| Forfatter |
|
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren. Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?  På forhånd tak..
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jakob. det kan man i sagens natur ikke, da effektforstærker altid er til højttaler . Så du skal skifte dine højtaler over på " effektforstærker " og bruge din surround som kontrolforstrker. Der må være bøjler på din surround , derfra tager du dit udtag , kaldet preout og over i din " effektforstærker til prein, og tilslut dine højttalere.
mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej anden mulighed. tag et udtag fra din surrond - typisk tape out, og ind i tape ind på effekt og tilslut yderligere et sæt højtalere, men om det giver god lyd,,, aner ikke, men kunne være god til lyd i andet rum. husk dog at lydstyrken kontrolleres ikke fra surround , kun fra effekt , da den er sat til som passiv .
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke lige hvad bøjler er? Men effektforstærkeren skal bare sættes til fra, 'preout' fra sorround, og så 'main in' i effekten, ikk? Men tror bare jeg glemmer projektet, for den intg. forstærker har kun to udgange til højttalerne, så gider ikke til at bøvle med at koble alle kablerne fra i sorround forstærkeren..
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil gøre noget alligevel, så skal du flytte ht kablerne over på den integrerede og tilslutte et phono kabel fra pre out på surround receiveren og ind i tape/aux på den integrede. Den integrede's volume skal skrues helt op og der må IKKE være andet tilsluttet den integrede end det ene signalkabel og ht kablet. Så har du en for og effekt del. For at kunne skrue op/ned for lyden, skal der som sagt være pre out på surround receiveren.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal den ikke koble til main in i den intg.?? Hvorfor skal det være tape/ aux in? Der er også preout på sorround recieveren. Og med signalkabel mener du bare et ganske normalt phono kabel, ikk?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret. Du skal bruge MAIN IN, ikke Tape eller Aux.
Men du slipper ikke for at for at flytte højttalerkablerne over på effektforstærkeren hvis du vil bruge den.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.
Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?
På forhånd tak..
|
|
|
Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?
Hvis du vil biwire, burde det være muligt at bruge effekdelen i begge. Du skal bare bruge tape-out i stedet for pre-out, da effektdelen ellers ikke får signalet. Men i dette tilfælde skal Main-in stadig bruges på "effektforstærkeren"...
Men det vil give noget bøvl med at tilpasse volumen på begge forstærkere...
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.
Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?
På forhånd tak..
|
|
|
Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?
Hvis du vil biwire, burde det være muligt at bruge effekdelen i begge. Du skal bare bruge tape-out i stedet for pre-out, da effektdelen ellers ikke får signalet. Men i dette tilfælde skal Main-in stadig bruges på "effektforstærkeren"...
Men det vil give noget bøvl med at tilpasse volumen på begge forstærkere... |
|
|
Det forstod jeg ikke? Hvad er det for en del jeg vil tilslutte som ikke bliver brugt? Og har heller aldrig hørt om man skal bruge tape out i stedet for pre-out i sorround recieveren. Hvis man bruger tape out, så kan man jo koble en effektforstærker til stort set alle forstærkere, og det er da ikke rigtigt? Jeg vil ikke biwire sorround recieveren og effektforstærkeren, hvis det var det du mente  Mvh
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
- eller bi ampe må det jo så hede
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob_s skrev:
Skal den ikke koble til main in i den intg.?? Hvorfor skal det være tape/ aux in? Der er også preout på sorround recieveren. Og med signalkabel mener du bare et ganske normalt phono kabel, ikk? |
|
|
Jo, det skal den. Jeg overså den havde main in, sorry. I såfald skal den integrerede ikke skrues helt op som skrevet. Men ned. Jo, et helt normalt phono kabel.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. Men hvad med alle de andre højttalere der sidder i sorround recieveren nu. Skal jeg koble em fra når jeg har sat den intg. til, som den skal siddes til. Eller kan jeg godt lade de overskydende højttaler kabel blive siddende i?
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob_s skrev:
finlytteren skrev:
Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.
Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?
På forhånd tak..
|
|
|
Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?
|
|
|
Det forstod jeg ikke? Hvad er det for en del jeg vil tilslutte som ikke bliver brugt? |
|
|
Jeg mener at hvis højttalerne alligevel bliver sat til recieveren, bliver effektdelen i den integrerede jo ikke brugt. Så er der jo ingen mening i at sætte den til...
Jeg er måske ikke helt med på hvad du mener?!?
Men hvis du mener om det er muligt, at centeren og baghøjttalerne er sat til receiveren og den integrerede kun trækker fronterne - Så ja! Det er netop det der sker, hvis du kører pre out til main in.
Med integreret forstærker mener du da en stereoforstærker? Eller er den også surround?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kører åbenbart med et surround set up. Derfor kan det ikke betale sig det du vil, da det jo er en stereo forstærker du vil tilslutte. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob_s skrev:
| okay. Men hvad med alle de andre højttalere der sidder i sorround recieveren nu. Skal jeg koble em fra når jeg har sat den intg. til, som den skal siddes til. Eller kan jeg godt lade de overskydende højttaler kabel blive siddende i? |
|
|
Hvad er det egentligt du ønsker at opnå med den der ekstra forstærker ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 20 November 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det du vil opnå ved at sætte en integreret forstærker til?? Og har du den allerede?? I så fald hvad er det så for 2 apparater du vil sætte sammen?? //Allan EDIT:
jan_stevns var lige lidt hurtigere på aftrækkeren :)
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 21 November 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville sætte den intg. forstærker til få at prøve og sætte nogen flere watt til. Altså bruge den intg. forstærker som en effektforstærker. Og bruge min sorround reciever som kontrolforstærker..
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 21 November 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du kører åbenbart med et surround set up. Derfor kan det ikke betale sig det du vil, da det jo er en stereo forstærker du vil tilslutte. |
|
|
Hvorfor kan det ikke betale sig? Man kan jo godt bruge den intg. forstærker som effektforstærker?
|
| Til top |
|
| |
Jakob_s Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 21 November 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jakob_s skrev:
finlytteren skrev:
Jakob_s skrev:
Jeg sidder og roder lidt med at slutte en intg. forstærker til mit anlæg. Jeg vil slutte til intgegreret til min sorround reciever, så jeg bruger den intg. forstærker som effektforstærker, og min sorround reciever som kontrolforstærker.. MEN, da jeg læste i manualen til min forstærker, under tilslutning af effektforstærker, står der at man skal koble højttalerne til effektforstærkeren.
Og da mine højttalere i bi-wired gider jeg ikke til at koble fra og til.. Så ville høre om det ikke kan lade sig gøre at højttalerne er sat til sorround recieverne i stedet for effektforstærkeren?
På forhånd tak..
|
|
|
Kan ikke lige se formålet med at tilslutte en effektforstærker-del som ikke bliver brugt?!?
|
|
|
Det forstod jeg ikke? Hvad er det for en del jeg vil tilslutte som ikke bliver brugt? |
|
|
Jeg mener at hvis højttalerne alligevel bliver sat til recieveren, bliver effektdelen i den integrerede jo ikke brugt. Så er der jo ingen mening i at sætte den til...
Jeg er måske ikke helt med på hvad du mener?!?
Men hvis du mener om det er muligt, at centeren og baghøjttalerne er sat til receiveren og den integrerede kun trækker fronterne - Så ja! Det er netop det der sker, hvis du kører pre out til main in.
Med integreret forstærker mener du da en stereoforstærker? Eller er den også surround? |
|
|
nej det kan jeg da genetlig godt se nu  Den intg. forstærker er en stereo. Men en intg. er jo ligesom en effektforstærker og en kontrolforstærker i èn..
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 21 November 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
men du behøves ikke koble centeren og baghøjttalerne fra receiveren, når du hører stereo gennem pre out --> main in til den integrerede, hvor fronterne er koblet til. Receiveren "slukker" selv for dette signal, når du vælger stereo.
Måske dette svar kunne bruges?!? 
På den måde vil du få gavn af den ekstra effekt i både stereo og surround...
|
| Til top |
|
| |