Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 07:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: USB 16 bit/44.1/48 khz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvad kan USB overføre af digital lyd ?
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Vel så højt som du kan få materiale i hvis det er asynkron overførsel med ordentlig implementering og de rigtige dac chips. Se f.eks denne Calyx 24bit/192Khz med egen clocking (hhv 44,1khz og 48 khz serien) som jeg netop har købt:
http://www.calyxaudio.com.au/index.php/calyx-dac

Mener at Antelope Zodiac Gold med egen USB driver går op til 384 kHz!
Til top Vis JanJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanJ

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Ok, en ting er modtager dac`en, men hvad med signalet der forlader PC`en. Det er vel kun 16 bit ?

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Næ så længe det er asynkron så bestemmer Dac'en hvad og hvornår den vil modtage data, så bare du har sat driveren/lydenheden på pc/mac til at sende i 24 bit eller native format (forudsat at det er 24 bit) så kommer det også frem til Dac'en i 24 bit.
Vær dog opmærksom på at der er nogle (knap så dygtige) Dac producenter som godt nok modtager 24 bit, men så konverterer det ned til 16 bit i modtagelsen og så upsampler til 24 bit igen i selve Dac chippen. Det er jo ligesom ikke helt det samme og kan være lidt svært at gennemskue ud fra de specs producenterne oplyser

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Ok...det forstår jeg...jeg kiggede nemlig på Cambrigde DAC Magic og de gør det nemlig på den måde som du beskriver....Jeg har så bare valgt at skulle bruge min Mac og et toslink kabel til digital overførsel, så er al problematik nemlig forsvundet. Men det er da morsomt at de skriver dette:

Is it possible to pass a 96 kHz, 24 bit signal from my computer to the DacMagic through the USB connection?

No, over USB, it will always be a 16/44.1 or 48kHz input to the DacMagic as that's all that standard USB audio can do. This is simply a limitation of standard USB audio.

The audio output of the DacMagic is fixed at 24/192, so this 16/44.1 or 48kHz USB input will still be upsampled to 24bit/192kHz, the same as the other digital inputs.

The optical and coaxial digital inputs, however, are able to accept up to a 96kHz digital input signal.

Når jeg læser det forstår jeg intet. Og hvad er så op og ned.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2011 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

jeg har også dac magic. Og min løsning var at bruge en M2tech hiface. den lille "pen".

Desværre er indgange på Dac magic ret skidt og ganske rigtigt begrænset til 16 bit. Den er simpelthen dårligere end coax-
indgangen. Man kan sagtens overfører mere data via USB. det kræver bare at udstyret er designet dertil... og det er dac magic
ikke. En længere forklaring omkring dens indre opbygning kunne komme nu... men jeg undlader dette... og henviser til google.
hvor du vil finde en masse med samme erfaring.

Med m2tech kan du fuldt ud udnytte dac magicen
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

fadt denne her:
http://www.stereophile.com/content/cambridge-audio-azur-dacm agic-da-converter-manufacturers-comments

Der fortæller en Technical director for Cambridge audio, at den højst kan modtage 16 bit via USB.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 07 December 2011 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Til MGTF

I dag er Dac Magic er ikke den rigtige dac.

Usb kan overføre 24 bit op til 192khz, det kræver en asynkron dac der kan klare det, og et godt usb kabel, hvis du vil have top lyd.

Forslag:

Musical Fidelity V-DAC II op 24bit 192khz pris ca. 2000kr hos Tape Conection

Musical Fidelity M1 DAC-a op til 24bit 192khz pris ca. 4000kr hos Tape Conection

held med det 

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

OK. Den ser interessant ud......V-DAC II...tak for tippet.

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2011 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Vil bare lige udover de udemærkede indlæg i tråden, supplere med at DacMagic ikke kan køre asynkron USB hvilket er lidt af nøglen til at få USB til at virke godt. Så vidt jeg ved, kører kun den ene af de Musical Fidelity Dacs som der henvises til, med asynkron. Alt andet lige vil jeg mene at i det tilfælde er det oftest sp/dif (f.eks coaxial eller toslink) er en bedre implementering.
Vedrørende snakken om USB standarden som flere producenter skriver om, så er der jo forskel på de forskellige USB versioner. Mon ikke Cambridge og de andre blot mener USB1.1 - der er siden kommet både USB2.0 og 3.0 standarder som bør anvendes til hi-rez.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg må da ærligt indrømme at jeg havde kigget endog meget serøst på Cambrigde Dac Magic...også at den kører balanceret ud på analog siden. Men Den MF ser godt nok lækker ud...og har fået nogle gode anmeldelser...rigtig guf...den køber jeg dælme her engang i det nye år. Jeg har nu købt et toslinkkabel som min mini Mac skal køre med, så var jeg ude over problematikken omkring USB, men da det jo ikke koster alverden at prøve et USB kabel, skal dette selvfølgelig også afprøves. 

Der gik et lys op for mig...Nu forstår jeg hvad det er der foregår med 24 bit/USB...jeg var inde i hjælpeprogrammer og lydindstillinger i min Mac og sørme om jeg ikke fandt lydkortet...stillet det indtil videre om til 24 bit/96 khz...det lød måske en smule bedre i analog ud på Mac`en og gennem hovedtelefonerne. Der sker selvfølgelig noget andet når toslinket bliver sat til....automatisk flere muligheder....det bliver spændende at lege med. Men nu bruger jeg iTunes i starten til at organisere min musik og det er desværre lagt fast på 16 bit/44.1 khz. Jeg skal selvfølgelig prøve at finde et andet program der kan organisere 24 bit lyd.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Dac Magic er jo ved en ældre herre. Afløseren lander efter
nytår og kan fint håndtere 24/192 på rigtig vis.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at se. Jeg køber alligevel ikke før.

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 December 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil afspille high resolution filer (24/48 og derover) og opnå rigtig high end lyd fra din Mac, kan du med fordel bruge
Audirvana, Channel D Pure Music (begge kan integreres med iTunes) eller Decibel som afspiller. Derudover er det afgørende
at du bruger en asyncron USB forbindelse til din DAC.

Jeg bruger selv en JKDAC, som kører på LifePO4 genopladelige batterier, og er dermed isoleret fra strømforsyninger. Den
indeholer desuden en modificeret M2Tech HiFace, en ekstern lyd enhed som gør det muligt at køre asyncront op til 24/192.

Denne løsning kan fås med enten:
Sabre Dac http://sites.google.com/site/hifacemods/home/hiface-dac
eller en 32/348 Dac http://sites.google.com/site/hifacemods/home/jkdac32

De koster ca. 500 euro og spiller lige op med CD afspillere i 20k - 50k gruppen!
Sig endelig til hvis der er andre spørgsmål!
MVH,
Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 December 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Vedr. hvor meget USB kan over så er her en lille notits vedr. Playback Designs MPS-3/MPD-3:

Digital Inputs:
AES/EBU for PCM up to 24/192kHz
S/PDIF for PCM up to 24/192kHz
USB for PCM up to 24/384kHz
USB for DSD up to 6.1MHz

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Prøver i øjeblikket Hegel HD 10 dac.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 December 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
jeg har også dac magic. Og min løsning var at bruge en M2tech hiface. den lille "pen".

Desværre er indgange på Dac magic ret skidt og ganske rigtigt begrænset til 16 bit. Den er simpelthen dårligere end coax-
indgangen. Man kan sagtens overfører mere data via USB. det kræver bare at udstyret er designet dertil... og det er dac magic
ikke. En længere forklaring omkring dens indre opbygning kunne komme nu... men jeg undlader dette... og henviser til google.
hvor du vil finde en masse med samme erfaring.

Med m2tech kan du fuldt ud udnytte dac magicen

Hej.

Kan du forklare lidt om hvad den "pen" der gør ved signalet? og hvordan ved man at man evt har brug for sådan en?

Jeg er lidt lost med dac osv da jeg er primørt vinyl mand:-) men jeg må jo komme lidt med på moden hehe

På forhånd tak

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 December 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Du kan læse lidt om det her:

http://www.m2tech.biz/hiface.html

Kort og godt bruger man en USB udgang på sin PC/Mac til at tilslutte den lille hiFace "pen" som ekstern lydenhed/lydkort.
Denne overtager så lydafspilningen på din computer. Det er nu muligt at afvikle lydfiler op til 24bit 192kHz og afspille dem
gennem S/PDIF (Phono digitalt kabel) via en DAC.

JKenny, som jeg linker til ovenover, laver så modificationer på denne "pen" og også en løsning, som indeholder hiFace samt
DAC.

Alt dette er primært interessant, hvis man vil rippe sine CDer i fuld opløsning (16bit 44.1kHz) eller downloade og afspille
højopløsningsfiler (f.eks. FLAC i 24bit 192kHz osv.)

Håber det er forklaret ok ;)
MVH,
Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

PC audio er vældigt interessant og efter afprøvning af Hegel HD 10 USB Dac må jeg sige, at jeg har fået den største respekt for mediet. Min Mac blev forbundet via toslink til Hegel HD 10 og via et sæt ubalancereret sølvkabler forbundet til min forforstærker....Det er virkelig små nuancer der adskiller PC`en og min Ayre CD-afspiller....negligerbare forskelle vil jeg sige. Der er en lille forskel i måden mellemtonen bliver fremstillet på....stadig til fordel for Ayre, men hold da op, hvor er det godt. Respekt herfra...

Ovenstående kun baseret på 16 bit/44.1 khz.

Men jeg har valgt at sende DAC`en retur, idet jeg ikke syntes at jeg blot vil have en "ny" dyr afspiller med den samme musik blot rippede til harddisken. Det er nok ikke mig. Men jeg anerkender metoden at opbevare musik på en harddisk og afspille den herfra. Så nu afventer jeg  og vil lade tiden vise mig et billigere alternativ, måske en Musical Fidelity V-dac II. Jeg må lade tiden vise hvad vej jeg går, men indtil videre lader jeg tingens tilstand bestå og læse videre på lektien....og blive meget klogere

PS: Der er iøvrigt en masse god netradio, samt Spotify der er vældig underholdende.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Prøver lige pt. en Musical Fidelity V-Dac II. Jeg har prøvet både toslink indgangen og USB. Foretrækker klart den asynkrone USB indgang. Anvender et standard 5 m USB kabel af mrk. "Jem & Fix" mellem Dac og Mac. Ups.....det her er vist rigtig godt.....faktisk rigtig rigtig godt.....der vil i nærmeste fremtid blive uploadet billeder under "mit link". Jeg har besluttet at beholde Dac´en.

Daccer MELLEMTONE og andre for hints og andre gode forslag/facts.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes