Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør og brum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har en D/A konverter med rør i udgangen og når jeg spiller med uskærmede kabler så kommer der en smule brum, men
bruger jeg skærmede kabler, er der intet brum, ikke engang med øret helt henne ved højttalerne.

Er det normalt at et apparat er så følsomt, når der sidder rør i udgangen ?
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Som det lyder af dit indlæg, har det intet med rør at gøre, lyder som om det ville ha´´ sket på alt muligt andet i din opsætnng. OG DOG, muligvis din impedans (udgangs på det du sender fra, og indgangs på det du sender til( er mere end almindeligt følsomt, men ellers har det nok mere at gøre med hvilke brumfelter, du har i nærheden, powerkabler der ligger for tæt på m.m.. Prøv at fjerne evt. netledniger der måtte ligge i nærheden længere væk, og se om det ikke hjælper.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jep, men jeg har prøvet med anden D/A konverter stående samme sted og samme app tændt og kabler liggende omtrent på
samme måde og der var ingen problemer med uskærmede kabler.

Signalet går direkte fra et 12AT7 rør som sidder som en lavimpedant anodefølger uden modkobling og ind i en electrokompaniet
EC-1 pre amp

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2011 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Hvis det er rigtigt, hvad du skriver, er det måske grunden, en anodefølger er ikke lavimpedant,

det er til gengæld en katodefølger.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2011 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Hvis det er rigtigt, hvad du skriver, er det måske
grunden, en anodefølger er ikke lavimpedant,

det er til gengæld en katodefølger.

Ja ok, jeg tog bare teksten herfra, da det er stort set den D/A konverter jeg har (samme print, da chip og rør)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Nu er lavimpedant jo et vidt begreb, forstået på den måde, at alt efter kredsløbsopbygning er en udgangsimpedans på f.eks. 3.3 Kohm væsentlig mere lavimpedant end en ditto på 50 Kohm, katodefølger typisk helt nede fra et par hundrede ohm og op, så det er måske anodefølgeren, der er problemet i lige præcis din opsætning........., prøv evt. at skrue en ledning (0.75-1.00 kvadrat) på chassis´et på dac og pre/amp, og se, om det fjerner brummet, evt. vend netstikket på en af dem (hvis de ikke begge er 3-benede med jord), løser det ikke noget, må du nok vænne dig til at bruge skærmede kabler.
Nydelig opbygning btw. Hvad er det for et fabrikat???

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Det er LA AUDIO

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se du har haft en tråd på Diy Audio og jeg ikke sekund i tvivl om at det er dig.

Her er fine foto og det ser faktisk ud til at være en anodefølger, og den er ikke lavimpedant slet ikke med dette rør, som har en Ra på ca 11-12 Kohm, denne værdi skal ligges parallelt med anodemodstanden hvor der er lidt tvivl om hvad værdi den har, den består her tilsyneladende af nogle afbrændte modstande.

Men jeg vil tror at det hele nok havner ud i en udgangsimpedans på måske 6-7-8 Kohm måske lidt mindre, det er et gæt, Det ser ud til at de to rør-halvdele ikke ligger parallelt, gjorde de det giver det den halve impedans, stadigvæk høj impedans i forhold til en katodefølger, og kan derfor nemt give brum.

Hele kredsløbet er sikkert baseret på at udgangsstrømmen fra DAC'en laves om til en lille spænding ved hjælp af en lille modstand, denne lille signalspænding forstærkes derefter op i røret, ellers kan jeg ikke se hvad man skal bruge den ret høje forstærkning i 12AT7 til.

Jeg ville anbefale dig at bruge et skærmet kabel, det som du selv har fundet ud af løser problemet.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
Nu kan jeg se du har haft en tråd på missing-components.html">Diy Audio og jeg ikke sekund i tvivl om at det er dig.

Her er fine foto og det ser faktisk ud til at være en anodefølger, og den er ikke lavimpedant slet ikke med dette rør, som har
en Ra på ca 11-12 Kohm, denne værdi skal ligges parallelt med anodemodstanden hvor der er lidt tvivl om hvad værdi den
har, den består her tilsyneladende af nogle afbrændte modstande.

Men jeg vil tror at det hele nok havner ud i en udgangsimpedans på måske 6-7-8 Kohm måske lidt mindre, det er et gæt,
Det ser ud til at de to rør-halvdele ikke ligger parallelt, gjorde de det giver det den halve impedans, stadigvæk høj
impedans i forhold til en katodefølger, og kan derfor nemt give brum.

Hele kredsløbet er sikkert baseret på at udgangsstrømmen fra DAC'en laves om til en lille spænding over en lille modstand,
signalspændingen forstærkes derefter op i røret, ellers kan jeg ikke se hvad man skal bruge den ret høje forstærkning i
12AT7 til.

Jeg ville anbefale dig at bruge et skærmet kabel og som du jo selv har fundet ud af så løser det problemet.

Lydarne, man kan i hvertfald sige at det ene billed er godt og vel magen til

Jeg ville nu bare høre om det er normalt at det kræver et skærmet kabel

Tænker på en test af NLE´s pre som high fidelity kun kunne få tavs mht brum med et skærmet kabel.

Den NLE er så selvfølgelig ikke med rør

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Tror du blander to ting sammen, eller tror det er samme problem.

Det med røret og den høje udgangsimpedans har Kanonlyd beskrevet perfekt - kunne ikke gøre det mere tydeligt selv!

Problemet med nogle af NLE forstærkerne er, at de er ultra bredbåndede. Altså går meget højt op i frekvens. Sætter du uskærmede kabler på ind- eller udgang vil de opsamle alt fra mobiltelefoner til det der er værre. Det giver en snerren eller højfrekvens brum (ikke 50 Hz). Løsningen er skærmede kabler som NLE også anbefaler det.

På de nyere produkter fra NLE går det fint med de flettede kabler, som han selv leverer.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 December 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Tror du blander to ting sammen, eller tror det er samme problem.Det med røret og den høje udgangsimpedans
har Kanonlyd beskrevet perfekt - kunne ikke gøre det mere tydeligt selv! Problemet med nogle af NLE forstærkerne er, at
de er ultra bredbåndede. Altså går meget højt op i frekvens. Sætter du uskærmede kabler på ind- eller udgang vil de opsamle
alt fra mobiltelefoner til det der er værre. Det giver en snerren eller højfrekvens brum (ikke 50 Hz). Løsningen er skærmede
kabler som NLE også anbefaler det.På de nyere produkter fra NLE går det fint med de flettede kabler, som han selv leverer.

Ok, glimrende

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes