Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Loudness war: Dynamic Range Database (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaco89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 November 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejede at ønske mig REMs opsamlings cd nu her til jul, og fandt så ved en tilfældighed denne side: http://www.dr.loudness-war.info/

I følge databasen skulle den nye CD virkelig være ringe :( http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=12668

Så prøvede jeg at slå Pearl Jams album Ten op, som er blevet genudgivet på vinyl. Den ligner også noget der kun er halv godt - og iøvrigt er kommentaren: "Vinyl Rip of remixed album" :/

http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=12850

Hvorfor skal det være så svært at købe musik i dag !?
Til top Vis Jaco89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco89

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 November 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det ville være dejligt hvis selskaberne ville udgive i forskellig komprimeret udgaver.
Jeg ville gerne give mere for en god udgave.

Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 November 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

de kan sku bare lave det ordentlig fra star af og vider i forløbet, længer er den sku ikke, når andre godt kan lave hammer gode indspilninger så kan alle sku det samme for udstryret er til det i dag, selv i den digitale verden
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo at det skal lyde rimeligt på alle anlæg ,lige fra lowend til highend

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 November 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Problemet er jo at det skal lyde rimeligt på alle anlæg ,lige fra lowend til highend
der er jo lige det det ikke gør, vis du lytter til Moster Karen gamle radio med samme indspilnin hvor den ene er koregt i sin inspilning og samme med alt der der snavs vil du hurtig blive glad for den der er ordentlig inspildt også på et ordentlig anlæg.

jeg kan huske den gang kasette bånd var på toppen og vis man indspilte med for meget knal på kunne de der moster Karen anlæg ikke håntere det godt nok, men vis man så gik lidt ned i indspiler styrke så lød det så meget bedre, det de prøver på i studierne er at banke så mege dynamik ud på en ringe måde, for det behøves ikke, der kan saktens være masser af dynamik på en helt almenelig optagelse, det det kræver på jeres anlæg er at du bare skal skruge en anelse mere op

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

Max.H skrev:
der er jo lige det det ikke gør, vis du lytter til Moster Karen gamle radio med samme indspilnin hvor den ene er koregt i sin inspilning og samme med alt der der snavs vil du hurtig blive glad for den der er ordentlig inspildt også på et ordentlig anlæg.

jeg kan huske den gang kasette bånd var på toppen og vis man indspilte med for meget knal på kunne de der moster Karen anlæg ikke håntere det godt nok, men vis man så gik lidt ned i indspiler styrke så lød det så meget bedre, det de prøver på i studierne er at banke så mege dynamik ud på en ringe måde, for det behøves ikke, der kan saktens være masser af dynamik på en helt almenelig optagelse, det det kræver på jeres anlæg er at du bare skal skruge en anelse mere op

Du har ret

Det var mere med hensyn til komprimeringen jeg hentydede til at man skulle kunne få flere udgaver.
Et lowend anlæg ville ikke kunne afspille et næsten ukomprimeret stykke musik tilfredsstillende.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Man burde fra begyndelsen have indbygget mulighed for digital komprimering ind i afspillerne (lissom i surroundamps, hvor man kan indstille til forskellig komprimeringsgrad efter behov). Selve den digitale indspilning kunne så være ukomprimeret, og folk kunne så vælge derfra.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Man burde fra begyndelsen have indbygget mulighed for digital komprimering ind i afspillerne (lissom i surroundamps, hvor man kan indstille til forskellig komprimeringsgrad efter behov). Selve den digitale indspilning kunne så være ukomprimeret, og folk kunne så vælge derfra.

Slet ikke nogen dum ide

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 November 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
mollecon skrev:

Slet ikke nogen dum ide
ja, men der skulle så være 2 udgange på cd´en, en hvor der ikke er denne mulighed og så til dem der gerne vil ændre på den orginale lyd.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hvad er hele problemt

For F...... - kære producent: vil i ikke godt være venlige at lægge musik på jeres cd'er som ikke er komprimeret eller på anden måde downsamplet - bare ren musik - så kan vi brugere selv komprimere eller smadre det som vi vil....

Og os ,som gerne vil nyde musikken som den skal lyde, har mulighed for det...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hvis man lavede indspilningerne helt uden dynamisk kompression, skal man som nævnt skrue højere op for at kunne høre de svage passager tydeligt, men svagt. Men anlægget skal så til gengæld kunne håndtere det kraftigere niveau i de vildere passager. Det ville mange af vores anlæg fint kunnne klare, men fru Jubelfryd ville få sig et hjerteanfald. Derfor indførte man kompressionen for mange år siden.

Men det var jo stadig til at holde ud at lytte til. Efter at MP3 er blevet opfundet, er det så blevet værre og værre med tiden. Skal man købe gode optagelser i dag, skal man købe ældre musik indspilninger fra før 2000. Prøv bare at købe et genoptryk af idag og samlign den med det oprindelig oplag for 10-12 år siden og bagud. Fy for en fyffer.  

Emnet har dog været igang her tidligere i andre indlæg.

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hører i øjeblikket Steffen Brandt Baby Blue på cd og det lyder forfærdelig
Er der nogen der ved om lp versionen er bedre?

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Sendt: 27 November 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hvis man lavede indspilningerne helt uden dynamisk kompression, skal man som nævnt skrue højere op for at kunne høre de svage passager tydeligt, men svagt.

Hvad der for noget vrøvl at fyre af, stille passager skal jo netop være stille og det der er problemet når der komprimeres der kommer ikke de rette proprationer, den akustiske guitar brøler vildt op og fylder hele vægen osv. alle instrumenter står i kø og skriger jeg vil!! høres.

Tror også det er en af årsagerne til at vinyl er så populært stadigvæk, jeg ved ikke om man simpelthen mikser anderledes til LP eller det er mediet der simpelthen jævner oppumpningen fordi systemmet ikke kan gengive meget af det perverse l**t der udgives og så simpelthen ruller af på en fornuftig måde,
Har hørt en del grammofon og jeg har ikke oplevet noget der kommer i nærheden af den oppumpning som kan høres fra CD'er, faktisk falder skulderne temmelig meget ned når gramofonen bliver sat i gang. Hvis det lyder dårligt fra grammofon synes jeg tit det bare er flat at høre på.

Det betyder ikke at jeg synes at grammofon er bedre en CD eller nu 24/96 der er trods alt nogle klarer hørbare begrænsninger som der ikke er på det digitale medie, men lige til populærmusik vil jeg i langt de fleste tilfælde klart fortrække grammofonen.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Lp versionen er bedre. Jeg har den på lp og købt da den udkom. Cd'en kan også være ok, hvis den er fra samme tidrum. For så er der ikke ruflet med den som den ville være, hvis du købte cd'en inden for et par år siden.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

kære Kanonlyd

Det er jo det jeg skrev. De stille passager bliver jo netop til larm i stedet, når det komprimeres så vildt som der gøres i dag. Der skal jo helst være stor forskel på svag/kraftig, hvis det skal være så naturligt som muligt. Tror du læste mit indlæg lidt for hurtigt.

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Max.H skrev:
Lp versionen er bedre. Jeg har den på lp og købt da den udkom. Cd'en kan også være ok, hvis den er fra samme tidrum. For så er der ikke ruflet med den som den ville være, hvis du købte cd'en inden for et par år siden.

OK takker for info ,den vil jeg så bestille

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 27 November 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Det sjove ved det her emne er faktisk at 80 % af alle entusiaster på forskellige fora piver over det modsatte uden egentligt at vide det!

Film i dag udkommer næsten altid uden komprimering. Det betyder at der skal skrues ret højt op før man kan høre dialogen. Når der så kommer action er det enormt højt og voldsomt.

Læser man på Recorder og Hifi4all kan man ofte læse folk der skriver:

"Jeg skruer bare ekstra op for centeren så det passer"

"Er jeg den eneste der skruer op og ned når jeg ser XXXX film?"

Osv osv..

Film er et af de få steder der ikke lider under voldsom dynamisk kompression men jeg tror det kommer netop pga entusiaster der piver. Folk med fladskærm opdager nemlig aldrig dette.

Oplever i øvrigt mange der sidder og skruer op og ned for musik når der netop er dynamik:)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Man har vel vænnet sig til den komprimering og helt glemt hvordan musik lyder i virkeligheden. Mange har såmænd aldrig hørt musik på andet end et anlæg. Når jeg spiller musik for min far f.eks forstår han ikke det med de forskellige lydniveauer i musikken. og det er på trods af, at han jo flere gange i sit liv, har været til akustiske koncerter og hørt hvordan det lyder der. Men det kan han ikke forstå, når det er et anlæg, der mestrer dette.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 November 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Komprimering har altid været benyttet, og ofte med god grund. Forestil Jer, som tankeeksperiment, at man prøvede at gengive et fuldt besat symfoniorkester, spillende et af de store værker med fuld dynamik (som den opleves i koncertsalen), i en toværelses lejlighed... Der har osse været ind/afspilningsmæssige begrænsninger, der har nødvendiggjort en begrænsning af dynamikken. I princippet har digitalteknikken 'aflivet' i hvert fald en del af disse problemer, men visse består stadig.

De fleste mennesker lytter til musik på udstyr, der i sagens natur er dynamikfattigt - enten p.g.a. udstyret i sig selv, eller omstændigheder ved aflytningen.

Skal man sælge musik til 'massen', tager man højde for dette, og komprimerer ret hæmningsløst - så kan folk, der lytter med ørepropper, medens de cykler, overdøve trafikken, uden at smadre trommehinderne ved kraftige musikpassager.

Hele problematikken får en ironisk drejning med det faktum, at netop muligheden for dynamik er en af digitalteknikkens helt stærke sider, sammenlignet med analog teknik. Det blev oven i købet brugt som salgsargument i digitalteknikkens barndom. Men hvad har vi fået? Mindre dynamik...

Derfor min idé om at muliggøre en indstilling på afspillere, der kunnne give en ønsket dynamik, alt efter lyttesituation el. ønske. Og nej, det ville IKKE nødvendiggøre flere udgange - i det digitale domæne kan det gøres uden anden negativ indflydelse på andre parametre, end selve den ekstra kompession/ekspansion ville indebære.

Vil I høre naturlig dynamik, gå til live-koncerter - andet kan jeg ikke sige .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 28 November 2011 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

Vi skrev et langt og informativt indlæg om det her.

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=90771&KW=audio4 ever

Men det jeg fandt ud af, er at de gamle CD'er, Dire Straits, Mark Knopfler,osv. som ikke er blevet pillet ved, lyder bedre, da
man har mulighed for at skrue op til for musikken samtidig med at alle instrumenter spiller som de skal, og der ved opnåes der
bedre dynamik. Imodsætning til remastered CD'er, dem skal man ofte ikke skrue særligt højt op for før at diskanten/bassen
bliver alt for fremhævet, og derved mister man dynamikken.

Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes