| Forfatter |
|
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 168
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige sat den lille svend på som jeg har haft liggende i ca 20 år på min Technics SL1210, der er godt nok knald på, den er skal det så siges er aldrig brugt før. Skriver dette blot fordi jeg er meget overrasket, sikke en dynamik og detaljerigdom.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 04:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Namlig :-)
har selv en MMC1 fra B&O. Den lød fantastisk da jeg modificerede min NAD 3150 RIAA til en meget høj input impedans (vi taler
om at jeg fjerende de 47k ohm så MMC1 så direkte ind på transistorene) den fik så lidt mere plade støj (det slog mere
igennem) men sikke en åbenhed, klang og dynamik.
Har den siddende på min UP4 fra HH Mørch på min Regar Planer 3, og jeg har fået min NAD 3150 tilbage da min datter fik en
anden forstærker af mig, så tror lige det skal prøves igen :-)
Jo da gammelt udstyr fra gamle dage hvor jeg havde en masse gode oplevelser.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt at fjolserne hos knald&luffe skrottede værktøjerne til MMC serien! Det var den gang noget af det bedste man kunne få til lettere arme. Man svigtede kunderne som nu må over på den anden side af dammen for at købe erstatning.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hewi............ Pas på din fine pick-up  , hvis du har din originale arm på SL-1200, er den ALT for tung til MMC1, der kører med et optimalt nåletryk på 0.8-1.0 gram, den skal sidde i en superlet arm for at ha´ optimale betingelser  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MMC 1 er en klassiker og en af det bedste MM pickupper der nogensinde er lavet. Amerikanske Soundsmith har købt patenterne og laver i dag en pickup der bygger på samme principper. Prisen er i den høje ende, så pas godt på din MMC1!
Jeg har været heldig også at få fat i en MMC1 og selv om jeg normalt sværger til MC pickupper i den dyre/gode ende, så kan denne lille pickup faktisk gøre mange ting imponerende godt. Husk dog den skal sidde i en let arm.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soundsmith købte nu ikke patenterne, men spurgte pænt knald&luffe om de havde noget imod at de lavede "reverse engineering". Da værktøjerne var skrottet måtte de genopfinde pickupperne! Som Jan så rigtigt siger er en let arm et MUST! Jeg kender kun en mm pu der performer bedre! Den uhyre sjældne Audio Technic AT 24&25! (har stadigvæk en 25 på lager).
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som der nævnes i tråden, så har den MMC1 godt af, at blive belastet med højere impedans end standard impedans.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg legede lidt med MMC 1 for 30 år siden. Da jeg nærmer mig de 66 måske ikke helt pålideligt tip, men den gang syntes jeg at 100k var optimalt i Hadcock arm. Men gid dog fanden have knald&luffe, hvorfor dog skrotte værktøjerne med så mange pladespillere stadigvæk i brug? Ganske enkelt dårlig service!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hewi
Jeg er stadig den heldige ejer af en Beogram TX, monteret med en velfungerende MMC1 pick-up. Jeg har haft den fra ny. Et råd er at givet MMC1 og andre MMC pick-up lidt motion, ved at lægge en plade på. Det er nødvendigt en gang imellem for at holde gummiophænget smidigt, bliver en pick-up ikke brugt længe, risikere man at gummiophænget bliver stift, og så en dag falder nålen af.
Læs mere her.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
hewi Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
hewi............ Pas på din fine pick-up , hvis du har din originale arm på SL-1200, er den ALT for tung til MMC1, der kører med et optimalt nåletryk på 0.8-1.0 gram, den skal sidde i en superlet arm for at ha´ optimale betingelser . |
|
|
Hej Jeg mener ikke at technics armen er af de tungeste, den er opgivet til en effektiv masse på 12g. Men min mmc1 spiller fint i den arm, jeg kan ikke huske hvordan man regner arm resonansen ud, er der nogle der kan hjælpe ? Ellers har jeg en gammel Ortofon test plade der måske kan give et fingerpeg derom. Jeg vil snarest slagte min billige Cambridge riaa (640p) og ændre indgangs impedansen til 1 mega ohm. M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 18 December 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hewi skrev:
Jeg har lige sat den lille svend på som jeg har haft liggende i ca 20 år på min Technics SL1210, der er godt nok knald på, den er skal det så siges er aldrig brugt før. Skriver dette blot fordi jeg er meget overrasket, sikke en dynamik og detaljerigdom.
M.v.h.
|
|
|
Heldige asen. Kører selv med en MMC-2 og synes det er en fantastisk PU!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
hewi Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
hewi skrev:
M.v.h.
|
|
|
Heldige asen. Kører selv med en MMC-2 og synes det er en fantastisk PU!  |
|
|
Hej Hvad spiller din mmc2 på ? M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hewi skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
hewi skrev:
M.v.h.
|
|
|
Heldige asen. Kører selv med en MMC-2 og synes det er en fantastisk PU! 
|
|
|
Hej Hvad spiller din mmc2 på ? M.v.h.
|
|
|
Beogram 8002 :) __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Faldt lige over denne tråd. Jeg er den "heldige/lykkelige" ejer af mmc1 med knækket nål (buwæææh) men jeg synes der er så
mange historier om retip, man kan også købe helt ny mmc1. Det trækker i mig med b&o pladespiller, de er jo til at købe for
penge, men er der nogen som kender pris på evt ombytning af min pick-up.
på forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HenningL Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 11 Marts 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også indehaver af en MMC 1. Men den sidder på en Beogram 8002, som jeg ikke kan få til at virke. Jeg kører lige nu en
Thorens 166. Er der nogle der ved, om man bare kan sætte MMC 1 pickuppen på den?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan du godt - sådan rent fysisk, om den passer til armen er så en anden sag, den kræver en meget let arm for at yde sit bedste. Der findes en adapter, som monteres på armen, og hvori du så sætter MMC pickupen:
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
Sorenjoren Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 16 Marts 2012 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor kan sådan en købes? Kan ikke rigtig finde det på google. Måske søger jeg ikke på det rigtige.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 16 Marts 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søge på B&O MMC adapter, det giver da nogle resultater.
Jeg ved at ovennævnte Sound-Smith har den; men det er til en pris af 50$, så ikke just billigt. Adaptren fulgte med pickupen, når man købte den i sin tid. Så du skal nok prøve at finde en, som ligger i skuffen et eller andet sted. Prøv f.eks. at eftersøg den på vintagehifi.dk under købes/sælges. Eller prøv at give radioogtveksperten.dk et kald, de har meget ældre B&O udstyr.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |