Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 01:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: tilslutning af effektforstærker?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 20 November 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.

Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade  sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?

På forhånd tak..
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 20 November 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej jakob. det kan man i sagens natur ikke, da effektforstærker altid er til højttaler . Så du skal skifte dine højtaler over på " effektforstærker " og bruge din surround som kontrolforstrker. Der må være bøjler på din surround , derfra tager du dit udtag , kaldet preout og over i din " effektforstærker til prein, og tilslut dine højttalere.

mvh space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 20 November 2011 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej anden mulighed. tag et udtag fra din surrond - typisk tape out, og ind i tape ind på effekt og tilslut yderligere et sæt højtalere, men om det giver god lyd,,, aner ikke, men kunne være god til lyd i andet rum. husk dog at lydstyrken kontrolleres ikke fra surround , kun fra effekt , da den er sat til som passiv .

mvh Space



__________________
I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 20 November 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige hvad bøjler er?
Men effektforstærkeren skal bare sættes til fra, 'preout' fra sorround, og så 'main in' i effekten, ikk? Men tror bare jeg glemmer projektet, for den intg. forstærker har kun to udgange til højttalerne, så gider ikke til at bøvle med at koble alle kablerne fra i sorround forstærkeren..
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 November 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil gøre noget alligevel, så skal du flytte ht kablerne over på den integrerede og tilslutte et phono kabel fra pre out på surround receiveren og ind i tape/aux på den integrede. Den integrede's volume skal skrues helt op og der må IKKE være andet tilsluttet den integrede end det ene signalkabel og ht kablet. Så har du en for og effekt del. For at kunne skrue op/ned for lyden, skal der som sagt være pre out på surround receiveren.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 20 November 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Skal den ikke koble til main in i den intg.?? Hvorfor skal det være tape/ aux in? Der er også preout på sorround recieveren. Og med signalkabel mener du bare et ganske normalt phono kabel, ikk?
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 20 November 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Du har ret. Du skal bruge MAIN IN, ikke Tape eller Aux.

Men du slipper ikke for at for at flytte højttalerkablerne over på effektforstærkeren hvis du vil bruge den.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 20 November 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.

Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade  sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?

På forhånd tak..

Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?

Hvis du vil biwire, burde det være muligt at bruge effekdelen i begge. Du skal bare bruge tape-out i stedet for pre-out, da effektdelen ellers ikke får signalet. Men i dette tilfælde skal Main-in stadig bruges på "effektforstærkeren"...

Men det vil give noget bøvl med at tilpasse volumen på begge forstærkere...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 20 November 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.

Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade  sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?

På forhånd tak..

Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?

Hvis du vil biwire, burde det være muligt at bruge effekdelen i begge. Du skal bare bruge tape-out i stedet for pre-out, da effektdelen ellers ikke får signalet. Men i dette tilfælde skal Main-in stadig bruges på "effektforstærkeren"...

Men det vil give noget bøvl med at tilpasse volumen på begge forstærkere...



Det forstod jeg ikke? Hvad er det for en del jeg vil tilslutte som ikke bliver brugt? Og har heller aldrig hørt om man skal bruge tape out i stedet for pre-out i sorround recieveren. Hvis man bruger tape out, så kan man jo koble en effektforstærker til stort set alle forstærkere, og det er da ikke rigtigt? Jeg vil ikke biwire sorround recieveren og effektforstærkeren, hvis det var det du mente

Mvh
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 20 November 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

- eller bi ampe må det jo så hede
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 November 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jakob_s skrev:
Skal den ikke koble til main in i den intg.?? Hvorfor skal det være tape/ aux in? Der er også preout på sorround recieveren. Og med signalkabel mener du bare et ganske normalt phono kabel, ikk?
Jo, det skal den. Jeg overså den havde main in, sorry. I såfald skal den integrerede ikke skrues helt op som skrevet. Men ned. Jo, et helt normalt phono kabel.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 20 November 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

okay. Men hvad med alle de andre højttalere der sidder i sorround recieveren nu. Skal jeg koble em fra når jeg har sat den intg. til, som den skal siddes til. Eller kan jeg godt lade de overskydende højttaler kabel blive siddende i?
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 20 November 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jakob_s skrev:
finlytteren skrev:

Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.

Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade  sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?

På forhånd tak..

Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?



Det forstod jeg ikke? Hvad er det for en del jeg vil tilslutte som ikke bliver brugt?

Jeg mener at hvis højttalerne alligevel bliver sat til recieveren, bliver effektdelen i den integrerede jo ikke brugt. Så er der jo ingen mening i at sætte den til...

Jeg er måske ikke helt med på hvad du mener?!?

Men hvis du mener om det er muligt, at centeren og baghøjttalerne er sat til receiveren og den integrerede kun trækker fronterne - Så ja! Det er netop det der sker, hvis du kører pre out til main in.

Med integreret forstærker mener du da en stereoforstærker? Eller er den også surround?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 20 November 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Du kører åbenbart med et surround set up. Derfor kan det ikke betale sig det du vil, da det jo er en stereo forstærker du vil tilslutte.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 20 November 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jakob_s skrev:
okay. Men hvad med alle de andre højttalere der sidder i sorround recieveren nu. Skal jeg koble em fra når jeg har sat den intg. til, som den skal siddes til. Eller kan jeg godt lade de overskydende højttaler kabel blive siddende i?

Hvad er det egentligt du ønsker at opnå med den der ekstra forstærker ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 20 November 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du vil opnå ved at sætte en integreret forstærker til?? Og har du den allerede?? I så fald hvad er det så for 2 apparater du vil sætte sammen??

//Allan

EDIT: jan_stevns var lige lidt hurtigere på aftrækkeren :)
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 21 November 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sætte den intg. forstærker til få at prøve og sætte nogen flere watt til. Altså bruge den intg. forstærker som en effektforstærker. Og bruge min sorround reciever som kontrolforstærker..
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 21 November 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du kører åbenbart med et surround set up. Derfor kan det ikke betale sig det du vil, da det jo er en stereo forstærker du vil tilslutte.  


Hvorfor kan det ikke betale sig? Man kan jo godt bruge den intg. forstærker som effektforstærker?
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
Jakob_s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 21 November 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Jakob_s skrev:
finlytteren skrev:

Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.

Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade  sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?

På forhånd tak..

Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?



Det forstod jeg ikke? Hvad er det for en del jeg vil tilslutte som ikke bliver brugt?

Jeg mener at hvis højttalerne alligevel bliver sat til recieveren, bliver effektdelen i den integrerede jo ikke brugt. Så er der jo ingen mening i at sætte den til...

Jeg er måske ikke helt med på hvad du mener?!?

Men hvis du mener om det er muligt, at centeren og baghøjttalerne er sat til receiveren og den integrerede kun trækker fronterne - Så ja! Det er netop det der sker, hvis du kører pre out til main in.

Med integreret forstærker mener du da en stereoforstærker? Eller er den også surround?



nej det kan jeg da genetlig godt se nu Den intg. forstærker er en stereo. Men en intg. er jo ligesom en effektforstærker og en kontrolforstærker i èn..
Til top Vis Jakob_s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob_s
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 21 November 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

men du behøves ikke koble centeren og baghøjttalerne fra receiveren, når du hører stereo gennem pre out --> main in til den integrerede, hvor fronterne er koblet til. Receiveren "slukker" selv for dette signal, når du vælger stereo.

Måske dette svar kunne bruges?!?

På den måde vil du få gavn af den ekstra effekt i både stereo og surround...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes