| Forfatter |
|
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften siger leder jeg efter en subwoofer til musik, mine højttalere spiller godt ned til omkring 45-50 hz. Jeg leder efter en lille kompact sub der kan tage det sidste ned til omkring 35. Jeg ønsker ikke mere bas end jeg har vil bare gerne have forlænget området, så man kan høre stortrommer og de dybe bastoner uden det ødelægger resten af lydbilledet.
Jeg låner pt. en velodyne microvee, og har efterhånden fået den integreret rimeligt godt, men det virker som om den er lavet til at ekstra forstærke de laveste oktaver på en unaturlig måde, det er muligvis mit rum for det begynder at spille med omkring de 30 hz, men vil gerne høre andre forslag der er værd at prøve inden køb, jeg har følgende krav til sub:
1. Skal være mega hurtig, skal spille sammen med transmissionline højttalere.
2. Pris/ kvalitet skal hænge sammen (max. pris er omkring 10.000, gerne billigere)
3. Det skal være en kompakt model, helst en 6.5" eller 8".
4. Det må ikke være baseret på bas-refleks, port blafren er mega nederen og jeg syntes personligt at det er umuligt at undgå, der er altid lidt når man spiller højt. Aktiv/slavebas løsninger er nok det rigtige for mig med de størrelseskrav jeg har, men ved faktisk ikke hvor præcis de er, og vil da gerne have lidt input.
For dem der holder på microvee'en, så syntes jeg pt. ærlig talt ikke den er pengene værd (6.999), men det hænger nok også sammen med at den kun kostede 5.000 da den kom frem i 2007, og kan importeres fra US til 4600 via shopus.dk, og så det faktum at den "spiller med" når den kommer over 2 på volumeknappen, det sidste er bare ikke i orden. Prisen er nok en smags sag jeg syntes bare ikke det er ok at den stiger 2000 uden at der er sket forbedringer. Til 5.000 vil jeg kalde en et godt køb til 7000 er det bare endnu en sub i et felt hvor der er stor konkurrence.
På forhånd tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
UptiVupti Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne evt. kigge på Martin Logans sub's.. de spiller ganske godt og deres dynamo modeller er ikke sindsygt dyre.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slavesystemer er såmænd ikke specielt langsomme, men slaven giver noget fylde i stil med transmissionline.
Trykkammer er nok ikke så relevant i dette tilfælde, da de ruller tidligt og langsomt af.
Så jeg vil anbefale dig en basrefleks hvis bassen skal føles ekstrem hurtig og fast. Hvis du vælger en tilpas stor portdiameter, burde du ikke kunne registrere portstøj.
Hvad med at bygge selv? (eller få nogen til det)
Eksempelvis med 6½" illuminator
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto


Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjovt hvordan, nogle tror det er andre krav til musik end til film ”i alt fald på lyden” film folket går ligeså meget op i en god basgengivelse.
Det du beskriver mht. til din oplevelse lydmæssigt, passer vel meget godt sammen med en lille sub – den flytter jo ikke rigtigt noget luft, da det jo er en lille enhed (det ofte en misforståelse at små enheder med lang slaglængde flytter luft) så det du har med at gøre, er en lille kompakt resonator, og den vil aldrig kunne gengive den stortromme du efterlyser. Det kræver simpelthen fysisk størrelse på enheden. Og disse små subber lyder som det, mange selvbyggere kalder for – et høj-Q system, den står og siger brummm i stedet for at flytte den luft du ønsker.
En af de andre grunde til at du oplever en enhed ”subben” der ikke rigtigt vil integrere med dit system – er nok at du kun benytter 1 stk..!? det er nærmest en umulighed at få en god basgengivelse i et rum, med kun 1 sub..! et rum består af 6 flader, og der er så visse mål mellem disse væge/gulv og loft, og for hver afstand vil du have en bølgelængde (eks. vil længden på rummet måske have en bølgelængde på 80 Hz, men du vil også have den halve bølgelængde – altså 40Hz) dette vil gælde for alle de bølgelængder du har i dit rum (der vil så også være nogle skæve) men hvis vi bare holder os til de nemme, så vil vi nu have 9 room-modes, ved at benytte 2 stk. subber vil du med opstilling kunne fjerne 3 af disse ”dette er klart hørbart”
Jeg vil til en hver tid påstå, at man ikke kan lave god bas ”i en normal stue” uden min. 2 subber. Hellere 2 billigere, end 1 dyr.
Det du skriver med basrefleks er altså noget vrøvl, det kun et spørgsmål om korrekt design, og husk på at en slaveenhed opføre sig fuldstændigt som en port (en port har en resonansfrekvens, og en slave enhed har en resonansfrekvens) både en refleks og en slave baseret system opføre sig som, et trykkammer til de anslår deres respektive resonatore ”ea. Port/slave” og under deres arbejdes område, ser de ikke noget kabinet.
Og hvad i den hele hulen er ”hurtig bas” bas er jo den frekvens du ønsker enheden skal spille eks. 35 Hz er 35 svingninger i sekundet, man kan ikke svinge 35 gange hurtigere eller langsommere i sekundet. Det som man opfatter som hurtighed, er ofte mellemtonen og diskanten der skal leverer den korrekte mængde energi, prøv at give en højttaler mere diskant niveau, og du vil opleve en tørre bas. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udelukkende til musik - vil jeg pege på 2 lukkede subs med større enheder end det du påtænker. Jeg ville til den pris pege på 2
stk. svs sb12-nsd (læs anmeldelsen af forgængeren her på siden) til ca. 4800 kr. pr. stk. og dele omkring 70-80 hz, den
nederste del af højttaleres frekvensområder indebærer ofte en begrænsning på output i kombination med mere forvrængning.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Det sjovt hvordan, nogle tror det er andre krav til musik end til film ”i alt fald på lyden” film folket går ligeså meget op i en god basgengivelse.
De film folk jeg kender er alle typen, meget bas er fed bas, hvor jeg kigger mere på hele samspillet, så det er nok derfor 
Det du beskriver mht. til din oplevelse lydmæssigt, passer vel meget godt sammen med en lille sub – den flytter jo ikke rigtigt noget luft, da det jo er en lille enhed (det ofte en misforståelse at små enheder med lang slaglængde flytter luft) så det du har med at gøre, er en lille kompakt resonator, og den vil aldrig kunne gengive den stortromme du efterlyser. Det kræver simpelthen fysisk størrelse på enheden. Og disse små subber lyder som det, mange selvbyggere kalder for – et høj-Q system, den står og siger brummm i stedet for at flytte den luft du ønsker.
En af de andre grunde til at du oplever en enhed ”subben” der ikke rigtigt vil integrere med dit system – er nok at du kun benytter 1 stk..!? det er nærmest en umulighed at få en god basgengivelse i et rum, med kun 1 sub..! et rum består af 6 flader, og der er så visse mål mellem disse væge/gulv og loft, og for hver afstand vil du have en bølgelængde (eks. vil længden på rummet måske have en bølgelængde på 80 Hz, men du vil også have den halve bølgelængde – altså 40Hz) dette vil gælde for alle de bølgelængder du har i dit rum (der vil så også være nogle skæve) men hvis vi bare holder os til de nemme, så vil vi nu have 9 room-modes, ved at benytte 2 stk. subber vil du med opstilling kunne fjerne 3 af disse ”dette er klart hørbart”
Jeg vil til en hver tid påstå, at man ikke kan lave god bas ”i en normal stue” uden min. 2 subber. Hellere 2 billigere, end 1 dyr.
Den kommer til at stå i midten af de 2 højttalere, og konen vil kun have en "kasse" mere i stuen , hvad størrelse skal vi op i, er 10" nok.
Det du skriver med basrefleks er altså noget vrøvl, det kun et spørgsmål om korrekt design, og husk på at en slaveenhed opføre sig fuldstændigt som en port (en port har en resonansfrekvens, og en slave enhed har en resonansfrekvens) både en refleks og en slave baseret system opføre sig som, et trykkammer til de anslår deres respektive resonatore ”ea. Port/slave” og under deres arbejdes område, ser de ikke noget kabinet.
Jeg taler kun ud fra de basrefleks højttalere jeg har hørt, jeg har åbenbart noget tilgode her.
Og hvad i den hele hulen er ”hurtig bas” bas er jo den frekvens du ønsker enheden skal spille eks. 35 Hz er 35 svingninger i sekundet, man kan ikke svinge 35 gange hurtigere eller langsommere i sekundet. Det som man opfatter som hurtighed, er ofte mellemtonen og diskanten der skal leverer den korrekte mængde energi, prøv at give en højttaler mere diskant niveau, og du vil opleve en tørre bas.
Enig 35hz er 35hz, men os ikke tekniske personer, beskriver nok bare tingene lidt anderledes . Hurtig bas i mine øjne betyder bare at skidtet ikke står og mudrer og går i selvsving.
Har du noget du kan anbefale, og kender du noget til Lyngdorf BW-1, det er jo en decideret bashøjttaler og ikke en subwoofer. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget der hedder hurtig og præcis bass, noget der korrelerer med opfattelsen af det er group delay. Se bl.a. nogle af de
ældre tests lavet af Ilkka på hometheatershack.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Hvad med at bygge selv? (eller få nogen til det) |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvbyg er fristende, men jeg ved allerede nu at jeg aldrig
bliver færdig
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne måske finde nogen, der vil hjælpe dig. Eller måske endda bygge den færdig til dig.
Udover at montere enhed(er) og plateamp, er der ikke så meget at lave udover selve kabinettet. Enhed(erne) skal "bare" monteres i kabinettet og forbindes til plateamp'en.
Det er forholdsvist simpelt at lave en sub.
Se fx dette kit med en kvalitetsenhed, som ofte bruges i ret dyre ht. Man kan sagtens lave noget mindre fx med to stk. 6½" illuminator...
Du kan helt sikkert få hjælp her på siden, til beregning af port og kabinetvolumen!
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 27 November 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at lave en måling af frekvensgangen på dine nuværende højttalere i din lytteposition under fx. 200 hz, for at se
hvorledes de reelt klarer sig ift. lineæritet, og bruge det til at finde ud af, hvad du har brug for?
Ville kunne gøres med gratis-programmet Room EQ Wizard og fx en db-måler fra radioshack
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lukket sub kan sagtens gå dybt, men kræver typisk mere EQ'ing end refleks/slavebas-bokse for at gøre det. Det stiller osse større krav til enheden og forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Det sjovt hvordan, nogle tror det er andre krav til musik end til film ”i alt fald på lyden” film folket går ligeså meget op i en god basgengivelse
|
|
|

Der er ikke så meget mere at sige.. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
|
1. Skal være mega hurtig, skal spille sammen med transmissionline højttalere.
|
|
|
Hvilke ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Dk11706 skrev:
|
1. Skal være mega hurtig, skal spille sammen med transmissionline højttalere.
|
|
|
Hvilke ?
|
|
|
Rega RS7 eller R9, jeg har begge modeller, men kan ikke bestemme mig. Jeg kan nok bedst lide R9'erne som er til salg, da min bedre halvdel kun vil have sorte højttalere, så det bliver nok RS7 jeg beholder. Jeg overvejer stadig at male R9'erne, men som jeg skrev tidligere omkring subwoofer selvbyg, så er der næsten garanti for at jeg ikke bliver færdig
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger


Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
1. Skal være mega hurtig, skal spille sammen med transmissionline højttalere.
2. Pris/ kvalitet skal hænge sammen (max. pris er omkring 10.000, gerne billigere)
3. Det skal være en kompakt model, helst en 6.5" eller 8".
4. Det må ikke være baseret på bas-refleks, port blafren er mega nederen og jeg syntes personligt at det er umuligt at
undgå, der er altid lidt når man spiller højt. Aktiv/slavebas løsninger er nok det rigtige for mig med de størrelseskrav jeg
har, men ved faktisk ikke hvor præcis de er, og vil da gerne have lidt input. |
|
|
Mangler der ikke et et-tal foran cifferne i pkt. 3?
De valgte/ønskede størrelser komme godt nok på overarbejde og lidt til. Prøv hellere at finde ud af hvor stor kassen må
være og så isæt en enhed der fylder den ud?
Jo mindre enhed til bas jo længere slaglængde for given lydtryk. Du vil gerne have hurtig bas, det får du, men kun fordi det
er tvingende nødvendig for så små enheder.
Det svare lidt til at jeg med en noget større enhed kan, billedligt talt, nøjes med at gå til å-kanten, hvorimod en mindre
enhed skal til at gå over åen og tilbage. Og det værste er at der er kun er den samme tid tilrådighed. Det betyder faktisk at
en stor enhed har rigtig god tid til at gøre det godt.
Og forvrængningen bliver mindre. Du skal da mindst op i 12". Men husk, som mollecon nævner, at lukkede evt. skal have
noget EQ som igen forøger membranvandringen såååå.... Du skal ikke være så bange for reflekskasser de kan sagtens lyde
godt.
Hilsen
Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Transmissionslinie og refleks vil da gå fint sammen rent tidsmæssigt. Der er jo en forsinkelse i begge principper. Og så synes jeg, at det er skægt at tale om hurtig bas. Har man ikke en ordentlig og god mellemtone, har man heller ikke nogen god bas. Overtonerne ligger jo her og da også helt oppe ved 10khz ved tommelfinger bas og mange overtoner fra komtrabassen ligger her.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">En lukket sub kan sagtens gå dybt,
men kræver typisk mere EQ'ing end refleks/slavebas-bokse for at gøre det. Det stiller osse større krav til enheden og
forstærkeren.</span>
|
|
|
Det kommer i høj grad an på hvilket lydtryk man er ude efter, for hvis du bruger eq for at hæve bunden fx 10 db, så svarer det
i virkeligheden til at du har sænket toppen af subbens område med 10 db., dvs. en generel begrænsning af hvad den kan
levere over hele området med 10 db (det er laveste fællesnævner som sætter niveauet) - men hvis rummet ikke er for stort vil
det hjælpe bunden i en grad, hvor det kan fjerne behovet for eq. - Min spiller uden eq fladt ned til under 15 hz i lukket udgave -
men det er pga. af rummet.
|
| Til top |
|
| |
Fusio Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en earthquake MiniMe p 12 købt fra earthquakesound.dk
Bedste sub jeg har ejet. Har før haft svs pb 13 ultra og en xtz sub. Her er en anmeldelse
http://nerds.dk/review/?rid=140
|
| Til top |
|
| |