!!..

Det kan være et justerings problem! men det kan også være laseren der er ved at have udtjænt sine dage??...

En ny koster under en "plov"....

Jeg vil KLART! anbefale en service manual hvor man har et diagram over maskinen!... hvis man vil ind og "rode"

Og den type upamps der er brugt i DCD2560 kender jeg ikke! jeg har ikke set ned i den eller diagram over den!.. men den vil helt sikkert vinde rigtig meget ved at få bedre upamps i i I/V konvertering og lav pas filter..

Og her kan man typisk starte med de typer anvist her til DCD3560.. her går man ikke galt i byen..

Dog er det en ide at se om det er single eller dobbelt upamps der anvendes her og der i denne maskine.. og dette kan man se på et diagram..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 09 April 2004 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Berg skrev:

asbjørn & miju>>

Har smidt en stribe billeder op på www.lolo.dk

- Ville blive meget glad hvis i gad kigge på dem og komme med et par bud på specifikke ting man kan gøre uden at være super-ekspert. Alle upamps ser ud til at være samme type.

Den har forøvrigt lidt problemer med at læse CD-R - er det mon et justeringsproblem?

Hvis det bliver nødvendigt skal jeg nok fremskaffe den servicemanual - men hvis vi kunne klare os uden ville det jo være fint

 

Ret interessant at finde Analog Devices D/A-konvertere i 2560´eren. Havde en eller anden naiv ide om at de kun brugte BurrBrown i deres større maskiner!



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 09 April 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kender flere folk som har haft problemer med at læse CD-R skiver, som regle hvis det er lidt ældre maskiner. Jeg ved ikke om det er noget som kan afhjælpes med en servo, mener jeg har hødt noget om det i forbindelse med LcAudios problemer med ZapPlayer at deres nye drev skulle have indbygget servo (som dog pludselig ikke længere kunne skaffes).

På den klods hvor laseren er monteret sidder der som regl et lille potmeter på et print. Det er som regl bare den der skal indstilles lidt på. Drej max en kvart omgang ad gangen og hvis det ikke hjælper så prøv at dreje den anden vej. Hold lidt øje med om den får svære ved at afspille trykte skiver. Jeg mener at hvis den får for meget kan den pludselig stoppe midt i den afspiller en skive.

mht. CD-RW så har jeg selv været ved at lege lidt med at få min Dreamcast til at læse dem. Og det kunne da lade sig gøre, men desværre ikke samtidigt med at den kunne læse CD-R og trykte. Så det ville kræve at jeg skulle stille frem og tilbage hele tiden.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 April 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

2560 har sørme da Anaog Devices i konverteringen, hvor overraskende!
uPC4570 er en dual opamp, der kan erstattes med NE5532P.
Højpasfiltret i udgangen ser ud som om det er den sædvanlige løsning, med 2 lytter og en filmkondensator.
Bypas filmkondensatoren og så er du fri af det filter.
Muligvis kan der fikses lidt omkring strømforsyningen, men det kan jeg ikke svare på uden diagram. Den trimmer der sidder ved hver af de 4 konvertere er til at trimme MSB med, så lad endelig dem være i fred.
Løbeværket ligner delvist det der sidder i 3560, men jeg kunne bedst tænke mig at se det med åben skuffe. Skuffen er den samme, men ellers virker det som om, at der er brugt plast og så tror jeg ikke der er en klump kompositmateriale under løbeværket, ligesom jeg ikke kan se styringen af hall motoren.

Powersupply ligner heller ikke, ligesom hele konstruktionen af digitaldel og audiodelen er helt forskellig.
Men de der uPC4570, kan du sagtens finde alternativer til. Den nævnte ville jeg prøve først.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 09 April 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Kurt>> Vil det sige at jeg bare skal udskifte samtlige 10 stk C4570 til NE5532P?

Har den filmkondensator et nummer på printet? - så jeg kan finde den? (ved nemlig ikke lige helt hvordan sådan en ser ud...)

Jeg tager lige et foto af løbeværket med åben skuffe og smider op en af dagene..

Er det noget skidt med de Analog Devices? - eller er de sådan ok?

1000 tak for hjælpen iøvrigt!

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 09 April 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hej Berg!
Det med Analog er lidt så som så.
Maybe it´s good or maybe it´s bad.
Well de 4 første uPC 4570 er I/V konverteringen, dem burde du kunne skifte uden probs.
De 2 næste samler sikkert de differentiale signaler til ét single ended, også dem kan du roligt skifte.
De næste 2 sidder typisk i Lav Pas filtreringen, dem bør du ændre til SSM2139.
Så mangler vi udgangsbufferen, dem kan du bedst ændre til NE5532P og det burde være det.
Nummeret på den kondénsator du bør bypasse, tør jeg ikke slynge ud, før jeg har set på diagrammet.
Den sidder tæt på phonobøsningerne, men det er der mange der gør.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 09 April 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at vide det om de eu direktiver. Skal den højfrekvente støj filtreres fra eller hva ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 10 April 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at vide det om de eu direktiver. Skal den højfrekvente støj filtreres fra eller hva ?


Ja på netledningen - ikke i signalvejen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 10 April 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

OK. Så skal jeg lige have den helt forfra ?
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71
 
Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 11 April 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Berg skrev:

asbjørn & miju>>

Har smidt en stribe billeder op på www.lolo.dk

- Ville blive meget glad hvis i gad kigge på dem og komme med et par bud på specifikke ting man kan gøre uden at være super-ekspert. Alle upamps ser ud til at være samme type.

Hej Berg

Det er rigtigt som puffe siger - ud med 4570c og ind med ne5532. Hvis du kan få fat i ne5532p er det sikkert en fordel. Ssm2139 vil jeg dog holde mig fra indtil du har diagrammet.

Signalet løber igennem nogle af de lytter der sidder tæt ved udgangen, dem kan du som foreslået med stor fordel bypasse, og evt prøve at flytte over i strømforsyningen.

På det sidste billede ses nogle 78m12 og 79m12. Disse kan skiftes til 7815 og 7915, men det kræver to ting.
1) ALLE 4570c skal være skiftet til ne5532 eller andre typer der kan tåle +/-15V.
2) Spændningen fra trafoen skal være en +/-18Vdc stykker efter ensretning. Dvs en 3 volt større end 15V. Det er ikke sikkert den er det.

Du skal lige for en sikkerheds skyld tjekke på diagram eller ved at måle, at der ikke er andet der får +/-12V end opamp icerne, og så tjekke i datablad om de kan tåle stigningen.
Hvis du er usikker kan du nøjes med at skifte til 7812 og 7912, det burde også give en fordel og burde ikke være riscikabelt.

Så er du godt på vej imod en helt ny maskine.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 11 April 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Asbjørn>>

Vil det sige at du mener jeg kan skifte alle 10 stk c4570 til ne5532p?

- hvis ikke, kan du så fortælle mig hvad IC nummeret er på dem jeg IKKE skal skifte til ne5532p? (se billede 6: http://www.lolo.dk/6.jpg)

-Eller er det stadigt bedre med ne5532p i lavpas end de standard 4570?

Hvad er forskellen fra mine 78m12 og 79m12 til 7812 og 7912?

Tak fordi du gider kigge på det!

 

Kurt von kubik>>

Ok, tak - hvad er IC numrene på dem jeg bør skifte til ssm2139?

 

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 11 April 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Lige et spgs til elektronik eksperterne:

Hvad er bedst mht IC sokler: Maskinformede eller presformede kontakter? (begge kan fås forgyldt) De presformede er de dyreste til 10,- stk, men de maskinformede (øverst) ser mere avancerede ud synes jeg..

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg
 

Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes