|
Jeg må her ærligt indrømme at jeg personligt har ganske svært ved at høre forskelle kvalitativt på div. hifi apperater i respektive prisklasser, eks. cd. maskiner som jeg har afprøvet en hel del af gennem tiderne.
Eks. tager man cd. maskiner i prisen 5000 til 10000 kr. finder jeg det ganske svært at høre en kvalitativ forskel her!.. ligeledes i prisen mellem 10000 og til 20000 kr.. her bliver det endda endnu svære!!
Og mellem 20 - 25000 kr. til 50000. kan jeg faktisk slet ikke høre en kvalitativ forskel..
Med kvalitativ forskel mener jeg begræber som . mest, flest, størst , højst, eks forvrængning, opløsning, detaljering, dynamik, perspektivske egenskaber, forskels visning.
Dette ikke at forvæksle med grund klang eller klang balance, for her er der da klare og tydlige forskelle! ikke bare mellem forskellige prisklasser, men de enkelte mærker & maskiner imellem.
Der er da også klare hørbare kvalitative forskelle mellem nogle priskalasser, eks en maskine til 5000 kr mod en til 15000 eller 20000 kr..
Men! forskellem mellem en til 7500 kr og en til 12 - 13000 kr. kan være ganske svær.. og fra 12 - 15000 op til 20000 kr.. ligeledes en til 25000 kr. mod en til 30 eller 40000 kr. kan i mange tilfælde også være praktisktaget uhørbar eller ikke eksisterende!!
Det samme gelder for lidt ældre maskiner, det er ikke altid at de nyeste tiltag der laves gør den store relle hørbare forskel..
På dette grundlag kan ældre maskiner mange gange stadig gøre sig godt blandt nye fine og dyre maskiner..
Her er eks. den her inde maget omtalte denon DCD3560 et sole klart eksempel.. men der er så sandelig også mange andre eksempler..
Der er også eksempler på hvor nye tiltag bestemt ikke lige er vejen frem i forhold til det "ældre" prøvede!
Ikke alt nyt er pr lov og diffenision bedst og bedre!...
Der er klare forskelle i lyden på de fleste maskiner.. men de kvalitative forskelle kan være meget svære at finde i de respektive pris grupper og især i overgangs områderne mellem disse pris grupper..
Tager man eks. en Linn cd12 og et sætup fra dSC. eller måske den nye Accuphase DP77.. ( for at lige finde nogle at bedste / dyreste eller rettere representanter fra toppen af "kransekagen") skal jeg ærligt være først til at indrømme at hvilken af disse der viser størst forskelle, her flest detaljer og bedst opløsning og dynamik, kan jeg slet ikke høre!...
Det samme gør sig gældende for eks. en Densen Beat400, og S.A.T.cdfix, Primare 30,2, Electrocompaniet EMC1 up, for lige at vælge et par mellem 15000 og 30000 kr...
Hvad jeg KAN! høre er en klang mæssig forskel og en måde at gengive summeret, der vil afgøre hvilken der i mine øre "virker" mest rigtig, korrekt og overbevisende / troværdig.. eller blot lyder bedst!( hvilket er en stærkt subjektiv bedømning!)..
Så jo vist!! der er forskelle at finde kvalitativt på en cd. til mellem 5 & 10000 kr. og en på 15000 til 20000 kr. eller en til 20000 kr. og en til 40 - 50000 kr. også i mine øre.. de fleste gange er de dog utrolig svært! og de er meget små!!
Og i mellem / overgangs områderne mellem pris gruperinger er det ganske svært til tider helt umuligt!!..
Meget over 50 - 70000kr. er jeg forlængst stået helt af!! og om den koster 75000 eller 15000 kr.. er et fedt!! jeg kan ikke længere høre den KVALITATIVE! forskel.. her kan jeg sgu kun sige hvad der klinger mst rigtigt eller bedst.. og det er en subjektiv vurdering..
Derfor finder jeg meget af den snak der er om alt dette og det flue knæpperi! ganske fjollet, fanatisk og overdrevet!....
Og meget at det er psykoakustisk og eller ren indbildning...
Der sidder måske få ( meget få!) med utroligt "gyldende" øre der ude rundt omkring!.. meeeen... de fleste af os!.. her er det sgu mere smag og behag!!..
Når jeg skal ud og købe en maskine i en og anden prisklass, så bliver det et spørgsmål om hvad der ganske enkelt har den klang balance jeg bedst kan lide og finder mest "rigtig"... hvad der har højst opløsning, flest detaljer, størst perspektiv og viser flest forskelle?? tjaaa... det kan jeg sgu i 99% tilfælde ikke høre forskel på når man stabler en stak maskiner til lad os sige eks. mellem 12 & 16000 kr... som er det område jeg typisk ville bevæge mig i!...
Og det er jo iøvrigt!! ikke fordi mine øre er dårlige!!.... for hvordan kan jeg så klart og tydeligt høre forskelle på div. kabler?? samt ikke mindst så små ting som kondenstore & modstande i et delefilter og sidst men ikke mindst phono stik på kabler!?? og det er jo om noget i små tings afdelingen!!.... Her kan der dog også være store vanskligheder ved at høre deciderede kvalitative forskelle div. kabler i samme prisklasse imellem!??... ( og på samme måde kun klanglige forskelle..)
Det er jo så bare MIN! mening!..
mvh.
|