Emne: Beskrivelse af lyd (fortsat) ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
-mik- Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik lige lyst at følge op på denne lukkede (?) tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61727&K W=beskrivelse+af+lyd&TPN=1
Jeg synes det er helt fint med nogle fælles grundbegreber der forsøger at beskrive lyden fra en højttaler. Det gør det nemmere at kommunikere, og hurtigere at kunne orientere sig i den lokale hi-fi butik.
Desuden foretrækker jeg danske termer, med ordforklaring på godt jævn dansk, som denne glimrende opsummering fra 2002 (trods ikke alle begreber synes at være lige brugt):
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=93&zoneid=2
Jeg er selv stødt på disse termer anvendt af fag-eksperter: spredning, præcision, attack, lydtryk, åben/lukket, lys/mørk.
En opdatering af ovenstående artikel, med begreber anno 2011, kunne være helt perfekt. Ordet 'Glans' har jeg f.eks. endnu ikke hørt nogen bruge om lyd?
Ofte karakteriseres en højttaler også ved de frekvensniveauer som den gengiver bedst: diskant, øvre mellemtone, mellemtone, nedre mellemtone, øvre bas, bas. Musiknumre som er værdige repræsentanter for disse niveauer kunne være interessant.
Udbredt synes også korte betegnelser såsom 'rock-højttaler', 'party-højttaler','high-end' ofte kædet direkte til mærkerne, JBL, B&W, KEF reference mv.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den perfekt verden, så er målet at få en højtaler der er i stand til at gengive alle musik typer så neutralt som mulige og
med
er realistiske lydtryk.
Derfor er 'rock-højttaler', 'party-højttaler' og i den stil, disse højtalere er så kun gode til en ting, men komme i problem hvis
de
skulle komme anden musik type en lige det de er konsturet til.
I min verden så skal man kunne sætte hård-rock på og derefter at smide noget klassisk musik på unden at man skal tænke
på
hvilken højtalere man har.
Og tro mig der er betydelig flere lyd information i kilde materiale, om det så er fra LP, CD musik DVD eller musik Blu-ray, ja
selv den gode gamle radio rumme spænde lyd information, og alle disse lyd information skal man kunne lytte til uden at
bemærke dem, de er der bare som en naturlig del af lyd billede, ja selve højtaler forsvinde og det er kun lyd man lytte på.
Derfor må studio højtaler komme tættes på den neutralt højtalere som mulige, og i en del af de HIGH-END indspilnings
studio, bliver der brugt lyd udstyre som man regnes for HIGH-END.
En højtaler som Magico V3, kan være en
kanditat til nå denne mål.
Som www.nomono.dk skrive om denne højtaler:
" Taleforståelighed er "not an issue" - du er aldrig i skyggen af tvivl. Når man hører radio, hører man hvad der foregår i
studiet, både det som det er meningen man skal høre, men også alt det andet der sker. Debatprogrammer og andre live
studie-programmer kan blive rigtig sjove - på mange måder!".
|
| Til top |
|
| |
-mik- Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magico v3, vejledende pris, 255.000 kroner!! (dog for et sæt)
StarTrek, du har en god pointe. Hvis penge er ligegyldige, så er problemet løst. Hvad mening giver det at lytte til en Magico, og efterlyse mere mørk mellemtone. Alt må formodes at blive afviklet perfekt - hvis ikke, ligger problemet nok et andet sted.. :)
Hvis man søger "gode" højttalersæt til under 20.000 kroner, så synes jeg at feltet er mere spredt. Det giver vel mening at tale om en JBL 'rock-højttaler' eller 'luftige' Dali, dersom ingen højttaler i dette billige segment kan levere den fulde vare, fra Metallica til Haydn.
Pt. kikker jeg selv på det ultimative all-round højttalersæt til under 20.000, og kan levere alle typer af musik så neutralt og præcist som muligt til prisen. Har lyttet til en del men endnu ikke fundet dem.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
-mik- skrev:
Magico v3, vejledende pris, 255.000 kroner!! (dog for et sæt)
StarTrek, du har en god pointe. Hvis penge er ligegyldige, så er problemet løst. Hvad mening giver det at lytte til en
Magico, og efterlyse mere mørk mellemtone. Alt må formodes at blive afviklet perfekt - hvis ikke, ligger problemet nok et
andet sted.. :)
Hvis man søger "gode" højttalersæt til under 20.000 kroner, så synes jeg at feltet er mere spredt. Det giver vel mening at
tale om en JBL 'rock-højttaler' eller 'luftige' Dali, dersom ingen højttaler i dette billige segment kan levere den fulde vare, fra
Metallica til Haydn.
Pt. kikker jeg selv på det ultimative all-round højttalersæt til under 20.000, og kan levere alle typer af musik så neutralt
og præcist som muligt til prisen. Har lyttet til en del men endnu ikke fundet dem. |
|
|
Det er netop kunsten af finde en så neutral højttaler som mulige uden at den komme til at koste formue, de er der uden, det
er så bare af finde dem.
Man så bare også finde en neutral forstærker plus neutral kabler, og hvis tinge ellers er konstrueret god nok, så behøves det
ikke koste formue, der er derfor st jeg ville hen til studio udstyre, som den ene dag bliver bruget til st indspille klassisk
musik og den anden dag hård-rock, har må højttaler af gode grunde være så neutral som mulige.
Den enste forstærker som jeg ved. der måle 100% lineær er forstærker fra Tandberg, og netop deres effekt forstærker
bliver bruget i lyd studio, og de er i dag til at få for menneske penge.
Og hvis man så købe studio kable, er man nået lang hen af vejen mod en neutral lyd.
Men igen der er vigtig at man få lytte en hele del til live musik, så man ligsom ved hvordan at et instrument skal lyde i den
virklige verden, og så prøve at opnår den samme på hjemme anlægget.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|