Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: nye højtalere til ældre beocenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NickR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har været så heldig at få lov at låne et familiens gamle, beocenter 9500, jeg kan jo starte med at fortælle jeg er utroligt glad for dette da, det ud over bare at være utroligt flot også er noget jeg kan huske fra mit barndoms hjem ..

Nåh men det som i bund og grund handler om er jeg gerne vil ud og have nogle nye højtalere, jeg er i bisidelse af nogle ældre b&o s45, men de er ikke i den bedste stand, og jeg kunne sådan set også godt tænke mig at prøve noget andet.

ifølge b&o er efekten på centeret 80w

Amplifier:
Long-term max. output power: IEC 2 x 80 watts / 8 ohms
Total harmonic distortion IHF: < 0.1 % & 30 watts 20 - 20,000 Hz
Dynamic headroom 1 dB: / 8 ohms
Intermodulation IHF: < 0.1 %

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=412

Hvad betyder "total harmnic disortion"? og de 30watt der står der?

--

Hvad for nogle højtalere kan man egenteligt bruge til sådan en fætter?
og er der nok power i til at drive nogle små gul højtaler fx? som fx dali zensor 5? og vil det overhovedet passe sammen på nogen måde?

i det hele taget er jeg meget på bar bund :) er der ikke nogen der vil være venlig at komme med lidt feedback på dette?
Til top Vis NickR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NickR

beobrian
Branchemedlem
Branchemedlem

B&O

Bruger siden: 10 September 2008
Sendt: 12 December 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej NikR,

Tillykke med din B&O klassiker. Det er jo et flot system.

Du kan sagtens tilslutte og bruge den Dali Zensor 5, som du har i tankerne. Generelt kan du kigge efter impedansen på højttalerne, de må ikke overstige 8 oHm. Så skal det nok køre fint.

Der er selvfølgelig også Powerlink stik på anlægget, så du kan også kigge ind forbi den lokale B&O forhandler, du kan altid bare få en demo af nogle af vores højttalere. Måske finder du et sæt der, som har præcis den lyd du eftersøger.

Der er netop kommet nye som hedder BeoLab 12-3, de er så småt på vej til butikkerne, et ultraslankt design, men med et ekstremt stort og fyldigt lydbillede.

Til top Vis beobrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beobrian

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå dig, at finde nogle klassiske Beovox RedLine 60 eller 140, de passer designmæssigt perfekt til det fine Beocenter.

NickR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

tak for svarne, planen er umildbart ikke at finde b&o højtalere til, da jeg gerne vil prøve noget nyt, og slet ikke har de penge det ville kræve.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 December 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

vil på det bestemteste advare mod at købe redline serien af private med mindre de har en kvittering på nye kanter til basserne ....ALLE kanter fra dengang er nu rådnet væk ...og jeg mener ALLE....sorry hvis jeg lyder negativ ...syntes faktisk selv at redline er et megafedt design og overvejede da også at bruge selve kabinetterne med endnu bedre enheder i end de originale ...har forresten 2 diskanter og 2 mellemtoner fra redline 140 (gummiophæng på mellemtonen af typen der ikke rådner) ...dem kan en eller anden få smidt i nakken for en erkendelighed ...evt et eller andet jeg kan bruge  
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 13 December 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

NickR

Total Harmonisk forvrængning oversat og man kan sige det er den samlede "elektroniske farvning" apparatet laver,  der er målt ved 30w i hele toneområdet 20-20000hz, og dér forvænger (farver) den max 0,1%.

Du kan vælge B&W's små 2-vejs højttalere. De er ikke vildt dyre og passer klangligt ganske fint til dit B&O.

Eller Monitor Audio Bronze BX 1. Fås i TP-Connection. 1000kr/stk

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

ellers har jeg et par små cerwin vega reol ht til salg ggg 
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

NickR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

endnu engang tak for budne, de små B&W kunne være et udmærket bud, havde måske håbet på noget lidt større men, det ved
jo vigtigst at finde noget der passer godt til systemet så man kan få en god lyd.
kom endlig med flere bud(gerne med et link også for de dovne sjæle)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 13 December 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Et bud kunne være JBL L18 TI. En lille højttaler der lyder godt med B&O. Ellers er der jo også deres egne CX100.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

NickR

Det med størrelsen på højttalerne styrer du helt selv. Et andet bud kunne være Snell J/ll eller J/lll brugt. JBL som Carsten nævner er også et godt valg. System Audio Saxo modellerne kan også være et fint bud. www.system-audio.com     www.tapeconnection.dk (Monitor Audio)

NickR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

allanowich, system audio saxo, virker som et rigtigt godt bud, må indrømme jeg er lidt lun på tanken omkring at få mine højtaler
hvide. Så mange tak for budet

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 December 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Jeg ville bestemt gå efter nogle rimeligt følsomme
højttalere. Den udgangseffekt B&O opgiver er den effekt
Forstærkeren kan levere i meget kort tid. Det er ikke den reelle udgangseffekt.
2x30 watt er nok mere rigtigt (og hvis jeg ikke husker meget galt også det tal B&O
selv opgav, før de gik over til at opgive long term max effekt. Denne målemetode gjorde
B&O's meget watt-svage forstærkere mere kraftfulde på papiret. Smart træk fra pr-afdelingen,
men noget misvisende).
Små højttalere har oftest lav følsomhed (de kræver mere effekt for et specifikt lydniveau). Da forstærkeren i Beocenter 9500
ikke er ret strømstærk, bør du nok søge efter højttalere med min 90db følsomhed. Efter min
mening må de også godt være lidt livlige rent lydmæssigt, da Forstærkeren er noget "flad" i lyden.
Husk at det absolut bedste resultat opnås, når forstærkeren og højttaleren passer sammen elektrisk såvel som akustisk.
God jagt.
Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

NickR skrev:
allanowich, system audio saxo, virker som et rigtigt godt bud, må indrømme jeg er lidt lun på tanken omkring at få mine højtaler
hvide. Så mange tak for budet
Jamen, selv tak. Rart at kunne hjælpe.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 December 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

NickR skrev:

Hvad for nogle højtalere kan man egenteligt bruge til sådan en fætter?
og er der nok power i til at drive nogle små gul højtaler fx?

Det afhænger meget af hvor højt du ønsker at spille. Nogle mennesker kan aldrig få det højt nok uanset hvor store forstærkere de har mens andre synes at en lille transistorradio spiller rigeligt højt.

Hvor stort er det rum den skal stå i ?

Hvilken type musik hører du ?

Vil du spille så højt så du kan mærke bassen og imponeres over at div. pyntegenstande står og hopper i takt med musikken eller vil du gerne kunne føre en samtale imens uden at råbe ?

For de fleste mennesker vil der ikke være nogle problemer med at kombinere Beocenteret med de højttalere der er nævnt i tråden.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 December 2011 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

hvis du er frisk på at bygge selv så se mine annoncer ...mere præcist de peerless enheder jeg har (hds)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Nu var B&O's højttalere på det tidspunkt 9500 kom frem jo ikke de mest følsomme. Et par System Audio Saxo gulv modeller f.eks vil derfor nok være en overkommelig opgave for det beocenter 9500.

NickR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Restek, tak det er rigtig god info :)!
jeg kan læse a "SA saxo 30" har 89db og "dali zensor 5" har 88,  er det over komligt for sådan et system(skal indrømme jeg ikke aner hvad forskellen er på et par styker i db)..

Stanley, generalt høre jeg det ikke super højt da jeg bor i en lejlighed og har andre folk omkring mig jeg skal tage hensyn til. Jeg høre mest rock, sing and song writer, i ny og næ lidt tungere rock, og lidt pop.
rummet er ca 20m2 jeg sider 3halv-4m fra højtalerne

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Der er ikke vildt forskel på 88 og 89db's følsomhed og den effekt du har til rådighed, vil i de fleste tilfælde være ok i det daglige. Men der kan være pænt forskel på de 2 højttalere du nævner System Audio Saxo og Dali og deres frekvensgang i mellemtonen, som gør at den ene føles mere tung at drive end den anden pga lavt niveau i dér. Mellemtonen er vigtig for god oplevelse af musikken og giver en fornemmelse af styrke i lyden.

Så selvom de er så godt som ens, kan den ene altså føles svære at drive end den anden i praksis. Du lytter ikke ved vildt højt niveau, så de to mærker vil være et udmærket valg og vil være gode makkere til din B&O. Men mit forslag til Saxo munder også ud i, at man har satset på en så overkommelig højttaler som muligt, som så kan bruges med mindre forstærkere.

NickR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Der er ikke vildt forskel på 88 og 89db's følsomhed og den effekt du har til rådighed, vil i de fleste
tilfælde være ok i det daglige. Men der kan være pænt forskel på de 2 højttalere du nævner System Audio Saxo og Dali og deres
frekvensgang i mellemtonen, som gør at den ene føles mere tung at drive end den anden pga lavt niveau i dér. Mellemtonen er
vigtig for god oplevelse af musikken og giver en fornemmelse af styrke i lyden.

Så selvom de er så godt som ens, kan den ene altså føles svære at drive end den anden i praksis. Du lytter ikke ved vildt højt
niveau, så de to mærker vil være et udmærket valg og vil være gode makkere til din B&O. Men mit forslag til Saxo munder også ud
i, at man har satset på en så overkommelig højttaler som muligt, som så kan bruges med mindre forstærkere.

Jeg kan efterhånden ikke forvente et bedre svar og hjælp jeg vil sige rigtigt mange gange tak.
et sidste spørgsmål må være, det lyder som om du kender til saxo, så vil bare høre om det er noget der lidt liv og lytte glæde i?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

System Audio har altid stået for livlig og dynamisk spillestil. De er i hvertfald ikke kedelige. De fine er, at ligesom Peter Snell og hans originale modeller har Ole Witthøft den evne, at lave højttalere med samme lydsignatur eller mangel på samme om man vil. Så de vil kunne få lidt liv i din B&O.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes