Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Effektforstærker, stereo som mono (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
højmusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2011 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Overskriften er nok ikke helt korrekt, men her er opgaven:

Jeg har to Hitachi HMA8300 effekt som trækker to stk. Cerwin Vega DC15.

Når jeg bi-amper (trækker basserne med en forstærker, og diskant/mellemtone med den anden) giver den der trækker basserne op ved et vist lydtryk, den slår fra. Jeg har prøvet at bytte dem om og resultatet er det samme så det er ikke forstærkeren der er noget galt med medmindre den er gal med begge to.

Nu har jeg så prøvet at køre én højttaler med én forstærker, altså kun bruge hhv. venstre og højre kanal i hver forstærker og så fungerer det fint, og også uden udfald ved høje lydtryk, men kan jeg med fordel bruge begge kanaler - vil jeg vinde noget ved at splitte signalet fra forforstærker op op i to så jeg egentligt har to venstre og to højre signaler og så bruge eks. venstre kanal på den ene effektforstærker til bas og højre til diskant/mellemtone og ditto på den anden?

Håber at ovennævnte giver mening og håber også at der er nogle kloge hoveder der kan komme med kommentarer.

Til top Vis højmusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af højmusik

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 14 December 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det giver jo god mening, at når en eff-bloks strømforsyning ikke kan trække begge basser, så kan én godt trække eń disk/mellemtone + en basdel. psu'en kan åbenbart godt trække en basdel. Hvis ikke du kan høre forskel; at diskant delen bliver påvirket af at samme blok trækker én højtaler så gør du bare dét...
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Den forforstærker du benytter, har den 2 pre out's? I såfald behøver du ikke at spiltte signalet op. Har du kun én udgang, ja så skal du splitte det op for at bruge 2 effektrin. Har den 2 udgange skal du se efter om højre/venstre sidder vandret eller lodret, da du måske har sat signal kablerne overkryds. Det er ikke sikkert din pre kan lide det og bliver overstyret.

Enten bruger du én udgang med splitter eller også 2 udgange hvis pre'en har det. Men i sidste ende kan det være din pre ikke har kræfter nok til 2 effekttrin Min Acurus RL11 har 2 udange med meget lav udgangs impedans og kan levere 8 volt, så den derfor har kræfter nok til 2 effekttrin og lange signalkabler. Men hvad med din?

Husk også at DC15's basser har 2 svingspoler hver og dermed en lav impedans på måske 2ohm.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 December 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Din forklaring lyder mærkelig. Hvordan får du etableret bi-amping med en stereoeffektforstærker til at trække begge
kanalers basenheder med sine to kanaler og en anden til at trække mellemtoner/diskanter med sine to UDEN at
benytte en splitter? (Eller have to sæt pre out til rådighed)? Under alle omstændigheder vil det, du her har gjort
være horisontal bi-amping. Altså at hvert effekttrin trækker samme enheder i venstre og højre kanal.

Da bas-sektionen i DC-15 er uhyre strømkrævende, hvis du vil spille højt, (som allanowich rigtigt skriver) lyder det
helt sandsynligt at din ene effektblok mister pusten, når den skal håndtere bassen i begge kanaler. Måske især
hvis den har en fælles transformator til begge kanaler. Har den en separat trafo til hver kanal, er det lidt mere
mærkeligt.

Når du kører vertikal bi-amping, skal hvert effekttrin trække den vanskelige bassektion med sin ene kanal, men den
anden kanal har en langt lettere opgave med mellemtonen og diskanten. Så den samlede belastning bliver mindre,
og de slår ikke fra.

Når det er sagt, så har jeg ikke gode erfaringer med ældre, japanske effekttrin, når det kommer til at levere virkelig
meget strøm i lave impedanser. Der er undtagelser, men mange af dem havde beskyttelseskredsløb, som
reagerede meget hurtigt på vanskelige belastninger. Det kunne godt lyde som om dine Hitachier er sådan.

Men kører det upåklageligt med vertikal bi-amping, så er alt jo fint.

højmusik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2011
Sendt: 14 December 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene, fantastisk forum når man lige er i tvivl om noget.
Har netop prøvet opsætningen og det fungerer fortræffeligt, så nu kan rocken nydes med det lydtryk som den kræver
Til top Vis højmusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af højmusik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes